Jump to content

Bytte fra Bly til LiFePo4 batterier


MR Swe

Recommended Posts

Mulligan skrev for 2 timer siden:

 

Den interne (BMS-en) må være der for å forhindre for store strømmer ut/inn for å unngå thermal runaway. Den må også være der for å balansere cellene.

Er det kanskje BTV (Balancing, Temperature and Voltage control) du tenker på, og ikke BMS?

Redigert av Maika (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Sitat

Our LFP batteries have integrated cell balancing and cell monitoring. Up to ten batteries can be paralleled and up to four batteries can
be series connected, so that a 48V battery bank of up to 3000Ah can be assembled. The cell balancing/monitoring cables can be daisychained
and must be connected to a Battery Management System (BMS).

 

hentet fra beskrivelsen av Victrons LFP...

 

BMSen er altså ikke i batteriet, men eksternt.

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post
Share on other sites

 

Mulligan skrev for 2 timer siden:

 

Den interne må være der for å forhindre for store strømmer ut/inn for å unngå thermal runaway. Den må også være der for å balansere cellene.

Maika skrev 20 minutes ago:

Er det kanskje BTV (Balancing, Temperature and Voltage control) du tenker på, og ikke BMS?

Det er forøvrig ikke alle batterier som har intern BTV heller, og da ligger vel denne i den eksterne BMS-en (ala BMS-en til REC som Framtia refererer til).

Link to post
Share on other sites

Prislista til Farco er ikke mulig å finne lengre, kan jeg spørre hva disse batteriene kostet ?

Ser de har 60 oh 90 amp.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Dette krever vel montering (om man ikke er i overkant god selv da) og der er Farco god.

Tenker det + at Farco ikke er dyrere. Kjøpte selv Multiplus og baterimonitor der og servicegraden er upåklagelig.

Heller ingen ulempe at Farco KAN båt.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Da er det på tide med en oppdatering her, håp om at det er til nytte for andre som vurderer bytte til LiFePO4.

 

Victron LFP 12,8/200 og Victron BMS 12/200 er nå montert. Hos meg er forbruksbatteriene i forlugar, mens startbatteriet er i akterkabin. Selve monteringsjobben gikk veldig greit, med god hjelp av Farco. Citrix-releet som koblet sammen start og forbruk ble koblet vekk, og så måtte vi sette på ny shunt til batterimeter. Ellers var det plug-and-play, bare litt plukk med trekking av nye kabler osv. Da det nye batteriet er mye større enn hvert av de gamle AGMene måtte jeg også lage en ny batterikasse under senga forut. 

 

Siden det er 50mm2 kabler frem til forbruksbatteriene blir det dessverre noe spenningsfall. Etter litt motorkjøring synker ladestrømmen ned i 40 amp, noe som er bare halvparten av det jeg forventer. Landstrømladeren dytter på for fullt (50 amp) uten å blunke, Dynamoen min har ikke senseledning, og det kan heller ikke enkelt ettermonteres. Men det kan f.eks løses med å bruke Balmars eksterne regulator (har fått mange gode tips av Jörg underveis, takk for det). I tillegg har jeg vært i kontakt med Triconor som foreslår å bytte intern spenningsregulator i dynamoen. Hvilken av de to løsningene jeg går for er uklart enda. Balmar er utvilsomt best/dyrest, men flere jeg har snakket med sier også at ombygging av dynamo vil gjøre nytten. Ulempen med siste løsning er at jeg ved langvarig motorkjøring (gud forby) vil kunne få vel høy spenning inn på batteriene. Ved ombygging av dynamo vil det trolig bli endret slik at dynamospenning øker fra ca 14,1-14,2 til 14,5-14,6. Jeg skal måle litt mer både spenningstap og ladestrøm som grunnlag for evt ombygging av dynamo. Spenningsfallet iht BPs kalkulator med de kablene jeg har er ca 0,5V ved 80 amp, og 0,25V ved 40 amp. Jeg har vurdert å trekke et ekstra sett kabler, men det frister lite grunnet trange rør for kabeltrekking. Batteriene jeg har bør forøvrig tåle kortvarig belastning på 14,6 volt. Dynamoen på 125 amp bør også greit tåle langvarig leveranse av 80 amp (herom er det litt ulike synspunkter blant de jeg har konferert med, men selv er jeg ikke spesielt bekymret. Det er forøvrig heller ikke Triconor). 

 

Viktigste lærdom så langt: LFP alene er ikke nok, man må også ha nok strøm fra dynamo... :-)

 

 

 

Redigert av Framtia (see edit history)

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post
Share on other sites

Hvilken motor har du? Jeg har en yanmar 4lha og det skulle visstnok ikke være bare bare å sette inn balmar dynamo. Jeg gikk for en AT-165 og satte på flatreim skiver. Litt plunder var det, men for en dynamo. Yanmar har forvarming på motor, og dynamo skvatt rett opp i 140A allerede på 1100rpm. Jeg måtte si til Jørg at dette var nesten uvirkelig, og det et det jaggu også. Gleder meg bare til lithium ramler litt i pris. 

Link to post
Share on other sites

Motoren er en Yanmar HJH5E (54 HK). Jeg har som nevnt en begrensning i BMSen på 80-90 amp, så jeg trenger ikke en dynamo som leverer mer enn det. Selv synes jeg prisene på LiFePO4 nå like godt kan holde seg høye, det blir forhåpentligvis lenge til jeg må handle igjen :-)

Redigert av Framtia (see edit history)

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post
Share on other sites

Det var dumt det ikke klaffet 100% på første forsøk Framtia, men jeg er sikker på du får det helt på stell etter hvert.  Det er veldig flott at du deler av erfaringen din :thumbsup:.

 

Du skal muligens bare et par-tre tidels volt opp fremme ved batteripolene, for å doble ladestrømmen.  Da må ladespenningen ut av dynamoen opp med kanskje 0,4-0,6V, med det spenningsfallet du regner mellom dynamo og batterier.  Som du sier, så vil da ladespenningen bli veldig høy fremme ved batteriene når de er fulle, og det er mange som mener at dette ikke er bra for batteriene i lengden. 

 

Det er jo dumt om det å kjøre motor skal bli et stressmoment pga. høy ladespenning, selv om det blir ved sjeldne anledninger.  Du gjør nok lurt i å researche litt mer på det faktiske spenningsfallet og spenningsverdiene over batteripolene nå, før du bestemmer deg for ny internregulator.  Kanskje finner du ut at du har et høyere spenningsfall i systemet enn du tror.  Da kan det bli vanskelig å få til både høy nok ladestrøm ved sultne batterier, samtidig med lav nok ladespenning ved fulle batterier, med en regulator uten sense. 

 

Du har vel målt ladestrømmen med "sultne" batterier, forresten?

 

Hvis du ikke gidder å bruke for mye tid på research, så gå for Balmar regulator-alternativet.  Det vil løse "ladeproblemet" uten tvil, siden den både har sense, justerbar ladespenning og justerbar strømbegrensning.  Og da er du trygg på at du ikke behøver å gjøre noen større inngrep i ladesystemet når du evt. setter inn et tredje eller fjerde batteri på sikt.

 

Link to post
Share on other sites

Dersom du bygger om dynamoen til ekstern laderegulator så skal du kunne justere ladespenning til det som passer Lifepo4 batteriene dine. Min regulator starter først med ca. 14.4 for deretter å gå ned til 13:8. Balmar sin 614 skal en også kunne justere til ønsket nivå. 14.5-14.6 er for høyt i mine øyne.

Link to post
Share on other sites

Takk for innspill. Vi koblet ferdig i dag tidlig, så jeg har ikke rukket å gjøre mye research enda. Dessverre blir det lite båt de neste 10 dagene, men så er jeg i gang igjen. Balmar regulator virker veldig attraktivt, ulempen er prisen. Er det noen av dere som har programert en slik, er det enkelt å få satt den opp til et passende oppsett?

 

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post
Share on other sites

Framtia skrev 13 minutes ago:

Takk for innspill. Vi koblet ferdig i dag tidlig, så jeg har ikke rukket å gjøre mye research enda. Dessverre blir det lite båt de neste 10 dagene, men så er jeg i gang igjen. Balmar regulator virker veldig attraktivt, ulempen er prisen. Er det noen av dere som har programert en slik, er det enkelt å få satt den opp til et passende oppsett?

 

 

Har sett litt på den og den virker egentlig ganske grei å programmere. Har fått lagt inn batteritype og belt load, så det skal nok gå greit med andre innstillinger også. Men du må lese manualen og programmere ut fra den. Alt er vist på et LED display med 3 decimaler og referer koder. Selve programmeringen foregår ved hjelp av en magnet som ligner på et skrujern. Holder denne utenpå epoxyen, og slipper når ønsket kode kommer fram.

Redigert av Kjellg (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Vet ikke om det er aktuelt for deg å bestille utenlands, men jeg har kjøpt min MC-614 her: Balmar MC-614 regulator .

 

Ca. 410$ med dynamotemp og batteritemp. sensor.  Kommer på 400-500 kr. i frakt hvis jeg ikke husker feil (du får det opp før utsjekk), og så MVA og fortollingsgebyr når det kommer hjem. 

Blir uansett et par tusen å spare da, men uten norske forbrukerrettigheter.

 

Rask frakt, tror det tok ca. en ukes tid.  De sender med tracking så du kan følge forsendelsen.  Har handlet der ved to anledninger, det gikk raskt og smertefritt begge gangene.

 

Den ligger dessverre fremdeles og støver i roteskuffen for min del, så kan ikke gi noen håndfaste erfaringer.

Link to post
Share on other sites

Det er "harness" utgaven du viser til der, og det kit'et er ikke komplett. Her er det jeg trenger, til en pris av 600 USD: https://www.westmarine.com/buy/balmar--valeo-smart-ready-reg;-conversion-kit--18089219. Jeg handler helst hjemme hvis prisforskjellen er innenfor rimelige grenser, men er langt fra fremmed for å handle utenlands de gangene forskjellen blir stor.

 

 

 

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post
Share on other sites

Er Tesla batterier LiFePo4?

Har sett eksempler på brann i El biler som ikke er mulig å slukke, vil ikke ha sånne batterier i båten.

Det er forskjell på litium batterier, ikke alle egner seg til bruk i båt.

Det er min mening, mulig andre har sine.

Link to post
Share on other sites

De er nok Li-ion, og de skal vel bla.  lagres stående for at kjølingen skal virke, så nei: de er nok ikke egnet for båt (og det var ikke ment seriøst å foreslå å montere dem i båt.)

Men jeg er derimot sikker på at det hadde gagnet båtfolket dersom Tesla hadde satset på båtmarkedet!

 

Forøvrig har jeg satt meg på ventelisten til Teslas solcelletakstein, spennende prosjekt, men også de er nok relativt uegnet på annet enn husbåt:

https://www.tu.no/artikler/na-kan-teslas-soltak-bestilles-i-norge/382876

 

Redigert av Maika (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...