Jump to content

Ombygging av skilsø 23 til åpen fiskebåt


kenska

Recommended Posts

Åge Grevlingen skrev 1 time siden:

Ja det har noe å si.

Pluss til batteriet fra pluss på dynamo.

Se på tilkoblingspunktene. Pluss er elektrisk isolert fra selve dynamo huset med plastskiver.

 

Håper ikke det var siste spørsmål.:thumbsup:

 

Ok da skal jeg kikke etter det neste gang jeg er ute. 

En tanke som slo meg, i tilfelle jeg ikke finner rett koblingspunkt med bare mine øyne og evner. Er det mulig og koble fra pluss og minus pol på dynamo, og så starte motor,  for og så måle seg frem til pluss og minus med et voltmeter ? Bare en tanke som slo meg siden man får minus tegn på voltmeteret, dersom man setter pluss kabel fra voltmeter på minus pol på batteriet og minus kabel på pluss pol ? 

 

 

Link to post
Share on other sites

Nei det går nok trolig ikke.

Du trenger en liten spenning på ankeret via børstene for at den skal begynne å generere spenning på hovedkontaktene.

Spenningen fra et lite lommelykt batteri hadde holdt, men da må du vite hvor du skal tilkoble, og det vet du vel ikke.

 

 

Derimot kan du måle gjennomgang på hovedkontaktene i og med at det er likeretter innebygget.

Du vil måle gjennomgang fra minus til pluss, men ikke fra pluss til minus.

Du kan også måle mellom dynamochassis og tilkoblingspunktene. Der du har tilnærmet 0 ohm har du minus.

 

Se først etter isolert koblingspunkt. Det er enklest.

Spør gjerne igjen om du er usikker, bli lett misforståelser..:thumbsup:

 

Redigert av Åge Grevlingen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Takker så mye for all hjelp :thumbsup: har hatt en runde med voltmeteret og ohms lov. Fant minus og pluss pole på denne måten. Hadde faktisk koblet rett :giggle:

Fant til og med det isolerte koblingspunktet. Man kan faktisk se den hvite plastskiva på bildet tidligere i tråden. Da gjenstår det bare og koble den røde ledningen til pluss  på dynamoen dersom jeg har skjønt dette riktig. 

En ting til jeg lurer på, fant en minus kontakt med isolert koblingspunkt ( hvit plastskive på denne også ) med rundt 220 ohms motstand. Ser ikke ut som denne er brukt tidligere. Hva er hensikten med denne ? 

Link to post
Share on other sites

Hvordan vet du at det er minus kontakt med isolert tilkoblingspunkt du fant, og ikke pluss?

Det er kanskje der du skal koble pluss ledningen du har til overs.

Forsk litt til før du tar kvelden.

Grevlingen gir alltid svarene litt og litt.

Gi en mann en fisk, og han har mat for en dag. Lær en mann å fiske, og ....:thumbsup:

Redigert av Åge Grevlingen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ut fra bildet av dynamoen ser det ut som det er flere ledige kabelsko kontakter på den.

Ta en runde til med å lete etter bokstavkoder avmerket på dynamoen.

Bruk lommelykt og lupe.

Bedre å bruke litt ekstra tid på å prøve å koble alt riktig i første forsøk, enn å risikere å reparere i etterkant

Da er det mindre sjanse for å ødelegge noe.:thumbsup:

Redigert av Åge Grevlingen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Åge Grevlingen skrev for 12 timer siden:

Hvordan vet du at det er minus kontakt med isolert tilkoblingspunkt du fant, og ikke pluss?

Det er kanskje der du skal koble pluss ledningen du har til overs.

Forsk litt til før du tar kvelden.

Grevlingen gir alltid svarene litt og litt.

Gi en mann en fisk, og han har mat for en dag. Lær en mann å fiske, og ....:thumbsup:

 

Når jeg målte med ohms på voltmeteret mellom minus på blokka og den isolerte kontakten fikk jeg 220 ohms, da gikk jeg ut fra at det er kontakt med litt motstand i. 

Prøvde på pluss siden også uten og få kontakt. 

Jeg tenkte også at det var der den ledige ledningen skulle men ble usikker etter jeg målte. 

Link to post
Share on other sites

Åge Grevlingen skrev 31 minutes ago:

Ut fra bildet av dynamoen ser det ut som det er flere ledige kabelsko kontakter på den.

Ta en runde til med å lete etter bokstavkoder avmerket på dynamoen.

Bruk lommelykt og lupe.

Bedre å bruke litt ekstra tid på å prøve å koble alt riktig i første forsøk, enn å risikere å reparere i etterkant

Da er det mindre sjanse for å ødelegge noe.:thumbsup:

 

De ledige kabelsko kontaktene er større enn vanlig, og i tilleg viser de tydelig tegn til å ikke ha vært i bruk.

skal ta en runde til og lete med lupe, men har dessverre mine tvil på at jeg finner noe 

Link to post
Share on other sites

Kom nok ikke så langt som håpet i dag nei :nonod:

Startet med og ta ut motoren og fant da en liten lekkasje på vann pumpa og en på olje pluggen. godt og få det tett i alle fall :thumbsup:

DSC_1305.JPG.b487651349480cee8c1fb3191621f413.JPG

Da jeg fikk ut motoren fant jeg også Id på dynamo, selvfølgelig på undersiden mellom oljefilter og selve dynamo, den eneste plassen det ikke er mulig å finne det i et trangt motorrom, godt jobba produsent. 

DSC_1307.JPG.d910c72b256eee9e4fd68d8b2dc49680.JPG

 

Tok en runde på google og fant koblingsskjema og alt tilsynelatende ok.

skifta i samme slengen kjølevannslanger slik fhisermidas anbefalte. Monterte så diesel slanger. Tømte også tanken og rensa alt av filter. Heiv inn motoren og satte den fast, monterte eksosanlegg og gjorde meg klar til den store første starten. lufta til den store gullmedalje med  manuell fødepumpe, fikk diesel gjennom filteret men ikke til dysene. Etter et par timer med pumping og lufting uten hell ga jeg opp, kjørte også startmotor med åpne dyser og uten kompresjon. Måtte inn og google litt for å se etter råd og tips. Fant en del tråder på baatplassen om akkurat samme problemet. skjønte da at det egentlig bare var og fortsette til det  kom diesel. kjørte på en stund til. og endelig kom det diesel i dysene :thumbsup:

Lufta alle dyser og var klar til oppstart. kjørte på med kompresjon. med påfølgende resultat.

DSC_1313.JPG.537d45adcd3619104c9ee15ef3712784.JPG

 

Startmotoren knakk i to :nonod: sur og grinete var det bare og innse dagens nederlag.

 

gikk heller igang med noe jeg kunne få til :giggle:

 

DSC_1314.JPG.476a14d68b5f7c578aa9b74b757eb078.JPG

 

Monterte VHF antenne .

 

DSC_1316.JPG.106a4eb77a83fa308d0eaa48582f8de1.JPG

 

Lydisolerte topplokket til motorrommet.

Viktig og gjøre noe man får til etter store nederlag for å få opp motet igjen :giggle:

Så er det vel bare og bite i det sure eplet og begynne og lete etter ny startmotor.

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Knude skrev On 16.5.2017 at 21.43:

Har du vurdert sveising av starter ? Eller er det mer feil enn det som vises på bilde......

 

Ikke mer feil nei. Men jeg var under inntrykk av at man ikke kunne sveise på støpegods, så da ble det bestilt en ny motor med en gang ( etter mange timers arbeid på nettet og diverse pruting med forhandlere ) Jeg får gjøre et forsøk på sveising når tiden strekker til og heller beholde den i reserve.

Link to post
Share on other sites

Bra at du ikke har sjøsatt når det først skulle hende.

Det er alltid bedre å reparere i opplag da båten ligger i ro.

Se over alle tilkoblinger og kabler at alle er i meget god tilstand.

For å sikre at startsystemet virker feilfritt gjennom hele sesongen.:thumbsup:

Redigert av Åge Grevlingen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Etter havariet med startmotoren har den siste tiden blitt brukt til diverse monteringsarbeid.

Har fått inn gass og gear kabler, Det viste seg dessverre at jeg ikke kunne bruke den blanke fine Morse kontrollen jeg hadde kjøpt inn, jeg må en som drar i vaier og den Morse greia får jeg bare til og dytte med. :nonod:  Men det fulgte heldigvis med en kontroll til motoren jeg kjøpte og den passer, så klart :giggle:. Den fikk en runde med svart spraylakk og litt klarlakk så ser den i alle fall litt bedre ut.

Bortsett fra det har jeg begynt på selve rekka. Gikk mange runder med meg selv før jeg klarte og bestemme meg for hvilken type. har innhentet tilbud fra diverse firmaer på sveising av alu  rekke ( da jeg ikke ser at jeg kan lage dette selv på en hurtig og god måte ) men det ble for dyrt i denne omgang. så jeg går for billig varianten. Haifinner fra biltema, Rekkerør fra maritim og vaier fra boden :lol: total prisen blir bare en brøkdel sammenlignet med ferdig produsert rekke fra fagfolk.

DSC_1346.JPG.203756780c918dc61cdad545ea6bbd85.JPG

 

Rekkerør kosta 500 og holdt til seks støtter. tre på hver side. når man tar med ei haifinne ( 349 )  på hver side og et feste i båten, så tenker jeg det holder. DSC_1349.JPG.8cb1a8d1f516950209726943bd343d85.JPG

 

Borrer hull under haifinna for og få inn en vaier lås.

DSC_1351.JPG.8d197a2d7a6fec077f3d8ee2fef92579.JPG

Tanken er og bruke selve haifinna til og stramme vaieren, i stedet for en strekkfisk( Prøver og unngå mye ting og tang som fiskeutstyr kan henge seg opp i ) . Setter da fast vaier låsen på vaieren før jeg fester haifinna til dollbordet, fester vaieren slik at haifinna får en liten vinkel mot vaier siden, når den monteres trekkes den ned til dollbordet med lange bolter slik at dette blir selve strammingen til rekka. skulle kanskje tatt noen flere bilder under selve monteringen som hadde gjort det lettere og forklare men det glemte jeg i kampens hete :giggle: Det måtte en del forsøk til for å finne rett plass til vaier låsen.

DSC_1352.JPG.2dbab5f99388ed82a4fe9253aa87b6c2.JPG

 

Her er ferdig resultat i alle fall, ser ikke så ille ut og er forsåvidt greit og holde seg i. Ikke helt sikker på om jeg er fornøyd med selve strammingen enda. Tenker og montere den andre med strekkfisk for og se om den blir mye bedre, dersom det er tilfelle, monterer jeg strekkfisk på begge to :smiley:

Har montert søyle til kraftblokka også ja, men foreløpig har jeg bare en garnrekke på toppen siden jeg ikke helt vet hvordan jeg skal løse hydraulikk systemet.

Tenker og ha det åpent mellom søylen og forover for og ha en enkel plass og ta inn teiner og diverse.

DSC_1353.JPG.19b5b85bd3e2fe9366ac07a0abf7a279.JPG

 

Rattpumpe, hydraulikkslanger og styresylinder er også kommet på plass men, har ikke fylt olje ennå.

plassen til høyre i bildet blir den åpne plassen for og ta inn teiner og div. Lurte på og lage et lite bord for og lande teiner på etc.

 

 

Link to post
Share on other sites

Sjarkmann skrev On 22.5.2017 at 15.56:

Ser bra ut dette, men får du ikke tak i en elektrisk hydraulikkpumpe :confused:.

 

Takker for det. har egentlig ikke tenkt tanken en gang. kanskje det er det som er den beste løsningen ja. Det må sjekkes ut nærmere, vet du hvor jeg kan få tak i slikt utstyr ?

Link to post
Share on other sites

Da var det tid for en liten oppdatering i båt verdenen min :smiley:

Har nok gått litt opp og ned de siste dagene med prosjektet men,  det  går i alle fall framover.

Har fått opp rekke på begge sider nå. Satte opp styrbord rekke med strekkfisk bare for å se om det ble stor forskjell på strammingen i forhold til babord. Oge det var ingen tvil om hva som var best, så da var det bare og bygge om den andre også til strekkfisk :giggle:  litt ekstra arbeid men ble veldig fornøyd med resultatet. Totalt kostet denne rekka 1800 kroner. ikke så ille det. :thumbsup:

DSC_1383.JPG.af5f8fa36c408b59af53b5f1d279b77c.JPG

 

Ferdig shinet opp og montert gass/gir spak som faktisk virker :thumbsup:

DSC_1355.JPG.a63dbb5b0d0ff9028c6082126ceb21a5.JPG

 

Så kom den nye starmotoren i posten :smiley:

DSC_1384.JPG.d7c7ef2396f9372515640b384296da4d.JPG

 

Ferdig montert og klar til prøvekjøring.

og her begynte morroa hehe. Dum som jeg var så fulgte jeg instruksjonsboka og var meget påpasselig med at motoren hadde kjølevann mens jeg lufta diesel systemet.Det står næmlig med uthevet skrift, opptil flere plasser at man aldri må kjøre  motoren uten kjølevann for da går impeller føyken. etter en stund la jeg merke til at det kom vann rennende ut over startmotoren. Litt rådvill måtte jeg ringe den lokale båt-guruen som kunne fortelle meg at jeg hadde fylt hele motoren med vann :nonod:

Skrudde av eksosslangen og der kom det Mye vann ut, og enda mer da jeg kjørte startmotoren for å tømme motoren :giggle:

skrudde på slangen og starta motoren, Startet på første forsøk :thumbsup: Lærte en ting der ja hehe.

Litt feilsøking på turteller siden den ikke virket, fant senere ut at den måtte skrus på for å virke. Den eneste bryteren på panelet så klart. ( trudde den bare var til å teste lampene og alarmen) :lol: fikk skifta olje på motoren før dagen var ferdig.  På den gode siden så funker i alle fall motoren ser det ut til :thumbsup:

 

 

 

 

 

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Da var det tid for og oppdatere litt igjen :smiley:

Har fått ombord Fiske tanken og koblet denne opp med pumpe og vanntilførsel. Selve tanken er delt opp i tre rom av forskjellig størrelse. har gjort det på denne måten for å unngå store mengder vann som kan bevege seg fram og tilbake.

på toppen har jeg brukt den gamle vasken som stod i båten når jeg kjøpte den. Tanken ser kanskje stor ut, men selve høyden på den er lagt til rette for og få en god arbeidsstilling ved den.

DSC_1391.JPG.93bd6fa37e4e7345bd2109e7ff8d9fbc.JPG

DSC_1403.JPG.fdccefd23fff329d999c97a99c45980e.JPG

 

Sirkulasjons/ spyle pumpe montert i lensebrønnen, begynner etter hvert og bli mange slanger nedi der :giggle:

 

DSC_1392.JPG.31dd304be63085fd07a4e5f3c20ab26c.JPG

 

Manifold til tank, og uttak til spyle slange på venstre side.

DSC_1393.JPG.2bda3245c1e97776f37560d9bf410882.JPG

 

Har også fått inn CV 120 leddet, aksling og propell. Pakkboksen har fått ny talgpakning. montert slange mellom pakkboks og fettkopp. Propell er montert, med kniv i tilfelle man skulle rote seg inn i noe tauverk. Resten av motorrommet har fått et siste lag med lydisolasjon. godt  å bli kvitt den svarte overflaten i alle fall. :thumbsup:

Den hvite vippebryteren er montert opp på en lensealarm under styrekonsoll.

DSC_1426.JPG.17696171c7c7349895ee4d2e1b7a00af.JPG

 

DSC_1411.JPG.d6a83b211638641fd370496f19c75499.JPG

 

DSC_1410.JPG.60a9fa6928df75f93ff6d8ee86e5a036.JPG

Jeg er litt spent på om denne avstanden mellom kniv og stevn lageret holder :pray: det blir spennende og se ( høre )

 

Måtte fram med sveise apparatet og sveise fast muttere slik at det går an og bolte fast luken over akslingen.

Ikke enkelt og sveise opp ned i nesten blinde hehe, men fikk da gjort fast to muttere i bakkant, dem i forkant kommer jeg til med fastnøkkel.

DSC_1422.JPG.1489d478f09aeaf5488689dc9f99d0a6.JPG

 

Montert en liten stige opp til fordekket, Måtte gå for den kjappeste løsningen med en badestige fra biltema.

Styringen har fått olje og er klar til tur :smiley:

DSC_1427.JPG.34f4a3737f03cf3ff7df335bf5f48916.JPG

 

Montert 12 volt uttak med 2x USB koblinger

DSC_1428.JPG.eda6d50e0f6769de81e97ff32bea5392.JPG

Lense alarm til motorrommet på plass

DSC_1429.JPG.0184c7b9d3f1eba9a8aed30aa01afe0e.JPG

 

DSC_1423.JPG.3b1615ddabb7385e93124112a507453a.JPG

 

Tenker det begynner og nærme seg sjøsetting, forhåpentligvis til slutten av neste uke :smiley: Dersom det ikke dukker opp noe uforutsett da.

 

 

 

 

 

 

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Rakk dessverre ikke sjøsetting denne uka. men kranbil er bestilt til mandag så da er vi igang :thumbsup:

har fått fiska litt småting innimellom. skroget fikk en runde med vask og polering.

Har montert en porta potti i do rommet, ser kanskje trangt ut men funker greit.

kjøpte en seksjon med skuffer på clas ohlson som jeg skrudde fast under fordekket, skal brukes til litt verktøy og sikringer og slikt  er tanken. plass til og legge fra seg telefon og deksler til kartplotter og VHF.

Måtte sage hull i fordekket da det lakk vann fra tanken som ligger forut, fant et par små hull som jeg kom til og fikk tettet, og et par andre som jeg ikke kommer til og får tettet. fikk montert en luke i dekket i alle fall til inspeksjon osv.

 

Hiver inn et par bilder på slutten her.

DSC_1447.JPG.ca1d1ed0f0ede165c3df15d30c9b20d7.JPG

Innfestning til porta pottien

DSC_1449.JPG.d167b39c2f34a21227acebe75d6ca1f1.JPG

 

DSC_1452.JPG.18bc70783738c9f3c6bb90aabc9ce474.JPG

 

Skuffer med enkel versjon av dab radio.

DSC_1450.JPG.0b4a0be415a4c69d08793b64b1faa278.JPG

 

Fikk plass til baden baden stolen også :thumbsup:

Gleder meg til og få den på sjøen i morgen.

Link to post
Share on other sites

Da var dagen kommet. Kranbilen kom og tok med seg et forrykende regnvær:nonod:

Hadde egentlig et håp om at det skulle være opphold slik at det var lettere og finne lekkasjer, men sånn ble det ikke. 

DSC_0002.JPG.0bf7f5772de7e85ee76f5d1996afb545.JPGDSC_0005.JPG.494e5e68fc0da866f16925c8f9b07c7d.JPG

 

Båten kom da på sjøen i alle fall og alt var tilsynelatende tett :thumbsup:

Jeg var ganske spent på selve manøvreringen av skuta da jeg aldri har kjørt slik kjølbåt før. Det stemmer som alle sier at det ikke er mulig å svinge når man bakker, men med tipset til fishermidas fra tidligere i tråden i bakhodet så gikk det seg til. Den første turen ble ikke helt som ønsket grunnet været og diverse tekniske problemer. Fikk ikke kart fram på plotterern og heller ikke GPS måling. Så turen ble bare en transportetappe hjem til brygga for å legge til skuta. Noe som krevde sikkert nærmere ti- tolv forsøk før den ble knytt fast til brygga :lol:

Litt fikling mede Plotteren viste at databrikken ikke var trykt godt nok inn i plotteren :giggle: når dette var gjort kom kartet frem så klart. Litt mere fikling så fikk jeg også fram både dybde data og GPS data på makinen.

DSC_0015.JPG.db7591a90ff561d635efcd4105979102.JPG

 

Litt senere på dagen hadde været klarnet opp og ny test tur var på gang.

Som man kan se på bilde er båten litt baktung og heller litt mot Babord, så her må man justere med noe ballast av et slag.

Etter mye om og men kom jeg meg endelig utpå, var litt bekymret siden det blåste meget godt i kastene, det vises selvfølgelig ikke på bildene, typisk det.

Men da jeg kom utpå ble jeg i alle fall fornøyd med farten på båten :thumbsup:

DSC_0017.JPG.af2119ca0562c5de0eddf89ea38eed02.JPG

 

10,5 i medvind og med strøm og 3600 RPM må være godkjent. Logga 9 knop på 3400 som er marsjfart.

DSC_0021.JPG.1662c785e73a9996c80478ec364e8ac6.JPG

Fikk 7,2 knop på marsjfart i motvind og motstrøm. 

Etter et par runder med øvelses kjøring rundt utriggeren og fortøyningsbøya måtte jeg si meg fornøyd med dagen.

Klappa til kai og tok en runde i motorrommet.

DSC_0025.JPG.4fb54aac526a15e28292ffe153ea3160.JPG

 

Kanskje ikke så lett og se på bildet, men den svarte gugga som ligger i kjølsvinet er motoroljen :nonod:

Peila olja på motoren og der var det bitte litt olje igjen nederst på pinnen.

jaja litt tilbakeslag må man regne med, trur i alle jeg har funnet lekkasje punktet, ser ut som det er den oljetrykkgiver jeg bytta tidligere hehe.

Prøvde og dra den bedre til uten at det gikk, den ble levert uten skive men kanskje det skal på en slags skive med pakning på den, kom gjerne med tips her hvis noen har :thumbsup:

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...