Jump to content

Prosjekt: Ombygging av Ancas Queen til "Barrelback"


Rytteren

Recommended Posts

Måtte bare sjekke hvordan det hele ble, ganske fornøyd faktisk!

bilde

 

Bra tips Grufolf. ser allerede nå at det slipper litt og at det neppe er ekte 3M-lim på stripsene, ikke overrasket egentlig;) De er limt fast i begge ender med konstruksjonslim, men tror nok jeg skal gjøre som du sier og lime dem enda litt bedre. Blir nok fryktelig vanskelig å komme til innimellom der senere, ja.

Link to post
Share on other sites

Har hatt mine i fire år i båten. Har også tilsvarende i transiten på jobben påntredje året. De står mye på i jobb bilen og har ikke merket noe til "svakheter" ennå.

Man får også tak i klips for å dlippe lodde jobben. Både ferdige vinkler, klips med ledninger i mellom og klips med løse ender. Letter arbeidet med stripsene mye

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Så var det endelig tid for montering av de første platene på dekket. La først lim på dekksbjelkene. Fikk hjelp av min svoger til å holde platene i den ene enden, mens jeg fikk lagt platene riktig på plass ved hjelp av skruehullene fra prøvemonteringa. Fant ut at det var nødvendig å skru ganske tett, med ca 10 cm mellomrom, spesielt langs kantene. Eller ble det mye bulker.

For ordens skyld: Det er meg på bildet, min svoger som tar bildet;)

bilde

Da platene var lagt over kabinen, måtte vi teste hvordan det ble med lyset innvendig. Må si meg veldig fornøyd med det resultatet også. Akkurat passe mengde lys, og en fin, varmhvit farge.

bilde

Ser at jeg må fuge i overgangen mellom bjelker og tak, men det er jo greit nok. Fikk gnidd ut det limet som tøt ut i mellom, så jeg slipper å skjære det vekk før fuging.

bilde

bilde

Så må jeg bare få laget en litt finere innkassing til kantbjelken, den er ikke så fin slik den er nå. Men det er mye mulig at det blir utsatt til slutt, eventuelt blir det et innimellomprosjekt hvis det skulle stoppe opp med andre ting.

Link to post
Share on other sites

Liten oppdatering: Fikk montert siste plate oppi baugrommet. Måtte få den på plass før jeg legger den siste dekksplaten. I utgangspunktet var det en litt rar "kasse" innstøpt i baugen. Den har en slags rar sylinderform, som jeg lurer på kan være til å slippe ned fanglina, for på dekket rett over var det en slags metallhylse/gjennomføring med lokk som jeg tror kan ha vært til fanglina. Uansett, jeg kappet "sylinderen" med litt skrå framover, og tilpasset plata over slik at fukt/vann ikke skal komme ned mellom framskottet og den innstøpte kassa. Måtte også støpe overgangene mellom kassa og skrogsidene, for å lage et "vanntett rom" til fanglinene. Skal montere drenering i skrogsiden senere. Smørte skrogsidene og kassa med topcoat, og malte baugskottet og dekkplata før montering.

bilde

Så må jeg bare bestemme plassering og hvor stor dekksluka skal bli, slik at jeg unngår å lime dekksfineren akkurat det åpningen skal være. Planen er å legge alle 3 lag finer, og mahognyen på toppen, før jeg freser ut luka med en pinnefres. Da er jeg sikker på at kurvingen og buene på dekket blir riktig. Regner med å felle inn skjulte hengsler her også.

Link to post
Share on other sites

Takk for hyggelige og inspirerende kommentarer. Det motiverer også til å fortsette, selv om jeg langt i fra er lei enda.

I dag ville jeg teste ut om ideen min angående fresing av tauluka i baugen ville fungere. Som tenkt, så gjort. Monterte pinnefres på overfresen. Målte avstanden mellom dekksbjelkene, målte avstand fra kanten av landet og inn til fresestålet, og beregnet størrelsen på en firkanta plate som skal brukes som mal.

bilde

Skrudde fast malen på en plate for å teste.

bilde

Her har jeg begynt. Midt på den flate delen på landet er det et lite hakk. Kjørte fresen til hakket, og vrei fresen rundt hjørnet på malen. Syns det ble en OK radie for ei dekksluke. Har tenkt å finere kanten innvendig i lukeåpninga og utvendig på selve luka med mahogny. Derfor bruker jeg 9mm pinnefres. Ellers kunne jeg brukt en som er mindre, og malt kantene.

bilde

Sånn ble det altså. Tror dette blir bra.

Brukte ytterdelen som mal for å merke opp hvor luka havner, så lar jeg vær å lime der luka havner.

Fikk også montert siste plata på første finerlaget på dekket i dag. Begynner å ta form nå!

bilde

bilde

Før jeg kan legge finer på motorromsluka og kalesjeluka må jeg ha hengslene på plass. Har en kamerat som jobber med sveising av syrefast som holder på å lage dem for meg. Ikke no`standard hengsler her, nei! Synes det er penere med skjulte hengsler enn det som har vært vanlig på de tradisjonelle trebåtene, hvor det er store pianohengsler og beslag oppå rundt lukene. Det er selvfølgelig blankt og pent i rustfritt, men jeg har altså lyst å ikke ha det. Da blir det spesial-custom i stedet.

Link to post
Share on other sites

Fikk noen timer i garasjen i dag også. Tenkte at nå var det på tide å støpe fast forsterkningen mot bunnen ved motorromsskottet. Støpte samtidig igjen hullet til bakkant av kjølen. Kjølen er fylt med skum. Men på grunn av at båten sto ute i noen år uten kalesje, samlet det seg en del vann i kjølen. Til nå har jeg lenset ut ca 2 liter illeluktende vann. Derfor støpte jeg inn en rørbit i syrefast som går helt ned i kjølen, som jeg kan tre en slange på og pumpe ut vann senere også.

bilde

Så da kan jeg snart begynne å montere motorromsskottet fast permanent.

Fikk litt polyester til overs, så da hev jeg meg rundt og støpte litt på støttene til det falske akterspeilet også.

bilde

Litt spent på hvordan det kommer til å gå når jeg skal støpe dem fast til det falske akterspeilet, på skrå oppunder... Blir en utfordring... Men man jo kan ikke gi seg av den grunn!

Link to post
Share on other sites

Ja, det er den 2. trekajakken jeg har bygd. Den første jeg bygde lagde jeg i gran med mahognydetaljer. Den ble solgt. Den som henger på veggen er stripsbygd med Kanadisk cedertre (60-80cm avkapp av kledning fra et byggeprosjekt på jobben som ble rippet ned til 6mm tykkelse ;) med innfelte detaljer i osp og mahogny. Jeg tok mal av en glasfiberkajakk jeg likte, og lagde et alu og finer-skjelett som jeg la stripsene rundt. Kaldbakt med glassfibervev og epoksy på innside og utside. Lakkert med 8 strøk 2-komponent polyurethanlakk.

For så vidt ikke meningen at kajakken skulle i fokus, men det er selvfølgelig hyggelig at det blir lagt merke til! :smiley:

Redigert av Rytteren (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ville det ikke være "lettere" å lage det falske akterspeilet ferdig med støttet mot båten og alt som hører med og så støpe det fast i båten etterpå? Så slipper du oppned støping.

Bare "neste" fast støttene til båten, forme akterspeilet, løsne det fra båten for ferdigstilling og så støpe det fast til slutt? Du har jo kommetblitt på vei så det er jo ett skritt tilbake så vet ikke helt hva som lønner seg... bare en tanke som slo meg.

Link to post
Share on other sites

Litt spent på hvordan det kommer til å gå når jeg skal støpe dem fast til det falske akterspeilet, på skrå oppunder... Blir en utfordring... Men man jo kan ikke gi seg av den grunn!

Om du etterhvert skal snu båten, er det lettere å komme til der da.  :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Mens forumet har vært nede, ble veldig bra forresten, har jeg fått tid til å gjøre litt til på prosjektet. Da var det tid for legging av det 2. laget med kryssfiner på dekket.

I den forbindelse var jeg innom Montèr og spurte om de var forhandler av epoxy til liming av fineren. Selgeren tok kontakt med Casco og spurte hva de hadde å by på. Der anbefalte de å bruke et ekspanderende polyurethan-lim. Det hadde de visstnok levert til mange trebåtbyggere. Jeg har selv brukt det limet mange ganger til utvendige konstruksjoner, typisk til liming av rekkverkssøyler til verandaer og lignende. Limet er vannfast, og har en "ekstrem" styrke. Herder med fuktighet (vann). Jeg falt for ideen, og kjøpte lim. Prismessig tror jeg også det kan være gunstig i forhold til epoxy.

Smurte limet tynt utover med en plast-tannsparkel som er beregnet for gulvlim. Så dusjet jeg over med vann i ei spruteflaske. Eneste utfordringen er at materialene som skal limes sammen må ha et visst press for at limet skal binde skikkelig. Og limet skummer og ekspanderer litt i herdeprosessen. Løsningen ble å skru platene der det er bjelker under, og stifte tett i tett med 6mm stifter. Det er bare så vidt de korte stiftene "biter" i plata under, men jeg satte stiftene på langs med veden og klemte maskinen godt ned mens jeg stiftet.

IMG_6035.JPG.941f9c3ca387e5d495c00452d52b6c6b.JPG

Legger dette platelaget på langs med båten, slik at ingen skjøter havner rett over hverandre. Midterste plate er 60 cm brei. Der er det bøyning kun en vei.

IMG_6037.JPG.a1b2b648b2d92aeb75789d236f69b938.JPG

Dekket ble utrolig mye stivere med 2 lag plater. Skal ha enda et lag 4mm kryssfiner, slik at tykkelsen blir 12mm totalt. Og med senteravstand på 30cm på bjelkene blir dette skikkelig solid.

IMG_6036.JPG.6a35ab1bc902f42427f88cd447fefa9b.JPG

De neste platene skal jeg kutte i 30cm bredde, for der begynner dekket å bue i 2 retninger.

 

Etter å ha sittet og fundert litt kom jeg frem til at jeg må gjøre en endring i planene for cockpit. Jeg hadde tenkt å lage en rundsitter som baksete. Men etter å ha fundert på dette en stund, fant jeg ut at det vil bli for lite plass til 4-5 par med knær inne i svingen. Derfor bestemte jeg meg for å lage en enkel rett sofa i stedet. Men det medfører at jeg må løfte dørken ca 11 cm for å gå klar av de langsgående spanta/stringerne. Så sånn får det bare bli.

Dermed satte jeg i gang og lagde spikerslag for dørken. Brukte standard 36x148, 1-1/2"x6", og kuttet til og tilpasset. Som alt annet maler jeg det før det monteres.

IMG_6038.JPG.6356dbba2f0837987f61040b47d5ba6d.JPG

Glemte å ta bilde av midlertidig plassering, men det får jeg ordne opp i når de blir montert.

 

Grufolf og Trygve Sp: Takk for gode ideer! Vurderer dem frem og tilbake, men får ikke bestemt meg for hva som egentlig er greiest...;) Hadde selvfølgelig vært fint å bare snudd båten, men jeg har ikke tilgang på kran, så vi får se hvordan det går. Har tenkt litt på om det går an å tilpasse en slags "pute" av skumgummi med plast utenpå som man kan presse glassfiberen oppunder og inntil i toppen mens den herder. Mulig jeg gjør et forsøk med det. Jeg kan tross alt tillate meg å bruke litt tid på utprøving av slike detaljer, hadde vært verre om det var jobben min og jeg skulle tjene penger;)

Link to post
Share on other sites

Så er spikerslagene for gulvet i cockpit ferdig malt. Så da var det tid for montering. Jeg brukte monteringslim og syrefaste skruer. IMG_6055.JPG.4942774b1fcc2c03c35366bc6dd2aa78.JPG

Som man ser har jeg hevet gulvet ca 11 cm i forhold til det jeg opprinnelig hadde tenkt. Tanken var å legge gulvet på nivå med det gulaktige til venstre i bildet, for å forenkle innstigningen til kabinen. Nå blir det i stedet en slags skyveluke der som man kan trekke bakover og legge på dørken der. Slik at man kommer litt lenger ned når man skal inn i kabinen.

IMG_6054.JPG.d4874631a5d2ddf222a36af3e2ad11ba.JPG

Det blir også en luke til stuv-rom i midten bak.

IMG_6053.JPG.63c8fa6cc839dc3edaafbbe89d1c27d1.JPG

Har stående en 15mm forskalingsplate som skal brukes til dørk. Så er planen å legge teakstaver med nater oppå.

Link to post
Share on other sites

utrolig kult prosjekt! jeg hadde en gang tenkt på å gjøre akkurat det samme, bruke nyere plast skrog og bygge om til klassiske former.

når jeg tenker meg om så er det noe jeg fremdeles vil gjøre å dene tråden fikk meg til å få ny gnist, men må bare ro i land det Mahogni prosjektet jeg allerede har og et snekke prosjekt som kommer hjem til meg om noen uker.

lykke til vider å vi følger spent med:)

Redigert av Runabout (see edit history)

       _____/| _________////

       \_______________|

 ~^~^~^~^~^~^~^~^~^~

Link to post
Share on other sites

Fikk tilpasset dørken i cockpit i dag. 17mm forskalingsplate. Før jeg skrur det fast skal jeg få malt alle kantene slik at det ikke trekker inn fukt fra endene. Overflaten på platene tror jeg er grei nok uten å male dem. De er ganske glatte, tror platene heter "fenolf" eller noe sånt.

IMG_6059.JPG.b7c1ac9a858d1832eb9ea2dd0ca60a23.JPG

Platen i midten foran (til venstre) skal være løs slik at man kan fjerne den når man skal inn i kabinen. Da vinner man ca 12cm ekstra. Under plata i midten bak blir det et lite stuv-rom, med plass til noen fendere eller noe sånt.

Skal legge teak med nating oppå platene.

 

Link to post
Share on other sites

Kom til å tenke på noe, som plutselig ble et lite dilemma: På dekket skal jeg ha hvite nater mellom mahognystavene. Det er på grunn av at dollbord og midtfisk skal være vesentlig mørkere (nesten svart) enn resten av dekket og skroget. Jeg planlegger å legge teak (ikke mahogny) på badeplattformen og på dørken i cockpit. Så er spørsmålet om natene til teaken skal være svarte, eller om de kan være hvite... Jeg har ikke tenkt å legge epoxy og lakk oppå teaken, da den er mindre glatt om den er ubehandlet, eventuelt oljet. Og da tenker jeg at natene fort vil bli veldig skitne i gangsonene i hvert fall, dersom jeg går for hvite nater der. Har lagt merke til at fleksibel fugemasse fort tiltrekker seg skitt og møkk, spesielt synlig på lyse farger...

Blir det for stort stilbrudd å ha forskjellig farge på natene? Områdene ligger ikke i direkte tilknytning til hverandre, så man kan vel kanskje tillate seg å gjøre forskjell? Uansett er det jo ulike treslag.

Link to post
Share on other sites

Min personlige mening, men vær forsiktig med å legge kritthvite nater. Det blir veldig hard kontrast. Det skal jo i utgangspunktet etterlikne de gamle runaboatene med nater fylt med kritt, og med x antall strøk linolje over vil "originalene" bli mer gulbrune etterhvert. Nå er det selvsagt snakk om personlig smak, men jeg legger inn en liten link til mitt prosjekt hvis det er greit: Dekk og nating

Her ser du hvordan jeg laget dekket, og hvis du skroller til neste side ser du også hvordan jeg blandet ut til ønsket farge på natene. Det ser veldig gulbrunt ut sammenlignet med det hvite, men det ser etter min mening veldig lyst ut når du får det sammen med mørk mahogny. Gjør ihvertfall noen prøver på beis og farger før du gyver løs på dekket. Det er i det minste mitt tips.

Du må bruke fleksibel natemasse på badeplattformen hvis du ikke skal forsegle alt med epoxy. Hvis ikke vil det sprekke opp i takt med treets bevegelse pga fukt.

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...