Teerex Svart 26.November.2016 Link til dette innlegget Svart 26.November.2016 (redigert) Men du kan jo ikke begynne å linke til 50 fots-båter i 7-9 mill. klassen (og pent brukte til halve prisen) når vi nå diskuterer relativt oppnåelige båter i relevant størrelse, enten med eller uten lån. En 40-50 foter har uansett så masse plass at du trenger iallefall ingen akterkabin I den prisklassen vil kundene ha en båt med en viss design og eleganse, ikke et hus på vannet. Vet at du ikke eier hus, men om dine foreldres hus ikke er nedsyltet i gjeld går det fint å få låne med det som sikkerhet til lav rente. Forutsatt at du har et god relasjon med dine foreldre da... Jeg kjøpte flere bøker ang. båtfix i fjor, da jeg skulle bruke vinteren på å oppdatere evt. hull i kunnskapen. Men ble vel som regel sittende her på baatplassen og titte/poste isteden. Du må lete litt, du kan ikke forvente å få alt servert på sølvfat Skal ta et bilde av bøkene litt senere. Redigert 26.November.2016 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
XardasKSP Svart 26.November.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.November.2016 Jeg ville vel sagt heller at jeg ikke kan vedlikeholde båten enn å ikke kunne "kjøre den" blir mer rett forklaring. Har derfor tenkt å skaffe meg en overgangsbåt hvor prøving og feiling ikke blir like kostbart som på en Princess 435 jeg måtte spart 2 år til for å kjøpe. Jeg ville bare forklare hvorfor jeg ikke har råd til en ny drømmebåt. Fordi båtene av de produsentene som jeg liker og som har de klassiske linjene som jeg liker (utenom akterenden på de helt nye) koster jo det det koster altså uoppnåelig. Og man kan ikke si at en gammel Princess 435 er en eldre modell av en for meg personlig "gørr-støgg" båt av ukjent merke som ny koster over 2 mill og er betydelig mindre. Det er jo helt forskjellige båtkonsept og forskjellige båter. Når det gjelder foreldre og hus så har jeg godt forhold til foreldra og de har ett godt forhold til huset som de har tatt verdensrekord nesten på å nedbetale og som jeg kjenner deres preferanser vil de verken betynge sitt hus med lån for å kjøpe noe så usikkert som båt eller bruke egne penger på noe de mener er 100 % dumt da ifølge dem så kommer båten til å måtte "hives" siden jeg kan ikke noe om det og det er gammelt osv. Så de lar meg sløse mine egne midler . Men de kan sikkert bli med på vedlikehold kostnader av en båt jeg kjøper selv dersom de liker å bli med på tur. Ellers gjerne anbefal god litteratur om båtfix som dere vet er god, kan ellers bestille noe som google mener er bra. Sitér dette innlegget Link to post
TerjeFjern Svart 26.November.2016 Link til dette innlegget Svart 26.November.2016 (redigert) Hiver du alt når det har behov av vedlikehold? Skulle likt å se deg hive huset fordi panelen må byttes .......gammelt hus og du ikke kan snekre.....:-)) Redigert 26.November.2016 av TerjeFjern (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Draco24styling Svart 26.November.2016 Link til dette innlegget Svart 26.November.2016 Hadde heller ikke tatt pant i huset for at poden skulle få seg båt. Men ikke noe problem å låne med båten som pant. Men få deg en overgangs båt først. Prøv lær og feil Sitér dette innlegget Norske båter er best! Link to post
XardasKSP Svart 26.November.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.November.2016 Altså når det f.eks gjelder panel i huset så vet jeg jo hvordan det skal teoretisk gjøres, verre med praktisk gjennomføring men det er jo mulig selv om det aldri blir like raskt og bra som om en profesjonell gulvlegger gjorde dette. For øvrig får man ikke regning på 80 000 for å skifte ut gulv og det påstod noen at man fikk for å skifte motor i båten. Når det gjelder motor i båt så er problemet at jeg ikke vet hvordan det teoretisk skal gjennomføres vil derfor først lese hva jeg skal gjøre og hvordan jeg feilsøker eventuelle feil før jeg går løs på mer eller mindre vellykkede praktiske forsøk. Når det gjelder lån til båt så ville jeg bare forklare hva slags båt det er som er min drømmebåt og at de som nye koster 7 mill og som 10 år gamle (som ikke får forsikring på motor lenger) fortsatt laaangt over 2 mill (for øvrig se på verditapet og hvor mange motorer man kan kjøpe/reparere/fikse til og med på verksted for dette verditapet) og som 25 år gamle blir de innenfor det jeg kan sable opp av penger (med litt igjen til vedlikehold osv.) om jeg sparer 2 år til altså 800 000 NOK trolig for Princess 435. Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 27.November.2016 Link til dette innlegget Svart 27.November.2016 (redigert) Panel er på vegger da, og ikke på gulv. Og der var baatplassen endelig oppe og gikk igjen Men din drømmebåt er altså rundt 50 fot og ikke 40? Du får jo mye Princess for pengene her om du holder deg mellom 35 og 40 fot.. Relativt ny modell med kraftig motorisering på faste akslinger og nesten 4 meters bredde. Og motorene er jo av en type som normalt aldri dævver. Denne bør være midt i blinken. Men den er jo her oppe i nord, ved verdens ende http://m.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=84628508 Denne er litt nyere, litt større og langt nærmere deg. Og fryktelig (mistenkelig) lite gangtimer på motorene. http://m.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=86083300 Storebroen er jo også flott, men upraktisk med den akterkabinen http://m.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=80245731 Princess 410 bør da være stor nok. Husk at når det står 355 hk så har den 710 hk http://m.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=85168043 Husk også at det er en båt på 12 tonn med alle de ulemper og kostnader det medfører. Redigert 27.November.2016 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Teerex Svart 27.November.2016 Link til dette innlegget Svart 27.November.2016 (redigert) Her en langt nyere båt med singel evighetsmotor på fast aksling og relativt lav vekt med alle de fordeler det innebærer for driftskostnadene http://m.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=64186318 En til av samme slaget med stor motor og lavt timetall http://m.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=81567091 Sea King er vel ofte noe rimeligere pga. at de ofte ble solgt som halvfabrikat fra fabrikken. Her en nydelig Princess 420 med to nye motorer fra 2011, kjørt kun 150 timer http://m.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=85077290 Redigert 27.November.2016 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
boble65 Svart 27.November.2016 Link til dette innlegget Svart 27.November.2016 Det begynte med båt til 89 lapper.. og nå linkes det til millionbåter.. Sitér dette innlegget Link to post
XardasKSP Svart 27.November.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.November.2016 Er ikke jeg som linker til disse og jeg har en drømmebåt i fremtida som har den upraktiske aktercabin fordi jeg synes det gjør utseendet på store båter finere og mer klassisk for øvrig gjør det dem større. Og det linkes til Princesser som er stort sett 2 år nyere og koster betydelig mer enn Princess 435 og i tillegg ser de ikke slik ut som jeg liker aller best bak. Storebroen er pen og dyr med tanke på at den er enda eldre. Seakingene blir aldri princess eller fairline uten flyingbridge, og med "lang nebb" design tatt til det ytterste. Ingen av båtene kan motorforsikres da alle er over 10 år gamle. Dermed ser jo ikke poenget med å ikke realisere drømmen akkurat som den er den gangen jeg har råd til det enten om 2 år om jeg utsetter båtliv starten, eller om mange flere år om jeg går for overgangsbåten. @boble65: Skulle ha en overgangsbåt og egentlig nærmest impulskjøpte en båt for å komme meg på vannet, fortalte også om drømmebåten i samme slengen og hvor mye det koster og at jeg liker å bruke livet på å realisere drømmer fra barndommen Dermed flyr båter til milioner rundt omkring :D PS. På veggen er det tapet og jeg vet også teorien hvordan den klistres på og skjæres osv. Men er ikke sikker på om dersom jeg gikk løs på det praktiske om foreldra hadde ikke fått hjerteinfarkt av hvor "pent og estetisk" det hadde blitt før jeg hadde lært de praktiske evnene Men uansett jeg tenker at å vite i teorien hva man skal gjøre eller hvordan man feilsøker er første steg før man går løs på å prøve å gjennomføre noe praktisk så må man vite hva det er man skal gjøre eller sånn er hodet mitt i hvert fall. Derfor ønske om å lære mer om motorer siden jeg har ikke peiling hva man skal se etter om den "dævver" hvordan finne feilen og hvordan deretter avhjelpe denne. Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 27.November.2016 Link til dette innlegget Svart 27.November.2016 (redigert) Du linket jo til en Princess 52 til 9,2 mill da, men det du ønsker er jo en stor millionbåt (foruten evt. overgangsbåt). Du trenger egentlig ingen motorforsikring på en steinknusermotor, de dævver jo ikke uansett Det er jo en grunn til at de fleste litt større båter fra 90-tallet med steinknusermotor fortsatt har opprinnelig motor/motorer installert. Ikke noe problem å finne båter med motor nyere enn 10 år, men det er som regel nyere volvo penta motorer med drev. F.eks. D6 som hadde en del problemer for noen år siden. Nå har jo den Princess 420 jeg linket til 2 stk motorer fra 2011 (knapt nok innkjørte) så da er jo det med motorforsikring i boks. Har aldri vært borti en annonse for en såpass dyr båt, og så ingen bilder av båten det gjelder. Her er det sikkert mulig å prute Og ikke minst låne penger til, for en slik båt er ikke noe du hiver uansett hva som skjer. Dessuten har du jo forsikring og motorforsikring. Og båten kan brukes som sikkerhet for lånet. Penere båt skal man jo lete lenge etter i den prisklassen. Eneste er jo at båten står i utlandet, hva nå det måtte bety i praksis. Men en Princess 360 eller 380 er jo vesentlig billigere i innkjøp enn en 420, og bør jo være stor nok til det meste. På ytterveggen er det panel, eller kledning som det vel egentlig heter. Panel er det jo ofte på innervegger også da. Redigert 27.November.2016 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
XardasKSP Svart 27.November.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.November.2016 Når vi snakker om drømmebåten så er denne Princess 420 priset til dobbel pris av hva man kanskje kan få en Princess 435 for uten å ta opp noe lån til å kjøpe den. Og drømmebåten skal nettopp være det en drømmebåt og da skal man ikke ha flere meter med båt ubenyttet som på de nyere modellene. Princess 435 blir betydelig større i praksis da man får samme uteplassen bare litt høyere og en stor cabin under denne. I tillegg ser båten mye penere ut pga. dette i mine øyne (som skips miniatyr). Med opp mot 700 000 til overs er det mye som kan brukes på vedlikehold og oppshining av en Princess 435 dersom man skulle ut med 1,4 mill for en båt. Og man får ikke dårlig søvn om natta av å ha gjeld :D Eventuelle øvrige båter jeg finner pene er jo Storebro og NordWest sine aktercabin varianter og noen Fairline modeller oppfyller mine krav til drømmebåt. Foreløpig tenker jeg å starte båtlivet nå med engang fremfor å utsette dette med 2 år til dermed tanken om overgangsbåten som jeg har også tenkt å lære meg å vedlikeholde. Blir mindre dyre feil på den enn å gjøre feil på en Princess 435 tror jeg i hvert fall. Sitér dette innlegget Link to post
Draco24styling Svart 27.November.2016 Link til dette innlegget Svart 27.November.2016 Her er en fin overgangs båt til deg http://www.finn.no/61972678 Sitér dette innlegget Norske båter er best! Link to post
XardasKSP Svart 27.November.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.November.2016 (redigert) Den har jeg faktisk sett tenkte bare at motor er litt i minste laget for en slik båt ellers så vil jeg ha aktercabin på drømmebåten på "overgangsbåten" så er båten såpass liten at det reduserer plassen bak. Men prisen var interessang. Fant for øvrig noe slik på facebook som ikke er annonsert på finn: https://www.facebook.com/groups/388227807889637/permalink/1216151001763976/?sale_post_id=1216151001763976 virket veldig bra men manglet bilder da kanskje den ser ikke ut siden det er kun et illustrasjonsbilde av nybåt der. Men 1992 årsmodell og den prisen høres jo veldig fint ut. Er vel sikkert noe som denne bare nyere og i bedre stand: http://m.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=84124659 det som fikk meg til å ikke gå for denne annonsen er "skal være i bra stand" istedet for "er i bra stand" juridisk er det helt forskjellige skriftilige tilbud :D Og praktisk sikkert også for hvis noe fungerer som det skal så er det jo i bra stand og ikke skal være. Redigert 27.November.2016 av XardasKSP (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Snusmumrikken Svart 27.November.2016 Link til dette innlegget Svart 27.November.2016 Man kan ikke for sikkert vite om noe er 100%, men man kan være ganske sikker. Derfor skriver han "skal være i bra stand", og ikke "er i bra stand". Mener nå jeg iallefall. :) Sitér dette innlegget Uttern 6200 CC m/Evinrude E-TEC 130HK Link to post
XardasKSP Svart 27.November.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.November.2016 Joda men det høres lite betryggende ut og fint for selger å fraskrive seg noe ansvar for at motor ikke hadde noen store feil allerede før den ble solgt. Dermed i akkurat dette tilfellet virket det som det dyrere tilbudet som ble annonsert på facebook er bedre fordi både båt og motor er nyere og mye nytt i den også. Skal etterspørre bilder når de aksepterer meg som medlem i båt salg gruppen på facebook. Sitér dette innlegget Link to post
Snusmumrikken Svart 27.November.2016 Link til dette innlegget Svart 27.November.2016 (redigert) Jeg vil heller ha en gammel, godt brukt båt med en nyere motor (slik jeg har per. dags dato) enn en finere båt med en mindre kurant motor. Men nå bruker jeg båten til dagsturer utpå fjorden, evt overnattinger på øyer med telt ol, eller så går det i fisking og bare kos utpå sjøen. Så jeg vil påstå at jeg ikke er altfor kravstor Redigert 27.November.2016 av Christian.T (see edit history) Sitér dette innlegget Uttern 6200 CC m/Evinrude E-TEC 130HK Link to post
XardasKSP Svart 27.November.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.November.2016 Den motoren i facebook annonsen skal være kun kjørt i 350 timer og de påstår der at alt er fikset og gjort, masse nytt osv. Venter på bilder først da så skal kanskje se på den i Holmestrand og bestille mekaniker eller noen som kan sjekke om alt stemmer hvis jeg skal kjøpe den. Sitér dette innlegget Link to post
Draco24styling Svart 27.November.2016 Link til dette innlegget Svart 27.November.2016 Den halcoen hadde jeg nok styrt unna. Vanntett er ikke akkurat veldig kurant Sitér dette innlegget Norske båter er best! Link to post
XardasKSP Svart 27.November.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.November.2016 Vanntett? Mener du kanskje vannjet motoren? Funderte over det jeg også sjekka wikipedia ser ut til å være fungerende greier brukes til og med på skip og ubåter står det der, men kanskje det er enda verre enn drev når det gjelder å slutte å fungere eller ? Sitér dette innlegget Link to post
Draco24styling Svart 27.November.2016 Link til dette innlegget Svart 27.November.2016 Ha.ha mente selvfølgelig vann jett autokorektur ? Sitér dette innlegget Norske båter er best! Link to post
Teerex Svart 27.November.2016 Link til dette innlegget Svart 27.November.2016 (redigert) Når vi snakker om drømmebåten så er denne Princess 420 priset til dobbel pris av hva man kanskje kan få en Princess 435 for uten å ta opp noe lån til å kjøpe den. Og drømmebåten skal nettopp være det en drømmebåt og da skal man ikke ha flere meter med båt ubenyttet som på de nyere modellene. Princess 435 blir betydelig større i praksis da man får samme uteplassen bare litt høyere og en stor cabin under denne. I tillegg ser båten mye penere ut pga. dette i mine øyne (som skips miniatyr). Med opp mot 700 000 til overs er det mye som kan brukes på vedlikehold og oppshining av en Princess 435 dersom man skulle ut med 1,4 mill for en båt. Og man får ikke dårlig søvn om natta av å ha gjeld :D Eventuelle øvrige båter jeg finner pene er jo Storebro og NordWest sine aktercabin varianter og noen Fairline modeller oppfyller mine krav til drømmebåt. Foreløpig tenker jeg å starte båtlivet nå med engang fremfor å utsette dette med 2 år til dermed tanken om overgangsbåten som jeg har også tenkt å lære meg å vedlikeholde. Blir mindre dyre feil på den enn å gjøre feil på en Princess 435 tror jeg i hvert fall. Husk at de moderne motorene fra 2011 i den 420'en koster omkring 400.000 pr. stk. og er knapt nok innkjørt med kun 150 timer. Hvis det betyr noe i forhold til gamle motorer uten motorforsikring som kan dævve. Man får ofte det man betaler for. Flere meter med ubenyttet båt? Mener du at en båt er et verdifullt areal som bør bebygges mest mulig uten hensyn til form, design, funksjon, eller uteplass forøvrig? Hva skal du med all denne ekstra inneplassen i en så stor båt? Dette var jo nesten litt morsomt https://baatplassen.no/i/topic/73624-princess-420-1994-erfaringer/ Vannjet er jo relativt driftssikkert, men det koster effekt. Altså mindre effektivt enn propeller og ikke minst drev. Redigert 27.November.2016 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
XardasKSP Svart 28.November.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.November.2016 (redigert) Med andre ord hvis man fikk en Princess 435 uten motorer til 500 000 (hvis den koster 800 000 med gode men brukte motorer) så kunne man putte inn helt nye motorer i den og oppnå samme høye prisen da trolig. Poenget er at jeg liker betydelig bedre akterenden på Princess 435 enn på Princess 420 derfor er Princess 435 mer drømmebåt enn den andre som er kanskje like stor men fremstår som en mindre båt for samme pris. For meg er det bare fint at uteplassen er litt høyere opp og båten får en mer klassisk utseende som etter min smak er betydelig penere. Men det er jo min smak jeg liker 760i og Alpina B7 fremfor en M6 eller en roadster. Altså vannjet er noe som fungerer og som ikke er større sjanse for å "dævve" enn drev etc. ? Den motoren på facebook annonserte båten til 160 000 er jo 315 HK og de påstår fart fra 24 til 30 knop ergo er det mer enn nok effekt i den som for mine behov :D Virker for meg som bra tilbud skal etterspørre selger om bilder av den. PS. Mekanikern som holdt på å selge Alicraften er tilbake med det som ser ut som mye båt for pengene: http://m.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=86838529 er det noe hake ved stålbåter som går på noe annet enn at båtene er ufattelig trege? Siden den båten er fra 2005 så bare 11 år gammel båt som er svær og da til noe som ser ut som rimelig pris med mindre "barnebarna skal ha den" :D Redigert 28.November.2016 av XardasKSP (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Draco24styling Svart 28.November.2016 Link til dette innlegget Svart 28.November.2016 Er nok helt riktig priset den stålbåten, trolig et hjemmebygge, men sikkert solid som fy, skikkelig steinknusermotor er det også, Om den er pen kan sikkert diskuteres, men dette er vel smaken din. Sitér dette innlegget Norske båter er best! Link to post
XardasKSP Svart 28.November.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.November.2016 (redigert) Altså det er ikke noe feil med stålbåter annet enn at de er utrolig sakte? For øvrig hvis noen putta oppi en kraftig motor ville de blitt raskere eller er stålskrog uforenlig med dette? Krever de et annet vedlikehold, mer enn vanlige båter? Redigert 28.November.2016 av XardasKSP (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Kallethekid Svart 28.November.2016 Link til dette innlegget Svart 28.November.2016 Er ikke materialet i seg selv som gjør båten langsom, men vekt og skrogform. Siden stål er forholdsvis tungt, brukes det helst i båter som ikke er bygget for høy fart. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.