Jump to content

Ombygging av skilsø 23 til åpen fiskebåt


kenska

Recommended Posts

Hei. Går fint dette.

Mange som surrer med betegnelser på maling. Gelcoat eller topcoat er et polyester produkt. Du skal bruke topcoat.

Benga lakk er også greit da det har god heft på pusset laminat og er greit å forsegle dørken på undersiden.

Derimot oppå laminat på dekk er det topcoat som er riktig. Samme på skrogsider over dørk.

 

Støping av store flater. Lurt å strimle mellom dekk og skrog først. 20 cm bredde .To til tre lag. La herde. Puss med grovt sandpapir for hånd og støvsug. Så begynn forut med duken på tvers. Bredde. 60. 80. 100. Lurt med tre lag. Alt verktøy på lange skaft. Så neste omgang bakover med samme bredde på matte. Du har sannsynligvis 1 m. Bredde?

Legg alle lag i en omgang og rull med jernrulla til slutt. Gå også med disse lag minst 10 cm opp på skrog. Gjør et felt ferdig før du plater neste.

Håper dette var forståelig .

Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson

Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt

Link to post
Share on other sites

Knude; har Bengalakk god nok heft på polyester til at man kan lime dørken mot Bengaen? Hvis det er riktig er det jo flott, men jeg er litt redd Bengaen har dårligere heft enn det man får med Tec-7èn, i så tilfelle risikerer han jo at dørken løsner...

 

Følger opp med et lite spørsmål til dette (siden det gjelder meg også :giggle: )

 

Støping av store flater. Lurt å strimle mellom dekk og skrog først. 20 cm bredde .To til tre lag. La herde. Puss med grovt sandpapir for hånd og støvsug. Lurt, hadde også tenkt å gjøre det slik!

 

Så begynn forut med duken på tvers. Bredde. 60. 80. 100. Lurt med tre lag. Alt verktøy på lange skaft. Så neste omgang bakover med samme bredde på matte. Hvis jeg forstår deg riktig skal han kappe matta så lang at den går minst 10cm opp på siden, og kappe ned bredden på matta slik at de blir 20cm breiere for hvert lag?

Legg alle lag i en omgang og rull med jernrulla til slutt. Gå også med disse lag minst 10 cm opp på skrog. Gjør et felt ferdig før du plater neste. Kan du beskrive hvordan du fukter med polyester på slike store felt? Blander du opp en gitt mengde polyester i forhold til vekta på de mattene du skal legge på, eller?

Link to post
Share on other sites

Hei igjen. Jeg har brukt benga lakk på et par joller for noen år side. Brukte den også som toppstrøk på stålbåten vi hadde tidligere.(overbygg og tak) Veldig god heft og slitesterk. Når den først er brukt på platene i dette tilfellet så ville jeg si at det er tilstrekkelig selv om jeg hadde brukt noen få skruer i tillegg .

Støp av store flater. Om man bruker formel 1 glass og 2 polyester så har man mengden som skal blandes. Lurt å ha mulighet for å blande litt til om nødvendig. Rulla er superviktig. Best å bruke " stor sau" om man har. (Inndustrirulle med massiv kjerne)

Om ikke så er flere av de langhårete rullene greie om kjernen tåler styren.

Bløter underlaget. Så legg på den bredeste duken. Rull på polyester . Ikke for mye men fiberen skal skifte farge. Legg neste lag som da er smalere. Ny polyester. Så tredje lag. Fukt igjen. . Emulsjonen i lag en og to har begynt å løse seg opp mens tredje lag er fastere. Tid for jevne tak med jernrulla. Rette lyden er slurpende...... Ikke trykke for hardt så man drar med seg fiberen og heller ikke for løst så ikke lufta kommer ut. Lurt å gå fra midten mot kant fra starten. Når det partiet er helt ferdig blandes polyester til neste remse. Om første omgang har begynt å gelé er det viktig å rulle ferdig i overgangen da dette stedet er det første som herder siden det blir en del egenvarme fra første omgang. . Overlapp på bare et par cm. som slipes jevnt når det er herdet. ( dette fordi det allerede er overlapp på 20 cm i laminat avtrapping.

Redigert av Knude (see edit history)

Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson

Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt

Link to post
Share on other sites

Mange gode tips her ser jeg, skulle sikkert kasta ut spørsmålet en god del tidligere siden jeg ikke har sett dette før nå og allerede har støpt ferdig, får håpe det går greit.

Brukte vel omtrentlig samme framgangsmåte som knude beskriver, bortsett fra strimling mellom dekk og skrog først. Hva er egentlig hensikten med dette laget ?

uansett gjort er gjort og støpt er støpt :lol:

Jeg la fire lag med 450 matte med overlapp som knude beskriver, hadde vel ikke 20 centimeter overlapp men mellom 10 og 15.

har vel en god del mer en 10 centimeter opp i skrogsiden, nærmere 30 tenker jeg.

Brukte rett over 1% hærder og blanda 5 liter i slengen, det var akkurat passe følte jeg.

Alu rulla fikk også kjørt seg ja, fikk utrulig nok den slurpende lyden som knude beskriver.

ser ut som det hærder fint allerede så gleder meg til å se nærmere på det i morgen.

benytter meg av retten til å legge med et lite skrytebilde i samme slengen :lol:

 

bilde

Link to post
Share on other sites

Se her ja..... å strimle først er egentlig brukt om det er litt klaring mellom dørk og skutesiden. Fort å få et søkk i kanten om ikke en passer på å dra matta opp. 4 lag burde bli sterkt og godt.

Lykke til videre!

Fikk sånn søkk i kanten ja. Får bruke det til drenering tenkte jeg

Link to post
Share on other sites

Du nevnte litt ang. ballast tidligere. Låg det ballast i båten fra før?  Jeg la inn det som var i båten før ombyggingen. Den flyter jo nå litt høyere etter å ha fjernet mye, men stabiliteten er lik. Den ble veldig lett på baugen, men jeg beholt vanntanken som ballast tank. Slik min båt ble rigget til slutt så er jeg glad for akkurat det. Nå har jeg full vanntak i baugen og båten går perfekt i sjøen!

 

Har du plastret over vannpåfylligen....?

Link to post
Share on other sites

Du nevnte litt ang. ballast tidligere. Låg det ballast i båten fra før?  Jeg la inn det som var i båten før ombyggingen. Den flyter jo nå litt høyere etter å ha fjernet mye, men stabiliteten er lik. Den ble veldig lett på baugen, men jeg beholt vanntanken som ballast tank. Slik min båt ble rigget til slutt så er jeg glad for akkurat det. Nå har jeg full vanntak i baugen og båten går perfekt i sjøen!

 

Har du plastret over vannpåfylligen....?

 

Det var ikke noe ballast i båten når jeg begynte. har beholdt den vanntanken i baugen ja, har lagt opp slange bak til lensebrønnen foran motorrommet. Var inne på tanken og blande frostveske på den og ha mulighet til å få skylt gjennom motoren på vinterstid etter bruk. 

Vet du hvor mye din båt veier nå  ? og hvor mye Ballast du har ? og hvor den er plassert ?  Jeg prøver og holde oversikt over hvor mye vekt som går inn og ut for å klare propellberegning når den tid kommer, men vet ikke helt hvor mye båten veide før jeg begynte.

Link to post
Share on other sites

Da har jeg fått inspisert støypen, og må si meg relativt fornøyd. Fikk litt antydning til luft på den siste matta jeg la, begynte og gå tom for polyester og i stedet for å blande 3 dl ekstra så tynte jeg ut siste rest. det skulle jeg ikke gjort. Men man blir i iallefall klok av skade til neste gang. Fikk også litt luft bobler akkurat rundt den 90 graderen i akterkant på dekket, Skulle jo ha rundet av kantene før jeg støpte men det glemte jeg dessverre. Så da er spørsmålet: Hvordan fikser man dette på beste måte ? , skal man skjære bort boblen og støpe over på nytt eller er det kanskje like greit og bare legge flere lag over boblen for å øke styrken ?

 

 

 

bilde

Link to post
Share on other sites

Båten er oppgitt til 1300kg fra fabrikk. Jeg husker ikke tallene i hodet, men det står litt om det i min tråd....  mener å huske jeg fjernet rundt 400kg totalt. Har beregnet å fått ombord igjen rundt 200kg (dørk, aluminium, kraftblokk osv).  Jeg har ca 60kg i kjølen fra "motorspantet" og fremover. Vanntanken har jeg nesten helt full, med en dæsj frostvæske i.

Link to post
Share on other sites

Om du fikk litt luft eller tør matte på flata så slipper du ned litt i laminatet. Riv matte i små lapper.....bløt godt og rull mye så kan du nesten ikke se reparasjonen. Den kanten slipper du bort... god radie ... som ei femkroning og striml over bare kanten. Du er flink og lærer hele tiden. Lykke til videre!

Redigert av Knude (see edit history)

Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson

Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt

Link to post
Share on other sites

Men er det noe bedre med en gassvarmer da? Den bruker jo mye gass. Nå har ikke jeg regnet på kilowattprisen, men er det noe billigere å bytte gassflasker enn å fylle avgiftsfri diesel?

Har ikke regna på det nei, jeg bare menta at dersom dette skulle gjøres på nytt så ville jeg tatt regnestykket. Men nu som varmeren er kjøpt er det nok best og ikke regne på det tenker jeg. Uvitenhet KAN være en velsignelse hehe

Link to post
Share on other sites

Om du fikk litt luft eller tør matte på flata så slipper du ned litt i laminatet. Riv matte i små lapper.....bløt godt og rull mye så kan du nesten ikke se reparasjonen. Den kanten slipper du bort... god radie ... som ei femkroning og striml over bare kanten. Du er flink og lærer hele tiden. Lykke til videre!

Takker for det. Satsa på litt støping mot slutten av uka, da går jeg for denne varianten

Link to post
Share on other sites

En liten oppdatering etter mandagens innsats :smiley:

Hadde en av de beste dagene ombord i båten hvor ting bare "klaffa" på første forsøk, regelrett gøy å holde på når det funker slik.

fikk saga til resten av dørkplatene og begynt på motorkassen. Tanken bak motorkassen er at den skal " sklis inn over motoren forfra. grunnen til dette er at jeg ønsker meg et lite styrhus på båten og da er tanken at styrhuset skal stå "over" motorkassen. Selve styrhuset er ikke førsteprioritet, dette kommer dersom tiden og økonomien strekker til.

Har også fått kjøpt en brukt Bosvik hydraulisk rattpumpe, så satser på og bygge om styringen. grunnen til dette valget bortsett fra fordeler med autopilot, er at jeg uansett måtte ha investert i en lenger styrekabel ( hvis det er det det heter da :lol: ) kostnader med dette og eventuelle inntekter fra salg av den gamle styringen gjør at jeg satser på hydraulisk.

 

slik ser det ut så langt :thumbsup:

bilde

 

Som dere kanskje legger merke til er det ganske mye mer "luftig" i teltet mitt på bildet. Vi hadde en natt med 15 sekundmeter vind og etter den natta så teltet mitt slik ut :lol:

 

bilde

 

Jaja, har som regel veldig sjelden så mye vind fra den retningen her. Tirsdagens innsats gikk dessverre kun til telt reparasjon. får håpe det holder nå :pray:

Redigert av kenska (see edit history)
Link to post
Share on other sites

 

Jaja, har som regel veldig sjelden så mye vind fra den retningen her. Tirsdagens innsats gikk dessverre kun til telt reparasjon. får håpe det holder nå :pray:

 

Jeg har også noen "gamle" delemotorer liggende ute under presenning og her hos oss tar vinden tak :nonod:. Annen hver helg er det å legge på presenningen igjen også :pray:  :pray: (til neste gang).  

Redigert av Sjarkmann (see edit history)

Har du kontroll, kjører du ikke fort nok!!

Link to post
Share on other sites

Har et spørsmål til alle kloke goder her inne. Trenger hjelp med oppdrift. Som jeg sa tidligere har rommet jeg har laget under fordekket et volum på rundt 800 liter. Dette skulle gi rundt 820 kilo oppdrift. For å finne ut hvor mye oppdrift som trengs for å holde skuta flytende , dersom den skulle være helt fylt med vann må jeg vite hvor mye glasfiber båter veier i kg/l, dette for å finne ut hvor mye båten veier når den er under vann. Og ut fra det regne ut hvor mye oppdrift som trengs. Kan hende jeg er helt på jorde her men trenger hjelp. Noen som har en ide ?

Link to post
Share on other sites

He-he, interessant spørsmål. :thumbsup:

 

Du må finne hvor mye båten veier i forhold til volumet.

Glass som båten er bygd av, har tetthet på 2,4-2,8 = 2,5.

 

https://no.wikipedia.org/wiki/Tetthet.

 

La oss si båten veier 1000 kg. Du deler 1000 på 2,5, og får 400. Det betyr at du må ha ekstra oppdrift på 600 liter for å holde båten flytende.

 

He-he, veier båten 1400 kg som nevnt over, du deler på 2,5 og får 560. 1400-560= 840 liter oppdrift trengs. :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

Takker og bukker Karl

Det betyr at jeg ligger godt ann.

Med de 800 literen i baugen pluss en forhåpentlig vis tett motor kasse skal skuta flyte ganske bra selv om den får inn en del uforutsett sjøvann.

En av grunnene til at jeg funderer på dette er at jeg går og vurderer om det er nødvendig å lage hulrom i skrogsidene. Men kan se ut som jeg slipper

Link to post
Share on other sites

 

He-he, veier båten 1400 kg som nevnt over, du deler på 2,5 og får 560. 1400-560= 840 liter oppdrift trengs. :thumbsup:

 

Det er kanskje ikke så galt, men litt vel forenklet.

 

Laminatet består av ca 1/3 glass og 2/3 polyester. Polyester har en densitet på ca 1,1, så den totale densiteten for laminatet må korrigeres vesentlig.

 

I tillegg vil motoren utgjøre litt. Hvis man grovt sett sier at den er av stål med en egenvekt på 7,8 og veier f.eks. 200kg. er det lett å finne volumet.

Link to post
Share on other sites

Det gjør jo forsåvidt saken enda bedre i min verden.

Densitet på 1,56 kg/l på laminatet tenker jeg. [2,5+1,1+1,1] / 3 = 1,56 kg/l

Tenker det blir rundt 1000 kg skrog og diverse pluss motor.

1000 / 1,56= 640. 1000-640 = 360 liter oppdrift trengs for skroget. Pluss 130 kg for motor

Motor gir ca 16 kg med oppdrift så da står der igjen 114 kg

360+ 114 = 474 kg oppdrift som trengs for å ikke synke.

Har 800 liter foreløpig pluss den tette motorkassen som jeg tenker.

Ser ikke ut som jeg trenger å bygge flyterom i siden på båten

Link to post
Share on other sites

Ser ikke ut som jeg trenger å bygge flyterom i siden på båten

He-he, fordelen med å ha noe flytemiddel høyt plassert i båten, er at båten da lettere holder seg flytende vannrett, som et fylt badekar, mao at du reduserer risikoen for at den vipper rundt.

 

Mulig du får skummet inn noe under ripa, men som for guds skyld ikke må løsne, slik at havet blir fullt av søppel.

 

Blir snart storfiske på deg nå, he-he.

Link to post
Share on other sites

He-he, fordelen med å ha noe flytemiddel høyt plassert i båten, er at båten da lettere holder seg flytende vannrett, som et fylt badekar, mao at du reduserer risikoen for at den vipper rundt.

 

Mulig du får skummet inn noe under ripa, men som for guds skyld ikke må løsne, slik at havet blir fullt av søppel.

 

Blir snart storfiske på deg nå, he-he.

Ja det er sant, godt poeng med stabiliteten

Link to post
Share on other sites

Da var det endelig mulig med en liten oppdatering på prosjektet.

Framdriften den uka her har dessverre ikke vært helt som jeg håpet på, grunnet sykdom har det blitt lite timer i teltet mot slutten av uka, fikk dessverre ikke støpt så mye som jeg håpet på, men satser på og komme sterkere tilbake i neste uke. 

Har fått støpt et lag under resterende dørkplater og malt og limt fast den siste platen som skal støpes fast permanent, den som ligger helt akter.

Har fått støpt to lag med 450 matte over karmen til  motorkassen, Holder dette eller bør jeg legge flere ? den skal jo ikke ha noen bærende funksjon. bare skvalpekant for å stoppe vann.

bilde

 

Limte fast den platen akterut med en rest sika og marin tetning fra biltema. så lot jeg dette tørke før jeg limte siste rest. grunnen til dette var at jeg måtte bruke litt makt for å få den til og treffe på det bakerste bjelkelaget. til min store overraskelse så hadde sika løsnet mens marin tetning fra biltema holdt stand.

i dag fikk jeg støpt strimler mellom plate og skrog for å unngå slik søkk som jeg fikk framme etter råd fra knude.

 

bilde

 

bilde

 

Legg merke til den 2"x4" til høyre på siste bilde, det var der sika ikke holdt stand, det var ikke mye krefter som skulle til for å presse det sammen.

 

Fikk også saget til finerplate som skal brukes under dollbordet for å gi det mer styrke.

 

bilde

 

Fruen kom ut med kake mens jeg holdt på :thumbsup:  man får som fortjent her i livet :giggle:

 

bilde

 

Limer sammen to og to slik at det er mulig og runde dem før jeg støper over dem for å unngå luft.

 

bilde

 

De får overnatte  i båten sammen med støpen så herda de vel fint dem også.

Redigert av kenska (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...