Jump to content

Kjøpe stor båt til lav pris?


XardasKSP

Recommended Posts

@index Altså med bobil kommer man ikke langt ut på havet da...... ellers så er jo det vanskeligste å komme inn i båsen korrekt alt annet er jo bare fryd og gammen.

@Bruflaat Det er jo en bitteliten båt mindre en Alicraften som jeg hadde. Ideen er at båten skal være stor, og hvis den er ekstra stor så kan jeg ta den med meg også ut av Norge. Derfor tenkte jo på Princess 55 istedet for å bare raskt kjøpe en Princess 414 til 400 000 +++ så bare avskrive den som tapt den gangen motorene feiler slik at det ikke finnes deler for å fikse dem. Og hvis de fortsatt fungerer bra prøve å selge den da dagen kommer for å kjøpe den jeg skal ha for alltid.

Men da virker det heller bedre å ta hele bryderiet med D5L og D5LA og bare putte opp alle penga til norsk konto så vente litt og kjøpe med engang "thats it" båten.

Link to post
Share on other sites

XardasKSP skrev 33 minutter siden:

@index Altså med bobil kommer man ikke langt ut på havet da...... ellers så er jo det vanskeligste å komme inn i båsen korrekt alt annet er jo bare fryd og gammen.

 

Neida. Men den er lett å parkere. Men hvis du synes det er vanskelig å komme inn i båsen bør du nok kjøpe en mindre båt. Det er lettere å øve med en 25 foter enn en 55 foter. Og langt til havs føles båten knøttliten uansett. Så bare sett i gang, og ikke vær så redd for at ting skal "dævve". En båt lever akkurat så lenge som du vil den skal leve. Min 1978 modell er på tredje motoren, og om noe skulle skje så får den en til. Ikke gjør ting vanskelig.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Okkaby skrev for 5 timer siden:

Rekker vi 100-150-200 sider før det evt blir kjøp av båt?

 

Tråden ble startet for 7 år siden, så det kan jo ta sin tid å komme opp i så mange sider :saint:

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

@Okkaby @Teerex Forrige gang tok det jo sin tid før båten ble kjøpt så det vil jo ta sin tid denne gangen også.

Spesielt når rådene ble til slutt at man må kjøpe noe som det er verdt det å bruke 1,5 mill på motorbytte i og da må det jo være noe aka Princess 55. Og da må man ha D5L + penger må innføres bankkonto i Norge osv. For øvrig når slike båter ble i 2015 solgt for 750 000 da de var 26-27 år gamle så kan man jo likegodt kalle prisen for 8 år eldre båt 1,5 mill som blodpris som mitt 1 mill bud som skambud :P Men tipper det blir kanskje ett sted nærmere 1,2 mill hvor reelle kjøpssjanser begynner hvis begge står usolgt lenge.

Ellers så er jo Storebro båter fantastisk fine å se på men nå er det ingen til salgs i Norge og i utlandet akkurat som før i tida starter prisene rundt 2 millioner og vet ikke hvor meget lavere reell pris kan være.

For øvrig det hadde sikkert blitt båt til nyttår elns. dersom jeg gikk for variant nr.1 med Princess 414 for 400 000 +++ men etter å ha lest hva folk skriver her så synes jeg det hadde vært kjedelig om motorene dævva slik at det ikke finnes deler. For da må man "hive" båten og det koster gjerne ekstra å få den med lastebil til søppeldynga utover at båten avskrives som tapt. Derfor vil det ta lengre tid når det skal plutselig være båt til over 1 mill.

Link to post
Share on other sites

Gode råd blir gjerne gitt ut i fra ens egne erfaringer og eget ståsted, og en stort sett utelukkende velmente råd. Du må likevel vurdere selv. Hvis du har lyst på Princess 414 så går du for den og den vil gi deg nye erfaringer, sorger og gleder og masse svømmetrening. For alltid båten finnes sjeldent, men er for meg mest forbunnet med en båt det er klin umulig å bli kvitt. Alt kan repareres, dyrt ja alltid, og gjerne omfattende og aldri når det passer ift tid eller penger men du trenger ikke reparere det som ikke er ødelagt. Godt vedlikehold blir desto viktigere. Det er heller ikke et universalt krav om at ethvert motorbytte må skje med ny motor, det finnes et bruktmarked. 

 

Jeg har en Volvo D67 fra 1963, det er en stund siden den gikk ut av produksjon og det er ingen vits i å gå til en volvoforhandler å stille spørsmål. Men maskinen starter å går som den skal, den har riktignok fått seg en hvil, forrige eier døde i 1991 og jeg hentet den i 2021 så da ville den ha ny diesel, olje og filtre og nye dieselslanger. jeg måtte og bytte vakuummembran i dieselpumpen og den hadde de på Vestfold Elektrodiesel. Toppakning, sylinderforinger og det meste annet er greit å få tak i mens noe få deler må bygges om eller tilpasses, på en marinediesel er dette typisk for mariniseringen. 

Denne motoren står ikke i en båt og bør heller ikke eies av en som er avhengig av mekaniker og merkeverksted. Delene koster tigangen, men heldigvis ti ganger mindre men det er mer ressurskrevende å finne delene. ikke fordi de ikke finnes men fordi det er få som vet om de passer. motorblokka er brukt helt opp til D serien men det meste er mer ulikt en likt og det finnes ingen dokumentasjon på hva som passer. 

 

Kanskje du skal gå for en båt du har råd til akkurat nå, så gjøre deg noen erfaringer med den, og hygge deg nå mens du lever. så kan du bruke utenlandsmillionene på flylappen og kanskje ei sjøbu på Helgelandskysten eller en undermotorisert P55 med fire kubikk ankerkjetting og ekkolodd hvis du føler for det når den tiden kommer?

Link to post
Share on other sites

@free Vel om ikke de gode hjelperne vet mer hvor man kan skaffe deler så hvis noe dævver som ikke finnes å kjøpe via et verksted eller hos Volvo Penta så har båten dævvet siden jeg har ikke slike ideer hva annet kan brukes istedet for den riktige delen.

Ellers så er det jo ingen vits å bruke 1,5 mill for motorer + bytte på en Princess 414 (man betaler jo ikke for bytte og setter inn gamle motorer da skal de ha garanti om man skal betale for bytte). Men på en Princess 55 så vil man i hvert fall beholde veriden av motorene og byttet om man skifter de ut så kan jeg ikke tenke meg at verdien blir lavere enn 1,5 mill med motorer på garanti av en slik båt. 

Dermed var ideen å bare gå for den båten man skal ende opp med til slutt istedet etter å ha lest forumet og hva folk sier. Nettsiden til D5L skolen i Stavanger fungerer nå så skal ringe dem og spørre om de også har teori online så man slipper å måtte leie hotell i Stavanger.

Link to post
Share on other sites

Vet ikke hvor du får disse 1,5 mill ifra. Men om du tror du får 2stk D11 eller D13 ferdig installert med alt som trengs, samt nødvendig ombygging i motorrommet for den prisen, så lever du i en drømmeverden. Ikke en en dags jobb å bytte motorer på en sådan båt.

I tillegg til motorer, så må du ha gir, nye akslinger, nye propeller, alt nytt av instrumentering å hendler til 2 styre posisjoner, nytt eksos anlegg, å garantert flere andre ting som vil balle på seg i en sådan operasjon.

Så tenker du skal si deg fornøyde med å ende på 2,5 mill om du går for D11.

Rette motorer til en sådan båt er D13, å da er du på ca 1mill for motor alene, så da blir det fort over 3 mill. 

Finner en så ut tanker er dårlige i tillegg, ja så baller det på seg med ennå mer. 

 

Så plutselig sitter du igjen med en gammel P55 som har kostet deg 4-5 mill uten at du har oppgradert noe inventar i den.

Penger du aldri kan få igjen, om du plutselig må eller vil selge.

 

Byttet motor i båten min før fjordårets sesong. Ut med gammel VP41A. Skulle jeg da ha gått for en D4 på 260hk, så hadde det komt på 500k basert på tilbud fra VP forhandler. Kom på ca 250 når jeg gikk for FNM å gjorde all jobben sjøl, uten om en liten støpe jobb å litt kran hjelp fra verksted. Installasjon ble da sjekket av importør å godkjent for garanti. Men igjen, det krever en kan dette.

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
Share on other sites

@Okkaby Maksimalt så hadde det blitt Volvo Penta D8 og det holder i massevis båten vil ma mer HK en den noensinne hadde da den var ny. Vet ikke hvor du har D13 osv. ifra. Den skal ikke opp i 30 knop det er ikke poenget med slik båt.

@Martine29f Altså det skal være sportsfiske med stang for morro skyld.

@Martin_ Hvorfor mener du tråden er våsete? Det er ikke alle som kan alt om ting og er født allvitende, jeg har jo kjøpt båt før som du kan se tidligere i denne tråden og jeg vil jo kjøpe båt igjen.

Når det gjelder fly så er det ofte slik at de som vet og kan alt ikke får en lang karriere. Hadde en slik i flyskolen og flykapteinen som grundet skolen gav ham en sikkerhetspilot på PIC flygningene (timebygging alene). Fyren var jo helt fra seg siden han var best og alt, fikk vite at han kan få tilbake pengene eller fly med sikkerhetspilot nettopp fordi han er best. Og skolen vil ikke ha dødsulykke og kondemnert fly i historien sin.

Med båt så er det jo ikke så farlig med store helter som kan alt i verste fall så er det "hendig uhell" og folk får ikke penger engang når en mester kræsjer tipper jeg. Men altså jeg vil heller spørre og lære enn å tro at jeg vet alt derfor er det mange spørsmål som noen eksperter kanskje synes er dumme.

Link to post
Share on other sites

Nu har mange i tråden forsøkt å forklare deg at HK ikke er HK. De store å nødvendige ord her er Moment å Volum, ikke HK. Men ser ikke ut som du vil skjønne dette. 

Men for al del hiv ombord to D4 på 300hk. Men at et VP verksted vil gi deg garanti på dette er nok heller tvilsomt.

 

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
Share on other sites

Okkaby skrev 1 time siden:

Byttet motor i båten min før fjordårets sesong. Ut med gammel VP41A. Skulle jeg da ha gått for en D4 på 260hk, så hadde det komt på 500k basert på tilbud fra VP forhandler. Kom på ca 250 når jeg gikk for FNM å gjorde all jobben sjøl, uten om en liten støpe jobb å litt kran hjelp fra verksted. Installasjon ble da sjekket av importør å godkjent for garanti. Men igjen, det krever en kan dette.

 

FNM 4-syl da?

Vurderte du ikke Hyundai Seasall V6 3.0 diesel?

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

@Okkaby Altså det er umulig å putte på D8 VP i en slik båt? Er de virkelig svakere enn de motorene som Princess 55 i Skien har?

PS. D13 koster 2,3 millioner for 2 stykk og la oss si 300 000 til mekaniker så blir det 2,6 mill. Men hvor meget koster en ny Princess 55? 20 mill? Hvor meget er den verdt etter 5 år? 10 mill?

Altså uansett hvordan man snur og vender på det så blir det billigere med en bruktbåt en verdifallet på en nybåt. Men D8 motorene har jo 7,7 liters volum er de virkelig for små?

Link to post
Share on other sites

Teerex skrev Just now:

 

FNM 4-syl da?

Vurderte du ikke Hyundai Seasall V6 3.0 diesel?

Ja 4-syl på 270hk.

Vurderte også Hyundai ja. Men utrolig dårlig respons å svar fra importør/selger, samt det ville bli mer ombygging med den.

Var kun litt shimming for å få fnm ned på eksisterende fundament.

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
Share on other sites

XardasKSP skrev 3 minutter siden:

@Okkaby Altså det er umulig å putte på D8 VP i en slik båt? Er de virkelig svakere enn de motorene som Princess 55 i Skien har?

Alle har de 6 sylindre. Men vekt/Moment/HK er uten gir å olje.

D8=840kg Moment=1665Nm HK=550

D11=1145kg Moment=2161Nm HK=625

D13=1450kg Moment=2930Nm HK=800

 

Hva sier disse tallene deg?? Formodentlig lite ut ifra det du svare når folk prøver forklare deg dette med motor.

Den i Stavanger har 122 motor som ble avløst av D12, som nå er avløst av D13. Tror du Princess la i disse for moro skyld?

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
Share on other sites

@Okkaby Jeg antar de la dem inn fordi de var gode og kunne få båten i god fart? Men siden den i Skien har "levd" i over 30 år er D8 mindre enn de motorene som er i Skien?


Jeg har ikke peiling på båtmotor så ikke forvent at tallene sier meg så meget, det jeg lurer på er hva som er minst mulig motor som kan puttes inn ikke hva som er best motor.

Link to post
Share on other sites

Martin_ skrev 7 minutter siden:

Jeg ville absolutt ikke tatt utgangspunkt i hvor SMÅ motorer jeg kan få inn i en så stor og tung båt. Det behøves rikelig med krefter/moment å få båten i plan.

Må han kjøre i plan? 

 

XardasKSP skrev 22 minutter siden:

Jeg har ikke peiling på båtmotor så ikke forvent at tallene sier meg så meget, det jeg lurer på er hva som er minst mulig motor som kan puttes inn ikke hva som er best motor.

Det er vel nesten ingen nedre grense for hvor liten motor du kan sette inn. Du må bare sette inn motorer som er store nok til at du kommer deg hjem hvis du får litt motvind. Men vær obs på at det er forskjell på hvilke motorer som egner seg for en desplasementbåt og hva som egner seg for en planende båt. 

 

Dersom tallene @Okkaby la ut ikke sier deg noe må du nesten gå tilbake og lese de tidligere innleggene flere ganger. Bla. SAP har forsøkt å forklare deg flere ganger at en motor med lite slagvolum, lavt dreiemoment, og mye hestekrefter egner seg dårlig i en tung båt. 

 

Link to post
Share on other sites

@Komodo Altså jeg forstår det at de må ha stort volum, men det store spørsmålet er om volumet på D8 motorer er stort nok for den type båt? Er det mindre enn det volumet som er på de i den Princess 55 i Skien?

 

For øvrig så trodde jeg det var som med bil og HK, kom da altså frem at med 2x D13 vil båten ha dobbelt så mye HK som den hadde originalt altså 1600++ og forstod ikke hva den skal med så mye men kanskje det pga. volumet til motorene.

Link to post
Share on other sites

Kjøper du en stor Mercedes lastebil å bytter ut motor med en 320CDI motor, så vil lastebilen kjøre fint den, så lenge den er tom å du kjøre rolig på flat vei. Kjøre du på, opp i fjellet å laster på vekt, så vil motor Dæve. Å nettopp derfor har Mercedes utviklet å bygget helt andre motorer med volum/moment tilpasset lastebilen.

 

Men nå gidde faktisk ikke jeg hjelpe mer, da det virker som du ikke hverken vil eller gidde forstå det folk har forklart deg gang på gang.

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
Share on other sites

@Okkaby Jeg forstår jo det du sier men ifølge denne https://www.moegster.no/TAMD71A spec2.pdf så har motorene i Princess 55 i Skien 6,73 liters volum. Og en D8 Volvo Penta har ifølge butikken https://bergenmaritim.no/nya-motorer/ har Volvo Penta D8 7,7 liters volum.

Så jeg forstår det ikke altså båten levde i over 30 år med motorer som har mindre volum også går det ikke å putte inn motorer med større volum?

Altså forteller du om volum også har de nye større volum men likevel ikke kan brukes. Kanskje jeg er dum men altså det går ikke opp for meg.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...