Jump to content

Kjøpe stor båt til lav pris?


XardasKSP

Recommended Posts

@husky dane 85 Altså fra 2 sider om at hvis motor dævver så kan den ikke fikses fordi den er gammel så har folk byttet mening til at "alt kan fikses". Men da hadde vel den mekanikern jeg kjenner rett at ting kan fikses likevel.

Men det gir en mye større valgmulighet blant båter da hvis man går ut ifra at man ikke trenger motorbytte om motor dævver.

For øvrig fikk sendt SMS til megler (men bare en den andre feilet i sending) og fikk svar (det er samme megler som selger den President 57 som Princess 55) at båten er i Italia. Men ut fra annonsen forstår jeg at de innenfor prisen har betalt norsk MVA men de har ikke betalt tur av båten til Norge. Må få ringt megler (bilder skal komme i morgen) og finne ut av hvordan de har tenkt at den skal hentes hvis dette skal kjøper betale. Altså hva om den dævver på veien er det meglers ansvar da? For drivstoffet vil vel koste 200 000 elns ekstra for at den skal opp hit men hva hvis den dævver på veien?

Men virkelig fin fasong er den, samme type båtfasong som Storebro, uten den lange "nesen" som jeg synes de større Princess båtene begynner å få.

Link to post
Share on other sites

XardasKSP skrev for 1 time siden:

folk må vel bestemme seg angående disse motorene i Princess 414. Historien startet jo med at hvis det dævver så får man ikke reparert det og båten må avskrives som tapt.

Verden er ikke så svart/hvit. Det meste lar seg fikse, men til hvilken pris?

 

XardasKSP skrev 36 minutter siden:

Altså fra 2 sider om at hvis motor dævver så kan den ikke fikses fordi den er gammel så har folk byttet mening til at "alt kan fikses".

For det første kommer det an på hva som ryker, for det andre kommer det an på hvem du spør, for det tredje kommer det an på hva det koster. 

 

Derfor er det kanskje greit å bli litt mer konkret. Dersom du får sprekk i en manifold og det ikke er mulig å få kjøpt disse nye, hva gjør du da? I prinsippet er motoren ikke brukbar, men den har jo ikke dævva, som du ynder å kalle det. I et slikt tilfelle er det som regel mulig å få sveiset opp en ny manifold. Det vil koste litt, men å kjøpe en flett ny original manifold er også kostbart. Derav mitt forslag over med grundig gjennomgang av mariniseringsutstyret, og røntgenkontroll av deler som kan være tæret eller ha sprekkdannelser, men som man ikke klarer å inspisere godt nok visuelt.

 

De store gamle mekaniske dieselene har en grunnstamme som er veldig slitesterk, og som regel er det få driftstimer i en fritidsbåt. Det som er mest utsatt er deler som kan tære pga. sjøvann, samt gummislanger, pakninger etc. som kan bli morkent og begynne å lekke. Hvis en gammel morken oljeslange ryker mister du fort all olja og oljetrykket. Er du uheldig skjærer du da motoren. Men hvis du koster på en full gjennomgang (ikke nødvendigvis totaloverhaling) skal det mer til at slike uforutsette ting plutselig skjer. 

Link to post
Share on other sites

XardasKSP skrev for 2 timer siden:

@ohio 
@index + @Okkaby + @Komodo folk må vel bestemme seg angående disse motorene i Princess 414. Historien startet jo med at hvis det dævver så får man ikke reparert det og båten må avskrives som tapt. 

 

Tror du virkelig på det du sier der? Alle motorer kan totalhavarere, men sannsynligheten er ikke veldig stor. Det meste lar seg reparere, og godt vedlikehold forhindrer også mye. Det kan nok lønne seg å legge 100000 ekstra i en som allerede har fått nye motorer installert da, å kjøpe det billigste på markedet er skjeldent lurt.

 

Ellers så ville jeg ha ventet til våren, da er det flere båter på markedet og prisene er ikke høyere. Ofte er det faktisk motsatt! Dyrt på høsten, billigere på våren. Sats heller på bedre utvalg!

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Altså jeg vet ikke jeg sa det jo og folk kom med råd at hvis det dævver så kan det ikke fikses hva skal jeg tro da?

Hva synes folk om MAN motorer? Fordi den båten i Stavanger (venter på bilder) ser finere ut enn Princess 55 som for min smak altså formen ligner mer på en Storebro. Får ringe megler i morgen hvordan de tenker på det at transport tilkommer om kjøper står for prisen på transporten med selger står for at båten "lever" når den har kommet frem. Ellers høres 1250 timer på motor ikke som veldig meget velbrukt motor. Men det er ikke en Volvo Penta og det er jo nesten alltid en Volvo Penta i en båt.

Link to post
Share on other sites

Varmeveksler til 60B lages ikke mer, Liner kit(stempel/foring) lages ikke mer, bare for å ta et eksempel fra volvo sin dele katalog. Var ganske så mye på den motor som ikke var å få lengre.

 

Å bare jobben med å ta ut motor fra en sådan båt, er stor å dyr. 

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
Share on other sites

XardasKSP skrev 3 minutter siden:

Altså jeg vet ikke jeg sa det jo og folk kom med råd at hvis det dævver så kan det ikke fikses hva skal jeg tro da?

Hva synes folk om MAN motorer? Fordi den båten i Stavanger (venter på bilder) ser finere ut enn Princess 55 som for min smak altså formen ligner mer på en Storebro. Får ringe megler i morgen hvordan de tenker på det at transport tilkommer om kjøper står for prisen på transporten med selger står for at båten "lever" når den har kommet frem. Ellers høres 1250 timer på motor ikke som veldig meget velbrukt motor. Men det er ikke en Volvo Penta og det er jo nesten alltid en Volvo Penta i en båt.

Du tar nok mye feil her. Er ofte annet enn VP i båt. Å disse store båter har forskjellige motorer.

MAN/VP/Detroit/MTU/CAT/Iveco for å nevne noen.

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
Share on other sites

Men ingen som vet noe om MAN motorer er gode? Ellers er det mulig å laste opp en båt i en container på lasteskip som går fra Italia til Norge? Det må være rimeligere enn alt drivstoffet båten ville brukt fra Italia (og alt som hadde dævva på veien med mindre det er selgers ansvar).

Den President båten var stor og fin når jeg så bilder og filmer på youtube, nå må jeg bare se den aktuelle båten da. Men altså både utgangsprisen (nå mente megler det var fastpris da) størrelsen, utseendet osv. alt passa perfekt med den President 57 båten.

PS. Må få starta D5L kurs også eventuelt reise med mekaniker på visning i Italia eventuelt, så hvis båten passer så får den leveres i container til Sildeberget så kan man ta profilaktisk vedlikehold av motorene som ble beskrevet og frem til det er ferdig så kanskje blir jeg også ferdig med D5L så jeg kan bruke den. Men med mindre det er noe skjult teknisk svikt så virker det som virkelig mye tonn båt per krone.

 

Link to post
Share on other sites

Hvordan i svarte vil du få en båt på 57fot i en container???

En 40fots container som vel er største standard container er

L12,19m B2,44m H2,59m

Så lykke til med et prosjektet.

Men at du kan få den hjem med fraktebåt, er nok mulig, men nok ikke så veldig billig det heller.

Å nettopp derfor er nok prisen der den er, da folk må bruke mye penger på frakt hjem.

 

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
Share on other sites

XardasKSP skrev 12 minutter siden:

Men ingen som vet noe om MAN motorer er gode? Ellers er det mulig å laste opp en båt i en container på lasteskip som går fra Italia til Norge? Det må være rimeligere enn alt drivstoffet båten ville brukt fra Italia (og alt som hadde dævva på veien med mindre det er selgers ansvar).

Den President båten var stor og fin når jeg så bilder og filmer på youtube, nå må jeg bare se den aktuelle båten da. Men altså både utgangsprisen (nå mente megler det var fastpris da) størrelsen, utseendet osv. alt passa perfekt med den President 57 båten.

PS. Må få starta D5L kurs også eventuelt reise med mekaniker på visning i Italia eventuelt, så hvis båten passer så får den leveres i container til Sildeberget så kan man ta profilaktisk vedlikehold av motorene som ble beskrevet og frem til det er ferdig så kanskje blir jeg også ferdig med D5L så jeg kan bruke den. Men med mindre det er noe skjult teknisk svikt så virker det som virkelig mye tonn båt per krone.

 

En slik båt får ikke plass I en container, men kan gå som dekkslast.

Link to post
Share on other sites

XardasKSP skrev for 1 time siden:

Men ingen som vet noe om MAN motorer er gode? Ellers er det mulig å laste opp en båt i en container på lasteskip som går fra Italia til Norge? Det må være rimeligere enn alt drivstoffet båten ville brukt fra Italia (og alt som hadde dævva på veien med mindre det er selgers ansvar).

Den President båten var stor og fin når jeg så bilder og filmer på youtube, nå må jeg bare se den aktuelle båten da. Men altså både utgangsprisen (nå mente megler det var fastpris da) størrelsen, utseendet osv. alt passa perfekt med den President 57 båten.

PS. Må få starta D5L kurs også eventuelt reise med mekaniker på visning i Italia eventuelt, så hvis båten passer så får den leveres i container til Sildeberget så kan man ta profilaktisk vedlikehold av motorene som ble beskrevet og frem til det er ferdig så kanskje blir jeg også ferdig med D5L så jeg kan bruke den. Men med mindre det er noe skjult teknisk svikt så virker det som virkelig mye tonn båt per krone.

 

MAN er bedre enn det meste! Virkelig gode motorer. 
Frakt fra Italia på lasteskip i dag koster omtrent det samme som diesel. Ca 250 000,-.

 

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

XardasKSP skrev for 1 time siden:

Men ingen som vet noe om MAN motorer er gode?

MAN er kanskje noe av det beste du får, men om Husky skriver, dyrt om du må gjøre noe. For å si det på en måte. Volvo Penta er lekemotorer for lekebåter, MAN er motorer for ekte mannfolk :cool:

 

Edit:

Der kom @Chilli Solbris meg i forkjøpet :giggle:

Link to post
Share on other sites

Vel da var det noen andre kanskje som rakk å ringe meglern tidligere hvis den allerede er reservert, men til den prisen så er det jo bare å kjøpe den. Altså den er finere enn Princess 55 og 500 000 billigere enn utgangsprisen eller 250 000 om det er det det koster å hente den som dekkslast. For jeg tviler veldig at megler står ansvarlig om den dævver på tur til Norge hvis den skal "svømme" av egen maskin. Altså hvis den dævver i Frankrike f.eks osv. tipper megler ikke går med på at turen betaler kjøper men om det dævver så er det selgers risiko.

Uansett hvis noen rakk å kjøpe den allerede så blir det som med Alicraften evig venting på likegodt tilbud for da blir ikke noe annet "bra nok" for dyrere pris når denne var "Storebro" utseende også faktisk større.

@tacan Simulatorer og fly tjener jo penger hver måned det er på en måte poenget jeg venter også på ett to motors DA-42 fly som skolen skal innkjøpe og bruke og som jeg har med dagens kurs brukt nesten 2,5 mill NOK på (for å kjøpe 25 % og resterende 25 % skal flyet tjene inn selv, den andre delen er skolen sin). Jeg har gode avtaler og skolen har gode avtaler. Altså vedlikehold er deres bit, eneste måten at jeg ikke tjener penger er om ingen folk flyr. Så det er på en måte bra for begge sider altså hvis de skal betale meg så må de ha tjent pengene (de får dem ofte på forskudd imens de betaler på etterskudd først når eleven har brukt tida), men hvis bruken fører til vedlikeholdsbehov så gjør de den. De har eget mekaniker firma med verksted hvor alt gjennomføres ifølge lovmessige krav osv. Det er derfor jeg sitter hver torsdag og planlegger uka samt sjekker mail egentlig hver dag og putter inn alle folka så mange som mulig etter hverandre og ber til været at også vintern har noen fine dager (godt at simulatorer ikke trenger det).

Altså er det ingen fare i verste fall så har jeg en båt stående om plutselig ingen skulle fly men tape penger det skjer ikke altså ingen lån på meg.

PS. Selvfølgelig kunne jeg spare til enda ett fly og et par leiligheter for utleie osv. osv. osv. så kanskje som 60 eller 70 åring hadde jeg vært klar for å kjøpe en 80 foter og bruke 500 000 tusen per måned på det om det trengs. Men da er man moden for gamlehjemmet og ikke for drømmebåten :giggle:
 

Link to post
Share on other sites

XardasKSP skrev 29 minutter siden:

Vel da var det noen andre kanskje som rakk å ringe meglern tidligere hvis den allerede er reservert, men til den prisen så er det jo bare å kjøpe den. Altså den er finere enn Princess 55 og 500 000 billigere enn utgangsprisen eller 250 000 om det er det det koster å hente den som dekkslast. For jeg tviler veldig at megler står ansvarlig om den dævver på tur til Norge hvis den skal "svømme" av egen maskin. Altså hvis den dævver i Frankrike f.eks osv. tipper megler ikke går med på at turen betaler kjøper men om det dævver så er det selgers risiko.

Uansett hvis noen rakk å kjøpe den allerede så blir det som med Alicraften evig venting på likegodt tilbud for da blir ikke noe annet "bra nok" for dyrere pris når denne var "Storebro" utseende også faktisk større.

@tacan Simulatorer og fly tjener jo penger hver måned det er på en måte poenget jeg venter også på ett to motors DA-42 fly som skolen skal innkjøpe og bruke og som jeg har med dagens kurs brukt nesten 2,5 mill NOK på (for å kjøpe 25 % og resterende 25 % skal flyet tjene inn selv, den andre delen er skolen sin). Jeg har gode avtaler og skolen har gode avtaler. Altså vedlikehold er deres bit, eneste måten at jeg ikke tjener penger er om ingen folk flyr. Så det er på en måte bra for begge sider altså hvis de skal betale meg så må de ha tjent pengene (de får dem ofte på forskudd imens de betaler på etterskudd først når eleven har brukt tida), men hvis bruken fører til vedlikeholdsbehov så gjør de den. De har eget mekaniker firma med verksted hvor alt gjennomføres ifølge lovmessige krav osv. Det er derfor jeg sitter hver torsdag og planlegger uka samt sjekker mail egentlig hver dag og putter inn alle folka så mange som mulig etter hverandre og ber til været at også vintern har noen fine dager (godt at simulatorer ikke trenger det).

Altså er det ingen fare i verste fall så har jeg en båt stående om plutselig ingen skulle fly men tape penger det skjer ikke altså ingen lån på meg.

 

Ok, regner med at den kommer med jet a1 motorer (Austro) og ikke 100 LL (Lycomimg).

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev for 1 time siden:

MAN er kanskje noe av det beste du får, men om Husky skriver, dyrt om du må gjøre noe. For å si det på en måte. Volvo Penta er lekemotorer for lekebåter, MAN er motorer for ekte mannfolk :cool:

 

Edit:

Der kom @Chilli Solbris meg i forkjøpet :giggle:

Men du beskrev det MYE bedre!😂😂😂

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

XardasKSP skrev for 7 timer siden:

@ohio Den båten var virkelig fin problemet er at bilde er ikke av båt som er til salgs. Det må vel være en grunn til at de ikke har lagt ut bilder men ser veldig stilig ut i den stil som jeg liker av "storbåt". Får vel ringe og spørre om bilder av båten som de har.

Den President 57 som han linket til har noe jeg nevnte tidligere at jeg har sett, nemlig kran på flybridge. Egentlig ment for jollla antar jeg, men kan jo brukes til å løfte ombord storfangsten.

Link to post
Share on other sites

@tacan Selvfølgelig med JET-A1 for 2 motorsfly det hadde jo nesten ikke lønnet seg ellers, eneste som har god bensin Lycoming som går på 98 blyfri om sommern (får AVGAS bare når det er kald) er Cessna 172. Alle andre "økonomiske lekefly" har ROTAX benisn motorer. Og selv om de er splitter nye i forhold så vil jeg tro at Lycoming er udødelig motor i forhold.

Uansett får finne ut av med megler om noen har allerede kjøpt det usett siden det står reservert. Hadde ikke forundret meg siden prisen var allerede rabbatert 500 000 og båten er finere ifølge meg å se på enn Princess 55. De store Princessene ble bygget med "for langt nebb" ifølge min smak da. På en måte som jeg ikke liker longversjonen av BMW 7serie siden bakdøra er så usymmetrisk lang men nå finnes jo ikke ny modell Alpina B7 i kortversjon.

I hvert fall om noen kjøper denne (med forbehold at jeg ikke har sett bilder kanskje det ser ut som en ruin og ikke som den i Kroatia noen selger til 1,7 millioner) så nekter jeg å betale en halv krone mer enn 1 mill for en Princess 55. Da venter jeg på lignende båt til lignende pris eller sparer meg opp til en Storebro.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...