Jump to content

Kjøpe stor båt til lav pris?


XardasKSP

Recommended Posts

Tanken er jo at planende båt også står stille når jeg skal fiske med mindre planen er å "plane" etter makrellstørje (tunfisk skal ha kommet til Skagerrak) men de liker vel heller ikke at sluk med tilbehør i form av opphengere (for å fange inn makrellene også) dras altfor raskt forbi dem.

 

Skal vel først ha en overgangsbåt for å få bedre praktiske skills samt ikke starte båthobbyen med å gå på en smell hvor alt jeg har spart hittil i livet "blir borte med en ulyd" i øyeblikket Princess 414/435 motorene sier takk for seg :D

 

PS. Kanskje å investere en ferie i mekaniker opplæring hadde vært noe for å kunne fikse ting selv på båt, men så vet jeg ikke om det organiseres noe kurs for "hobby båt mekanikere", de ekte mekanikerne vil vel ikke begrense sin kundegruppe og snevre inn oppgavene de gjør til kun det vanskeligste ved å selge kurs for båteiere. Men kanskje noen gjør det.

Redigert av XardasKSP (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Skjønner at du ble veldig fasinert av den Alicraften, men den Viksunden var nok allikevel et enda bedre Kjøp. Husk at den hadde så og si ny motor, ikke en sliten Volvo fra 1998. Bare det er jo verd 100 lapper ekstra. I tillegg er det jo en stilig båt, og det er jo mer enn hva man kan si om Alicraften. Den hadde vel drev også? Det skal du jo ikke ha.

Link to post
Share on other sites

Men hvordan leste dere seg frem til at motoren i Viksunden var ny: https://m.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=85793923&WT.synd_type=agent ?  Hadde sikkert sett den og kanskje da også kjøpt den til tross for baugen om den var her ett sted i området der jeg bor :D Men nå er den like meget vekk som Alicraften.

 

(Alicraften var kanskje også litt sånn følelse man får når man ikke har hatt båt på over 10 år og tidligere hadde noe "helt skit", med andre ord helt fantastisk å cruise ut på sjøen uten å måtte holde seg fast i båten :D Tok jo med familien for å se på den og alle ble jo delvis fascinert (veldig bra økonomisk da fordeler man kostnader :D ) og deretter skuffa at det ikke ble noe av den. Sikkert sånn "impulskjøp til store summer" foregår. )

 

Er nytt drev pluss montering av dette "sinnsykt dyrt" ? For øvrig hvor mye tror dere det koster å få en mekaniker til å putte opp i en ny båtmotor oppi en båt samt koble den til osv. på riktig måte etc. ?

Redigert av XardasKSP (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Den var kun gått 420 timer, og Steyr har ikke vært så lenge på markedet i Norge. Så jeg tipper et sted mellom 5 og 10 år gammel motor.

 

Skarpnesen du linket til så heller ikke dum ut, god motor men her må du nesten kunne mekke selv for å få liv i den igjen. Jeg ville ikke ha puttet en Kinamotor i denne, det øker ikke akkurat verdien. Sats heller på en anerkjent motor, ikke noe "mistenkelig billig".

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Hjelper jo ikke at det står kupp i annonseteksten og at baugen ser normalt ut dersom motor er trolig fra 1985 (ellers så hadde de hatt reklame for at den er nyere), båten er 28 fot og 10 000 dyrere utgangspunkt enn Viksunden i Florø som kostet 165 000 større med nyere motor.

 

Ingen som har noe idee om hvor mye det kan koste å få mekaniker til å putte inn ny motor oppi en båt? For øvrig er Hyundai motoren også "tvilsom" som ny motor med garanti ?

Link to post
Share on other sites

Er disse også "mistenkelige": https://m.finn.no/boat/motor/ad.html?finnkode=82610573 altså 3 litern på 270 HK f.eks ? Er jo kina eller rettere sagt Korea motor men av kjent merke med garanti ? Eller blir dette også helt feil?

 

Hvor mye kan det koste å få en mekaniker til å montere dette ?

 

Jeg ille io alle fall ikke tatt sjansen på noe slikt. Tipper rundt 30.000,- for installasjon, pluss evt ny aksling/propell etc. om nødvendig.

 

 

Så bra blir den jo ikke, men i forhold til det jeg ser på finn.no og prisene så synes jeg jo den var god for sin pris da. Men så var ikke prisen reell siden selger trakk seg.

 

Det har ikke slått deg at selger kanskje trakk seg fordi han hadde priset den helt feil?

 

Alicraften er ikke en veldig attraktiv båt i bruktmarkedet, men prisen var likevel mistenkelig lav. Den dukker nok opp med en helt annen pris til våren.

 

Om du kjøper en kurant båt er den ikke uten verdi om du mot formodning skulle få store problemer med f.eks motor. Alicraften ville nok vært vanskelig å bli kvitt med defekt motor, men en kurant nyere båt vil bare gå ned litt i verdi. Legg heller noen kroner ekstra i noe andre også har lyst på, da får du en grei pris tilbake når du skal bytte den ut igjen. En ukurant båt risikerer du å bli sittende med enten du vil eller ei.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Forresten hvor mye tror dere det ville kostet å få en mekaniker til å putte denne (200 HK modellen) : http://www.telemark-trade.no/subdet1.htm oppi f.eks denne: https://m.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=83771540

For øvrig hvor mye tror dere det koster å få en mekaniker til å putte opp i en ny båtmotor oppi en båt samt koble den til osv. på riktig måte etc. ?

Hvor mye kan det koste å få en mekaniker til å montere dette ?

Ingen som har noe idee om hvor mye det kan koste å få mekaniker til å putte inn ny motor oppi en båt?

 

Det var ikke mange som ville svare deg på dette ...

 

Jeg fikk pris på installasjon av den aller minste Volvo-dieselen med seildrev i båten min fra autorisert Volvo-verksted her i Tromsø for et par år siden. De forutsatte at jeg selv tok ut den gamle, og gjorde motorrommet klar for installasjon. For å tilpasse fundamentet, heise nymotoren oppi båten, koble til drivstoff, eksos og strøm skulle de ha rundt 35.000. I tillegg til det som motoren kostet.

Redigert av alf-inge (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Vel jeg ville tro Alicraften hadde kurant skrog i hvert fall da den var betydelig raskere enn øvrige båter med samme lengde og bredde med 200 HK motor. Uansett selger fant vel ut at han priset den for lavt trolig, men hvis den dukker opp til våren så vil jeg ikke holde meg ifra å sende SMS med spørsmål om barna ikke ville ha den likevel :D haha

 

For øvrig så kan det jo av og til hende at noen får inkasso på døra, supertilbud på noe annet osv. og da ønsker ikke å vente i månedsvis på å få solgt og da kan man kanskje kjøpe noe til god pris.

 

Når det gjelder motor hva anbefales da hvis Hyundai er ikke et godt valg for nymotor med garanti? Volvo Penta? Det var for øvrig ikke så grusomt dyrt som jeg trodde dersom en mekaniker kan fikse motorbytte til 30 000 - 35 000. (Håper man ikke kan gjøre så mye feil når man skal få ut den gamle at det trengs en mekaniker til dette)

 

Finner ikke priser på nye Volvo Penta motorer for øvrig (antar at disse er sikkert bedre enn "noe kinesisk") men fant en fra 2013: https://m.finn.no/boat/motor/ad.html?finnkode=83931208 har motor også 5 års garanti slik som nybiler har eller er den kortere for motorer? En 2013 modell burde fungere i noen gode år vil jeg tro? Eller er det best å finne en helt ny motor?

 

Her en annen også fra 2013 (et dårlig motor årgang?) https://m.finn.no/boat/motor/ad.html?finnkode=85527157 hvor de tilbyr montering (men kanskje ikke i kjøpsprisen?) og enda en: https://m.finn.no/boat/motor/ad.html?finnkode=82690464 også fra 2013. Noe feil med det året i motorproduksjon siden nesten alle motorene er fra 2013 ?

Redigert av XardasKSP (see edit history)
Link to post
Share on other sites

 

Ingen som har noe idee om hvor mye det kan koste å få mekaniker til å putte inn ny motor oppi en båt? For øvrig er Hyundai motoren også "tvilsom" som ny motor med garanti ?

 

Jo, det har jeg. Jeg postet det faktisk ganske tidlig i tråden.

 

Jeg har akkurat kjøpt en Iveco på 100HK.

Motor: 150K

Montering: 80K

Gir: 46K

Transport til verksted: 20K

 

Så kommer det en del ekstra som legges til etter hvert som det blir oppdaget. Og siden båten er gammel kommer det til å komme ekstrautgifter.

Link to post
Share on other sites

For riktig å vri kniven rundt i såret litt så ser jeg av bildet av motoren til den Viksund 900 Futura at det er en 6-sylindret sak.

Se bilde og videosnutt nederst her.

Da har den jo også litt mere enn de oppgitte 200 hk. Steyr 236 hadde vel 212 hk på propellaksliingen.

Den kom vel på markedet mot slutten av 90-tallet så den kan være rundt 15 år gammel  pluss/minus, ut i fra at den har grå farge på toppdekselet.

Jeg var sikker på at det var en mindre 4-sylindret motor som sto i båten men der var det en heldig kjøper gitt.

 

I denne tråden står det litt om Steyrs kvaliteter https://baatplassen.no/i/topic/32688-steyr-256-bravo-ii-erfaringer/

 

Motoren i Alicraften var vel forøvrig fra 1995 ifølge annonseteksten https://m.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=82453358

 

Har forøvrig ingen grunn til å tvile på kvaliteten på Hyundais marinemotorer.

Hyundai/Kia er er tross alt verdens fjerde største bilprodusent med 7 års garanti på Kia.

Og ikke minst Hyundai Heavy Industries er verdens største aktør innen skipsbygging, og Hyundai produserer anleggsmaskiner og mye annet.

Sør-Korea har vel på mange måter innhentet og gått forbi Japan på flere områder innen elektronikk og teknologi.

Vil ikke akkurat kalle deres produkter for "kinamotorer".

 

bilde

 

bilde

 

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Hvis motoren var fra 90-tallet så var den jo like gammel som Alicraften sin Volvo Penta motor som mekanikern fortalte var fra 1998 hvis jeg husker rett selv om teksten i annonsen fortalte 1995. Ergo samme alder på motor men så ble jo ikke Alicraften solgt så prisen blir kanskje ikke så forskjellig til våren.

 

Uansett er det veldig sprikende meninger om pris på mekaniker som skal sette inn ny motor noen sier 30 000 noen sier 35 000. Så kom det en her som mener det koster 80 000? Så hva er rett pris ?

 

Og for øvrig er det noe spesielt med motorer fra 2013 som gjør at nesten alle "nyere" på finn er produsert dette året? For øvrig finnes det noe nypriser noen steder for Volvo Penta motorer for jeg antar at det er disse som ikke er "kinesisk motor" eller noen andre det siktes til ? Hvor lang er garanti på båtmotor? Er det 5 år som på bil ?

Link to post
Share on other sites

Vi får nok aldri vite eksakt hvor gammel motoren i Viksunden var (med mindre noen gidder å ringe eller sende melding til selger da).

Men vil anta ut i fra det lave timetallet at den var fra ca 2000-2005. Timetallet på Alicraften vet vi vel ikke?

Men viktigere var det vel at Viksund hadde fast aksling og ikke drev som Alicraften, og at selve båten var 10 år nyere.

 

Rett pris på motorinstallasjon finner du nok ikke sånn uten videre.

Det må nok hentes inn pris i hvert enkelt tilfelle ut i fra hvilken båt, tilstand, egeninnsats, motortype osv.

Samt øvrig tilstand og adkomst for nødvendig tilkobling/montering av instrumenter, kontrollspaker, strøm og elektrisk anlegg, drivstoff osv. samt gir/aksling eller drev ikke minst.

 

Det finnes meg bekjent ingen "kinesiske" motorer i salg som er vanlig å bruke i denne type litt større båter. Båtfolk forventer/krever kvalitet og driftssikkerhet....

Det er stort sett svenske, engelske, italienske, østerrikske, noen innslag av tyske og amerikanske, samt japanske og i nyere tid sør-koreanske dieselmotorer.

 

Forøvrig ble hk-avgiften fjernet i juli 2014 så vil tro det påvirket salget av motorer i positiv retning.

Reklamasjonsretten for forbrukerkjøp er 5 år iallefall, uansett garantitid.

 

Hvis du får dama med på kjøpet, og ellers en veldig god pris så kan jo dette bli en bra båt.

Med to svære 7,3 liters V8 dieselmotorer med tvilsomt rykte og drev kan det bli morsomt .

Vil nå tro at den går litt fortere enn 28 knop nå som den er ombygd fra aksling til drev  :saint:

 

https://m.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=85098391&fks=85098391

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Folk har tidligere i tråden uttalt seg at de motorene som selges via http://www.telemark-trade.no/subdet1.htm både TD Power og Hyundai er "kinesiske" eller med andre ord dårlig vare. Men det er kanskje ikke slik?

 

For øvrig veldig stor forskjell på 80 000 og 35 000 i pris for montering. Til 35 000 er det lønnsomt kanskje men til 80 000 er det jo tvilsomt. For øvrig ingen som vet om det er noe spesielt med motorer fra 2013, garanti osv. ?

 

Viksunden var for øvrig sikkert bedre båt en Alicraften (hvis vi ser bort fra den lite estetiske baugen) hadde den vært her i nærheten så hadde jeg trolig kjøpt den. Men nå ble jo ikke Alicraften solgt siden selger trolig priset den for lavt, og Viksunden er borte så det er bare å vente på noe nytt på finn.no samtidig som jeg prøver å lære noe om hvilke motorer er gode og hva kan det koste å få puttet inn ny motor. Da vet jeg hvor mye det skal til hvis den motoren som er oppi dævver eller hvis jeg kjøper en båt hvor man må putte oppi en motor fordi den gamle dævva men båten er stor og fin og til nesten gi bort pris. For da har man plutselig båt med ny motor og da blir det jo ikke mye utgifter vel annet enn selve båten eventuelt og normal service på motor.

Redigert av XardasKSP (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg rekker jo knapt å skrive ferdig før du har postet nytt innlegg  :giggle:

Se mitt redigerte forrige innlegg.

 

Nei Sør-Korea er ikke kinesisk. 

 

For vanlig hobby/fritidsbruk er det godt mulig at TD-motorene fungerer helt fint i massevis av år.

Dette er ikke produktområder der produsenten kan overlev lenge av å lage noe som ikke funker.

De større motorene er vel egentlig bare mariniserte Nissan og Deutz motorer, og det er jo forsåvidt betrygende.

 

https://m.finn.no/boat/motor/ad.html?finnkode=46829170

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Den båten du linket er over i prisklasse for "drømmebåt" så da blir det Princess eller Fairline i denne prisklassen (litt høyere trolig) og ikke "overgangsbåt".

 

Når det gjelder motorene vil det si at både TD og Hyundai f.eks den 270 HK hadde passet i slike båter og at de vil fungere greit med normal service og leve i mange år da forhåpentligvis.

 

Det store spørsmålet blir da vel kostnad for mekaniker til eventuelt motorbytte og hvorvidt man satser på båt med levende motor og utsetter det til den eventuelt dævver eller kjøper en uten fungerende og fikser det med engang og har da ny motor.

Link to post
Share on other sites

Ser at den største TD motoren på 150-200 hk har hele 6,1 liter sylindervolum og vekt på rundt 700 kg så dette er jo ingen vanlig hendig lystbåtmotor men mere over i proff/yrkesmotorklassen.

Men passer jo også i halvplanende lystbåter med aksling over en viss størrelse naturligvis.

Med lavt turtall, kun 2200 rpm på max så er dette motorer som kan gå herfra til evigheten.

 

De har skrevet feil, i linken under står det 8 liter så det er ikke helt på stell med den hjemmesiden....  http://www.telemark-trade.no/newsdet8.htm

 

http://www.telemark-trade.no/subdet27.htm

 

https://m.finn.no/boat/motor/ad.html?finnkode=46829170

 

Hyundai S200 og S270 derimot er moderne lettvektsmotorer for hurtigere lystbåter. så helt forskjellig målgruppe/kundegruppe for disse to leverandørene.

 

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Det er komplett umulig å si noe pris på utskifting av motor uten å vite hva slags båt,motor,drev,aksling,etc. Skjønner ikke helt hvordan du henger deg så mye opp i evt motor skifte før du i det hele tatt har vært å sett å prøvd båt. Er båten tatt vare på av tidligere eiere. Og motoren av kurant merke. Så er den trolig god for flere 1000 timer til. Uavhengig av om den er 20 eller 30 år. I mine ører er det ingen forskjell. Det er tilstanden som er avgjørende.

Norske båter er best!

Link to post
Share on other sites

Det er komplett umulig å si noe pris på utskifting av motor uten å vite hva slags båt,motor,drev,aksling,etc. Skjønner ikke helt hvordan du henger deg så mye opp i evt motor skifte før du i det hele tatt har vært å sett å prøvd båt. Er båten tatt vare på av tidligere eiere. Og motoren av kurant merke. Så er den trolig god for flere 1000 timer til. Uavhengig av om den er 20 eller 30 år. I mine ører er det ingen forskjell. Det er tilstanden som er avgjørende.

Dette er et svært godt poeng. Vedlikeholdet er viktig. Jeg har bekjente som har havarert 5 år gammel Mercruiser diesel så alder har ikke alltid mye å si.

 

Selv har jeg for 6 uker siden kjøpt en Princess Riviera 36 med Volvo TAMD 61A motorer. Båten er svært velholdt og jeg har fått med  loggbok på vedlikehold siden båten var ny i 1989. Alle servicer og vedlikehold er tatt av professjonelle og eieren har vært svært nøye. Jeg er derfor ikke bekymret for å ha motorer som er 28 år gamle og har et timetall på 1600. Volvo sier disse motorene forventes å gå ca 15 000 timer før overhaling pga slitasje er nødvendig. Men det er saktegående , store motorer (5,5 liter med max turtall på 2800 ca) som jeg liker bedre når det gjelder diesel. Er ikke like glad i mindre  dieselmotorer med mye effekt og høyt turtall.

 

Jeg er forøvrig ikke enig med de som mener at en eldre bensinbåt er en tikkende bombe. Vedlikehold er det som er viktig også på disse og fordelen er at dersom motoren havarerer er det svært billig å sette inn en ny motor.

Redigert av TerjeFjern (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Angående de forskjellige prisene på montering.

 

Dersom du leser innlegget der motorbytte kostet 30K så ser du at han måtte ta ut gammel motor og klargjøre for montering selv. Det er faktisk halve arbeidet av monteringen og derfor halv pris. Det er ikke spesielt mystisk, faktisk helt forventet.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...