Jump to content

Kjøpe stor båt til lav pris?


XardasKSP

Recommended Posts

XardasKSP skrev for 10 timer siden:

@ohio Jobber jo med saken skal være et online kurs så teori eksamen etterpå. Det reelle blir å lære seg i praksis hvordan parkere båten det får man ikke på D5L kurs det må man ha med seg en hjelper for å lære når man først har båten.

Når du har fått deg et D5L kurs kan du ta kontakt med @Chilli Solbris her på forumet. Han driver nettopp med dette du etterspør her, altså praktisk opplæring i å føre en stor båt med to motorer. Samtidig får du sikkert anledning til å finpusse litt på den maritime terminologien. Det er nok for eksempel mer vanlig å si "legge til" enn "parkere" :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

Poseidon båtskole er sikkert helt topp, men det kan også være et godt alternativ å ta det teoretiske kurset ett sted, og lære å kjøre båt i praksis et annet sted. 

 

Det viktigste her er jo at trådstarter erkjenner at han trenger å lære å håndtere stor båt. Det er ikke alle som er ydmyke nok til å si det rett ut. Jeg tror dette går bra.

Link to post
Share on other sites

@Faxen + @index Det er flott at de har med praksis men poenget er vel at de er i Stavanger og teorien er ikke nettbasert eller? Fordi jeg får ikke opp nettsiden deres av en eller annen grunn slår den seg av når man trykker på noe, men fant dem også i kursagenten.

Skulle tatt D5L også D5LA sånn at jeg kan kjøre båten i Polen f.eks. ellers så når jeg har lappen så vet jeg om gode hjelpere som jeg kan lære litt praksis ved hjelp av.

Skal sjekke dette med Poseidon om nettsiden deres fungerer igjen men om teorien skal læres i Stavanger og hotell må leies så tror jeg det blir nok nettbasert så praksis separat.

 


 

Link to post
Share on other sites

XardasKSP skrev On 22.11.2023 at 15.01:

@ohio Jobber jo med saken skal være et online kurs så teori eksamen etterpå. Det reelle blir å lære seg i praksis hvordan parkere båten det får man ikke på D5L kurs det må man ha med seg en hjelper for å lære når man først har båten.

@Okkaby Det haster jo ikke for meg om begge båtene står usolgt etter nyttår og når jeg har alle penga på norsk konto så prøver jeg igjen for å finne ut av minstepris på begge.

Her tar du grundig feil kamerat!’D5L er 120 skoletimer med undervisning og 6 eksamener som må bestås. Det er 12 timer praksis ombord hvor du nettopp må vise at du kan legge til og gå fra også med spring. Du vil få prøve deg med instruksjon. 
Men om du demonstrerer manglende sjømannskap som det jo vil være om fu ikke kan legge til og gå fra, vel da får du kort og godt ikke utstedt D5L. Du må ta en praktisk utsjekk. 
Du tar litt for lett på dette så langt jeg klarer å se. 

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

XardasKSP skrev for 4 timer siden:

@Faxen + @index Det er flott at de har med praksis men poenget er vel at de er i Stavanger og teorien er ikke nettbasert eller? Fordi jeg får ikke opp nettsiden deres av en eller annen grunn slår den seg av når man trykker på noe, men fant dem også i kursagenten.

Skulle tatt D5L også D5LA sånn at jeg kan kjøre båten i Polen f.eks. ellers så når jeg har lappen så vet jeg om gode hjelpere som jeg kan lære litt praksis ved hjelp av.

Skal sjekke dette med Poseidon om nettsiden deres fungerer igjen men om teorien skal læres i Stavanger og hotell må leies så tror jeg det blir nok nettbasert så praksis separat.

 


 

Du kan sjekke her: www.nmks.no 

Norsk Maritimt Kurssenter har undervisning på nett. Live med klasserom på nett. Både på D5L og D5L-A. 

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Chilli Solbris skrev 9 minutter siden:

Her tar du grundig feil kamerat!’D5L er 120 skoletimer med undervisning og 6 eksamener som må bestås.

Vet ikke om kravene til D5L og D5LA er endret, men jeg har sluttet å bli overrasket over hva som tilbys over nett, en langhelg på et hotell eller hva det måtte være for å slippe lettvint gjennom opplæringen. Da jeg tok disse kursene gikk D5L over et helt skoleår med seks avsluttende eksamener før sommeren. Husker ikke om det var en kveld i uka eller hva det var. Hver eksamen var en kveld i seg selv. D5LA tror jeg gikk over et halvt år. Dette var kjørt på en maritim skole på kveldstid med en av de gamle lærerne der, og han tok seg den tiden det tok å gå gjennom sakene slik at alle hang med. Hva som tilbys av lynkurs nå i dag vet jeg ikke.

 

Poenget mitt var uansett at det går an å få praktisk opplæring i å manøvrere båt både før og etter å ha tatt disse kursene. Og så lenge TS er åpen på at han trenger opplæring så tenker jeg at utgangspunktet er bra. Motsatsen er jo den måten Røkke gjorde det på. Han kjøpte seg bare et sertifikat uten å ha tatt noe kurs. Synes ikke det er helt greit. 

 

Link to post
Share on other sites

XardasKSP skrev for 12 timer siden:

@Faxen + @index Det er flott at de har med praksis men poenget er vel at de er i Stavanger og teorien er ikke nettbasert eller?

 

Så det er viktigere å få papirene enn å faktisk lære noe? Folk har prøvd seg på det før, og det går ikke alltid så bra. En 55 foter er mye båt å håndtere, og jeg tror du vil ha nytte av all kunnskap det er mulig å suge til seg i løpet av kurset. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Blitt en spesiell tråd dette. Hvis jeg skulle vurdert å skaffe tilveie et "slagskip" så ville jeg nok tilegne meg de nødvendige sertifikater først. Og de nevnte to aktuelle båter ser jeg for meg blir et pengesluk ut av en annen verden både med tanke på størrelse og alder. Men for all del, slike tråder krydrer jo dette forumet da. Og det liker vi i den søte og mørke førjulstid.🙂

Link to post
Share on other sites

index skrev for 3 timer siden:

Så det er viktigere å få papirene enn å faktisk lære noe?

 

Martine29f skrev for 1 time siden:

Blitt en spesiell tråd dette. Hvis jeg skulle vurdert å skaffe tilveie et "slagskip" så ville jeg nok tilegne meg de nødvendige sertifikater først.

 

Mulig jeg er naiv og misforstår trådstarter, men ut fra hva jeg har klart å lese så er han faktisk både interessert i å ta D5L
/D5LA og lære seg å kjøre stor båt i praksis. Han har jo vært ærlig på at han ikke har teknisk kompetanse til å undersøke båten, samt at han ikke har øvelse i å manøvrere så stor båt, og trenger å lære å legge til og fra kai. 

Link to post
Share on other sites

@index For at man skal lære noe så må man være praktisk i en båt, man lærer ikke mye å kjøre båten av å lære hvordan navigere i det tilfellet radar, båt GPS, telefon GPS, laptop GPS og alt annet feiler samtidig. Ellers kan jeg en del teori ifra fly. Vet ikke om man lærer teorien bedre i et klasserom fysisk av å betale for hotell i en annen by eller når man har den online.

@Chilli Solbris Jeg oppfatter litt D5L som om man skulle lære teori for å kjøre lastebil og deretter demonstrere god kjøring av lastebil (uten å ha kjørt det med instruktør) fordi man har kjørt personbil før. Men det er bra man får med instruktør og noen praksistimer i kurset.

Ellers har jeg forstått det sånn at praksis er til å øve men man oppfyller kravet ved å ha eid båt over 8 meter i over 3 år samt brukt den også. Så ideen er å lære så mye praktisk som mulig.

@Komodo Ble opplæringen noe bedre av at du hadde teori i ett år uten praksis? Altså beste hadde vært om det var som med fly og PPL(A) (for ikke komersielle flyvere) der er det jo først teorikurs online så teori eksamen ved ULC (CAA). Deretter så er det å fly med instruktør i ca 45 timer og etter det eksamen i flyet. Altså mye praksis veldig mye. Eller med førerkort for bil og lastebil osv.


Istedet så tror jeg du hadde den Polske modellen hvor det er veldig høytidelig som om man skulle blitt kaptein med uniform (eller kanskje ikke er de så gærne lenger) og hele pakka tror jeg 2 år studie av teori hvor folk blir skipper og dekksoffiser og hele pakka. Det eneste de ikke har er noe som helst praksis men de har studert da en lang studie av teori. Jeg tror ikke det hjelper når de skal i båten og praktisk føre den selv om de har hørt masse teori om himmellegemer i 2 år.

D5L og D5LA burde sjøfartsdirektoratet se på også foreslå noe som PPL(A) til fly. Altså praksis etter teorien og med instruktør slik at det er ment at eleven ikke skal kunne føre stor båt som medfødt egenskap.

PS. Når det gjelder å legge til så er muligens båter med baugthrustere og 2 motorer simplere. Men med Alicraften så lærte jeg det til slutt at det gikk ganske fint for seg måtte bare lære hvordan båten svinger hvor fort den skal gå osv. er jo mye forskjell fra båt til båt. Den første gode hjelper som er på forumet er jo mesterlig i å føre også ukjent båt, men når den andre gode mekaniske hjelper (han er jo anonym her i form av å ikke være på forumet så sier vel ikke noe feil :giggle: ) som også har hatt båt lenge skulle legge til med Alicraften i båsen så dundra det pent i brygga og fikk jo vite at man må kjenne båt og så stor båt burde ha baugthruster :lol: Altså er det jo ikke alltid så lett selv for eksperter.

@Arne Henriksen Koster jo med "vill brosme" som man skal ha på egen stang. Blir jo som med laksen på Kamchatka eller i Patagonia. Men om det skulle bli makrellstørje engang da blir det litt billigere kilopris med enda morsommere fisk :lol:

Link to post
Share on other sites

XardasKSP skrev 21 minutter siden:


@Komodo Ble opplæringen noe bedre av at du hadde teori i ett år uten praksis?

Var ikke det som var poenget mitt Xardas. Poenget var at det var et kurs som gikk over lang tid, og timetallet var mer enn det som var minstekravet. God tid til å lære stoffet, samt litt repetisjon underveis. Stor kontrast til et helgekurs med kun en avsluttende eksamen. 

 

Du liker å sammenligne dette med flykurs, jeg skal sammenligne det med dykkerkurs (som jeg vet litt mer om).

 

Da jeg tok mitt første dykkerkurs gikk det over en måned med teori og bassengøvelser. Til slutt var det ut i sjøen og praktisere med x-antall dykk (husker ikke hvor mange). Etter endt kurs fikk man ikke utstedt dykkersertifikat! Da måtte man melde seg inn i en dykkerklubb, og være med på 6 dykkerturer og få loggført 6 dykk med bekreftelse fra dykkeleder i klubben. Når dette var gjennomført og ble sendt inn fikk man til slutt dykkersertifikatet. Dette var i praksis en prosess som for de fleste tok mellom et halvt og ett år. 

 

Men dette var før PADI organisasjonen var etablert i Østfold. Etterhvert ble det etablert dykkerskoler som kjørte dykkerkurs over en helg, hvor teorien ble tatt i båten på vei ut med drakta på knea. Stor kontrast her altså. Men nå er denne debatten stort sett lagt død i Norge. Tror de useriøse skolene har blitt luket ut, og de ulike sertifikatene har lagt seg omtrent på samme linje når det gjelder nivå. 

Link to post
Share on other sites

Virker som du har tenkt mer gjennom dette en detvdom kom fram tidligere i tråden. 
Trenger du praksis er det bare å ta turen til Fredrikstad så skal du få praksis ombord i stor båt (52 fot). 
Og jo større det jo lettere er den å håndtere. I hvert fall opp til 60 fot. Det er min erfaring. 

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

@Komodo Altså poenget var at muligens noe av den teorien er like relevant som polarkart og NDB ved flyteori. I praksis må man til Afrika for å finne NDB så de har tatt det ut av praktisk IR/ME (alt går på PBN og litt på VOR enda) siden det var ikke mulig å gjennomføre ved praktisk eksamen da det ikke var noe NDB i Europa (for gammelt).

Så om man skal lære navigasjon etter himmellegemer i 1 år så blir man kanskje god astronom men båten parkerer man ikke bedre av den grunn.

Teori er bra men ville du gått under kniven til en fersk ferdigstudert lege som har skjært litt i døde kropper eller til en ikke utdanna "felczer" som har satt sammen soldater fra diverse deler i løpet av flere år med krig? Altså relevant teori er veldig fint men man trenger jo praksis før det blir skikkelig kurs. Det er som man skulle lært all teori om lastebiler inklusive hvordan fikse motorn osv osv bestått 14 eksamner, men ikke hatt en time kjøring med lastebilen. Likevel ville det være 2 år langt studie med masse pomp og prakt (i Polen er det slik for å bli skipper og automatisk dekkoffiser uten å ha vært på et dekk eller bar roret). Heldgivis blir D5LA godkjent i Polen og overalt i EU.

(Var en historie fra 2 verdenskrig siden Polske skip stakk til Storbritannia fra Tyskerne og de fikk kjøpt noen ekstra av Storbritannia for gull som ble frakta via Romania slik at de soldatene som stakk kunne fortsette å krige. Bla. hadde de ferske nyutdannede offiserer fra sjøskolen med topp grader og topp teori. Så hadde de uflaks at en første offiser døde og kaptein ble skadet og måtte på land i sykehus og plutselig ble fersk offiser kaptein. Det er en hel vitsebok nesten om det hvordan mannskapet på skipet "plagde" vedkommende med ønsker om praktisk forklaring på de teoretiske ordrene de fikk. Og det var jo "så kaptein" at "sjefsersjant/båtsmann" var egentlig kaptein helt til fyren lærte seg.

@Chilli Solbris Du har en flott båt disse Storebro båtene er så mye finere enn Princess og Fairline, synd at minstepris ut i Europa er fra 2 mill NOK. Men det er sikkert fordi flere synes de er fine og de er færre enn Princess og Fairline.

@hanto1 Altså noe må man tape penga på, det er sikkert lurt å bare spare opp alle (unngå damer de koster mye mer enn den dyreste båt) penga aldri bruke de og reinvestere. Begynne å kjøpe hus for utleie istedet for kun fly osv osv. Så en pen dag våkner man opp at man er 70 år gammel steinrik og har masse penger til å fylle grava med men ikke opplevd noe annet enn å spille på dataen for å spare penger (veldig rimelig man spiller hele dagen når man ikke planlegger flyuke eller øvrig administrasjon av investeringer osv.) ved å ikke bruke de i det hele tatt annet enn mat. De fleste blir steinrike om de lever slikt selv om de har en jobb og ikke eget firma, kommer hjem og ikke bruker annet enn mat. Spørsmålet er hvor meget man får ut av alt sammen når man blir 60++ om det er grava man sparer til.

Så tenker at livet er til for å oppleve noe.
 

Link to post
Share on other sites

@hanto1 Tenkte på det faktisk å skaffe båt raskere og starte med en mindre en, men siden så mange skrev at motorer ikke kan fikses om de er gamle nok og ingen putter 1,5 mill for motorer og bytte i en Princess 414 så blir det en langsom affære istedet hvor penger skal fraktes og D5L tas osv. osv.

Hadde jo vært kjedelig å bare avskrive som tapt en båt til 400 000 ++ fordi motorne dævva + muligens en pen regning for at den skal havne på søppeldynga blir jo dyr lastebil for å frakte den dit, så da tenkte heller å gjøre det større og gå for "ideal båten" med engang som man kan beholde for alltid.

Link to post
Share on other sites

XardasKSP skrev 44 minutter siden:

@Komodo Altså poenget var at muligens noe av den teorien er like relevant som polarkart og NDB ved flyteori. I praksis må man til Afrika for å finne NDB så de har tatt det ut av praktisk IR/ME (alt går på PBN og litt på VOR enda) siden det var ikke mulig å gjennomføre ved praktisk eksamen da det ikke var noe NDB i Europa (for gammelt).

Så om man skal lære navigasjon etter himmellegemer i 1 år så blir man kanskje god astronom men båten parkerer man ikke bedre av den grunn.

Teori er bra men ville du gått under kniven til en fersk ferdigstudert lege som har skjært litt i døde kropper eller til en ikke utdanna "felczer" som har satt sammen soldater fra diverse deler i løpet av flere år med krig? Altså relevant teori er veldig fint men man trenger jo praksis før det blir skikkelig kurs.

 

Enten så leser du ikke det jeg skriver, ellers å bommer du rett og slett bare.

 

Nå har jeg opp til flere ganger tatt deg i forsvar overfor de som forsøker å sable deg ned, med at du er interessert i å tilegne deg kunnskapene som skal til for å føre denne P55. 

 

Jeg har ikke påstått at det er bedre med et langt teoretisk kurs, enn et kurs som har både teori og praksis. Det jeg sier er at du kan ta et teoretisk kurs og få det formelle på plass, og så lære deg praktisk båtkjøring et annet sted. Jeg har også forsøkt å få fram at det er forskjell på et kurs som går over et helt skoleår og et intensivkurs som man tar på en helg. Du gir uttrykk for at det passer deg dårlig å ta kurset på Poseidon båtskole som ligger i Stavanger, og da har jeg tipset deg om @Chilli Solbris som holder til i Fredrikstad. Båten du da får lære å kjøre er i tillegg i samme klasse som en P55 når det gjelder størrelse, motorer etc, det er også en fordel for deg kontra Poseidon. Og jeg tror ganske sikkert at dersom du lærer deg å manøvrere en Storebro på 52 fot i strømmen i Glomma og blant alle holmer og skjær i Hvalers skjærgård, da er du godt rustet til å manøvrere en båt de fleste steder. 

Link to post
Share on other sites

@Komodo Det virket litt som om du var ufornøyd at de i dag tar lettere på teorien enn de gjorde før. Derfor sa jeg at en del av teorien er jo ikke veldig relevant og det burde være mye mer praksis istedet. Men da hadde sikkert kurset vært dyrere og færre ville ta det dersom de ikke måtte.

Var en veldig god idee å øve med noen i tillegg til det man får ved D5L kurs. Men tanken min var å ta med en god hjelper som kan alt også øve da på egen båt under instruks fra den gode hjelper helt til man føler seg trygg på "parkeringa". Det blir jo vel best å øve på sin egen båt vil jeg tro?

PS. Hvis jeg skulle øve på en Storebro Royal Cruiser så hadde det blitt båt til neste høst/vinter siden jeg måtte spart inn litt mer og hatt samme type båt siden jeg synes de er så fine. Som hovedregel unngår jeg å visittere ting som jeg ikke kan kjøpe siden man blir bare dårlig av det :giggle:

Ville jo egentlig ha båt fortere men siden det hadde vært leit å måtte "hive" en Princess 414 om motorene dævver så tenkte istedet etter innspill fra forumet å skaffe en Princess 55 siden den kan man investere i nye motorer til i tilfelle.

Link to post
Share on other sites

XardasKSP skrev 25 minutter siden:

@Komodo Det virket litt som om du var ufornøyd at de i dag tar lettere på teorien enn de gjorde før. Derfor sa jeg at en del av teorien er jo ikke veldig relevant og det burde være mye mer praksis istedet. Men da hadde sikkert kurset vært dyrere og færre ville ta det dersom de ikke måtte.

 

Ok, da har jeg uttrykt meg på en måte som du misforstod, og det beklager jeg.

 

Det jeg sier er at jeg vet ikke om pensum og regler er endret fra jeg tok kursene, samt at jeg presiserer at det er forskjell på seriøse kursholdere som ivaretar pensum og obligatorisk timetall, imot de useriøse som tilbyr hurtigkurs, kutter i alle svinger og er mest opptatt av å rake inn kursavgifter. 

 

Når det gjelder avveiningen mellom teori og praksis så er det en diskusjon i seg selv. Det jeg har framsnakket er å ivareta begge deler. 

 

Ellers er den siste diskusjonen der også meget relevant i eksempelet jeg nevnte lenger opp om dykkerkurs. Da PADI kom til Norge hadde de kurs som hadde mer praksis og mindre teori. Tanken var akkurat som du sier at praksis er viktigere, og at det er begrenset hva man egentlig trenger å kunne av teori. Dette falt nok tungt for brystet for de gamle traverne i CMAS systemet. Men for å få utløst et CMAS sertifikat måtte man altså i tillegg til kurset ha et gitt antall praktiske dykk i en klubb først. Dette krevde ikke PADI, siden PADI er en kommersiell organisasjon for dykkerskoler, mens CMAS var (i alle fall i Norge) ideelt basert og hadde en rekke klubber over hele landet på den tiden. Dette er nå en tilbakelagt diskusjon meg bekjent, men prinsippet blir i stor grad det samme som du trekker fram med balanse mellom teori og praksis. Den samme diskusjonen har også gått i skoleverket i mange mange år når det gjelder balansen mellom teori og praksis i yrkesfagene.

Link to post
Share on other sites

@Komodo Per dags dato virker det med båt som at det først er 100 % teori (båtførerprøven) og neste steg D5L og D5LA er 90 % teori også litt praksis heldigvis. Altså for å sammenligne det med bil så er det som om man skulle bestå lastebilteorien også i noen timer demonstrere for instruktøren at man kan håndtere en lastebil istedet for at det er en hel opplæring.

Slik som med fly om man skal ha f.eks classrating for Cessna 208 (som kan ta med fallskjermhoppere) så er det 10 timer med instruktør på dette flyet. Altså først lære så vise hva man kan ikke noe "medfødt" forventet. Med båt virker det litt annerledes.

Får jo se hva slags teori det blir da men om det blir fyrlykter og navigasjon som i vikingtiden som er størsteparten så tenker jeg man kunne hatt litt mer moderne teori og spesielt praksis på "parkering" "utsvømming fra trang parkering" osv. osv.

Men altså det får være opp til staten å diskutere jeg vil jo lære det de lærer av teori helst nettbasert så bestå eksamenene også få praksis biten så få "lappen" så øve på egen båt med en god hjelper først. Det er ideen.

Link to post
Share on other sites

Det virker som at det er parkering som er det viktigste her. I så fall er nok bobil et bedre valg. Tror jeg trekker meg rolig ut av tråden,  dette blir for useriøst for meg å følge med på. Men lykke til med svært og billig og lappen i posten !

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Skal ikke si jeg har lest alle sidene her, men hvorfor ikke Viknes 770? Da får du jo både fart og god sjøbåt for fiske. Nå vet jeg ikke hvor mye erfaring du har i Skagerrak men enten så er som regel været fint nok for 770 eller for ubehaglig for de fleste selv i prinsess 50+fot. Er vell ca 10NM ut fra Langesund til de beste plassene, kortere hvis du skal etter lange, da slipper du unna med 5NM på våren når det er gytetid.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...