Jump to content

Kjøpe stor båt til lav pris?


XardasKSP

Recommended Posts

Nå har jeg da direkte oversatt til Polsk "stor gammel driter" og "enorm gammel driter" og da blir det mer som "stort gammelt ræl som "driter sot" altså går for motor det er slik man forstår det på Polsk.

Men som jeg ser er forståelsen på norsk direkte som "dass" og ikke "gammelt motorisert ræl med motor". Ville ikke kalt båten "eldgammel utedass"  men "enorm gammel driter" betød noe annet som for meg.

På polsk har vi også en betegnelse: Krypa som ikke har noe ord på norsk blir nærmest "blikkboks" eller "rusten haug med glassfiber" sier ordboka men det passer ikke egentlig. Og det betyr egentlig gammal båt bare med litt mer morro i ordet enn tørre "gammel båt". Så før jeg fikk forslaget "stor gammel driter" (som jeg altså ikke forbandt med ordrett dass men med at båten "driter eksos/sot med motorne" og er gammel) tenkte jeg på polsk navn som "El Krypo, Das Kryp eller Krypa/Krypiszcz" :giggle::lol:

@Martine29f Ingen fare for de gode hjelperne, verste fall kan man jo ringe arbeidsgiverne og si at de har blitt kraftig syke imens de er "innelåst" på motorrommet og fikser :giggle::lol: (dette er spøk altså).

Men altså selvfølgelig vet jeg at både mekaniker og eventuelt @Chilli Solbris skal jo bare hjelpe så godt de kan og tar jo ikke ansvar for sin vurdering den skal bare være til hjelp. Dævver båten så dævver den da blir det jo mekaniker som vil knote med denne på deltid så langt restpengene rekker etter ett så dyrt kjøp.

 

Link to post
Share on other sites

Ruslet en tur langs Aker brygge i dag, der ligger det jo noen svære båter. Blant annet Princess 65. Må gi TS kudos for mot dersom han ender opp med en slik koloss.  

 

Yamarin 68DC,  Bavaria 32 Sport, Mercury Dynamic 280. Holder til i Oslofjorden, AMY:LL3459
Tukler med litt av hvert, legger i blant ut noen ymse videoer her  Insta:@anderfrode

Link to post
Share on other sites

XardasKSP skrev for 8 timer siden:

den "enorme gamle dritern" ble 250 000 dyrere enn forventet, men det jobbes med saken å få råd til den.

Sats heller på den P56 utenfor Os. Det er jo en mye penere båt. Det er dessuten en mer moderne båt som vil være veldig mye enklere for deg å omsette dersom du vil kvitte deg med den en dag. Det er også en båt som er billigere å eie og bruke. 

 

Chilli Solbris skrev for 7 timer siden:

Om jeg er den rette til å bedømme kvaliteten på båt og motor tror jeg er høyst diskutabelt!

Om du ikke er mekaniker selv, så har du i alle fall god erfaring med motorene og vet hvordan lydbildet skal være ved ulike turtall. Du vet også hvordan dine oppfører seg med ulike temperaturer og trykk ved ulikt pådrag. Tror den erfaringen er gull verd for Xardas!

 

Men en forutsetning for å få sjekket motorer og annen teknisk utrustning skikkelig er nok en prøvekjøring hvor motorene blir kjørt skikkelig varme, og belastet på bånn pinne. Kanskje ikke noe problem i ferskvann, ellers så er det jo nærliggende å tenke at en båt som har ligget lenge på vannet er slimete og grodd under, og at man derfor ikke får opp fullt turtall. Uansett bør i alle fall begge motorer oppføre seg likt, og de bør ikke gå varme. I tillegg kan man jo lytte litt etter ulyder, vibrasjoner, samt se ette lekkasjer og visuelle feil i motorrom. Ligger båten innefrosset er det vel fremdeles mye annet som kan sjekkes. 

 

Chilli Solbris skrev for 7 timer siden:

besiktige den store gamle kloakkrotta!

Og der kom det enda et adjektiv :giggle:

 

Link to post
Share on other sites

@Okkaby Baljen har vel like full morro faktor i Norge som i Polen. De ville bare kalt den Balja med a istedet for en på slutten og fortsatt synes det er morsomt :giggle:

@Komodo Jo den Princess 56 så veldig fin ut, men det virket ikke som eier var veldig ivrig på å selge den til meg siden har fortsatt ikke fått noe medling. Ellers så er jeg den jeg er så blir automatisk tiltrukket til den Princess 65 som har MAN motorer.

Ideen er jo at hvis dette skal være finale båt så skal den ikke måtte selges med mindre jeg feiler å lære meg å bruke den da :giggle: Ellers så blir på en måte Princess 56 følelsesmessig en "velholdt og forstørret Princess 45++" imens denne Princess 65 ser jo ut som en "miniatyr oligarkbåt" altså helt annen planløsning og annerledes innvendig som om den ikke var bare 9 fot større. Den er på en måte "svær" noe som gjør at den gjør meget inntrykk.

Og det handler jo ikke om pris siden en nesten ny førerhusbåt til 10 mill ++ er sikkert 5x så interessant for folk som kan det her, men likevel gjør 10x mindre inntrykk i hvert fall på meg.


Ellers er ideen at det skal ikke være frossen innsjø lenger i april og mekaniker skal også ha tid så om @Chilli Solbris har tid når megler sier det er blitt isfritt så blir båten perfekt dobbelt sjekket.

PS. Kloakkrotta det hadde vært flott navn om man skulle ha mini-ubåt. Men til vanlig båt passer det ikke helt :giggle::lol:

Link to post
Share on other sites

XardasKSP skrev for 1 time siden:

PS. Kloakkrotta det hadde vært flott navn om man skulle ha mini-ubåt. Men til vanlig båt passer det ikke helt :giggle::lol:

:giggle::giggle::giggle:

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

XardasKSP skrev for 2 timer siden:

Ellers så er jeg den jeg er så blir automatisk tiltrukket til den Princess 65 som har MAN motorer.

Kan forstå det, det er liksom noe eget med MAN eller MTU :cool:

 

XardasKSP skrev for 2 timer siden:

Ellers så blir på en måte Princess 56 følelsesmessig en "velholdt og forstørret Princess 45++" imens denne Princess 65 ser jo ut som en "miniatyr oligarkbåt"

Ja, du kan få sagt det du :lol:

Link to post
Share on other sites

@Komodo Det er jo som med bil, tysk motor er jo ikke det rimeligste men det morsomste. Volvo er jo heller ikke "Toyota" men i hvert fall som for meg er tysk motor "råest". Oftest er jo tyske maskiner og alt mulig av kjøretøy også "råest". Når tyskerne først bygga krigsskip så ble det også "rått". Nesten rart de ikke bygger "enorme" fritidsbåter men det har vel aldri vært så mye tradisjon for det som i Storbritannia.

At det ikke er noe norsk "Princess/Fairline" firma er vel pga. staten ellers så tipper jeg båtprodusenter som Fjord ol. hadde fortsatt som de engelske merkene og det hadde vært noen norske "enorme gamle dritere" fra 90-tallet.
 

Link to post
Share on other sites

XardasKSP skrev for 7 timer siden:

Volvo er jo heller ikke "Toyota" men i hvert fall som for meg er tysk motor "råest". 

 

Nei, de er Mazda. Eller Ford. Min Volvo er både og. Det er så mye samarbeid fabrikkene imellom nå at det er ikke godt å si hvor motorer og annet er fra. Min Volvo V50 selges også som Ford Focus og Mazda 3, og har visstnok en fransk PSA motor. Ikke lett å si hva som er hva lenger...:crazy:

 

 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

@index Nå tenkte jeg vanligvis på diverse merkenes største limousin der har de vanligvis produsert sin egen som Volvo før med S80, på de mindre modellene så er det jo masse samarbeid. Men ofte "flaggmodellene" var i hvert fall "deres egne".

Båtmotorene tror jeg også er fabrikkenes egne konstruksjoner eller i hvert fall var dengangen da motorer som sitter i "gamle dritere" ble produsert :giggle:

Link to post
Share on other sites

XardasKSP skrev 1 time siden:

@index Nå tenkte jeg vanligvis på diverse merkenes største limousin der har de vanligvis produsert sin egen som Volvo før med S80, på de mindre modellene så er det jo masse samarbeid. Men ofte "flaggmodellene" var i hvert fall "deres egne".

Båtmotorene tror jeg også er fabrikkenes egne konstruksjoner eller i hvert fall var dengangen da motorer som sitter i "gamle dritere" ble produsert :giggle:

 

Limousin klarer jeg meg uten. Like spennende som å kjøre buss;-)

 

Det er veldig mye gjenbruk og rebranding på båtmotorer også. BMW og Mercruiser er ofte VM Motorii fra Italia, Volvo Penta har brukt både Indenor og Perkins og mye annet, Sabb har brukt Ford, Mitsubishi, Indenor og mye annet etc. Så her bør man egentlig sjekke hver enkelt modell hvor den "egentlig" kommer fra. Men det spiller vel egentlig ikke så stor rolle, så lenge motorene er bra?

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

@index Du må prøve Alpina B7 på autobahn i Tyskland eller på Nurburgring så ser du det er litt mer morro enn buss :giggle: Men for all del en overmotorisert "banebuss" som de har klart å tune i USA så ikke veldig kjedelig ut :lol:

Spiller ingen rolle hvor motorene er ifra men ofte er tysk motor "råest" selv om den kanskje ikke er tysk men da velger de vel en motor til rebranding som er "tøff" for å beholde sin "tysk er morro" merkevare :lol:

Link to post
Share on other sites

XardasKSP skrev 42 minutter siden:

@index Du må prøve Alpina B7 på autobahn i Tyskland eller på Nurburgring så ser du det er litt mer morro enn buss :giggle: 

 

Nei takk, da foretrekker jeg heller en fyrrig italiener;-)

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

@Martine29f Nå ble det slettet forrige gang jeg forklarte om flyskolen, men i korte trekk den er grunnlagt av en flykaptein som driver denne med flere ansatte der nede. Jeg har en del av flyskolen i form av simulatorer og fly og jeg planlegger ukens flyvninger og teori for studentene i samarbeid med instruktører.

Dette kan jeg gjøre fra en laptop uansett om jeg er i Gdansk eller i flyskolen i Warszawa eller i Skien eller på en båt som har Starlink. Så lenge det er internett så kan jeg også daglig fikse på ting slik at alt flyr makismalt per dag når det er vær til det og folk får effektiv progressjon i sin vei mot CPL(A) og fATPL(A) lisens samt de som skal bare for morro skyld får flydd når de måtte ønske det til sin PPL(A) og øvrige folk får leie fly til timebygging eller til å imponere nye dama med flytur osv. osv. osv. Så har vi også IR/ME, IR/SE programm med MEP(L) enten som separate programmer eller som del av 0-ATPL(A). I tillegg har vi integrerte programmer for Łazarski Universitet folk som tar aviation law med fATPL(A) lisens slik at de har en yrke å falle tilbake til om de noensinne skulle miste sin medical klasse 1. Snart kommer også Wizzair kadettene som skal læres i Polen og da blir det virkelig fart på tingene og på 2 motors flyet som skal "jobbe vingene av seg" så penger kan pøses i bøtter og spann inn i "enorm gammel driter" :lol:

Vi har også flymekanikere og CAMO organisasjon som tar seg ikke bare av skolens fly men også av noen private som vil bare fly når de har lyst og ellers skal CAMO fikse alt så flyet deres alltid er topp og med alle sertifikater.

Sånn kortfattet ser det ut, håper det ikke ble for meget digresjon for moderator.

Link to post
Share on other sites

XardasKSP skrev for 6 timer siden:

@index Nå tenkte jeg vanligvis på diverse merkenes største limousin der har de vanligvis produsert sin egen som Volvo før med S80, på de mindre modellene så er det jo masse samarbeid. Men ofte "flaggmodellene" var i hvert fall "deres egne".

Mulig at selve bilen er Volvo, men når det kommer til motoren så kan nok den like godt være smidd på andre siden av planeten. 

Tror ellers at vi har litt ulik forestilling om hva som er "limusin". 

 

 

XardasKSP skrev for 6 timer siden:

Båtmotorene tror jeg også er fabrikkenes egne konstruksjoner eller i hvert fall var dengangen da motorer som sitter i "gamle dritere" ble produsert :giggle:

Les denne gamle tråden om båtmotorer og hvem som produserer dem. Bør gi deg litt innsikt i det som @index tar opp.

 

 

 

 

Link to post
Share on other sites

@Martine29f Nei med biler blir det ikke så lett du kan jo ha kunder som en tidligere veldig ung instruktør (bestefaren hans betalte for skoleringa) hvor han kræsja (altså knakk hjulet på den ene, kjørte i ræva på en annen bil og tredje skrapa inn i skolebygningen) 3 biler og ikke betalte straffegebyret heller så til slutt prøvde en "kronefogd" å treffe han på skolen siden bestefar alltid sa at barnebarnet ikke bor der. Eneste jeg vet om som er svartelistet av https://panekcs.pl/en/

 

Til historien hører det med at han knaka inn "varebilen med bensintønner" inn i gjerdet og nesten i flykapteinens bil. Men fly håndterte han alltid perfekt derimot men var vel "altfor morsom" til å bli ansatt i stort flyselskap med det første. Ble jo ikke heller veldig suksee når det kom flere instruktører som ikke mente den første flytimen som starter klokka 8 om morgenen kunne "hoppes over" om man er morgentrøtt og studenten vil jo forstå at instruktøren ikke har kommet seg.

Så i dag er vedkommende bolig megler i en bank og fortsatt morsom fyr :giggle:

Men oppsumert blier taper verdi, kundene gir blaffen om de bulkes osv. osv. en av IRI instruktører som også er førsteoffiser på privat jetfly firma som flyr milliardærer starta sin egen bilutleie og det gikk vel som så at det ikke brakte mer enn hva man hadde fått i banken for å ikke snakke om fond. Imens han måtte streve med alt av bulker og annet drit kundene gjorde. Fly behandles godt og hvis noen feiler en landing så ender det hos mekanikere osv. osv. selv om ingenting er skadet og bare flyet dunket for hardt. Vedkommende må da gjennom ekstra opplæring med instruktør osv. om slike ting skjedde når noen bulka en bil så hadde kanskje bilutleie fungert bedre.

Og ja man kan ha med seg jobben overalt eller bli oppringt selv om man står midt ute på 10 gradern og pilker. Bare må huske å instille telefonen slik med operatøren at det er eventuelt oppringer som betaler satelitt telefon forbindelse :giggle:

@Komodo Var litt rotete å lese denne tråden men altså kom vel frem til at MAN fortsatt lager MAN motorer og tidligere var ideen til MAN Turbo til fly kommet fra BMW og de har også kjøpt opp en dansk produsent. I dag eies det etter sammenslåing av Volkswagen (ikke min Tyske favoritt men liker jo Audi litt men mindre enn BMW og Mercedes) men det er vel lite relevant for hva som ble produsert i 1993.

Ellers er vel MTU også ganske så tysk med Mercedes med i bildet. Så det virker som det fortsatt er veldig meget "tysk motor" og dermed "morro" :giggle:

PS. Jeg tror folk kaller sedan bil for limousin også. Men altså jeg liker ikke engang om 7 serien er forlenget slik alle med topp motor er nå så jeg mener ikke limousiner i amerikansk stil. Jeg mener vel mer "sportssedan" som f.eks M5 men jeg liker bedre 7 serien da den er mer unik.

Link to post
Share on other sites

XardasKSP skrev 13 minutter siden:

Var litt rotete å lese denne tråden men altså kom vel frem til at MAN fortsatt lager MAN motorer og tidligere var ideen til MAN Turbo til fly kommet fra BMW og de har også kjøpt opp en dansk produsent. I dag eies det etter sammenslåing av Volkswagen (ikke min Tyske favoritt men liker jo Audi litt men mindre enn BMW og Mercedes) men det er vel lite relevant for hva som ble produsert i 1993.

Ellers er vel MTU også ganske så tysk med Mercedes med i bildet. Så det virker som det fortsatt er veldig meget "tysk motor"

Ja, rotete tråd. Men hvis du leser hele, så skjønner du at det ikke er helt rett fram å vite hvem som produserer de enkelte motorene. Blokka kan bli støpt ett sted, maskinert et annet sted, og montert et tredje sted, med komponenter som blir produsert rundt over hele kloden. Det er ikke som i gamle dager da en produsent lagde alle delene i motoren. 

 

Men ellers, ja MAN og MTU er nok litt spesielt her. Vet ikke så mye om produksjonen, men har inntrykk av at de ikke bare flagger ut til hvilken som helst underleverandør. 

 

Når det gjelder limousin, så er det noe jeg forbinder med sykt lange biler som ikke ser ut i måneskinn, og ut derfra stiger gjerne en monark eller en eller annen diktator i et land vi ikke liker å sammenligne oss med. BMW M5 er ikke det jeg kaller limousin. Men det kan jo være jeg har misforstått. Men nå må jeg springe :smiley:

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev 2 minutter siden:

 

 

Når det gjelder limousin, så er det noe jeg forbinder med sykt lange biler som ikke ser ut i måneskinn, og ut derfra stiger gjerne en monark eller en eller annen diktator i et land vi ikke liker å sammenligne oss med. BMW M5 er ikke det jeg kaller limousin. Men det kan jo være jeg har misforstått. Men nå må jeg springe :smiley:

Tror at limousin på noen språk brukes om det vi omtaler som sedan her på berget. Muligens også i Xardas sitt hjemland Polen?

Link to post
Share on other sites

@Korsfjord Det brukes både sedan og "limuzyna" om biler med 4 dører og ikke "hatchback" bagasjerom. Men gjerne "limuzyna" om de som er litt større altså fra 5-serie, A6, E-klasse størrelse og oppover. Dermed ville S80 eller S90 volvo blitt kalt det også oftere enn sedan.

Det var jo tider før hvor til og med stasjonsvogn var omvendt som i Norge rimeligere enn sedan/limousin i Polen fordi den "ikke så fin ut" for å ikke snakke om SUV. Så er det noen få som meg som fortsatt har samme klassiske smak  :giggle::lol:

@Komodo Ja det ble nok litt forskjell i forståelsen, altså jeg liker heller ikke amerikansk versjon av limousin som er uendelig lang og ikke ment for noe "morro".

Tysk motor som virkelig er tysk blir alltid "morro" i hvert fall for meg og de motorene til @Chilli Solbris gjorde betydelig mer inntrykk enn hva en "vanlig" VolvoPenta gjør.

Link to post
Share on other sites

1 hour ago, Komodo said:

Mulig at selve bilen er Volvo, men når det kommer til motoren så kan nok den like godt være smidd på andre siden av planeten. 

Tror ellers at vi har litt ulik forestilling om hva som er "limusin". 

 

Mye kryss og tvers på motorer og opphav. Ett eksempel er 4,4 L V8 som ble brukt i bl.a XC90, er designet og bygget av Yamaha i Japan. Blokka var også brukt til Yamaha F300 og F350 V8, men da med 5,3

l volum i form av lengre slaglengde.

 

"limosin" er i bla tyskland (og sikkert polen) ensbetydende med det vil kalle sedan her på berget. Stasjonsogn er "kombi"..

Følgelig blir landeveisspisere som topputgavene av BMW 7, MB S og Audi A/S 8 ofte kalt "luxus limo" eller "performance limo" for de store  S, M og AMG.

 

 

Og spise mil i høy hastighet gjør de bra. Nåla vipper på 260-280 km/t uten en vibrasjon eller vindsus og omtrent like ustresset som å sitte hjemme foran TV i stresslessen. Omtrent like spennende også :giggle:

German engineering på sitt beste.

 

 

35 minutes ago, XardasKSP said:

@Komodo Ja det ble nok litt forskjell i forståelsen, altså jeg liker heller ikke amerikansk versjon av limousin som er uendelig lang og ikke ment for noe "morro"

 

Eneste morro de er ment for er den som foregår i baksetet :giggle:

 

 

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

@sap_2000 Jeg synes det er ganske spennende både lyd og akselerasjon og kjøreegenskaper til tross for f.eks masse vind på autobahn. Har sett lette Porscher eller andre 2 dørs sportsbiler bli tatt tak i av vinden som ikke gjør noe med 7ern.

Så spørs det jo hvordan spennende ting skal være da, du sier jo selv du liker ikke når det blir "for spennende" med gamle båter og vil helst bare hente nye :giggle:

Jeg liker å ha det gøy uten følelsen av at "ett vindkast til eller en bølge til så går dette til "varme stedet der nede" " :lol:

Bilen gjør vel samme for sidevind på autobahn som "enorm gammel driter" gjør med bølger i forhold til lettere og mindre båt.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...