Jump to content

Kjøpe stor båt til lav pris?


XardasKSP

Recommended Posts

Apropos inntrykk av størrelse:

 

Da Volkswagen i sin tid skulle introdusere folkevognbobla på det amerikanske markedet, var det ikke enkelt, for i Amerika hadde de på den tiden mest sansen for store biler.  

Volkswagens reklame og markedsføringsavdeling lagde da en plakat.

På denne plakaten var det bilde av et hus.

Foran huset var det parkert en enslig folkevognboble.

Teksten på plakaten var:

"It makes your home look bigger".

 

 

Link to post
Share on other sites

2 hours ago, subwoofer said:

 

Jeg har notert meg en gjetning, venter i spenning på fasit. :lol:

 

2 hours ago, ohio said:

Jeg tipper det er en Princess V 52/55

 

2 hours ago, HomerSimpson said:

Modellbåt med lengde på rundt 1 meter tipper jeg:smiley:

 

1 hour ago, XardasKSP said:

Når det gjelder bilde så er dette tatt på en slik måte at den båten ser ut som en lekebåt slik som de solgte på modell butikker i 1998 og som kosta 6000 den gangen da.

 

Fasit er en at det er en modell av P V55 ca 2000 modell. Modellen er ca 1.7 meter og langt fra noe masseprodusert som blir solgt for 6K i hobbysjapper.

High end greier fra et tyskt firma som produserte et relativt lite antall  som byggesett. Delepris på 70-80 k + hundrevis av timer bygging, detaljer, lakking og annen finish.  

Sett noen ferdigbygde til salgs for 10K EUR og oppover

 

IMG_3447.jpg.d4b64c107ca948f430c31fb7f0f57d76.jpg

 

 

 

 

1 hour ago, XardasKSP said:

Men denne Fairline 58 virket i forhold som betydelig større båt enn bare de små 8 føttene.

 

8 føtter er mye og kan som regel ikke sammenlignes. Det er ikke bare lengden som øker, men bredde, høyde og dermed volum som gir større utslag på "størelseskalaen" enn bare lengden.

Tenk bil. En Golf-størelse bil er jo over 4,2 meter lang mens en BMW 7 eller MB S er jo under 1 meter lenger.... Begge bilene har jo 5 seter og et bagasjerom. Men den ekstra meteren gjør relativt mye ikke sant? ikke minst på Pris og "inntrykk" som du er opptatt av.

 

1 hour ago, XardasKSP said:

Takket være høyere makter så trengte man ikke mer en 60 000 euro for å realisere bildrømmen.

 

Bl.a takket være at snittet på bilers levetid er ca 15 år før de går i kverna med null i verdi. Det samme gjelder ikke med båter. Men tenk på stakkaren som kjøpte Alpina B7 ny for 2 mill og som 5-6 år senere får igjen litt over 1/4 av beløpet og underveis til det hart hat noe av de høyeste bruksutgiftene (service, forsikring, dekk osv) man kan ha på en bil. 

Det blir dyre kilometre...

 

1 hour ago, Okkaby said:

Tipper samme jeg. Den får plass i badekaret her i huset😉

 

Mulig du må forlenge badekaret bittelitt :tongue:

 

34 minutes ago, Hekri said:

Eller denne - hadde vel vært noe å tenke på for TS:

VWsmall.jpg.f1bcf9b8a34ffa307fc52d002965a025.jpg

 

Tror det er så langt fra TS sin tankegang som som det overhodet er mulig å komme :giggle:

 

ette er vel mer i TS sin gate :cool:

P_DiddyMeansBusinessInHisBlacked-OutMaybach-CelebrityCarsBlog.jpg.d887e37591838eb38408869514e33602.jpg

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

@sap_2000 1 meter er jo da 19 % av bilens lengde, 8 føtter blir faktisk hele 16 % men den Fairline så mer som 33 % større en Storebroen. Men som vanlig takk for forklaringa, nå fikk jeg en tanke at disse føttene faktisk gjør en forskjell. Selv om en Princess 460 og Princess 56 fra 1996 virker å ha samme type innvendig planløsning bare alt er litt større på den større. Imens Princess 65 ser ut som ett enormt sprang forover fra Princess 56. Imens i % er 56 mer større enn 460.

Ellers kostet vel sånne modell båter 6000 i 1998 det er vel samme som 60 000 NOK i dag (ikke pga. inflasjon bare men med tanke hvordan de lager dem). Men fortsatt sikkert billig leker på butikk for barn til 6000. Men de gikk for radio og hadde mini motor inni som man kunne fylle med bensin. Og jeg tror 6000 var prisen uten alt utstyret og med var det mye mer enn 10 000 i 1998. Uansett pga. "barn + drukning" mente foreldra jeg helle skulle hatt en modell enn en jolle men jeg var sta så det ble ingenting. Men penger ble spart til fremtidig 20 fot herwa snekke som ikke levde en sommer engang.

PS. Størrelsen var mer i min gate men en Maybach er ikke sportslimousin da. For øvrig en Alpina lever evig om den blir tatt vare på og man kan få igjen 50 000 euro selv om den blir 30 år gammel. Det er bare fyren som kjører den fra 200 000 euro til 60 000 euro som tar verditapet. Resten tar verkstedregninga da garanti på 5 år er over :giggle::lol:

Angående det flyet så synes jeg Pilatus PC-12NG er bra nok med vår kaptein som elsker å "råkjøre den" uten flightdirector for å ikke snakke om autopilot og vi fløy forbi Cessnaer or AT-3 og PS-28 og det som var på traffic pattern rundt EPBC og kom vel raskere rundt enn hva svære passasjerfly flyr på final. Så jeg holdt på å få PTSD siden det var jeg som styrte og han skulle bare gjøre noe om jeg gjorde noe feil. Det gikk virkelig FORT I SVINGENE, normalt gjøres det i lavere fart selvfølgelig. Med denne jeten på bilden da hadde det seriøst gått i 300 knop rundt der men kapteinen vår hadde sikkert nytet hele greia (men han har over 20 000 flytimer og har også flydd akrobasjon og alt mulig sportflyvning) selv om kanskje øvrig besetning hadde blitt hvite i ansiktet og begynt å finne frem til Gud. Altså du føler den hastigheten når du er bare 1800ft og da kun 1450 ft over bakken og skal svinge inn en traffic pattern.

Så ser for meg heller en Alpina og en enorm Princess/Fairline. Pilatus PC-12NG får holde som fly i hvert fall om man har den beste instruktør. Blir jo litt som speedbåt med best instruktør så håper man den ikke går mer enn 50 knop max og ikke 90 for den beste kommer til å bruke alt den går i :lol:

P.PS. Altså det er fint å ha nok hastighet i tilfelle motordævving for å komme til flyplassen men på traffic pattern kan man det uten å maxe ut flyet når det eksisterer annen trafikk også :lol: Det er altså ikke den vanlige sakte "Cessnaen" som putrer rundt i 80-90 knop på traffic pattern det virket som disse stod stille i lufta :giggle: Men man merker det jo også om piloten som gjør det styrer flyet enklere enn man gjør en bil på bakken. Men man blir fort svett om man må gjennomføre det sjøl og ikke får bruke throttlen til å gå litt saktere :giggle:

Link to post
Share on other sites

Denne tråden har oppfylt sin hensikt, å få frarådet trådstarter om å ikke kjøpe en gammel kostnadsbombe som vil velte økonomien og ødelegge båtgleden.

 

Det har han nå skjønt etter 170 sider med velmente råd med tilhørende forklaringer.

Link to post
Share on other sites

ohio skrev for 2 timer siden:

Det er noe som heter og kjøpe seg arbeid og det ender som regel aldri godt!!!!

 

Det har jeg gjort hele livet. Hvordan det ender er ikke godt å si, men det har nå gått greit nok så langt:giggle:

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

@Chiefengineer Altså dette hadde vært den kloke løsningen, men drømmen forsvant jo ikke. Kostnadsbomben ble bare utsatt litt frem i tid slik at jeg vil ha mer penger å tape i den :giggle:

Men drømmen må realiseres det finnes jo ikke noe vei utenom, ellers hva skulle jeg spart alle penga til bilen har jeg jo realisert. Og de nye kommer jo sikkert snart med bonus el motor slik at det ikke blir fristende med nyere Alpina B7.

Så båt blir det uansett om jeg så overlever denne sommern uten (med mindre jeg finner noe billig vrak som kan glede meg enda i sommer) så blir det vel båt til sen sommer / tidlig høst. Det er bare en finansiell pause i aktivt kjøp fasen.

Link to post
Share on other sites

joern-eo skrev 11 minutter siden:

Kanskje på tide at denne tråden "dævver" ?

 

Absolutt ikke! Det er jo den mest aktive tråden på hele forumet!

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Ts sier at" det er pause i aktivt kjøp fasen". I mine øyne er det "diger" forskjell på å kjøpe båt og det å være aktiv på denne tråden. Så får vi andre bare bruke penger på vårpuss og andre ting som går til h... også denne sesongen. Båtlivet er herlig🙂

Link to post
Share on other sites

@Dykker Den har jeg jo sett tidligere, ville mye heller kjøpt den Princess 65 om jeg ikke hadde måttet investere en del av pengene.

Sunseekere ser for meg av en eller annen grunn smale ut i forhold til størrelsen. Gjør ikke det intrykket at denne "dritern" er helt ENORM selv om den egentlig er like stor.

For å sammenligne med bil, om noen hadde alltid drømt om en sports limousin også synes f.eks BMW 7 serie og Jaguar XJ (før de ble moderniserte såpestykker) er finest og sparte i flertallige år for å kjøpe drømmen.... så kommer det en Porsche Panamera på tilbud..... betaler man flere års sparing (nå regner jeg med enorme vedlikeholdskostnader som skal jo skje på båt) og kjøper noe annet enn det man ville ha? Dette er jo ting man kjøper pga. følelser siden fornuften har lenge siden tatt kvelden når folk skal kjøpe 7-serier eller "Enorme gamle dritere". Så jeg tror neppe at en BMW fan kommer ut døra med Porsche Panamera på tilbud eller omvendt.

Så rett og slett Sunseeker appelerer ikke til følelsene om man skal i prisklasse 2++ mill altså ikke noe som kan "kastes" om det totalhavarerer. Er det snakk om noe midlertidig helst langt under 1 mill så er det noe annet.

PS. Det er lettere med bil siden om man ser bort fra Norge som "særland" og ser til alt fra Sverige til Polen og Tyskland så kommer man ut med drømmen som nesten splitter ny mye rimeligere enn hva "enorm gammel driter" koster som 30 år gammel. For 200 000 euro kan man vel til og med få brukt Bugatti eller Aston Martin eller hva man enn nå måtte ha drømt om inklusive Brabus og G-power.

Men i båtenes verden er jo 200 000 euro bare en liten slant penger.

Link to post
Share on other sites

@Martine29f Ja det gjorde jeg før investeringa. Slik jeg regnet på det ville det med 795 000 som var prisen eier egentlig ønsker komme opp i 1 mill ferdig i Langesund med fiksa baugpropeller.

DERSOM båten var så grei og snill å ikke dævve på veien ved et "djevelforlatt sted" (I Polen har vi ett ordtak som sier "stedet hvor djeveln sier natta" altså det er ett fullstendig øde sted) hvor man må fly inn mekaniker først for å finne ut av hva som mangler, deretter bestille deler og deretter fly mekaniker inn igjen for å fikse båten og muligens få den løftet på land osv. osv. eller kanskje benytte seg av et ukjent verksted som trolig blir enda dyrere enn denne øvelsen med å hente "mekaniker" flertallige ganger dit.

 

Link to post
Share on other sites

Apropos bilder og inntrykk av størrelse:

 

Da Volksvagen i sin tid skulle introdusere folkevognbobla på det amerikanske markedet, var det ikke enkelt.

I Amerika hadde de på den tiden mest sansen for store biler. Svære biler. Ja i Amerika skulle alt være stort.

Volkswagens reklame og markedsføringsavdeling lagde da en plakat.

På denne plakaten var det bilde av et hus.

Foran huset var det parkert en enslig folkevognboble.

Teksten på plakaten var:

"It makes your home look bigger".

 

 

Link to post
Share on other sites

@Jannmar I de dager da Boble var ikke en veteranbil så tror jeg ikke den ble kjøpt fordi noen likte bil, snarere fordi noen måtte komme seg fra A til B i forbindelse med jobb eller egen bedrift.

Det blir som en Yaris eller Corolla (det heter kanskje Auris nå) det er så å si INGEN som kjøper den fordi vedkommende liker bilen, så reklamen må vel fokusere på hvor billig det er og hvor lite den "dævver" og hvor lite drivstofforbruk eller el. rekkevidde det er.

Båt er noe helt annet de fleste kjøper det som en forlystelse og når man er i kategori "enorme dritere til millioner" så er det på ett stadie hvor fornuften lenge siden har tatt kvelden og man har gått inn døra "finansenes galehus" og videre inn døra til "lukket avdeling spesielt farlige gærninger og konkursspesialister". Så det sier jo seg selv at "driterne" må appellere til følelser og emosjoner akkurat som dyre sports limousiner/sedaner gjør i bilenes verden, bare kanskje 10x så meget da det inklusive vedlikehold er kanskje 10 ganger dyrere.

Link to post
Share on other sites

subwoofer skrev for 1 time siden:

Og de som faktisk bryr seg om bil som er morsom å kjøre kjøper en Lotus Elise eller en Mazda MX5.

Lotus gir masse kjøreglede :) 

Fikk erfare Lotus på 80 tallet selv. Det var bare supert. Av alt som er kjørt oppigjennom årene er det Lotus som huskes som den stooore kjøregleden og har kjørt div stort og smått opp gjennom årene.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...