Chilli Solbris Svart 14.Mars.2024 Link til dette innlegget Svart 14.Mars.2024 XardasKSP skrev 35 minutter siden: @Chilli Solbris Ja og jeg ringer helt sikkert Uansett om det er for hentetur (om det blir via svenske kanaler så blir det fort en telefon for dette kommer til å ta flere dager ikke en langhelg) eller for å øve siden antar den gode hjelper ikke alltid vil ha tid eller mulighet. Muligens jeg ringer tidligere, dersom jeg skal se på båten i Sverige og hvis megler i Sverige ikke har D5L og min er ikke printa ut, så må man jo lovlig få testet båten. Så skader det jo ikke med noen som har samme motor til å se på den med mekaniker Men det blir en biltur også siden Örebro ikke akkurat er som Gøteborg 2-3 timer unna med 4-feltsvei fra Fredrikstad. ??? Mvh Chilli Solbris Båtlivet gir meg de største gleder! Og de største sorger!😂 Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
Grufolf Svart 15.Mars.2024 Link til dette innlegget Svart 15.Mars.2024 sap_2000 skrev for 8 timer siden: Link to post
index Svart 15.Mars.2024 Link til dette innlegget Svart 15.Mars.2024 XardasKSP skrev for 8 timer siden: Hvis man får kjøpt til bra pris blir det vel ikke mer enn noen 100 tusen i tap på å selge den. Hvis man får kjøpt til god pris så får man pengene igjen når man selger igjen. Kanskje du til og med går i pluss. Forutsatt at du ikke ødelegger båten da, men det vil man jo ikke. "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
XardasKSP Svart 15.Mars.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Mars.2024 @index Det spørs jo hvor mange er interessert, og betaler man norsk MVA så er det ikke sikkert man får den igjen siden båten er da 25 % billigere for hele EU enn den er i Norge. Ergo er vel båtens verdi mer det den koster uten norsk MVA. Med mindre det er ett kupp som gjør at prisen med norsk MVA blir en normalpris og uten er kuppris. Link to post
index Svart 15.Mars.2024 Link til dette innlegget Svart 15.Mars.2024 XardasKSP skrev for 2 timer siden: @index Det spørs jo hvor mange er interessert, og betaler man norsk MVA så er det ikke sikkert man får den igjen siden båten er da 25 % billigere for hele EU enn den er i Norge. Ergo er vel båtens verdi mer det den koster uten norsk MVA. Jeg forutsetter selvsagt at du kjøper og selger i samme marked. Og da er det ikke noen problemstilling. "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Martine29f Svart 15.Mars.2024 Link til dette innlegget Svart 15.Mars.2024 Da er vi allerede kommet inn på tema at Ts skal selge "gammel driter" men man kan vel ikke " selge skinnet før bjørnen er skutt" vel. Ønsker alle sammen ei riktig god helg her inne på denne tråden. Vi dirrer av spenning for fortsettelsen av denne grøsseren....? Link to post
Boatmad Svart 15.Mars.2024 Link til dette innlegget Svart 15.Mars.2024 Martine29f skrev 28 minutter siden: Da er vi allerede kommet inn på tema at Ts skal selge "gammel driter" men man kan vel ikke " selge skinnet før bjørnen er skutt" vel. Ønsker alle sammen ei riktig god helg her inne på denne tråden. Vi dirrer av spenning for fortsettelsen av denne grøsseren....? Som å lese en bok hvor den røde tråd går i alle retninger :) kanskje tar boken en ny overraskende vending i helga ???? Link to post
XardasKSP Svart 15.Mars.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Mars.2024 @index Megler er blitt syk igjen så har ikke fått noe svar om man kan betale norsk MVA og beholde EU MVA betalt når man eventuelt skal flytte båten til Polen i fremtiden. Tollvesenet kan vel svare meg om jeg må eller ikke må betale norsk MVA når jeg er utflyttet Norge og hvor lenge båten kan stå eventuelt i Norge, men de vet jo ikke hva er tilfelle med EU MVA. Men tenkte at kanskje megler vet siden han har vel handlet mange båter fra EU til Norge. @Martine29f Vel det var bare i tilfelle drømmen må skrotes. Altså jeg tror jeg greier å lære meg med en instruktør hvordan man havne manøvrerer en slik båt inn i båsen. Men dersom det skulle endt med knust brygge og båt for hver gang så tar det jo ikke mange gangene før forsikringsselskapet sier meg opp som kunde og da blir det jo ikke noe valg Men planen er at den aldri skal selges, men man må jo ha en plan B og plan C og plan D om ting ikke skulle bli slik som man ønsker at de blir. @Boatmad I helga skal det vel være en annen kunde som ser på Princess 65 så hvis vedkommende ikke kjøper den så kanskje tar det denne vending at jeg får sjekket den i helga 23-24 mars. Når megler kom med dette tilbudet på kun 2 år eldre båt med MAN motorer (de er "tøffere" en VolvoPenta, akkurat som enhver tysk motor er i bil også. Kan jo ikke sammenligne SAAB og Volvo med Audi, BMW og Mercedes) og så mye mer "svær båt faktor" til en pris under utgangsprisen på Princess 56 så virket det plutselig at prisen på Princess 56 ikke er så fin lenger. Link to post
index Svart 15.Mars.2024 Link til dette innlegget Svart 15.Mars.2024 XardasKSP skrev 9 minutter siden: @index Megler er blitt syk igjen så har ikke fått noe svar om man kan betale norsk MVA og beholde EU MVA betalt når man eventuelt skal flytte båten til Polen i fremtiden. Tollvesenet kan vel svare meg om jeg må eller ikke må betale norsk MVA når jeg er utflyttet Norge og hvor lenge båten kan stå eventuelt i Norge, men de vet jo ikke hva er tilfelle med EU MVA. Men tenkte at kanskje megler vet siden han har vel handlet mange båter fra EU til Norge. Skaff deg en båtplass i Sverige da vel, så er problemet løst! Og du sparer en halv million. "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
XardasKSP Svart 15.Mars.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Mars.2024 @index Nå var ideen å bruke båten ved Langesund og få stangfiska i Norge. Blir jo vel en av de siste anledningene før foreldra også flytter hjem til Polen. Det er jo ikke fisk i Østersjøen med unntak for kanskje noen laks som kan dorges. Så der blir det øvrige båtgleder, men Norge er jo som stangfiskets beste plass i Europa nærmest. Spesielt om man engang skulle på tur oppover i Nord-Norge. Så ideen er å få brukt båten også i Norge da. Link to post
sap_2000 Svart 15.Mars.2024 Link til dette innlegget Svart 15.Mars.2024 17 hours ago, XardasKSP said: @sap_2000 Jeg stoler jo på alt dere skriver. Men hvis man skal bruke flere 100 tusen på å bytte båter for å lære noe så tenkte jeg det blir enklere å betale for en lærer og faktisk lære det selv. Har jo lært å fly så kanskje muligens blir det også mulig å lære å legge til med en båt Absolutt. Skjønner man fysikken med fly så har man gode forutsetninger for skjønne det samme med båt. og spesielt hvis man man får refleksene i ryggraden og ikke bare utfører ting man har lest seg til blir de enda bedre. Overført til fly vil det si det samme som å kjenne på kroppen hva flyr gjør og hva som er i ferd med å skje, fremfor feks under en landing basere flare og touchdown kun på airspeedmåleren og man vet at stallspeed er xx knop så man holder seg over det. Samme med båt. Alt blir bedre når man føler båtens bevegelser "i rumpa" og handler intuitivt. 16 hours ago, XardasKSP said: Jeg tror det er mindre kultur i Norge for at man skal lære å bruke båt med instruktør og folk er mer eller mindre selvlært. Det er helt rett og dessverre sant. Det finnes mange som har kjørt båt i mange år som ikke virker å lært mye eller blitt gode på det. En faktor er ofte at de har hoppet opp på stor båt som de ikke føler de behersker helt og dermed har høy stressfaktor hver gang de må inn i en havn. Da lærer man ikke mye. Det handler heller om å få det overstått hver gang. Mange av de som har gått skrittene fra små joller og oppover har som regel lært mye mer da de i større grad ha behersket det de har og fø Hadde de brukt noen timer på faktisk trening, gjerne med instruktør i trygge former og tatt 20 tillegginger/ havneanløp/ manøvringer hver dag i 3 dager, uten gjester ombord og 100 tilskuere på land hadde de antagelig rakst blitt gode og lært mer enn på 20 år normal bruk hvor de er stressa hver gang. 17 hours ago, XardasKSP said: Ellers tenkte vel at disse motorer med tilbehør burde ikke ha mer kostnader enn om de sitter i en Storebro 500? Virket i hvert fall logisk så da er det vel kostnader med noe annet som blir så store. Det har vel blitt gjentatt ganske mange ganger fra flere her inne at kostnadene ved å ha båt øker veldig med størrelse og at det er langt fra kun motorer og drivverk som bidrar til det. Ser man på div prosjekttråder på BP ser man fort at veldig mye dreier seg om andre ting enn motorer. 4 hours ago, XardasKSP said: @index Det spørs jo hvor mange er interessert, og betaler man norsk MVA så er det ikke sikkert man får den igjen siden båten er da 25 % billigere for hele EU enn den er i Norge. Ergo er vel båtens verdi mer det den koster uten norsk MVA. Blir ikke anerledes enn alle andre båter som selges i norge da det er betalt 25% mva på de også. Men man begrenser i større grad markedet ved salg til norge. Frem til for ca 10 år siden ble det importert mye brukte båter til landet. De fleste av dem med betalt EU MVA og så norsk MVA i tillegg. Valutakurser og andre faktorer har omtrent satt en stopper for bruktimport de siste årene så man er avhengig av å finne en god deal i utlandet som da alltid vil være mer gunstig for en i EU enn for en nordmansom skal ha båten hjem. Derfor ser man endel norskeide båter liggende i strømstad og rundt der som da bare kan brukes utenfor norge av en nordmann. 26 minutes ago, XardasKSP said: @index Megler er blitt syk igjen så har ikke fått noe svar om man kan betale norsk MVA og beholde EU MVA betalt når man eventuelt skal flytte båten til Polen i fremtiden. Hvolken megler? Roland eller han i sverige? Er stavangermegler syk så trenger du jo ikke mye fra han for møte å se på båten hos den svenske megleren... Navn og nummer. Skulle ikke forundre meg om megler er den samme som på den gamle annonsen jeglinket til som igjen har fått oppdraget nylig etter eier bortgang... Ring å hør da vel... Har/ er båten vært privateiet i EU er momsen betalt det er dog veldig viktig å ha dokumentasjonen på dette om man skal flytte/ bruke båten i et annet EU land. EU mva betalt av privatpersoner refunderes ikke. Kun om båten har vært eiet og i et firmaregnskap hele veien fra ny i en ubrutt eierrekke, kan man få igjen EU moms ved export ut av EU. Det er en prosess som krever endel forberedelser av dokumenter og registreringer men blir i prinsipper ikke annerledes en enhver nybåt som importeres til norge EX EU mva. Trawleren jeg kjøpte "ny" men 2 år gammel i nederland hadde dette og ble følgelig 21% billigere enn om den hadde vært solgt til en privatperson i NL først. Men for eldre båter er det omtrent ingen som er firmaeiet hele veien fra ny og oppfyller disse kravene med mindre det er snakk om rene næringsbåter som en ferge eller losbåt feks.. Ofte har selv de endt innom private hender i løpet av årene og da er toget gått som vi sier. Det har vært populært for nordmenn og andre ikke-EU borgere å kjøpe bruktbåt fra Guernsey og andre skatteparadiser som ikke har EU moms på båter og andre ting. Da slapp man også i stor grad å konkurrere med kjøpere fra hehe EU da de måtte betale EU MVA på disse båtene som de slipper på båter fra eget og alle andre EU land. Mvh. SAP Link to post
XardasKSP Svart 15.Mars.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Mars.2024 @sap_2000 Takk informativt svar. Altså båten har jo ikke det som tilsvarer "mehrwehrsteur ausweisbar" på bil (firma bil som kan brukes også privat slipper 50 % Polsk VAT og kan fratrekke tysk selv om begge landene er i EU) ellers hadde megler informert om dette i første setning om pris. Poenget mitt var hvorvidt hvis man betaler norsk MVA og registrerer båten i Norge at EU MVA ikke går tapt. Slik at man kan senere f.eks omregistrere båten til Polen da det er jo EU MVA på den. Og hvovidt man da fortsatt har norsk MVA siden den ble betalt og aldri refundert. Siden om man f.eks skulle vunnet eurojackpot eller dobla inntektene fra firmaet og likevel skulle bytte båt engang i fremtiden så er det jo fint om man kan selge den over hele EU + Norge (Norge er jo båtnasjon og jeg tipper det selges mange flere båter enn i noe annet land i EU selv om det er så få innbyggere i Norge). Ifølge megler fra Stavanger (det er han som er syk) så er han eneste megler på båten og det er han man skal forhandle med. Så da antar jeg det er dødsboet som viser frem båten i Sverige med mindre megler skal reise dit. Nå er det jo noen som skal se den denne helga så det kan hende hele saken ikke blir aktuell om vedkommende kjøper, men dersom ikke så har jeg planer til neste helg da. PS. Ellers antar jeg tollvesenet ser kun på kjøpssum uansett når båten skulle tolles inn i Norge. Så at noe f.eks dævvet og gjør den mindre verdt før det fikses senere vil ikke påvirke MVAen som må betales. Siden det hadde jo vært mye rom for diverse "dævvinger" som er lett fiksbare og folk hadde vel ikke betalt full MVA som staten ønsker seg (hvorfor ikke lage en avtale med EU så f.eks Norge betaler sin MVA til EU om noe eksporteres, og EU land betaler sin MVA til Norge om noe importeres til Norge. Hadde jo vært veldig fint for befolkningen i Norge om man slapp den skiten med at det er eneste land uten felles MVA med EU). P.PS. Du har helt rett med at man enklere lærer om man er bare med instruktør uten masse folk til stede. På D5L var det mer stressende på den 1 øvelsen man fikk tid til, om man gjør noe super feil imens det er 10 stykk som ser på og som alle hadde masse båterfaring. Men kanskje enda mer stressende for dem som presenterte seg med lang båterfaring om de skulle gjøre noe veldig feil antar jeg. Link to post
Martine29f Svart 15.Mars.2024 Link til dette innlegget Svart 15.Mars.2024 Denne båten utenfor Bergen, lar du den bare gli ut av hendene...? Hadde sittet i bilen forlengst retning vestlandet hvis det hadde vært meg? Link to post
XardasKSP Svart 15.Mars.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Mars.2024 @Martine29f Må jo først få svar på den båten som vekket større interesse, eier på den ved Bergen har jo ikke kommet tilbake enda og sendt noe melding heller. Så forhåpentligvis rekker jeg å få vite om noen har kjøpt den Princess 65 eller om det blir fortsatt mulig å kjøpe den. Den koster jo mindre og er større med flotte MAN motorer. Så får man finne ut av tilstanden på båten da. Kan jo bare ha en båt så alle andre båter vil jo "gli ut av hendene" PS. Antar man kan lære også mye av hentetur gjennom kanaler i hvert fall mer manøvrering enn å besøke gjestehavn eller 2 på veien fra Bergen. Imens prisen henteturen vil koste vil vel være mye av det samme pga avstand. Link to post
Komodo Svart 15.Mars.2024 Link til dette innlegget Svart 15.Mars.2024 Chilli Solbris skrev On 14.3.2024 at 17.46: Min mening er og blir St du skal la være å gå løs på en båt på 65 fot! Du vet hva jeg mener om størrelse og læring! Joda, en båt på 65 fot er superenkel å manøvrere i åpent farvann! Men en ganske annen sak i en trang havn! Ref praksisen ombord hos meg! Se på 56 fot og 52 fot. Stopp der! MAN er gode motorer. Men dyre å vedlikeholde. Tenker at du får mer enn nok båt med 56 fot!! Dette er kloke ord fra @Chilli Solbris. Han er jo selv eier av en "svær gammel driter" og vet hva han prater om. Det er ikke bare snakk om årlige kostnader med vedlikehold og ting som fortløpende "dævver", det drar også med seg uhorvelig mye jobb og utallige timer med ting du ikke på forhånd hadde sett for deg at skulle oppstå. Men som Solbris og @sap_2000 så støtter også jeg deg i at du skal virkeliggjøre drømmen om båten med stor B. Men om det er 56-foteren i Bergen eller 65-foteren i Sverige, det vet du ikke før du har vært i begge båtene og fått kjent litt på atmosfæren. Og for å finne ut det så trenger du kun en visning, akkurat det trenger du ikke betale en mekaniker for å være med på. For min del hadde jeg ikke vært i tvil. 56-foteren i Bergen (er vel egentlig utenfor Os?) er kun noen år nyere, men tilhører allikevel neste genrerasjon. Den har vesentlig mer moderne design og løsninger, og er antagelig MYE lettere å selge igjen dersom du skulle få behov for det. 56-foteren er diger, men fremdeles innenfor det en del båtfolk vil velge. 65-foteren er både for de aller fleste, og for gammel til at de som virkelig har penger vil vurdere den. I tillegg har 56-foteren motorer som både er billigere i bruk og billigere å vedlikeholde. Om det ikke betyr noe for deg, så betyr det i alle fall noe for muligheten til å selge den videre den dagen det blir aktuelt. For den dagen kommer. Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Boatmad Svart 15.Mars.2024 Link til dette innlegget Svart 15.Mars.2024 XardasKSP skrev 1 time siden: @Martine29f Må jo først få svar på den båten som vekket større interesse, eier på den ved Bergen har jo ikke kommet tilbake enda og sendt noe melding heller. Så forhåpentligvis rekker jeg å få vite om noen har kjøpt den Princess 65 eller om det blir fortsatt mulig å kjøpe den. Den koster jo mindre og er større med flotte MAN motorer. Så får man finne ut av tilstanden på båten da. Kan jo bare ha en båt så alle andre båter vil jo "gli ut av hendene" PS. Antar man kan lære også mye av hentetur gjennom kanaler i hvert fall mer manøvrering enn å besøke gjestehavn eller 2 på veien fra Bergen. Imens prisen henteturen vil koste vil vel være mye av det samme pga avstand. Lærer nok endel når man er på hentetur men mange får noe erfaring før man hopper på båt innen 55-65 fot innen den tur. Føler selv TS skulle tatt 1 eller 5 turer å sett/tatt befaring fysisk på båter i den gruppen og fått følelsen av dem og ikke bare på dem på pc’n. Nå kommer befaring av båt og den får vi følge med videre :) kanskje får man lese ny hente tur :) Link to post
sap_2000 Svart 15.Mars.2024 Link til dette innlegget Svart 15.Mars.2024 4 hours ago, XardasKSP said: Poenget mitt var hvorvidt hvis man betaler norsk MVA og registrerer båten i Norge at EU MVA ikke går tapt. Slik at man kan senere f.eks omregistrere båten til Polen da det er jo EU MVA på den. Og hvovidt man da fortsatt har norsk MVA siden den ble betalt og aldri refundert. Siden om man f.eks skulle vunnet eurojackpot eller dobla inntektene fra firmaet og likevel skulle bytte båt engang i fremtiden så er det jo fint om man kan selge den over hele EU + Norge (Norge er jo båtnasjon og jeg tipper det selges mange flere båter enn i noe annet land i EU selv om det er så få innbyggere i Norge). Har aldri hørt om en båt som mister EV MVA status ved import til et land utenfor eu (den er jo ikke eksportert). Derimot er det meget viktig at "proof of VAT paid" finnes og kan vises. Har vært mye styr rundt dette i UK. 4 hours ago, XardasKSP said: @sap_2000 Takk informativt svar. Altså båten har jo ikke det som tilsvarer "mehrwehrsteur ausweisbar" på bil (firma bil som kan brukes også privat slipper 50 % Polsk VAT og kan fratrekke tysk selv om begge landene er i EU) ellers hadde megler informert om dette i første setning om pris. Ja det hadde han garantert, og dessuten hadde det vært meget, meget uvanlig om den hadde "MwSt awb". 4 hours ago, XardasKSP said: Ifølge megler fra Stavanger (det er han som er syk) så er han eneste megler på båten og det er han man skal forhandle med. Tviler ikke på at han sier det, men tviler veldig på at det faktisk er slik at han er eneste megler på båten world wide All historikk underbygger dette. SM har i alle år annonsert utenlandske båter, som stort sett alltid har vært annonsert andre steder, dog ofte ikke på de mest vanlige websidene for da finner folk ofte båten og handler selv. Trawleren min var annonsert av SM, men jeg fant den på NL meglers web side og handlet med de. De hadde faktisk ikke hørt om SM en gang når jeg spurte. Og det er nok ofte slik det fungerer. Meglere av båter fra utlandet har ofte et stort nettverk samt sider de skummer gjennom. Ser han noe som kan være aktuelt lager han egen annonse i Norge og i noen tilfeller tar kontakt med selger i utlandet etterpå om interessen melder seg. I andre tilfeller er kontakten opprette på forhånd. Jeg hadde ikke vært redd for å søke litt på egen hånd eller ta kontakt med megler som solgte båten forrige gang. Sannsynligheten for at et dødsbo i sverige tar kontakt med en norsk megler (og bare han) er ikke veldig stor... 15 minutes ago, Komodo said: Men som Solbris og @sap_2000 så støtter også jeg deg i at du skal virkeliggjøre drømmen om båten med stor B. Men om det er 56-foteren i Bergen eller 65-foteren i Sverige, det vet du ikke før du har vært i begge båtene og fått kjent litt på atmosfæren. Og for å finne ut det så trenger du kun en visning, akkurat det trenger du ikke betale en mekaniker for å være med på. Amen @Komodo 16 minutes ago, Komodo said: For min del hadde jeg ikke vært i tvil. 56-foteren i Bergen (er vel egentlig utenfor Os?) er kun noen år nyere, men tilhører allikevel neste genrerasjon. Den har vesentlig mer moderne design og løsninger, og er antagelig MYE lettere å selge igjen dersom du skulle få behov for det. 56-foteren er diger, men fremdeles innenfor det en del båtfolk vil velge. 65-foteren er både for de aller fleste, og for gammel til at de som virkelig har penger vil vurdere den. I tillegg har 56-foteren motorer som både er billigere i bruk og billigere å vedlikeholde. Om det ikke betyr noe for deg, så betyr det i alle fall noe for muligheten til å selge den videre den dagen det blir aktuelt. For den dagen kommer. Også enig bortsett fra at jeg hadde siktet enda lavere. Nyere design trumfer fot. Dessuten skjer det noen med marked og aktuelle kjøpere fra rundt 60 fot og oppover. Spessielt om det er gammelt/ utdatert, men ikke "gratis". Kjenner flere erfarne båtfolk som har vært og luktet på 60 fot +. De går som regel tilbake til rundt 50 fot eller mindre etter noen år. Samme story med kompisen min som hadde P62 i noen år. Ble for mye styr/ dyrt/ plass i havner og alt det som er nevnt før. Mvh. SAP Link to post
Boatmad Svart 15.Mars.2024 Link til dette innlegget Svart 15.Mars.2024 Får bare håpe at even’t megler/meglere ikke leser denne tråden . om jeg var megler ville jeg meldt meg syk :) Link to post
XardasKSP Svart 15.Mars.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Mars.2024 @Boatmad Altså megler har jo selv kommet med båten på mail så tror ikke det var for å ikke selge båt men bare vise "se her jeg har en båt" @sap_2000 Takk da holder det vel med dokumentasjon at det ble betalt EU MVA når båten ble kjøpt i/fra Storbritannia vel når det var en del av EU enda. Forhåpentligvis har noen tatt vare på dokumenter da båt ble førstegang kjøpt siden antar det var ikke videre problem med noe MVA så lenge den var i EU. Når det gjelder megler så kan jeg jo prøve å ringe den svenske meglern også da, men blir et stort megler rot med flertallige meglere. Blir jo nesten som den vitsen om "6 kokker og lite mat". I Polen skjedde jo noe slikt seriøst med villa i Krakow hvor noen trodde det var topp idee om 3 selskaper selger samme hus siden de tar jo bare betalt om de får solgt. Var jo 3 firmaer som krangla der hvem som selger det her imens kundene på visning kunne se ett lite sirkusopptreden og en avis kunne morre seg med artikkel, hvordan det gikk videre med salg skrev de ikke. Men antar det er noe mer gjennomtenkt med meglernettverk. @Komodo + @sap_2000: Jo 56 fotern er sikkert mer moderne og stor nok, det er bare det at når man først skal bare "slå seg løs" (altså nå har det gått forbi grensen til vanvidd allerede, siden det ville være klokere og rimeligere å kjøpe Princess 414 om så man måtte betale for kondemnering og tape 500 000. Her er jo bare MVAen 500 000 om man får en bra pris. Men når man først går for det så hvorfor ikke klinke til med noe "som tar pusten" altså "Enorm gammel driter" og ikke bare "stor gammel driter" ) Det er på en måte "bare 9 fot" forskjell men likevel på bilder så er jo ikke Princess 56 sin størrelse innvendig såååå utrolig "ååå dette er stort" enn at man kan sammenligne f.eks baugcabin med en på f.eks Princess 45. Det var vel bare Princess 52 som hadde en helt annerledes innvendig planløsning enn "tradisjonell Princess" med trapp ned og 2 side kabiner og en baugcabin foran. I forhold til Princess 56 som er jo bare "bitte litt mindre" så ser f.eks cabin på bilde helt enormt svær ut som om dette var en helt annen kategori båt altså ikke "en opp" med 5 kategorier "opp". Altså den bare "tar pusten" av hvor stor den er. Når det gjelder motor så blir det jo uansett størrelse. Den MAN motoren om den så er mye dyrere i vedlikehold er på en måte suveren om det er Storebro 500, Princess 56 eller Princess 65. Det er som om man sammenligner en BMW motor og en Volvo motor. Det er jo sikkert dyrere å fikse på BMW om det ikke er så stor forskjell som det sikkert er på båt. Men det er bare 10 ganger tøffere som for meg i hvert fall. Og når man først skal gjøre noe helt vannvittig hvor lommeboka skriker: "Du er dum, gal, helt skada, putt dette i fly, hus osv. invester det vent til du er gammel så kan du hive 2,5 ut vindu når du er 70 og tjener mye mer enn dette i året". Men hvis man først gjør noe sabla dumt bør ikke det da være "helt konge" altså at det i det minste "tar pusten" Når man har gått fra fornuften når det gjelder prislappen på båten så er det jo fort at man følger følelsene videre PS. Må vel kjøpe båt før fornuften setter meg tilbake i gamingstolen og tvinger til å spare opp noen år til eller putte penger i noe som gir avkastning og tilbake i den uendelige spiralen av "hvis jeg bare investerer litt mer så tjener enda litt mer per måned og da bruker dette til å investere enda engang og lar det ligge på fond til det er stort nok til å puttes i en ny investerings gjenstand osv. Så engang i fremtiden........ vil det være sabla lykkelig dødsbo i familien " Det er sånn det ender om man ikke realiserer drømmen en plass på veien så gjør man jo ikke heller som 80 åring eller om man gjør så er man kanskje ikke i personlig god nok stand til å klare å nyte den før man dør bort fra den. For å ikke snakke om å lære noe nytt den gangen da, men hadde jo vært noen avisoverskrifter "80 åring raserer brygger og nesten ny 60 foter i ett vannvittig forsøk på å legge til med båten - burde det være aldersgrenser som for bil førerkort?" P.PS. Ellers så kan jo alltid noe gå feil: Antar at kapteinen på dette skipet ikke starta opplæring med flere hundre fots skip, men trolig fra småbåt men likevel så tar jo supererfarne folk feil av og til også Link to post
Boatmad Svart 15.Mars.2024 Link til dette innlegget Svart 15.Mars.2024 Får satse på kjøp og hente tråd fra TS ikke blir som video postet av TS :) følger boken videre :) Link to post
index Svart 15.Mars.2024 Link til dette innlegget Svart 15.Mars.2024 25% moms gjør den vel dyrere uansett. Og å få den inn i EU igjen uten å momse den på ny tror jeg du kommer til å slite med. Jeg ville ikke hatt første tur med en 65 foter gjennom trange sluser, men lærerikt blir det jo... "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
XardasKSP Svart 15.Mars.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Mars.2024 @index Altså det blir jo eventuelt om den skulle bli kjøpt med instruktør gjennom disse slusene da Hadde jo aldri dradd der alene med kun folk i familien som ikke kan noe annet om båt enn at en onkel var i Polske sjøforsvaret for 40 år siden som en del av plikttjeneste. Men det var jo noe helt annet soldater skulle ikke drive å styre kystvakt skipet bare være ombord. Ellers ble det vel akkurat fortalt at man bare trengte å ha ett bevis på at den har allerede vært momset inn i EU og aldri eksportert. At den momses inn i Norge betyr jo ikke at den "momses ut av EU". @Boatmad Er jo ikke noe risiko for det antar jeg med enten den gode hjelper eller D5L instruktør ombord Link to post
Boatmad Svart 15.Mars.2024 Link til dette innlegget Svart 15.Mars.2024 Stå på TS hold tråden varm :) trodde ikke selv den var virkelig men stååå på :) hentetråd kommer ?? Link to post
XardasKSP Svart 15.Mars.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Mars.2024 @Boatmad Vel når jeg skulle ha Alicraften så trodde folk heller ikke det var virkelig fordi det tok tid da Alicraften rakk å bli solgt til noen andre og det var ikke noe annet tilbud i løpet av 3 måneder som var like mye fungerende båt per krone. Med såpass mye større kostnad så blir det jo mye lengre tid men ikke %vis lengre tid ellers så hadde det vel tatt noen år før båt blir kjøpt Som med Alicraften dersom båt blir kjøpt så vil jo historien av "stor båt til lav pris" eller "stor/enorm gammel driter" som det nye foreslåtte navnet var fortsette her. Inklusive alt som blir fikset på den og alle turer osv. For øvrig bare så det er klart båten er langt fra kjøpt det kan hende at noen kjøper den i morgen, det kan hende at det er noe feil på den som vil koste mye mer å fikse enn eventuell avslag i pris, ellers kan det hende at dødsboet ikke blir enig i en pris som jeg får råd til inklusive norsk MVA. Dersom den MVAen må betales for at båten skal kunne brukes i Langesund de nærmeste 2 åra i hvert fall. Når foreldra flytter til Polen så vil vel båt også flytte og da eventuelt før eller senere (avhengig av hvor fort jeg lærer båten) muligens "seile" på Nord-Norge tur. Må jo besøke Lofoten og Sørøya engang med båt & fiskestang og gjerne på veien få med seg all slags vestkysten fisk. Antar at generator vil måtte gå på høygir om alle frysere for fiskefileer skal holdes fryst når det er da snakk om en tur for i hvert fall hele sommern om ikke lenger frem og tilbake i økonomifart med fisking inkludert (og sannsynligvis noen bytter av familie mannskap siden ingen vil kunne 3 måneder i strekk). Men på så stor båt har man i hvert fall komfyr til å steke egenfiska fisk til frokost, middag og kveldsmat ombord Link to post
Boatmad Svart 16.Mars.2024 Link til dette innlegget Svart 16.Mars.2024 Om din båt framtid er stang fiske i Norge eller båtskole i Polen vet jeg ikke ??? Nr 1 råd fra meg er fysisk befaring/titte på båt og ikke på nett/pc Så ta det videre med hjelp av noen med kunnskap. Det bør du gjøre snarest før det sporer av til Standby i Nordsjøen. Finn båt til ditt behov/erfaring/kunnskap. Har du noen gang tittet innom båt typene du ønsker fysisk ? Har ikke selv fulgt hele tråden/boken. Forumet har gitt deg masse råd fra personer med båt i klassen du søker. Dem bør du lytte til og ta til deg deres erfaring :) Har selv ikke erfaring i båt klassen du søker men Lytt til dem med erfaring i båtklassen på forumet. Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn