Jump to content

Ombygging av skilsø 23 til åpen fiskebåt


kenska

Recommended Posts

Komodo skrev for 22 timer siden:

Lodd en og en skjøt og bruk krympestrømpe med lim over. Har du litt "fingerspitzgefülen" med loddebolten lever dette lenger enn deg :yesnod:

 

Har desverre aldri blitt helt kompis med den der loddebolten, slegge og spett er mer min stil :lol:

Link to post
Share on other sites

Det går bra å skjøte ledninger med skjøtehylser som klemmes på ledningen, kabelsko.

 

Lodding er ikke optimalt, blir stivt, og kan vibrere til brudd.

I biler og påhengere, mc og annet blir det mye brukt klemte skjøter har jeg lagt merke til, lite eller ingen lodding.

 

Fordel med vanntette skjøter og kontakter, slik som dette proffe opplegget fra biltema.:thumbsup:

http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Bil-tilbehor/Bilelektrisk/Kabelkoblinger/Kontakter-2000031729/

Link to post
Share on other sites

Karl Norge skrev On 25.4.2017 at 6.13:

Det går bra å skjøte ledninger med skjøtehylser som klemmes på ledningen, kabelsko.

 

Lodding er ikke optimalt, blir stivt, og kan vibrere til brudd.

I biler og påhengere, mc og annet blir det mye brukt klemte skjøter har jeg lagt merke til, lite eller ingen lodding.

 

Fordel med vanntette skjøter og kontakter, slik som dette proffe opplegget fra biltema.:thumbsup:

http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Bil-tilbehor/Bilelektrisk/Kabelkoblinger/Kontakter-2000031729/

 

Takker for tipset, og linken. mye lettere og lete på Biltema når man faktisk vet hva man leter etter :lol:

Har kjøpt inn kabler og kontakter i dag så blir vel litt kobling etter hvert satser jeg på.

Link to post
Share on other sites

Stiffler skrev On 25.4.2017 at 7.51:

 

Får håpe det ikke er lufttett også (?) ?

 

Imponerende fremdrift ?

Det håper jeg også :lol:

Tanken er at den skal få luft gjennom et hull i akterpartiet en plass ( foreløpig ikke boret ) og ned gjennom kjølsvinet og så til motor. Håper dette holder

Link to post
Share on other sites

Tok endelig mot til meg og boret hullene til motorlabbene. Hadde egentlig tenkt og gjøre dette etter at motor var montert for å være helt sikker på at man ikke bommet, men det hadde blitt vanskelig plassmessing så klart. Har gått til innkjøp av et brukt CV 120 ledd fra sleipner som skal tåle 8 graders vinkel, Det gjorde hele boreprosessen litt enklere :smiley:. Hadde egentlig ikke sett for meg og investere i noe slikt men, den gamle akslingen ble for kort til den nye motoren ( manglet 10cm ) og CV leddet Bygger totalt 20 cm så da er vi innafor igjen :smiley:

 

DSC_1170.JPG.4815d62cd9b9043a6ac18a0b018c7d21.JPG

 

Klemte fast en finer bit for å unngå og kjøre borret ned i båten når det slo igjennom.

 

DSC_1172.JPG.0403e7b5529cb7a353fa646ef12710f6.JPG

 

Har fått malt ferdig do rommet i hvitt og grått. har også laget en dør som skal monteres, men her trenger jeg en eller annen form for list ( Kanskje ALU ) for å dekke ujevnheter på utsiden.

 

DSC_1174.JPG.2670b80284ddc13f98cb61ba15a6e82e.JPG

 

 

Link to post
Share on other sites

Karl Norge skrev On 25.4.2017 at 6.13:

Lodding er ikke optimalt, blir stivt, og kan vibrere til brudd.

 

Har du sett mye til det Karl Norge? Jeg vil heller påstå at en loddet forbindelse i båt er en fordel. Om fukt trenger inn til kordellene vil ikke korrosjon bli  et så stort problem som ved pressede skjøter. Men det forutsettes selvsagt at loddingen er bra utført, hvis ikke er pressing bedre. Mange diskusjoner om dette her inne på forumet, og de fleste argumenterer som det du sier her. Jeg vil nå allikevel påstå at dette med vibrasjoner og brudd ved loddeforbindelser er en opphauset problemstilling.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Lodding eller ikke lodding ? mine pølsefingre er uansett ikke egnet til lodding så da blir det pressede skjøter i denne båten :lol:

Brukte Biltema sine kabelsko med krympestrømpe og lim ferdig i skoen. må si jeg ble fornøyd med resultatet :thumbsup:

på de mest utsatte plassene ( nede i lensebrønnen ) brukte jeg en ekstra krympe strømpe og isolasjonsteip i tillegg.DSC_1192.JPG.a8f62d25f2cc9fec7d053fccd9f7009f.JPG

 

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Da var det tid for en liten statusoppdatering. Har blitt en stund siden sist nå, all ledig tid har gått med til båten, så EDB maskinen har dessverre stått på vent.

 

 

Fikk isolert ferdig motorrommet med lyd-felleskum fra biltema. Prøvde forskjellige verktøy  ( tapetkniv, baufil ) for å kappe til platene, endte til slutt opp med den gode gamle Fein multimaster til denne jobben også. Limte alt fast med kontaktlim. Skal selvfølgelig ikke ha svart motorrom, så jeg har kjøpt en tynn ( 6mm) isolasjons duk i sølv farge som skal på etter hvert. 

DSC_1176.JPG.9df6526c01239e0260615f34a462fba8.JPG

 

Har styrt litt med det elektriske anlegget og lensepumper den siste tiden.

DSC_1179.JPG.42126ea0d676ff007851266bcf51e71d.JPG

 

 

Da båten ikke er selvlensende har jeg brukt en del tid og penger på og få til et godt lensesystem. De to klossene som er limt fast er festepunkter til to lensepumper.

Kanskje litt vanskelig og se på bildet men den ene klossen er montert lavere slik at den pumpen slår inn først.

 

DSC_1234.JPG.780fa4e4fdef7871af804d0f7e62a49d.JPG

 

 

Her er bilde av nesten ferdig lensebrønn. Den hvite og minste pumpen ( Rule 500 GPH ) er montert på laveste klossen slik at den starter først. Tanken er at den skal ta seg av regnvann når man ligger til kai uten tilsyn. den røde og svarte pumpen ( Johnson pump 1600 GPH ) kobler inn etter Rule pumpen i tilfeller hvor man får store mengder vann inn. Beggge pumpene er koblet med automatikk rett fra batteriet, i tillegg er de koblet på bryter i styrekonsoll. Disse to vil jo ikke pumpe "graps" men bare vann. Den tykke slangen med stålspiral skal ta seg av dette. Den er koblet på en manuell lense pumpe.

den svarte pumpen med filter er en membran pumpe som skal lense motorrommet. Det går slange fra filteret gjennom skottet og inn i motorrommet. Den er bare koblet på bryter på styrekonsoll, jeg vil gjerne ha kontroll på når jeg lenser dette rommet. slangen skal limes fast i skottet slik at det blir tett, men jeg vil ha mulighet til å Dra den ut av hullet dersom behov. Tanken er at, i tilfelle pakkboks etc. ryker under drift vil jeg ha mulighet å slippe så mye vann som mulig ut i lensebrønnen hvor lensekapasiteten er vesentlig større.  I tillegg har jeg montert en Whale automatisk lensepumpe i motor rommet som skal slå inn i dersom det blir mye vann. Denne er koblet rett på batteriet og på bryter på styrkonsoll. 

Total lensekapasitet er på nærmere 190 liter i minuttet ( teoretisk ) 60 liter i motorrommet og 130 liter i lensebrønnen. ( pluss det som en panikk slagen mann klarer og pumpe med den manuelle pumpen :giggle: )

Den blanke vinylslangen kommer fra vanntanken i baugen. den er koblet opp med en treveis ventil. Tanken her er at den ene stussen skal kobles på kjølevann intaket  ( Har treveis ventil der også ) slik at jeg kan skylle motor med ferskvann/ kjølevæske ved behov. Den andre stussen blir tømming av tank rett i lensebrønn.

På bildet kan man også skimte svingeren til ekkoloddet. Gjennomgående bronsesvinger :thumbsup:

 

DSC_1229.JPG.815f86c55722a59980ba89068695c62f.JPG

 

Automatisk pumpe i motorrommet.

DSC_1217.JPG.d2c550d4093b54e1bdfc4216bd114e36.JPG

Slangeopplegg og manuell lense pumpe, den Manuelle pumpen og membran pumpen blir også brukt som tilbakeslagsventil til Rule og Johnson pumpen.

 

DSC_1218.JPG.3da1de6731215eda317cf1bc5ad2f3c7.JPG

Har også fått inn kjølevansinntak til motor med filter, slangestussen som peker rett opp skal kobles på slangen fra baugtanken.

 

 

 

 

 

 

 

 

Redigert av kenska
bildetrøbbel (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Så til det elektriske.

DSC_1231.JPG.80560c503d3083de7029b4ae39e723e5.JPG

 

Styrekonsoll med plotter/ ekkolodd, Raymarine a 78 som kan kobles sammen men autopilot en vakker dag.Simrad RS 35 VHF.

to stykk bryter panel med sikringer. Legg merke til instrumentpanelet til motoren. Det fikk et par runder med svart spraylakk før jeg monterte det, ser jo nesten nytt ut :thumbsup: Mye billigere enn å bytte ut med nye instrumenter.

DSC_1178.JPG.0fff8d6c4cec9a46b092ee68b6daeaf7.JPG

 

Fikk bytta ut kablestokken til  motoren. Brukte de kontaktene som karl sendte link til ( takker for det ) ble meget bra, har ikke fått testa den enda da motor ikke er ombord ennå.

DSC_1189.JPG.db9fac875bdd46c9e1dd01ba88aaf4e5.JPG

 

DSC_1188.JPG.3defdbeb2a049b92059e3aafb3aae1ca.JPG

 

Brukte et PE rør fra biltema til kabelkanal inn til motorrom. skal dytte noe isolasjon inn i den for å stoppe støy også.

 

DSC_1213.JPG.3702ea6e103b9a73e392b8dd2540dc0b.JPG

 

Batteri og hovedbryter ferdig montert.

DSC_1212.JPG.82806984db0745383092b79764320542.JPG

 

DSC_1232.JPG.26e5da55f174deff0c2a8304be8a9ace.JPG

 

Fikk laget meg en lanternemast ut av et stål rør som fruen fant i skogen hehe.

 

DSC_1223.JPG.fa66cec33734cbfcb2398d45f6d5a2f1.JPG

Sjøbris by night :giggle: Fikk montert to led lister som dekkslys.  ble regelrett litt tøft om jeg skal si det selv.

 

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Ser veldig bra ut dette, og imponerende fart på prosjektet!  Jeg ville ha gått for stålbundet slanger i kjølesystemet på motoren...."syke" krefter i impelleren som glatt suger slangene flate hvis noen fremmedlegemner skulle klogge i kjøleslangene..

Link to post
Share on other sites

Fishermidas skrev for 9 timer siden:

Ser veldig bra ut dette, og imponerende fart på prosjektet!  Jeg ville ha gått for stålbundet slanger i kjølesystemet på motoren...."syke" krefter i impelleren som glatt suger slangene flate hvis noen fremmedlegemner skulle klogge i kjøleslangene..

Takker for tipset :thumbsup: dette var jeg ikke klar over, skal bytte ut slangen før den går på sjøen. 

Link to post
Share on other sites

Så kom turen til propellen, har jo prøvd på den tidligere men ikke fått den av. Har kjørt propell beregning og funnet ut at den må byttes, og siden den gamle ikke er verdt store penger gikk jeg for den gode gamle vinkelsliperen :thumbsup:. laga et par snitt i den slik bildet under viser og prøvde og trekke den av.

DSC_1221.JPG.f3348eb50cb092de98ee6e63bb8bbf82.JPG

 

den satt fortsatt bom fast :nonod:

skjærte av to av bladene slik at det var lett og komme til og regelrett delte propellen i to rett over kilen. Tanken var at, dersom jeg skjærte gjennom så ødela jeg bare kilen og ikke akslingen. til slutt kom propellen av :clap:

Da oppdaget jeg at akslingen var litt skjev :worry: Fant utrulig nok to akslinger til slags for en billig penge i nabolaget og bestemte meg for å bytte ut.

Lurte lenge på hvordan jeg skulle få ut akslingen, jeg hadde ikke lyst til og løsne boltene på roret, livredd for å knekke dem. klarte heldigvis og få presset flyndra ned og roret ut av sporet slik at akslingen gikk forbi :thumbsup:

 

DSC_1250.JPG.5bd45daa537430f3a02421dd2a9dc78d.JPG

 

Fikk ut aksling og demonterte pakkboksen. Hele hylsa var full av gris.er dette normalt ????? jeg trudde det skulle stå vann i hylsa og bare litt gris i toppen ???

 

DSC_1219.JPG

Link to post
Share on other sites

Har styrt litt oppi båten de siste dagene. fått lagt på et ekstra lag med lydisolasjon i motorrommet, brukte en tynn sak ( 6mm tykk ) som visstnok skal dempe lyd med 40 desibel. mulig det ikke har så mye for seg i og med at det nå er tre lag med lydisolasjon oppi der :giggle: men den kosta ikke så mye og så lyser den veldig opp nedi der.

DSC_1255.JPG.05f5ef886e7a89b61c4809b4e61e23c2.JPG

 

Neste prosjekt var døra til doen. lagde ei plate for en stund siden og malte den hvit, men siden jeg ikke er møbelsnekker fulgte jo ikke døra helt fint i karmen.

DSC_1256.JPG.2f9161d236ac94d30b60c953e9a5676c.JPG

 

Kjøpte ei Alu list på BT og la over  sprekken. blir spennede og se hvor lenge den holder i maritimt milø :pray:

Ikke så enkelt og liste når man ikke har rette vinkler og kapper lista med vinkelsliper.

DSC_1257.JPG.e73170e366685a2220f0a8e3d8f429ad.JPG

 

DSC_1261.JPG.cc39a6d970cf78ea8936afe6e3446db6.JPG

 

Men ser relativt greit ut på en meters hold :smiley:

Satte inn en gammel ventil fra den gamle innredningen for å pynte opp døra litt. mangler bare en lås og håndtak så er den ferdig tenker jeg.

Ellers har jeg gjort båten " vanntett " fra oven, satt inn kryssholt og div.

I morgen ryker teltet, gleder meg til å komme ut i sol og vind for å fortsette. Mulig at motoren kommer ombord også i morgen :pray:

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

I dag kom båten ut i fri luft :thumbsup: God følelse og komme ut og se dagslys igjen :giggle: etter tre måneder inni et telt begynner man faktisk og savne vær og vind. Men det hadde aldri gått å bygge båt på vinteren uten telt og mye dieselvarme :lol:

DSC_1263.JPG.558300394ff32b0d5a268f6d02d11db1.JPG

DSC_1264.JPG.807232147c54d7501b7f4c6890c23808.JPG

 

Det ble en del press ening og taustumper og ta vare på, og sikkert et par hundre skruer :giggle:

tok en skikkelig runde og fikk rydda rundt og under båten, fylte en halv tilhenger med diverse skrot.

DSC_1268.JPG.41b17ea13604f572eed277321d72d201.JPG

 

Da det var unnagjort var det klart for å sette inn motor, var egentlig ganske spent på om den kom til og passe oppi der, har jo selvfølgelig målt og viste at det kom til å bli trangt. 

 

DSC_1269.JPG.b767cd0b964bc28b703ae87ee32009c0.JPG

 

Godt å ha god nabo med skikkelig traktor :thumbsup:

 

DSC_1272.JPG.de57760ac9b02135ac5179f99b0d15e4.JPG

 

Alt så bra ut ved første øyekast, men det ble litt trangt dessverre :nonod:

 

DSC_1274.JPG.5556484577a0ac00b97ebe924ea1e612.JPG

 

Motoren tok borti på de nye motorfundamentene jeg laget.

 

DSC_1276.JPG.c2ce24e02be4eb79cac5f638e70a761d.JPG

 

Ble litt trangt for kjølevanns inntaket også.

Redigert av kenska (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Bygde meg en enkel liten manuell travers kran, Den hadde vel neppe bestått noen sertifisering :giggle: men god nok til mitt bruk.

 

DSC_1282.JPG.d8c88850193ecd4a7d13343afe74da45.JPG

 

DSC_1283.JPG.7de56a2de374dd6404bcffd7ac1a7c00.JPG

 

Brukte et lite stålrør over "bommen" og hengte taljen i, da var de bare og rulle på røret for og få den til siden, det enkle er ofte det beste :thumbsup:

 

DSC_1285.JPG.f00e224d21deb276aa664bec9e176625.JPG

 

En liten runde med vinkelsliperen så ble det bedre.

 

DSC_1286.JPG.9e5c0fdbef38f499b0a47f664ad10906.JPG

 

Måtte vaske over motorrommet etterpå så klart. fikk i samme slengen testa en del av lensepumpene, hadde lekkasje på slanger pluss at membran pumpa sugde luft gjennom filteret  :giggle:

men i alle fall fort gjort å fikse når alt er så åpenlyst.

DSC_1289.JPG.25e45ec55c38d4221950f9de2b8e3ef0.JPG

 

Fikk løfta inn motoren og alt så bedre ut denne gangen.

DSC_1291.JPG.32980cbf29ace1a4bff3f524b6864b1f.JPG

 

skal være plass til både slange og bevegelse her tenker jeg :thumbsup:

 

DSC_1290.JPG.49dce0ead4aba8d5b11ae11dbb05eae2.JPG

 

Må vel dessverre bare innse at det blir vanskelig og få plass til hydraulikkpumpe oppi her.

hadde egentlig en liten tanke om og flytte motor lenger bak i motorrommet slik at det ble plass til hydraulikkpumpe i forkant, men da kom motor veldig nært skroget så det gikk dessverre ikke. Her må trenger jeg en annen løsning :confused:

 

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Da var startmotor og den hjemmelaga kabelstokken testet, alt ok og stor jubel i båten :thumbsup:

Men den dynamoen som står på er ikke original så kabler stemmer ikke overens med originalt koblingsskjema.

Etter alt er koblet opp sitter jeg igjen med en kabel, som skal kobles på en kontakt merket R på dynamo og som skal gi  strøm til varsellamper i instrumentpanel. Men varsellampene får også strøm fra bryter ser det ut som for meg ( de virker i alle fall nå )

jeg er heller ikke siker på hvilken dynamo det er da jeg ikke finner noe som helst identifikasjon på den.

dette betyr også at jeg ikke er sikker på om jeg har koblet pluss og minus rett på den.

DSC_1294.JPG.95bfabafab0f006c9d8f9cd8b722cc0a.JPG

 

5916a65cd6d2a_elektrisksnipp.PNG.0fcb0f6dc2a1325c2a317f49d31ba480.PNG

 

Hvis noen skjønner seg på dette setter jeg veldig stor pris på litt hjelp nå. :confused:

 

 

 

Redigert av kenska (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei. Det var sikkert gøy å få bort teltet. Blir bra . Du finner sikkert koplingsskjema for  dynamo på nett. Den kabel til overs..... ladelampe kanskje. Normalt skal den ha B+  B- ( ofte i huset på dynamo).  Turteller. w. Og ladelampe som merkes litt forskjellig. ( den skifter polaritet når dynamo lader og lampa slukker. Lykke til i innspurten !,

Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson

Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt

Link to post
Share on other sites

kenska skrev 1 time siden:

Etter alt er koblet opp sitter jeg igjen med en kabel, som skal kobles på en kontakt merket R på dynamo og som skal gi  strøm til varsellamper i instrumentpanel. Men varsellampene får også strøm fra bryter ser det ut som for meg ( de virker i alle fall nå )

 

Hvis noen skjønner seg på dette setter jeg veldig stor pris på litt hjelp nå. :confused:

Den ledningen du sitter igjen med skal vel ikke gi strøm til varsellampene.

Strøm får de fra bryter.

Lampene skal jo virke selv om motoren ikke går rundt, og med tenning på.

Ledningen du har til overs skal nok gi strøm til dynamo for at den skal lade og gi riktig ladespenning ut.

Har du målt om dynamoen lader i det hele tatt uten den ledningen tilkoblet?:thumbsup:

Redigert av Åge Grevlingen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Knude skrev for 5 timer siden:

Hei. Det var sikkert gøy å få bort teltet. Blir bra . Du finner sikkert koplingsskjema for  dynamo på nett. Den kabel til overs..... ladelampe kanskje. Normalt skal den ha B+  B- ( ofte i huset på dynamo).  Turteller. w. Og ladelampe som merkes litt forskjellig. ( den skifter polaritet når dynamo lader og lampa slukker. Lykke til i innspurten !,

Godt å komme ut i friskluft ja. Fant desverre ingenting på dynamo på nettet. Klarer ikke å finne noe identifikasjon på selve dynamoen i det hele tatt faktisk. 

Ladelampe er den blå ledningen inn på dynamo. Har koblet den til på den eneste plassen den kan passe på dynamo, så den bør være grei. Turteller mener jeg er på selve motoren. 

Link to post
Share on other sites

Åge Grevlingen skrev for 4 timer siden:

Den ledningen du sitter igjen med skal vel ikke gi strøm til varsellampene.

Strøm får de fra bryter.

Lampene skal jo virke selv om motoren ikke går rundt, og med tenning på.

Ledningen du har til overs skal nok gi strøm til dynamo for at den skal lade og gi riktig ladespenning ut.

Har du målt om dynamoen lader i det hele tatt uten den ledningen tilkoblet?:thumbsup:

 

Takker så mye, satser på at det er det den er til. Har ikke fått startet selve motoren ennå da jeg manglet en drivstoffslange. Skal teste med og uten den ledningen når jeg kommer så langt. 

Link to post
Share on other sites

kenska skrev 56 minutes ago:

Da gjenstår bare det siste spørsmålet mitt. 

Har det noe og si hvor man kobler pluss og minus på dynamo ???

Har to kontakter som har vært brukt tidligere men de er jo selfølgelig uten merking 

:confused:

Ja det har noe å si.

Pluss til batteriet fra pluss på dynamo.

Se på tilkoblingspunktene. Pluss er elektrisk isolert fra selve dynamo huset med plastskiver.

 

Håper ikke det var siste spørsmål.:thumbsup:

Redigert av Åge Grevlingen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...