Jump to content

Prosjekt: Ombygging av Ancas Queen til "Barrelback"


Rytteren

Recommended Posts

Nåja, der er vel slett ikke sikkert om motoren trenger overhaling. Motor-ID sitter stemplet i bakkant av blokka, det forteller type og produksjonsdato. Renoverte dyser, glødeplugger (nye) og høytrykkspumpe fra meget god produsent i USA kommer på under NOK 10000. Du kan jo gå inn på 'bygging av Hulda', mener jeg har skrevet noe om det der. Hvordan det er med turbo, vet jeg ikke, men den kan vel også tas fra USA til relativt rimelig penge.

 

Motoren ser for øvrig ut til å være en hjemme-marinisert bilmotor. Marineutgaven at motoren har blant annet diesel høytrykkspumpe med en noe annen karakteristikk enn bil-pumpen. Hvis motoren har bunnpanne fra bil, bør den byttes med marine bunnpanne. Disse er i aluminium og kan får kjøpt hos Peninsular Motors, ta en titt på hjemmesiden deres.

Link to post
Share on other sites

Noe framdrift på prosjektet Rytteren?

 

Regner med at du har sett denne tråden https://baatplassen.no/i/topic/87096-prosjekt-vestfjord/page-1

 

Helt utrolig hva han har fått til med utgangspunkt i en gammel Vestfjord! Men nå har han ikke tatt den så langt ut som deg med å endre skrog og lage kurver, så du har lagt opp til litt av et forventningspress her :giggle:

Link to post
Share on other sites

Noe framdrift på prosjektet Rytteren?

 

Regner med at du har sett denne tråden https://baatplassen.no/i/topic/87096-prosjekt-vestfjord/page-1

 

Helt utrolig hva han har fått til med utgangspunkt i en gammel Vestfjord! Men nå har han ikke tatt den så langt ut som deg med å endre skrog og lage kurver, så du har lagt opp til litt av et forventningspress her :giggle:

 

 

Nei Komodo, den tråden hadde hvertfall ikke jeg sett - så jippie, da er kvelden reddet - her skal det leses i kveld  :giggle:  :giggle:  :clap:  :clap:

Trodde jeg hadde trålet igjenom alle de eldre prosjekttrådene her inne.. :lol:

Link to post
Share on other sites

Hei! Er jo en del like linjer på dette prosjektet ditt, som det er på den siste jeg lagde. Hvis det kan være til noe hjelp så kan jeg måle opp vindskjermen jeg lagde.

 

Hei Rebel. Takk for tilbudet, tror nok jeg satser på å bruke vindskjermen jeg har kjøpt, får prøve å tilpasse dekket til underkant av rammen på den. Det blir selvfølgelig ikke helt samme look som på de originale Rivaene, det blir jo et noe mer moderne uttrykk med lavere vinkel på frontglasset, og lengre sider. Men jeg har et bilde inne i hodet mitt hvor det ser veldig bra ut! ;)

Flott båt du har laget! Tror vi er helt på bølgelengde der! (Tog du an?;) Er den bygget fra helt bunnen med spanter og krysslagt finer? Hvor har du kjøpt mahogny og epoxy?

 

Nei, Komodo, det har dessverre ikke vært anledning til så mye aktivitet den siste uka. Holder på med deltidsutdanning for å bli godkjent yrkesfaglærer, så siste uka gikk med til å skrive innleveringsoppgave... Kan ikke få sagt hvor mye jeg gleder meg til å bli ferdig med den utdannelsen, fryktelig tungt stoff.... Men jeg har bestemt meg for å ikke gi meg, er tross alt ferdig med studiet til våren. Så da blir det forhåpentligvis også bedre tid til båten!

 

Her kommer et bilde av en flott løsning på akterspeil og badeplattform. Har veldig lyst å "kopiere" denne løsningen. Tenker å forlenge skrogsidene og lage et akterspeil som går på skrå fra toppen av eksisterende akterspeil og ut over hekkaggregatet, med en luke i badeplattformen så man får tilgang til propellen ved behov. Utrolig lekkert med linjene der hvor sprutlista på siden henger sammen med badeplattformen.

bilde

Nydelig løsning på motorromsluka også!

Link to post
Share on other sites

Jeg har bygd ifra bunnen ja. Spanter, krysslagt finer og mahogny tilslutt.  FInèren og mahognyen ble handlet inn ifra Finèrfabrikken i Oslo. epoxy har jeg handlet litt ifra Svas på Fetsund og litt ifra Trebåten i Akershus. Tror du vil få til en veldig tøff "look" ved å velge en lavere og slakkere vindskjerm, hadde nok gått for det jeg også på båten min hvis det ikke var for at denne skulle være ganske klassisk i utseende.

 

Stå på!  Morro at det fortsatt finnes folk som er gæær`ne nok til å prøve selv!!

Link to post
Share on other sites

Hvis du skal ha litt moderne look med klassisk tema, er det jo bare å sveise opp en badeplattform slik de har på Hydrolift. Har bestandig syntes det er kult med eksosen ut gjennom de to ytre røra :cool:

bilde

Tror de eksosrøra i badeplattformen bare er "show off". Jeg har ihvertfall aldri sett noe eksos kommet ut av dem, samt at jeg tror badeplattformen ville blitt jævlig varm......
Link to post
Share on other sites

Eikeli Båt har laget en versjon, slik som du foreslår Rebel:

bilde

http://www.eikelitrebaat.no/?show=album&navB=13&fid=125&f=g&id=640

Utrolig lekker båt, 28 fot, lakkert glassfiberskrog med mahognydetaljer, og mahognydekk. Skal ikke se bort fra at jeg har "myst litt" på denne;) Skulle ikke tro at den ble så altfor varm når kjølevannet også blir med ut?

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

I dag har jeg begynt litt på dekket. Bruker et stivt elektriker-trekkerør for å få en passelig bue til å tegne streken etter.

bilde

 

Her er første dekksbjelke klar for prøvemontering. Tenkte å prøve å tilpasse dekket til vindskjermen, men det viser seg å antagelig ikke bli veldig lett. Mulig jeg må satse på å lage en slags mahognyforing /kile mellom dekket og vindskjermen for å få det til. Men det lar seg nok løse.

bilde

Redigert av Rytteren (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Så er dekksbjelkene på plass. Ikke limt og skrudd fast enda, det venter jeg med til alt er tilpasset. Jeg vil tilpasse et par skott før jeg lukker igjen. Men det er gøy å se linjene komme frem.bilde

Bjelkene er skjært ut av standard 1 1/2" x 6" (36x148mm). Håndplukket på Montèr, med så lite kvister som mulig.

bilde

Skar til og høvlet toppen, og skar deretter høyden på bjelkene ned til 70mm.

bilde

Har tenkt å lime på 6 + 9mm vannfast kryssfinner før mahognyfineren. Det skulle bli stivt nok. Dekksbjelkene ligger med senteravstand på 30 cm.

Link to post
Share on other sites

I går fikk jeg laget ferdig bakdekket med motorromsluke, kun rammeverket selvfølgelig. Har foreløpig ikke limt eller skrudd det fast helt enda fordi jeg vil ha muligheten til å fjerne dem når jeg skal tilpasse skott og slikt. Og det kan være greit å male oppi skroget først.

bilde

bilde

Lagde meg en "verktøykasse til  å henge på skrogsiden. Mye lettere når man bruker samme verktøyet delvis utenfor og delvis oppi båten.

bilde

Motorromsluka blir helt bak. Det blir en enkel luke. Vurderte dobbel luke, men så tror jeg at adkomsten til motoren blir lettere når man bare har en luke i den ene sida. Skal få spesialsveist en rustfri hengsle som blir skjult under dekk. Selve hengslen skal festes og hengsles inn under dollbordet. Lekte litt med en pappmal for å få det til. Tror det blir veldig bra!

 

Neste skritt blir å få til en fin bue på framdekket. Litt spent på om glasfiberskroget er helt symetrisk...

Link to post
Share on other sites

Ja, jeg har mer eller mindre bestemt meg for at det må bli en bensin V8-er. Tror det blir å handle en donorbåt som er komplett med motor, transom og drev. Gjerne et prosjekt eller noe som ser ut som en dass... Bare motoren er ok.

Har tenkt på å ha et par skråskårne rustfrie eksosstusser ut rett under badeplattformen, en i hver side. Nesten som på en bil hvor eksosen kommer ut under støtfangeren. Alternativt ut på siden helt bak i hvert hjørne.

Link to post
Share on other sites

Spennende prosjekt, verkstedet/garasjen/naustet inneholder mye moro i tillegg til båtprosjektet :-)

Synes linjene kombinerer nytt og gammelt, vindskjermen du har valgt vil kle båten godt.

Om du skal beholde dieselen eller bytte til bensin; en stor v8 diesel lager også pen buldring med rett eksosanlegg...

De fleste havner selger diesel på brygga, bensin innebærer ofte endel bæring av kanner... (Jeg er sikker på at mine armer er 10cm lenger etter all bensinbæringen løpet av årene).

 

Gleder meg til å følge denne tråden videre.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...