Jump to content

Ombygging av skilsø 23 til åpen fiskebåt


kenska

Recommended Posts

Da må man vel pusse før man påfører topcoat og da ??

 

Ja, alltid pusse lett og støvsuge mellom herdeperioder, he-he.

Og dersom det er gått mer enn et døgn, pusser du mer grundig, støvsuger og vasker over med aceton, i følge bruksanvisning til polyester produsent.

Topcoaten blir jo overflaten, så da får du også pusset vekk eventuelle kuler og skarpe kanter i støpen.

 

Imponerende fremdrift, he-he. :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

Takker for inspill Knude og Karl

Grunnen til at jeg vile feste hydraulikken i skottet og ikke støpe ny brakket i eksiterende dekk er, for å slippe ny runde med vinkelsliperen og medfølgende støv over alt.

Det med svikt i skottet har jeg ikke sett for meg. Tenker jeg kan øke størrelsen/ sette på en ekstra finerplate under den som allerede er limt og skrudd fast for å forhindre dette.

Har saget ut hull til luke for tilkomst til tank/ styresylinder, denne ser man på bildet hvor jeg holder oppe styresylinderen.

Takker for tips og innspill

Link to post
Share on other sites

Er ikke store belastningen på roret, men ville nok eliminert svikt I skottet som Knude påpeker.  Den største belastningen kommer hvis du bakker hardt og går fort akterover or roret ikke er midtstilt. Med teleflexstyring kan det da klakke ut I borde på 0,3 sekund :lol:

 

Jeg har handlet inn hydrauliskstyring til min båt og nå. Skal lage styreposisjon nr 2, og tenkte da at jeg likså godt går over til hydraulsk. Fikk tak I brukt til en fin pris. Skal beskrive ombygging/montering I tråden min når jeg får tid til å gjøre det..prioriterer fiskeriet frem til mai.

 

Husk å lage luka I skottet stor nok. Jeg har grovfilteret ifbm dieseltanken der bak, luka mi er akkurat passé så jeg kommer til uten at det blir for mye søl...

Link to post
Share on other sites

Er ikke store belastningen på roret, men ville nok eliminert svikt I skottet som Knude påpeker.  Den største belastningen kommer hvis du bakker hardt og går fort akterover or roret ikke er midtstilt. Med teleflexstyring kan det da klakke ut I borde på 0,3 sekund :lol:

 

Jeg har handlet inn hydrauliskstyring til min båt og nå. Skal lage styreposisjon nr 2, og tenkte da at jeg likså godt går over til hydraulsk. Fikk tak I brukt til en fin pris. Skal beskrive ombygging/montering I tråden min når jeg får tid til å gjøre det..prioriterer fiskeriet frem til mai.

 

Husk å lage luka I skottet stor nok. Jeg har grovfilteret ifbm dieseltanken der bak, luka mi er akkurat passé så jeg kommer til uten at det blir for mye søl...

Har laget et hull til luke som er 20x30 cm. Ser for meg at det eneste som skal gjøres inni der er, det grovfilteret som du nevner, og eventuelt åpne bypass ventilen på styringa i en nødsituasjon. Har tatt vare på den originale rorkulten som kan skrus på roret for å styre.

Link to post
Share on other sites

En ting jeg lurer på i forbindelse med hydraulisk styring er.

De stopperne som er montert i båten nå for å hindre at roret går inn i proppel ved bakking. Trengs dem når man har hydraulisk styring ??

Grunnen til at jeg spør er at jeg eventuelt må lage nye siden jeg flyter selve rorkulten som stopperne legger seg mot ned på rorstammen.

Link to post
Share on other sites

Har Laget en forsterkning til innfestningen på hydraulikk sylinder i dag.

Har gått fra 30 cm anleggflate i finerplata til 60 cm. helt ut til skrogsiden på styrbord side.

Prøvde og  rive og slite i den første innfestingen jeg laget og så jo da at potensialet til svikt absolutt var til stede, så takker så mye for innspill der :yesnod:

 

bilde

 

Har også fått støpt rundt den med 450 matte og polyester. den virker mye mer solid nå :thumbsup:

Grunnen til at jeg ikke har lagt en bjelke over hele plata,er at den da hadde kommet i veien for luka jeg har laget.

Link to post
Share on other sites

Da kom turen til selve styringa og montering/tilpassing av hydraulikksylinderen, det viste seg og bli mer tidkrevende enn først antatt, som vanlig  :giggle: 

Fikk starta med og flytte selve rorarmen lenger ned på rorstammen, og bore nytt hull til innfestning av hydraulikksylinderen. 

gikk med mye tid til tenkevirksomhet og måling i denne prosessen.

 

bilde

 

Etter at dette var på plass var det inn med skottet og finne ut av hvor hullene i andre enden skulle bores, mere tankevirksomhet, litt banning, ble litt forstyrra av noe morsomt på radioen. tok isteden lunsj :lol:

prøvde på nytt etter lunsj, ny måling, samme bannskap og til slutt bare bestemte meg for og utføre etter beste evne :pray:

 

bilde

 

Det ble bom på første forsøk :nonod:  mangler en centimeter av rorutslaget på sylinderen. Men nå er det ialle fall lettere og måle rett :thumbsup:

 

bilde

 

Som dere ser fra de gamle hullene fikk jeg flytta den slik at armen ikke treffer sylinderen nå, glemte dessverre og ta bilde av sylinderen i motsatt posisjon. ble ialle fall fornøyd selv  :clap: 

Tenkte og lage ny rorarm som treffer rorstopperne opp under dørken slik boble65 anbefalte ved en senere anledning.

Etter dette var det bare og skru fast skottet, lappe og sparkle her og der. og støpe over hele greia.

 

bilde

 

Skottet og skjøtene fikk fire lag med 450 matte og polyester. Det går heldigvis bedre med selve støpinga nå :thumbsup: ble fornøyd med resultatet, så får vi se hvordan det ser ut i morgen  :pray: 

Fikk også laget til plater og støpt under fordekket. Ble dessverre bare to lag med 450 matte her, da jeg plutselig var tom for glasfiber.

 

bilde

Link to post
Share on other sites

Se her ja. Øvelse er bra. Ser litt på den rorakselen. Den går i en opplagring i toppen ?

For å nevne det..... noen produsenter bruker kjetting som rorstopper. Lurt da å tre på ei krympe strømpe så ikke det rasler så når du svinger.

 

Lykke til videre

Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson

Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt

Link to post
Share on other sites

Se her ja. Øvelse er bra. Ser litt på den rorakselen. Den går i en opplagring i toppen ?

For å nevne det..... noen produsenter bruker kjetting som rorstopper. Lurt da å tre på ei krympe strømpe så ikke det rasler så når du svinger.

 

Lykke til videre

Ja det stemmer, den går i opplagring i toppen. kjetting er kanskje det raskeste og tilpasse ja, takk for tipset.

Link to post
Share on other sites

Da kom turen til motorrommet, eller i alle fall en liten start kan man kalle det :smiley:

Har aldri vært glad i støy, så da prøver man litt eksperimentelle produkter og krysser fingrene.

Har søkt på nettet og lest diverse tråder her inne for å finne beste måte og lydisolere på. Mange gode tips og råd ute og går.

Jeg har ialle fall bestemt meg for å prøve en støydempemasse som heter Noxudol. Skikkelig tykk og grøtete stoff som påføres med pensel i motorrommet.

Fant ingen båtfolk som har brukt dette men ser at mange bilfolk som bygger stereo er meget fornøyd med det så da får det en sjanse. ikke særlig dyrt heller.

Stoffet var så tykt at det letteste var og sage av toppen på boksen for å få den ut.

Nå har motor rommet og kassen fått to strøk av dette stoffet, så skal det herde i 14 dager før jeg limer på lyd felle plater fra Biltema.

 

 

bilde

Stoffet skifter farge når det tørker og hele motorrommet ser ut som et brunt sandpapir. ikke særlig ønskelig med tanke på renhold etc.

Men det kan males over etter 14 dager og fortsatt beholde dempe effekten i følge produsent.

ser for meg og male bunnen med topcoat og kle inn resten med lyd felle skum.

 

bilde

 

 

Fikk også begynt på et lite mesan hus på akter dekk. Her tenker jeg og ha en porta potti, batteri og hovedstrøm bryter. Låsbar dør slik at man kan legge fra seg vester etc og låse inne når man er på bytur.

Men det viste seg og bli vanskelig, Med vinkler og grader i alle retninger ble framdriften meget redusert for dagen :sad: men fikk i alle fall en liten start. 

 

bilde

 

ser litt stort ut på bilde, men det er ikke mulig og ha det mindre og samtidig ha mulighet til og bruke doen.

Yttersiden har jeg skrånet inn litt for å unngå at det ser "rart" ut. nå lurer jeg på om jeg burde gjøre det samme på innsiden også, eventuelt skråne det inn litt fra akterskottet og opp for å gjøre det penere, her trenger jeg innspill og tips folkens.

 

bilde

 

Samtidig har jeg et håp om at denne "boksen vil funke som en mesan og holde snuten opp mot været ved behov :pray:

Er også litt bekymret for lengden på strømkablene fra batteri til motor. blir vel nærmere fire meter tenker jeg.

Setter stor pris på råd og tips her :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Hmmm. Spenstig design....... ville skrådd yttersiden ( bak og side) 10 grader oppfattes som rett i båt. Skal du ha ei lita mast på toppen så må den settes i center båt. Mange velger da og lage noe som ser ut som en " forhøster" hvor toppen blir svingt inn til center båt med ei mast på toppen. Uansett bør du skrå mer enn 10 for at det skal bli riktig. Lurt å kutte litt av gangen og se.........

Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson

Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt

Link to post
Share on other sites

Hmmm. Spenstig design....... ville skrådd yttersiden ( bak og side) 10 grader oppfattes som rett i båt. Skal du ha ei lita mast på toppen så må den settes i center båt. Mange velger da og lage noe som ser ut som en " forhøster" hvor toppen blir svingt inn til center båt med ei mast på toppen. Uansett bør du skrå mer enn 10 for at det skal bli riktig. Lurt å kutte litt av gangen og se.........

Design avdelingen på dette prosjektet blir dessverre bevilget meget lite tid :lol: Her er det prøv og feil metoden som gjelder. 

tok ditt råd og skrådde inn alle sider, ble mer behagelig å se på ja. Kanskje litt vanskelig og se på bilder men legger ved noen uansett.

 

bilde

 

bilde

Link to post
Share on other sites

Bortsett fra det har det vært som rene julekvelden og regne her i kveld :smiley:

Har investert i ei brukt/ Ubrukt kraftblokk fra 2015 med pumpe og søyle. Ble litt "overrasket" over størrelsen på selve pumpa, skal bli spennende og se om jeg får plass i motorrommet :pray: 

 

  bilde

 

Ikke så lett og få et godt bilde i et mørkt bagasjerom, men den ser veldig fin ut hehe.

Fikk også levert Kartplotter/ ekkolodd i dag. en raymarine a78 med gjennomgående bronsje svinger.

 

bilde

 

Har også tatt sjansen på og kjøpe en brukt Spyle/ membran pumpe som kom i dag.

 

bilde

 

Og sist men ikke minst kom et juletre i eske fra mine foreldre med posten :lol:

Kunne ikke passet bedre :clap:

Link to post
Share on other sites

Ble litt "overrasket" over størrelsen på selve pumpa, skal bli spennende og se om jeg får plass i motorrommet :pray:

 

  bilde

 

Er ikke denne pumpa slik at du kan ta tanken av, og bare ha en slange mellom pumpe og tank :confused:.

Har du kontroll, kjører du ikke fort nok!!

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev On 28.3.2017 at 17.57:

Jo, eller sette på en ekstern tank som er litt større. Så slipper du varmgang på olja.

Har aldri hatt slik blokk så har ikke noe erfaring med dette. Lurer derfor på hvor stort problem dette med varmgang i oljen egentlig er ?

Link to post
Share on other sites

Her er i alle fall en liten oppdatering på prosjektet så langt, en stund siden sist nå. har hatt en del lange kvelder ute i teltet og oppgraderingen av baatplassen har stoppet meg litt, men den ser i alle fall meget bra ut må jeg si :thumbsup:

 

Har fått støpt over mesanhuset og startet på en batterikasse inne i huset. i Den forbindelse Lurer jeg fælt på hvordan jeg kan beregne kvadratet som trengs på kablene fra batteri til motor :confused::confused:

DSC_1038.JPG.44d821a1e9c576d1991cf26192e15f60.JPG

 

DSC_1081.JPG.027a2a2224c7dcafb8652fffe67e331c.JPG

 

 

 

Har også fått laget feste til krafblokken på styrbord side, så langt fra som mulig uten at selve bruket kommer i veien for styreposisjonen.

Boret regelrett bare hull gjennom rekka og støpte brakket under til selve festet.

 

DSC_1043.JPG.23a777feadbc217c8cf3fe896bcb3160.JPG

 

Lagde brakket av to 15 mm kryssfiner plater limt sammen slik at jeg fikk rundet hjørner før støping. Pussa rent området og støpte over med fire lag 450 matte, håper dette holder :pray:

 

 

DSC_1045.JPG.4425c6155bf661695498f856717bb31a.JPG

 Måtte tilpasse søylefestet til rekka mi også. kappet bort mesteparten av det, men det går nok greit.

DSC_1048.JPG.6ddccbe210008cc3475387e706e48bd5.JPG

 

Selve rekkefestet måtte også igjennom en runde med vinkelsliperen før det passet.

DSC_1050.JPG.360c6efd3b0e12a6e49825f967de5b32.JPG

DSC_1054.JPG.bbe5065310b24eb5e426cfca75045800.JPG

DSC_1053.JPG.6e3743d5675e01c5eaddfa043a0ce7cb.JPG

 

Det som gjenstår på blokka er og bestemme seg for høyden. det er jo en fordel og ha den så høyt som mulig med tanke på arbeidsforhold når man jobber med tau og garn, men det jeg lurer på er hva det vil gjøre med stabiliteten med tanke på kraft ganger arm. stor høyde gir lang arm og kanskje en ustabil båt ? trenger tips og råd her folkens :confused::confused:

 

 

Har så vidt begynt på styrekonsollen også, vet jeg kanskje "hopper" litt mye frem og tilbake på de forskjellige jobbene, men det er min måte og holde motivasjonen oppe på. Viktig og gjøre det man har mest lyst til innimellom. fått kappet ut hull til kartplotter/ ekkolodd, gass/gir, og styrepumpen. det var gøy. :wink:

 

DSC_1056.JPG.0d9585305797e4e22fb3372eb70ef3fa.JPG

 

Fant dessverre ikke passer fra mine gamle skoledager så måtte bruke en teip rull som mal til styrepumpehullet. Måtte bare kaste rundt 20 meter med teip for å få rett diameter :lol:

DSC_1059.JPG.ba46bcf8b1b128de7543fe5ed4238249.JPG

 

DSC_1061.JPG.1e50eb6164a5648cf37987e2f9775aa0.JPG

 

Så ble det ny runde med pussing, fein multi master og Båndsliper fra go tech gjorde forsåvidt jobben greit her. 

 

DSC_1069.JPG.9fb0c28d491e5cf9bccbad8ba7d04a09.JPG

 

Det føltes skikkelig godt og få på et par tre strøk med topcoat på rekka og mesan huset skikkelig milepæl i prosjektet :clap: Tar meg selv i og bare stå og se på resultatet innimellom :lol:

DSC_1087.JPG.b752498805468972a7fce7b61d3b4004.JPG

 

DSC_1086.JPG.cb236d2aaa92fe6e20f7481b9e7380cb.JPG

 

Slengte på ei stripe med topcoat i kjølsvinet samtidig, ser for meg at det som ikke er malt nå skal dekkes med lydfelleskum.

DSC_1083.JPG.f385fac74e22a5cf84b3d0dcff9780e9.JPG

 

Fin jobb og pusle med på kveldstid etter at barna har lagt seg og man må være stille. ingentig er limt foreløpig.

DSC_1084.JPG.9a5368089f9793efbe73adf1ec0f9237.JPG

 

Ble kanskje mye dette her nå, men dersom noen har tanker, ideer innspill til mine framgangmåter og problemstillinger blir jeg veldig glad for hjelp :smiley:

 

 

DSC_1067.JPG

DSC_1051.JPG

DSC_1085.JPG

Link to post
Share on other sites

Enig med boble65, plutselig begynner lyddempingen å gå i oppløsning og du har et evig problem med dritt som tetter lensepumper osv. Du står jo helt fremme (lengst vekk fra motoren) og styrer, lite motorstøy der fremme.  Jeg står jo bak ca 40 cm ifra motoren, ikke spes plaget av støyen. Vi har jo ikke overbygg eller kallesje, så lyden resonerer ikke i et rom-tror derfor at støyen forsvinner Jeg har bare kledd lokket på motorkassen med støyisolerende matte.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...