Jump to content

Ombygging av skilsø 23 til åpen fiskebåt


kenska

Recommended Posts

Fikk støpt en runde i dag, med relativt mildt vær og vindstille funker det veldig greit med den varmeren, holdt 16 grader mens jeg støpte og når jeg pakker inn båten etterpå med presenning og glava kan holder jeg uten problem 20 grader. Det strimle tipse til Knude ser ut til og funke meget bra :thumbsup:

bilde

 

bilde

 

Skal bli godt og bli ferdig med dørken sånn at det blir lettere og bevege seg rundt i båten, fort gjort og skli og snuble når man balanserer rundt omkring som den rene trapes kunstneren ombord, kjedelig hvis man sklir og planter panna i våt støyp  :lol: 

 

bilde

 

Godt pakka inn for natta så holde den tempen fint. :smiley:

 

Holde forresten på og leter etter ekkolodd, Hvis noen har en anbefaling tar jeg gjerne imot det. Det er jo en hel jungel der ute med elektronikk til båt. går helt i surr for meg når jeg leser spesifikasjoner på de supertilbudene som er på markedet. :pray:

Link to post
Share on other sites

Da var det endelig tid til en liten oppdatering på prosjektet. det har gått i ett denne uken med masse aktiviteter på kveldstid så det har ikke blitt mye tid til EDB maskina dessverre.

Når platene var ferdig herdet, Skar jeg rent rundt kantene og stilte dem på høykant for å støpe over siden.

 

bilde

 

Alt så bra ut og jeg pakket båten inn i presenning og galva, dessverre ble ikke resultatet helt som ønsket.

bilde

 

Fikk en del slike "skader" hvis man kan kalle det det  :nonod:  kan dessverre ikke bruke platene til dørkplater er jeg redd. Mulig jeg kan bruke selve plata til å bygge styrekonsoll etc. Jaja tre skritt frem og to tilbake.

Men får bruke dem som dørk mens jeg jobber i båten så det blir lettere og bevege seg rundt. ser for meg og lage nye plater av vannfast kryssfiner uten glassfiber neste gang.

bilde

 

Har fått gjort litt jobb på motorkassa og selve rekka rundt i alle fall.

 

bilde

 

bilde

 

Lager slike klosser under dollbordet for å støtte opp og for å få feste til rekkebordet rundt, tenker og støpe rundt hele greia til slutt.

Har skjønt det slik at man skal sparkle de innvendige hjørnene for å få mindre vinkel før man støper, men hvilken sparkel kan man bruke :confused: 

Det hullet tenker jeg å bruke til slanger og ledninger etc.

Link to post
Share on other sites

Bra fremdrift. :clap:

Øvelse gjør mester, he-he.

 

For å lage støpefuge kan du bruke tech 7 osv.

Det kan du også bruke for å feste spant, dolbordstøtter osv.

Prøv å fest en 2x4 med tech7 til skroget. Løsner vanskelig, selv om du løfter hele båten i den.

 

Dørkplatene med rufsete kanter hadde jeg tilpasset med slipemaskin.

Og deretter malt det slipede partiet med epoksy. Trekker aldri vann.

 

Husk at kvaliteten på støpen blir best med lav luftfuktighet.

Men det er jo ikke så lett å ha kontroll på, ute i et telt. He-he. :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

Den plata som du har vært litt uheldig med fikser du! For meg ser det ut som om glassfiberen har reist seg litt slik at du har fått luftboble, stemmer det? I tilfelle; slip vekk all glassfiber med luft under og støp over på nytt. Sørg for å slipe så god radius som mulig før du støper, slip enden av plata slik at den blir helt avrundet. Det kan hende at du må støpe fra en side om gangen, altså 90 grader. Siden du bruker kryssfinerplater av en begrenset tykkelse er det også begrenset hvor stor radius du klarer å lage, da kan det være vanskelig/umulig å støpe hele radien på 180 grader. Bruk den tynneste duken du har til dette. Hvis det ikke går med CSM kan du bruke rovingduk.

 

 

Dørkplatene med rufsete kanter hadde jeg tilpasset med slipemaskin.

Og deretter malt det slipede partiet med epoksy. Trekker aldri vann.

Det der er jeg ikke helt enig i. Kryssfiner som er malt med epoxy vil med tiden sprekke opp og suge vann. For at det skal holde i lengen må det armering til, det er min erfaring.

 

 

Et lite tips til kneplatene du skal montere under dollbordet.

Kjøp en boks med glassfibersparkel på Biltema e.l. Legg på en skikkelig klase med sparkel, og press klossen opp der den skal sitte, så varmer du på sparkelen med en varmluftpistol. Sparkelen herder da nesten umiddelbart. Blir som å sveiseneste :thumbsup:

Bruk den samme sparkelen til å lage en god hulkile mot skroget, det forenkler støpejobben vesentlig. Etter en halvtime kan du dra over sparkelen med grovt sandpapir for å sikre at det ikke stikker ut ugjevnheter, da blir det håpløst å få ut luftboblene.

 

Den kabelkanalen er smart å ha, men legg inn et rør i tillegg, da blir det lettere å trekke kabler og evt. bytte ut kabler senere :yesnod:  Mye av det du holder på med her som går igjen hos meg (se link til prosjektet i signaturen min), men jeg har ikke den racer-framdriften som du har da :giggle:

Link to post
Share on other sites

Takker så mye for tilbakemeldinger og tips. Det er viktig for å holde god framdrift på prosjektet, blir derfor begrenset med tid til å studere andre tråder desverre. Setter derfor veldig pris på konkrete tips og råd.

Høres ut som mye tidkrevende jobb og få til de dørkplatene på en skikkelig måte, blir jo fort to dager for å få dem ferdig. Lurer derfor på og bytte dem ut med vannfast kryssfiner. Tenker da og bruke de andre dørkplatene til styrekonsoll og bare støpe i vinklene. I den forbindelse lurer jeg på om det mulig og sage i ferdigstøpte plater uten at føasfiberen løsner fra plata ?

Har foresten en liten rest med vanlig medium sparkle liggende. Kan denne brukes til å runde innvendige hjørner ?

Link to post
Share on other sites

Stempla i motoren så ikke bra ut du...dysene må gi feil verdier.

Full fyr i sylinderene

Takker for den

Men har heldigvis kjøpt ny/brukt motor som skal inn i båten etter hvert.

Men ser for meg og enten selge den som delemotor, eller sette den i standetter hvert når timene strekker til, og selge den da eventuelt.

Link to post
Share on other sites

Hvilken motor, og hvor stor :confused:

 

Har kjøpt en brukt Yanmar 3GM30.

den skal vel gi 27 hester på maks og 24 hester på marsjfart 3400 RPM.

Stempel og ringer skal være byttet ifølge forrige eier.

ser ikke for meg at den skal leve i en evighet men, tenker at det er en grei motor de første par årene hvis jeg er heldig :pray:

greit alternativ fram til man ser om man trenger større eventuelt. Dersom jeg skulle satt i stand Buck motoren hadde det kostet meg 4500 i deler pluss arbeidet med motoren, den nye kosta 15 000.

 

bilde

Link to post
Share on other sites

Har kjøpt en brukt Yanmar 3GM30.

den skal vel gi 27 hester på maks og 24 hester på marsjfart 3400 RPM.

 

Sikkert en bra motor, du trenger vel ikke så mye mer for å holde en bra marsjfart (5-8knop kanskje :confused:).

Har du kontroll, kjører du ikke fort nok!!

Link to post
Share on other sites

Sikkert en bra motor, du trenger vel ikke så mye mer for å holde en bra marsjfart (5-8knop kanskje :confused:).

 

Har ikke begynt og kikka på propellberegning og slik, vet jo egentlig ikke hvor mye den balja veie nøyaktig heller, så det blir vel prøv og feil metoden når den kommer på sjøen tenker jeg. Men man kan jo håpe på marsjfart over 7 knop :pray:

Link to post
Share on other sites

Har kommet litt lenger på på selve rekka ombord. Har lagt dobbel kryssfiner på heile greia, for og ha mulighet til å få runda den nok til støyping. Mye jobb som vises veldig lite dessverre, men satsa på at det gjør støpe jobben enklere og kjappere.

Litt kjipt når man holde på i mange daga og så ser alt liket ut etterpå hehe

 

bilde

 

Har også begynt med selve styrkonsollen. Hadde hele tiden sett for meg at den skulle stå på dørken, men da stenge man mye av tilkomst til rommet under fordekket. Tenker derfor og "henge" konsollen på fordekket, slik at man kan bruke plassen under fordekket til oppbevaring / Hytte til barna :giggle:

 

bilde

 

bilde

 

Tenker og Kopiere Fishermidas sin løsning med å forsenke selve dashbordet slik at man kan ha et plexiglass over ekkolodd og diverse. Litt ekstra beskyttelse mot vær og vind kan jo ikke skade.

Jeg vet jeg har sagt dette før men, håper og få støpt mot slutten uka igjen :lol:

Har nok en del timer igjen med finpussing av rekka før den er klar dessverre.

Jeg lurer forresten på om det er nødvendig og slipe gammel gelcoat bort før man støper på den ? disse delene skal jo egentlig passa sammen :confused:

Blir meget glad hvis noen kan opplyse meg :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

Da ble det pussing og slipping i dag da, atter en gang hehe.

Tok først en liten finjustering av linja i bunn av rekka med bånd-sliperen. hadde noen ujevnheter som var litt for store. Har hele tiden sagt til meg selv at jeg ikke skal bruke for mye tid på detaljer siden dette skal være en arbeids-båt. Det er viktigere og få den ferdig enn at den skal være et smykke.

 

bilde

 

Så var det bare og ta fatt på gelcoaten som måtte bort, ikke akkurat mitt favoritt arbeid, men det må jo gjøres.

Mye støv og støy underveis men det må vel til.

 

bilde

 

Skulle sikkert fjerna den bærbare høyttaleren til fruen før jeg tok bildet :giggle:

Den høyttaleren kan forresten anbefales på det varmeste, den har overlevd mye rart fruens eie  :giggle: 

 

bilde

 

Prosjektets første selfie.

Hørselvernet er forresten fruens også, skikkelig bra det og :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

Slipestøvet har en tendens til å finne veien til huden nesten uansett. Hvis jeg skal slipe mye bruker jeg en heldekkende støvdress med snøring på hetta og helmaske fra 3M. På hendene bruker jeg engangs gummiansker og tig-sveisehansker (tynne) med lang mansjett. Så tar jeg en eller to hummerstrikker utenpå mansjetten. Da kommer det ikke støv inn i hanskene. På beina bruker jeg gummistøvler som jeg har kappet litt av skaftet og drar dressen utenpå. Dressen har strikk i beina, så da kommer det heller ikke støv i støvlene.

 

Her er et bilde av maska

bilde

 

Den er også glimrende til støping.

 

Skal jeg slipe litt mindre bruker jeg halvmaska fra BT. Den fungerer greit, men er litt stivere i gummien og har ikke like god passform som halvmaska fra Sundstrøm.

 

Hvis jeg bruker halvmaske foretrekker jeg vernebriller av den heldekkende typen (omtrent som slalombriller)

bilde

Link to post
Share on other sites

Her var det mye fint verneutstyr ja :thumbsup:

Skulle sikkert hatt med en tur i hageslangen jeg også etter pussinga, men det blir litt vanskelig når kong vinter har tatt over Sørlandet. Men takk for tipset.

Har dessverre ikke hatt slalåmbriller i mitt eie etter at jeg flytta til Sørlandet, blir liksom ikke brukt så mye her nede dessverre hehe :lol: har stått på ski to ganger på de siste fem årene tenker jeg. 

Den helmaska så fin ut ja, har du pris på den komodo, og hvor kan den eventuelt kjøpes ? 

 

Fikk ialle fall støpt en runde i dag på rekka, rakk nesten rundt før jeg måtte kapitulere og vende tilbake til pliktene mine :thumbsup:  kom faktisk lenger enn jeg hadde håpet.

Litt vanskelig med alle vinklene rundt selve rekka men jeg er fornøyd med resultatet så langt, så får vi se hvordan det ser ut når jeg pakker av presenningen  :pray: 

 

bilde

 

 

 

bilde

 

Siste Biten som jeg ikke rakk dessverre.

Lite spørsmål bare.

Må jeg pusse den nye støpen før jeg fortsetter med neste runde ?

Link to post
Share on other sites

Må jeg pusse den nye støpen før jeg fortsetter med neste runde ?

 

Ja og nei. :thumbsup:

 

Jeg vil si det avhenger av hvor i herdeprossen du er.

Det igjen avhenger av temperatur og herder.

 

Innenfor et døgn behøver du ikke pusse, sier flere jeg har snakket med.

Derimot er det andre båtprodusenter som mener at en alltid skal pusse.

 

Prøv å planlegg jobben, slik at du slipper å pusse.

Vått i vått gir best resultat.

 

Jeg pusser heller en gang for mye, enn en gang for lite.

 

Planlegging er et nøkkelord.

 

Som du ser: Både ja og nei. :thumbsup:

Redigert av Åge Grevlingen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei !

Går fremover dette !

For å følge opp det Åge Grevlingen skriver.

polyester er tilsatt voks som i herde prosessen trekker ut og legger seg på overflaten.  Derfor pusser mange over med grovt sandpapir uansett om du er innenfor tid for binding. 

Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson

Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt

Link to post
Share on other sites

Hei !

Går fremover dette !

For å følge opp det Åge Grevlingen skriver.

polyester er tilsatt voks som i herde prosessen trekker ut og legger seg på overflaten.  Derfor pusser mange over med grovt sandpapir uansett om du er innenfor tid for binding. 

 

Takker for info. Da må man vel pusse før man påfører topcoat og da ??

Link to post
Share on other sites

Da var det på tiden med en liten oppdatering fra Håpets telt :lol:

 

Det går forsåvidt fremover jevnt og trutt. fikk støpt ferdig resten av rekka og ble fornøyd med resultatet, alltids gøy det.

Fikk også støpt styrekonsoll på plass, henger fint på fordekket men trenger en liten støtte i dekket for å bli helt solid. ser for meg og bygge "trapp på BB side som festes i dørk og styrekonsoll slik at den blir solid.

bilde

 

Måtte også ha en runde med multimasteren under rekka og sage ut hullene til slanger/kabler som jeg laget, Det viste seg nemlig og være meget vanskelig og støpe inn klossene uten og dekke til hullet, men som sagt tidligere, to skritt fram og et tilbake er jo normalt i slike prosjekt :giggle:

Lite tips til sagblad på multmasteren, Kjøpte et svindyrt Bosch blad som svikta etter fem minutter med saging i glasfiber. investerte så i ett sett på europris med de billigste bladene som finnes i området. har brukt dette bladet i en time i strekk i dag uten at det viser tegn til slitasje :thumbsup:

 

bilde

 

Har også vært på handletur i dag, var plutselig tom for absolutt alt av forbruksvarer.

Har også gått en del runder med meg selv angående de platene på siden av motorkassen som jeg ikke ble fornøyd med. Var inne på tanken og bruke aluminium, tenker det hadde blitt det fineste og enkleste alternativet, men ble dessverre fryktelig dyrt i forhold til vannfast kryssfiner med film på. så da ble det det. Får heller ønske meg aluminiumsplate til jul :pray:

 

bilde

 

Begynne etter hvert og ta form det prosjektet her :smiley:

Link to post
Share on other sites

Fin dag i teltet i dag, men enda finere på utsida med solskinn og mildt vær. får regelrett lyst til og rive ned teltet og jobbe utendørs, men det får vel vente til topcoat er på plass.

Trenger litt hjelp og råd i dag :worry:

Har begynt på den bakerste delen til båten idag  :lol:  usikker på om det heter akterpseil eller hva det nå heter siden det er på "innsiden av båten" men men. 

fikk saget opp platen som skal dekke til den delen i alle fall, i solskinn og vindstille vær :thumbsup:

 

bilde

 

Og etter 9x finjusteringer kom den på plass :lol:

 

bilde

 

Fikk også startet på innfestningen til hydraulikksylinderen til styringa, men her trenger jeg råd :confused: 

er usikker på om det jeg har tenkt/ laget er godt nok for og tøyle kreftene som er i sving.

 

bilde

 

Her ser dere festet som jeg har laget. Tenkte og feste selve sylinderen i finer som er  15mm tykk og 30cm bredde x30cm høyde. limt i skøytene og skrudd sammen. Tenkte også og støpe rundt med 450 matte og polyester. 

Finer platen som er loddrett blir også skrudd fast i selve dekket på båten. Det store spørsmålet er om dette holder :confused:

 

 

bilde

 

Fugleperspektiv på opplegget.

Setter stor pris på råd og hjelp her :smiley:

Link to post
Share on other sites

Plata du har laget heter akter skott der jeg kommer fra...... forsåvidt uvesentlig. Selve braketter du har laget vil med noen lag csm bli sterk som fy. Derimot vil du få en svikt i skottet som kanskje ikke er så bra. Du skal vel ha ei dør inn under bakken siden det står en diesel tank der inne ? Forslag: lag en brakett som er støpt fast under akterdekk uten å henge fast i skottet. Om du velger den løsningen du nå har laget bør skottet stives godt av i området der braketter er støpt fast. Helst med en kraftig bjelke fra side til side. Regner også med at du da støper fast skottet i begge sider.

Neste gang du skal tilpasse ei plate med bordganger som skal passe på begge sider så er det veldig greit å lage en skjelett mal. Bruk kapp og tilpass en side av gangen. Bruk en passer for å overføre fasongen til malen. Så ei remse oppe og nede..... skru alt i sammen å legg den på plata du skal bruke. Tegn rundt å skjær ut..... da slipper du unna med en tur ut av båten og plata passer med en gang.

Du holder god fremdrift i prosjektet.

Lykke til videre .... blir båt dette.

Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson

Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...