Jump to content

Da er forbud mot tømming av do i sjø langs Sørlandet m.v vedtatt


Guest Avmønstret#

Recommended Posts

1 hour ago, dennrick said:

 

Egentlig ikke siden vi pleier å dra ut på tur, men det er etter reglene begrenset med muligheter for å tømme i Vestfoldskjærgården. Jeg var faktisk ikke klar over tømmestasjonen i Tønsberg. Om tømming i Tenvik - er det tømmestasjon der også? Det hadde isåfall vært genialt for oss - det er bare 5 min fra båtplassen. En tømmestasjon i Vrengensundet hadde vært enda bedre. Mange båtplasser der, Kiwi butikk og drivstoffstasjon - i tillegg til at det er en innaskjærsled - gjør at det er svært mye trafikk der.

Vet ikke hva båt du har men selv drar jeg i hvert fall i ny og ne innom Fuglehuk, Bolærne eller småøyer rundt der når jeg er i området og da er det fort gjort å dra utpå åpent hav. På andre siden kan man time når strømmen går ut dersom man har hast med å få tømt en skvett og da slippe å gå så langt.  Ja det er tømmestasjon i Tenvik for bobil og båt. Har aldri brukt tømmestasjon så jeg kjenner ikke til hvor praktisk det er i Tenvik. Tømmestasjonen/septiktanken på gjestebrygga i Tønsberg var veldig praktisk, foruten at båtgjester lot seg irritere over at man ikke kunne benytte brygga til fortøyning til minst en båt når man så at den uansett ikke ble brukt.  (vaktene fra det lokale idrettslaget fikk gjennomgå av stadig fullere folk som tok seg til rette med dårlige unnskyldninger for å ligge der en "halvtime" osv.)   Den har vært der i mange år og neppe gjort noen merkbar forskjell da den er forsvinnende liten og ble neppe tømt ofte nok til at det utgjorde 0,00000001% av forurensingen i Tønsberg Havnedistrikt.   Symbolpolitikk for kontorfolk som ikke ser den store sammenhengen slik jeg ser det.  

 

Quote

 

@VannTro Det er riktig som du sier hva gjelder gammel moro i Drammensfjorden. På ABB tomten er det også veldig mye grums i grunnen etter tungindustrien som har vært der har jeg hørt. Samme med Lierstranda. Men uansett har det skjedd fantastisk mye med elven og fjorden de siste 25-30 årene.

Drammenselva har et enormt nedslagsfelt mht. hvor vannføringen kommer ifra. (og drar med seg enorme mengder graps)  I snitt strømmer 300.000 liter i sekundet med delvis forurenset vann, kubæsj, hestebæsj, fuglebæsj osv. ut i fjorden i tillegg til tidevannsstrøm. Bare fra elva blir det så mange liter vann i uka at jeg ikke orker å skrive alle nullene. Noen få tusen liter organisk materiale i uka fra båters septik min 300 meter fra land skulle være det som gjør at barna ikke kan bade?  Ikke vet jeg hva bakterier dere har som skulle klare å karre seg inn på stranda i levende live i farlig konsentrasjon med en slik utblanding. Samtidig bør man forby mating av fugler og dyr i Drammen dersom dagens regelverk med 300m ifra land og ellers sunn fornuft ikke er godt nok. Forby Mac Donalds i sentrumsnære strøk osv. Eller er due, hende, ande, svane og måkebæsj ikke så ille? 

Quote

 

Appropos badeland som @Nord West 420 nevner, så fortalte en legevenn denne skrekkhistorien: Det var en pasient med øreinfeksjon som hadde vært på et innebad. Bakterieprøve ble tatt og sendt til analyse, med påfølgende telefon til legen: "Du er sikker på at du tok prøven i riktig kroppsåpning"? 

Ja, heldigvis vannes bakterier ut raskt i saltvann og 300m ifra land overlever de ikke fra en fritidsbåts septik i sol og saltvann, (eddik gjør nytten mot salmonella dersom saltkonsentrasjon er lav) frem til badestrender.   Skulle noen motbevise dette ved at det finnes for mange unntak, så får man justere reglene til 400m eller 500m fremfor å tvinges til tømmestasjon på generell basis. 

Redigert av Nord West 420 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
Nord West 420 skrev 1 time siden:

Vet ikke hva båt du har men selv drar jeg i hvert fall i ny og ne innom Fuglehuk, Bolærne eller småøyer rundt der når jeg er i området og da er det fort gjort å dra utpå åpent hav.

<klippet> 

 

Om du er på Bolærne så er du midt i nasjonalpark og må midt ut i Oslofjorden for å tømme lovlig. Går antagelig kjapt i din båt. Men tur-retur for en seilbåt eller snekke snakker vi om rundt timen. Da er det egentlig enklere å se etter andre løsninger syns jeg. 

 

Nord West 420 skrev 1 time siden:

Ja, heldigvis vannes bakterier ut raskt i saltvann og 300m ifra land overlever de ikke fra en fritidsbåts septik i sol og saltvann, (eddik gjør nytten mot salmonella dersom saltkonsentrasjon er lav) frem til badestrender.   Skulle noen motbevise dette ved at det finnes for mange unntak, så får man justere reglene til 400m eller 500m fremfor å tvinges til tømmestasjon på generell basis. 

 

Er ikke overbevist. I fjorder med mye ferskvann, høy temperatur, mye næring i vannet fra før, strøm/vind i riktig retning så tror jeg veldig på at tarmbakterier og annen faenskap kan finne veien til land. Men i varm sjø så hender det også at båter legger oss på rek og bader fra båten, ikke langt unna "sommerkonvoien" hvor det er lov å tømme. Begynner å grøsse litt med tanke på at vi hadde saltvannskran som vi skylte oppvasken med i forrige båt... :-/

 

Om noe så kunne en latt regelen gjelde x meter fra land, andre båter og mennesker ;-) 

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Og det trengs åpenbart også en informasjonskampanje av ett eller annet slag ifht alle de forbudene mot tømming som faktisk allerede gjelder i hele Oslofjorden og Sørlandet. 

 

Men så lenge et forbud i hele Oslofjorden er på banen så har jeg liten tro på at det vil bli iverksatt. 

 

Og egentlig, hva er verst. Et lappeteppe av forbud som i dag som består av forbud i nasjonalparker, kommunale forbud og trehundremetersregelen, som til sammen nær ligner et totalforbud som er håpløst å forholde seg til. Eller et samlet regelverk som er enkelt å forholde seg til? 

 

Antagelig så er det veldig mange som i dag tror de tømmer lovlig som ikke gjør det, som lett kan gå i fella den dagen/eller gangen noen andre enn båtbrukeren selv finner det for godt å håndheve regelverket. Når det er sagt håper jeg virkelig ikke det offentlige noen gang skal måtte bruke penger på å være barnevakt ovenfor fritidsbåter, selv om andre mener regler ikke kan/skal følges med mindre politiet ser en over skuldra hele tiden... 

Link to post
Share on other sites

1 hour ago, Pinkvin said:

 

Om du er på Bolærne så er du midt i nasjonalpark og må midt ut i Oslofjorden for å tømme lovlig. Går antagelig kjapt i din båt. Men tur-retur for en seilbåt eller snekke snakker vi om rundt timen. Da er det egentlig enklere å se etter andre løsninger syns jeg. 

 

En time? Bruk sunn fornuft. Ligger du i gjestehavna på Bolærne så skal man ha spesiell seilbåt for ikke å kunne komme på 140 meters dyp og en halv nautisk mil fra land på den forblåste østsiden innen et kvarter.  Skulle forholdene tilsi det (ekstreme for plassen) så kan det ikke være så vanskelig å bruke 5 min ekstra å gå ytterligere en halv nautisk ut fremfor å styre med å dra på tømmestasjon som er full av andres dritt dersom du er bekymret for bakterier? 

 

Quote

Er ikke overbevist. I fjorder med mye ferskvann, høy temperatur, mye næring i vannet fra før, strøm/vind i riktig retning så tror jeg veldig på at tarmbakterier og annen faenskap kan finne veien til land. Men i varm sjø så hender det også at båter legger oss på rek og bader fra båten, ikke langt unna "sommerkonvoien" hvor det er lov å tømme. Begynner å grøsse litt med tanke på at vi hadde saltvannskran som vi skylte oppvasken med i forrige båt... :-/

 

Om noe så kunne en latt regelen gjelde x meter fra land, andre båter og mennesker ;-) 

Hvor fisefin skal man være? Har du drukket vann fra bekk eller fjellvann? Har du badet i jacuzzi? Spist mat i syden? Østen? Har du hørt om klorin og eddik i septiken? Fortell meg hvilke bakterier du frykter skal overleve en septik i fritidsbåt med eddik øst for bolerne og hvilken skade disse bakteriene skal kunne gjøre i nasjonalparken?  Er det salmonella du frykter? E-coli?  Håper du i så tilfelle at du aldri sover på hotell eller spiser og ferier i utlandet dersom du frykter bakteriene fra septiker som skylles ut etter norske regler og sunn fornuft. 

 

Redigert av Nord West 420 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
Nord West 420 skrev 4 minutter siden:

En time? Bruk sunn fornuft. Ligger du i gjestehavna på Bolærne så skal man ha spesiell seilbåt for ikke å kunne komme på 140 meters dyp og en halv nautisk mil fra land

 

Du understreker poenget om behovet for informasjon. Nasjonalparken, som Bolærne ligger midt i, strekker seg midtfjords. Det er forbud mot tømming i hele nasjonalparken. 

 

Korteste veien ut av parken blir vel nær 2,5 nm om man ligger gjestehavna. Tur retur med 5 ish knop bli timen. 

Link to post
Share on other sites

14 minutes ago, Pinkvin said:

 

Du understreker poenget om behovet for informasjon. Nasjonalparken, som Bolærne ligger midt i, strekker seg midtfjords. Det er forbud mot tømming i hele nasjonalparken. 

 

Korteste veien ut av parken blir vel nær 2,5 nm om man ligger gjestehavna. Tur retur med 5 ish knop bli timen. 

Jeg vet at det er nasjonalpark. Spm. mitt var hva er du redd for dersom du tømmer på 140m dyp der med eddik i tanken og ellers sunn fornuft.   Det er 2,5 nautiske tur retur til 140m dybde dersom man går leden rundt grunner, men ok å respektere forbudet. Spm. er hva galt som kunne skje på 140m dybde i det området. (og ikke hva som var loven) 

 

 

 

Redigert av Nord West 420 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
Nord West 420 skrev 1 minutt siden:

Jeg vet at det er nasjonalpark. Spm. mitt var hva er du redd for dersom du tømmer på 140m dyp der med eddik i tanken og ellers sunn fornuft.   Det er 2,5 nautiske tur retur til 140m dybde dersom man går leden rundt grunner, men ok å respektere forbudet. Spm. er hva galt som kunne skje på 140m dybde i det området. (og ikke hva som var loven) 

 

 

 

Jeg driver ikke med alt for mye egentolkning av lover og regler, noe selvsagt, men ikke på sånt. Er så enkelt å overholde at jeg ikke ser poenget. Så for meg ville det være enkelt, at jeg ikke kan tømme før jeg er ute av nasjonalparken. Vil ikke være den som tømmer dritt i en nasjonalpark... syns ikke det er noe særlig å være stolt av for å si det sånn...

--

Om jeg er en av 300 som lar være å tømme drit i nasjonalparken den dagen så har det kanskje noe å si, hvem vet? Men altså, jeg driter ikke når jeg går Besseggen heller, selv om det tar en hel dag. Og jeg tømmer ikke tanken når jeg går gjennom en maritim nasjonalpark. 

 

Jeg tror ikke det går galt på Besseggen heller jeg. Eller gudene vet. Kanskje møkka gir en overgjødsling som endrer det lille som er av fauna der oppe for evig tid? Kanskje det gjør at reinsdyra ikke finner beite som før, ikke vet jeg men som noen påstår "alt henger i sammen med alt". Men sånt må nesten ekspertene svare på, og ikke minst hva som skjer under havoverflata. 

Link to post
Share on other sites

For de som bor i området så ville jeg heller vært bekymret for skolevannet enn vannet på Torødstranda. Vannet på Torød skole smaker til tider løk. Det er gult med diverse bakterier. Det aksepteres at det er slik da bakterieinnholdet er akseptabelt. Samtidig skal man ikke kunne tømme organisk septik fra en fritidsbåt på 140 meters dyp på åpent hav fordi noen frykter bakterier i nasjonalparken?    Har du full septik så er det neppe etter en dag og følgelig kan du ofre noen min. for å komme såpass godt ut som forholdene, regler og fornuft tilsier. 

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
Seilars skrev 5 minutter siden:

Pinkvin, har du septiktank i båten din i tillegg til det systemet du har som skiller våt septik fra tørr septik?  Hvor langt ut går du når du eventuelt tømmer den tanken? (regner  med at du ikke slipper ut noe innenfor 300m). 

 

Nei, hos meg går dritten rett i ei bøtte som deponeres på land. Men ja, vi slipper ut nitrogen når vi pisser, for det går rett overbord. Har ikke funnet noen god løsning på det. Ser ikke helt for meg å bære spylerdunker med piss på land.. men gudene vet.. 

 

I det ovenfor skriver jeg som om jeg har septikktank da.. jeg har jo hatt det på tidligere båter, men da ante jeg knapt om noe som helst forbud utover trehundremeteren. 

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
Nord West 420 skrev 1 minutt siden:

   Har du full septik så er det neppe etter en dag og følgelig kan du ofre noen min. for å komme såpass godt ut som forholdene, regler og fornuft tilsier. 

 

Ja det er akkurat det. Jeg tror det er relativt enkelt å gjøre mye uten å gjøre noe særlig utover å planlegge litt mer enn hva man gjorde før. En klarer som regel å komme seg til dieselpumpa før tanken er tom. Etterhvert så klarer en kanskje å komme seg til tømmestasjon før tanken er full også :-) Og dieselpumpe og tømmestasjon på samme sted kan jo være smart, eller?

Link to post
Share on other sites

26 minutes ago, Pinkvin said:

Og dieselpumpe og tømmestasjon på samme sted kan jo være smart, eller?

Jeg tror det er smartere å la septiken gå i sjøen enn på tømmestasjon. Det er organisk avfall. Følgelig har jeg kompost hjemme og naturlig kompost i sjøen. På fjellet driter jeg i skauen dersom behovet er stort. Hunder driter over alt. Forbud mot hunder på skogstier er mitt forslag til fanatikere mot bakterier som om bakterier er gift. Selvfølgelig ønsker man ikke salmonella/e-coli men det er det så godt som umulig å få fra septiker fra fritidsbåter som tømmes fornuftig i havet er min påstand til tross for at flere her mener å anse organisk septik som verre enn gift.   Når du har spist reker, tar du med deg rekeskallet hjem? Eller hiver du det på sjøen? Eller er det når det går gjennom din families mage med noen fæle bakterier som ikke synker men allikevel, overlever saltvann, eddik og sollyset, at det blir så galt at det ikke tåler å havne på østsiden av Bolærne?   

Redigert av Nord West 420 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

1 minute ago, Pinkvin said:

 Og dieselpumpe og tømmestasjon på samme sted kan jo være smart, eller?

 

Jepp, som jeg nevte over om tømmestasjon i Vrengensundet. Som vi ikke har.

 

Du er ikke sann. Du bare kjører på. Det er både godt og vondt i dette med den stilen du kjører:smiley: 

 

Det er egentlig litt vanskelig å diskutere med deg, @Pinkvin

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Link to post
Share on other sites

Hvor mange båter kan tømme sin septik på en slik i løpet av en time helt realistisk når man tar med tillegging, klargjøring, tømming, spyling, legge fra og til neste båt er klar? En båt hvert kvarter?

 

http://www.ryggebf.no/wp-content/uploads/2015/06/Tømmestasjon-trinn-for-trinn.pdf

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Pinkvin skrev for 7 timer siden:

 

Nei, hos meg går dritten rett i ei bøtte som deponeres på land. Men ja, vi slipper ut nitrogen når vi pisser, for det går rett overbord. Har ikke funnet noen god løsning på det. Ser ikke helt for meg å bære spylerdunker med piss på land.. men gudene vet.. 

 

I det ovenfor skriver jeg som om jeg har septikktank da.. jeg har jo hatt det på tidligere båter, men da ante jeg knapt om noe som helst forbud utover trehundremeteren. 

 

 

Hvis du har ett hull i doen slik de fleste har, så er det vel  ikke nitrogen men våt septik, og tørr septik. Regner med toalettet ditt ikke kjemisk eller varmebehandler det som har vært innom, men separerer. Da har du ikke rent nok flytende avløp til at det er greit å slippe rett ut, med mindre du er 300 meter fra land og andre badende.  Du bør imidlertid sjekke litt nærmere om du kan få til en septiktank ett annet sted ombord. Den vil jo aldri tette seg eller gi deg problemer så lenge du har skilt vått fra tørt. Bekymringen min nå er at bakterier og virus lever meget godt i det du slipper rett ut. Da er det mye bedre om folk slipper ut alt 300 meter fra land. 

 

Forøvrig så er det bra å jobbe for renere Oslofjord, men jeg tror noe av sikkerheten med 300m regelen er at alt som slippes ut fra båt toaletter skal tynnes ut i havet, og tiden skal gå før bakterier og virus når land. På det viset dør bakterier og virus som ellers ville vært en stor lokal risiko for nabobåter om man hadde en eller annen form for ikke 100% tett tank. Det er her jeg er litt i tvil om løsningen din. Forøvrig er det også mange andre som har dårlige løsninger. Blir det for tungvint å tømme, så blir det gjerne til at dem med to doer tømmer begge og bruker den ene med åpen ventil og den andre med tank ved landligge. Da får man også bakterier og virus fra ikke ren tank ut i badevannet. 

 

Etter min mening må vi derfor ikke gjøre det for tungvint der hvor man ikke har problemer fra før. Det reneste og tryggeste er dem som har 100% tette systemer ved land, og som tømmer enten på tømmestasjon eller ute i åpent farvann langt fra andre. Alle andre som prøver seg på enkle løsninger utsetter oss andre i nærheten for risiko. Norge har over 100 000 kilometer kystlinje, og nasjonale regler  gjelder for landet, mens ekstra skjerpede regler godt kan gjøres gjeldende for enkeltområder som feks. oslofjorden.  Disse ekstra skjerpede reglene bør være der av en lokal grunn. Oslofjorden er ett fint sted å bygge ut rikelig med flotte tømmestasjoner, men reglene bør komme etter at ett flertall frivillig bruker dem. Først da vet man at systemet er godt nok også for dem det sitter litt lenger inne for å tømme på stasjon. Man unngår da også flere kreative løsninger hvor folk utsettes for risiko. Mange synest 300m grensen er for snill, men kanskje er den grensen satt til 300m for at dem med lavest terskel faktisk skal klare å følge reglene, med det resultat at risikoen lokalt for badende reduseres. Det er ikke engang alle som har septik tank, så første regelendring mener jeg bør være ett forbud mot toaletter med direkte utløp, av hensyn til sikkerhet lokalt.

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Det er veldig varierende, ettersom hvilken type tømmestasjon det er. Hvilken leverendør om du vil.

Noen er veldig kjappe mens andre er trege, og noen er manuelle (håndpump).

Eks de som ligger i Oslo havn er kjappe og tømmer 60 liter i minuttet på flåter hvor man kan legge til på begge sider.

Da rekker mange å få gjordt det de skal på kort tid.

Men som overalt ellers, som når man eks skal fylle diesel så er det mer viljen og evnen til å kunne flytte seg for å slippe til andre som kan være utfordringen, det ser man jo. 

Men at dere gidder å bruke så mye energi på å diskutere dette.... det er pr i dag et ikke eksisterende problem og nye stasjoner kommer hele tiden. Javel så kan man mene hva man vil om lovpåbud eller ei, men dette er enkelt og renslig å bruke akkurat som  vi kaster

søpla vår i en søplekasse på land og ikke overbord.

 

Link to post
Share on other sites

13 minutes ago, Ms Fortuna said:

Det er veldig varierende, ettersom hvilken type tømmestasjon det er. Hvilken leverendør om du vil.

Noen er veldig kjappe mens andre er trege, og noen er manuelle (håndpump).

Eks de som ligger i Oslo havn er kjappe og tømmer 60 liter i minuttet på flåter hvor man kan legge til på begge sider.

Da rekker mange å få gjordt det de skal på kort tid.

Men som overalt ellers, som når man eks skal fylle diesel så er det mer viljen og evnen til å kunne flytte seg for å slippe til andre som kan være utfordringen, det ser man jo. 

Men at dere gidder å bruke så mye energi på å diskutere dette.... det er pr i dag et ikke eksisterende problem og nye stasjoner kommer hele tiden. Javel så kan man mene hva man vil om lovpåbud eller ei, men dette er enkelt og renslig å bruke akkurat som  vi kaster

søpla vår i en søplekasse på land og ikke overbord.

 

Søppel? Min septik inneholder ikke søppel men organisk næring.   

Link to post
Share on other sites

Alle må selvsagt i et demokrati forholde seg til det flertallet bestemmer, og i denne sammenheng tenker jeg på lover og forskrifter vedtatt av våre folkevalgte som representerer "flertallet". Hvis det er slik at "flertallet" har bestemt seg for tømmeforbud av septik, så tenker jeg derfor at man må forholde seg til det, uansett om man er enig eller ikke. 

 

Men, og kun for interessens skyld altså, vil et slikt tømmeforbud få noen særlig betydning for miljøet? Eller er det følelsene som har tatt overhånd, den ekle tanken på at man bæsjer i eget badevann(?)

 

Det jeg også lurer på er om dersom man er miljøbevisst, og tanken med tømmeforbudet er utsprunget fra et miljøperspektiv, er det da fornuftig å bruke "kruttet" på septikavfall fra småbåtflåten, eller ville det vært mer effektivt å bruke kreftene på annen type forurensning? Jeg mener, bæsj er jo et organisk materiale, enten man liker det eller ikke, og vil derfor brytes ned - helt naturlig. Bakteriene som følger med vil utvannes ganske fort, og blandes med alle andre typer baskelusker som finnes der ute - i naturen.

 

Man skal vel være forsiktig med å latterliggjøre bestemmelsen om tømmeforbud, men noen over her har allerede påpekt at bæsj fra sjøfugl kanskje er et vel så stort problem, og ikke vet jeg - kanskje fisken bæsjer også...:puke: !!!!? 

 

Det jeg altså lurer på er om avføring etter småbåtfolket virkelig er et særlig stort miljøproblem, om det er noen som kan dokumentere det eventuelt(?), de få sommerukene det er snakk om, og er det virkelig et så stort problem at det fortjener særlig fokus?  Eller burde vi heller prioritere diesel- og oljeutslipp, forurensning fra gårdsdrift langs kysten og vassdragene, og myyyye annet svineri ....som for eksempel generell forsøpling? Når det gjelder det siste tenker jeg kanskje først og fremst på plast/mikroplast. Ville vi kanskje få til et bedre miljøresultat om vi satte alle krefter inn på å hindre/begrense denne type utslipp? 

 

Må innrømme at jeg har litt problemer med å forstå logikken i dette forbudet.

 

 

 

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Mouche skrev for 3 timer siden:

Med et snev av velvilje så skjønte du nok hva jeg mente

Nei det gjør jeg ikke. I det ene øyeblikket snakker du om å drite i åpen sjø og det neste innerst i Bunnefjorden.

Håkke som. Utenfor Mefjordbåen skal du langt ut før det er lov å tømme septiktanken. For der ligger nasjonalparkene.

Link to post
Share on other sites

Det handler egentlig om å bruke ressursene riktig. Det bor veldig mye folk i bunnen av oslofjorden, og da har man andre problemer der enn nedover feks. sørlandskysten. Det vil kanskje være bedre å bruke 10 ekstra millioner på tømmestasjoner i oslofjorden, og om 10 millioner skal brukes nedover sørlandet, så ville jeg heller valgt å fokusere på generell forsøpling og plast i strandsonen.  Båtopplagsplasser bør også moderniseres for å unngå miljøutslipp.  Store deler av det norske båtfolket ser horisonten når de tømmer tanken utaskjærs, men når de går iland ses plastsøppel til langt oppe i fjæresteinene, og båten spyles på høsten  for bunnstoff som renner rett på havet. Vi har en lang vei å gå innen miljø, men viljen blir stadig bedre. Kampen for renere oslofjord er nødvendig og bra , men vi må ikke lage nasjonale problemer ut av lokale oslofjordproblemer. Vi som bor i andre deler av landet ønsker fokus på de miljøsakene som betyr mest for vårt miljø, og det gjør vi best lokalt. Trenger vi en tømmestasjon for å få blått flagg på stranda i sentrum, så kjøper vi det. Trenger vi heller andre miljøtiltak pga. gamle synder, så bruker vi heller ressursene på det.  Uansett hjelper kyststrømmen mange norske kommuner slik at fokuset ikke bør være septik fra båter, men søppel og kjemikalier generelt. Fokuset blir heldigvis stadig bedre, og det skyldes holdninger, ikke regler.

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
"Mathilde" skrev for 1 time siden:

 

Må innrømme at jeg har litt problemer med å forstå logikken i dette forbudet.

 

 

Syns logikken er det enkleste, folk vil ikke ha mannsjit fra båter i bade/fiskevannet sitt. 

 

Hvorvidt det har noen faktisk/praktisk betydning får forskere og "sånne" drive med. Men jeg tror ikke det egentlig er så interessant for folk flest så lenge de vet at båtene rett på utsiden ikke har sluppet bæsj i sjøen hele dagen når de skal ut på holmene og bade, eller fiske, eller padle seg en tur. 

 

Så både logikken og motivasjonen for et politisk vedtatt forbud er bunnsolid. Dette er jo ikke faglige avgjørelser basert på grenseverdier x i oppløsning z som utløser straksvedtak basert på tidligere vedtatt regelverk. 

--

 

Link to post
Share on other sites

Pinkvin skrev 5 minutter siden:

 

Men jeg tror ikke det egentlig er så interessant for folk flest så lenge de vet at båtene rett på utsiden ikke har sluppet bæsj i sjøen hele dagen når de skal ut på holmene og bade, eller fiske, eller padle seg en tur. 

 

 

Jo da, er enig i at det ikke ville være særlig hyggelig med bæsj "rett på utsiden". Derfor har vi hatt 300 meters grensen i mange år, som er fornuftig nok.  Men det er vel ikke det denne diskusjonen handler om(?)

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...