Jump to content

Ombygging av skilsø 23 til åpen fiskebåt


kenska

Recommended Posts

Ang. høyde på kraftblokka... det er selvfølgelig fristende å montere den høyt...veldig høyt. Da kan man stå rett i ryggen å jobbe. Jeg har stor respekt for vekt x arm kreftene, og har sett det i praksis. Var med en kamerat og drog rekka under vann på en Grimsøy 23 en gang. Der stod blokka ekstremt høyt, du kan si det sånn at den ble plassert lavere etterpå ;)

Link to post
Share on other sites

Støtter Fishermidas på den ja.

Haler du på noe tungt og får et par sjøer inn fra siden kan du fort oppleve at det holder på å gå helt galt.

Nå er vel ikke blokken det første du må ha ferdig montert, så du har vel ennå god tid til måle på andre med blokk og justere høyden?

 

Ellers har Rapp Hydema en momenttrull du kan vurdere når den tid kommer.

 

https://www.hydemasyd.com/media/1277/kb03er-kb03o-090315.pdf

 

 

Link to post
Share on other sites

Takker for innspill. Blir nok å droppe den lydisoleringa i bunnen dersom det ikke har noe for seg. min tanke var at den kanskje kunne dempe litt resonans støy, men har fått høre fra flere hold at dette er tvilsomt. og så blir jeg jo plaget med olje og dritt i den etter hvert ja. Har heldigvis ikke limt noe enda

Link to post
Share on other sites

Fishermidas skrev for 12 timer siden:

Ang. høyde på kraftblokka... det er selvfølgelig fristende å montere den høyt...veldig høyt. Da kan man stå rett i ryggen å jobbe. Jeg har stor respekt for vekt x arm kreftene, og har sett det i praksis. Var med en kamerat og drog rekka under vann på en Grimsøy 23 en gang. Der stod blokka ekstremt høyt, du kan si det sånn at den ble plassert lavere etterpå ;)

 vil for all del ikke oppleve noe slikt nei :worry:. Du har ikke tilfeldigvis et mål på hvor langt over vannlinjen du har din blokk ? og hvor mye kan du dra med den ?

Siden det er samme båten skal jeg vel lete lenge etter et bedre sammenligningsgrunnlag.

Link to post
Share on other sites

Gudrun skrev for 11 timer siden:

Støtter Fishermidas på den ja.

Haler du på noe tungt og får et par sjøer inn fra siden kan du fort oppleve at det holder på å gå helt galt.

Nå er vel ikke blokken det første du må ha ferdig montert, så du har vel ennå god tid til måle på andre med blokk og justere høyden?

 

Ellers har Rapp Hydema en momenttrull du kan vurdere når den tid kommer.

 

https://www.hydemasyd.com/media/1277/kb03er-kb03o-090315.pdf

 

 

Den moment rullen nevnte jeg for selger av blokken, men han mente at den var noe ugunstig å jobbe med og at det var bedre å få blokken høyere opp. Har du erfaring med den rullen ?

Sant som du sier at blokken ikke blir det første som skal opp så har litt tid på meg til å finne ut av det ja, heldigvis.

Link to post
Share on other sites

Fishermidas skrev On 10.4.2017 at 14.00:

Var en tur på sjøen idag og snudde rusene...fikk med hjem både torsk og steinbit :yesnod:    Kom på at du hadde spurt om høyden på kraftblokka mi, hadde ikke noe å måle med...men med øyemål vil jeg anslå at toppen av blokka er ca 1m over fenderlista.

 

 

Gratulerer med fangsten ? Kasta ut ei ruse selv i dag. Bare fra brygga da, men en god start i alle fall ?

 

Takk for høydemålet på blokka, greit og ha litt referansemål når jeg begynner å montere ? Du vet ikke tilfeldigvis hvor mye den trekker også ? 

Link to post
Share on other sites

Da var jeg så vidt i gang igjen, etter en lengre påskeferie. fikk noen timer i båten på påskeaften. Fikk slipt rent og vaska over med aceton på dørken og skrogsider. klargjøring før siste strøk med topcoat og sand for sklisikring. godt å komme igang igjen etter påsekferien :wink:

DSC_1143.JPG.ad1d750e4b34b3b7f6ce004b8f066f47.JPG

 

Brukte denne typen blåsesand til sklisikring, fikk en meget sklisikker overflate, mulig at den er litt vel grov med tanke på rengjøring, men det vil tiden vise :pray:

DSC_1145.JPG.951c852b6764cdecb5f2a840d8b3b89d.JPG

 

Brukte samme teknikk som fishermidas, på med topcoat, strø over sand og rull inn med topcoat, enkel og grei metode :thumbsup:

DSC_1146.JPG.aff035a4d6a6e8195f742023fdc4b8e2.JPG

 

godt å få på topcoat på dørken og kjølsvinet til motorrommet.

 

DSC_1149.JPG.69a467d46c05e953320f7654fe384f24.JPG

 

Dørkplater som skal ligge ved siden av motorrommet på bildet under. Brukte vannfast kryssfiner som jeg slipte lett med 40 papir for å få malinga til og sitte. prøvde på en liten bit først for å se om det var mulig å få heft. uten pussing kunne jeg bare dra topcoaten av plata. Etter pussing satt den som bare fy..

De skal få et strøk med sand og topcoat til slutt tenker jeg.

Endene tenkte jeg og sette inn med epoksy slik jeg ble rådet til tidligere i tråden.

 

DSC_1153.JPG.cd3a1688676e9d7e693aa7132a381c12.JPG

 

Her ser dere hvordan strukturen blir på dørken. Sklir ingen vei på den tenker jeg :thumbsup:

 

DSC_1154.JPG.c44e7809467a98e6f121f2afc4ed57c5.JPG

 

Inni mellom alle ferie aktiviteter har jeg grublet og googlet litt på hvilket kvadrat som skal brukes på kabler fra batteri til startmotor, fant en fin tråd med formler som forklarte det greit, men når jeg kjører den formelen på min startmotor med 460 amper forbruk, motor er på 1 kw. Så får jeg et kvadrat på nærmere 100 og det høres litt vel heftig ut tenker jeg. strekket er på ca. 5 meter. Setter pris på hjelp her dersom noen har tips og råd.

 

Link to post
Share on other sites

Hiver meg innpå dette med lanternemast. Jeg har behov for ny mast nå siden min har krympet med 10cm de siste årene (råte). Dagens er av den gamle korstypen og sitter på en 25 fots Enes. Noen som har noe slikt liggende, enten i stål eller av nevnte type så gi en lyd. :wink:

Link to post
Share on other sites

kenska skrev On 17.4.2017 at 11.30:

Godt å komme igang igjen etter påsekferien :wink:

 

...har grublet litt på hvilket kvadrat som skal brukes på kabler fra batteri til startmotor. Setter pris på hjelp her dersom noen har tips og råd.

 

Blir fint.:thumbsup:

 

Angående kvadrat, så ser jeg ikke bort fra at det kan gå bra med 16, 25 eller 35 kvadrat.

Avhengig av hvor tung den er å dra rundt.

Har du noe kabel liggende, kan du prøve med det du har, eventuelt legge i parallell.

Verste som skjer er at det går tregt rundt, og da vet du må opp med kvadraten.:thumbsup:

 

Redigert av Karl Norge (see edit history)
Link to post
Share on other sites

M/S AIOLOS skrev On 19.4.2017 at 19.28:

Hiver meg innpå dette med lanternemast. Jeg har behov for ny mast nå siden min har krympet med 10cm de siste årene (råte). Dagens er av den gamle korstypen og sitter på en 25 fots Enes. Noen som har noe slikt liggende, enten i stål eller av nevnte type så gi en lyd. :wink:

 

Beklager AIOLOS men lanternemasta var noe av det første som ble solgt i dette prosjektet, men lykke til videre i jakten :smiley:

Link to post
Share on other sites

Takker så mye for innspill på kvadrat fra Komodo og Karl

Har dessverre lite med kabel stumper liggende så ikke så mye å få prøvd med. Men med tanke på at man kanskje skal bytte ut motor om noen år med en større er det kanskje lurt og legge overdimensjonert først som sist.

Link to post
Share on other sites

Da var det tid med en liten oppdatering på fremdriften de siste dagene :smiley:

Fikk saget hull til instrumentpanelet til motoren, pluss et par dreneringshull og tilkomst til motorrommet for el-kabler og hydraulikkslanger.  Grunnen til dette var at jeg ville sage så mange hull som mulig før jeg blandet epoksy for og mette dem med. Etter dette fikk dreneringhullene og de siste dørkplatene siste strøk med topcoat og sklisikring :thumbsup:

Kabelstokken til instrumentpanelet ble jo selvfølgelig for kort. sjekka pris på forlengelsekabel og den billigste jeg fant kosta 175 dollar pluss frakt og toll. Hvis noen har et bedre forslag her så taes det imot med stor takk :yesnod:  

 

DSC_1156.JPG.0cfd1e774edc59d2a4318e1e3da89b86.JPG

 

Tenkte og gi panelet et lite strøk med spraylakk for og piffe det opp litt.

 

DSC_1157.JPG.f152884ba92ea60a3065e23d911e1f5f.JPG

 

Har begynt og forberede motor installasjon. de gamle fundamentene var selvfølgelig for høyt plassert og for smale til den nye motoren. 

 

DSC_1158.JPG.bd52ce5a07beff7a7267711bd4efe35b.JPG

 

DSC_1164.JPG.451b7c4fe89347cd9149691a4aeab6cd.JPG

 

Nye fundament tilpasset og montert. faktisk talt to dagers arbeid tru det eller ei hehe :giggle: ting tar tid.

 

 

 

 

Redigert av kenska (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Har gått litt i stålarbeid siste dagene ( og barnepass hehe )

Har fått laget en "kant" rundt motorrommet som skal gi godt fundament til en pakning som skal tette mellom motorrom og dørken slik at det blir vanntett.

De store hullene er hull til bolter som skal feste dørkplata over pakkboks og aksling, ser for meg og flytte fettkoppen til pakkboksen til et mer tilgjengelig sted. Da kan jeg bolte fast den siste dørkplata med god samvittighet slik at jeg får et vanntett motorrom forhåpentligvis :pray:

DSC_1165.JPG.2449308dffb19e16f4d6778787e3f34b.JPG

 

Selve lokket til motorkassa har fått samme behandling.

DSC_1169.JPG.fba08e649a96e82efbb69f889644b17d.JPG

 

Nå mangler det bare litt lydisolasjon så begynner det og bli klart til motor installasjon :thumbsup:

 

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Flink mann.Billigste måten å forlenge kabel er å klippe den i to på egnet plass. Lage en skjøtekabel av et utvalg av kabel. Følge farger der du kan. Rød Svart. Osv. Der du ikke har farger lander det seg å bruke ensfarget. sort med ringmerking. BT har støpsel opp til fem pinner. For lite bruk 2.    Bruk det i begge ender eller lag bare en skjøt med skjøtestykker og krympestrømpe. Har selv laget en skjøtekabel til vetussen på 8 meter eller så.

Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson

Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt

Link to post
Share on other sites

Knude skrev for 8 timer siden:

Flink mann.Billigste måten å forlenge kabel er å klippe den i to på egnet plass. Lage en skjøtekabel av et utvalg av kabel. Følge farger der du kan. Rød Svart. Osv. Der du ikke har farger lander det seg å bruke ensfarget. sort med ringmerking. BT har støpsel opp til fem pinner. For lite bruk 2.    Bruk det i begge ender eller lag bare en skjøt med skjøtestykker og krympestrømpe. Har selv laget en skjøtekabel til vetussen på 8 meter eller så.

 

Ja det blir sikkert beste løsningen :thumbsup:

var inne på tanken selv men, bekymret for totalt ledningskaos i fremtiden. Men, med den kontakten så unngår man jo det :smiley:

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...