Jump to content

Hval på Sotra full av plast


Gudrun

Recommended Posts

Propell1 skrev for 2 timer siden:

 

Jammen mye en skal huske på ...

Men trodde mesteparten av kloakken i Norge blir renset før den event. går i sjøen...

Mulig linser er så små at de går igjennom..

Uansett viktig å huske på, det er mer en nok plast i sjøen nå...

 

Vi brente en del "plastbål" ute i øyene denne sommeren, men det var påfallende mindre plast en tidligere år...positivt..

 

Har vel vært noen rydde aksjoner der vest om jeg ikke husker feil...

 

Link to post
Share on other sites

Det aller beste, er nok å ta den med seg og sende det som kildesortert returplast. -Så brenner vel de det for deg...?

Men seriøst, jeg har sett en mengde dokumentar innslag om plast i havene på f.eks. Sky og CNN i det siste. Verden er i ferd med å våkne.

Redigert av Propell1 (see edit history)

Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-)

Link to post
Share on other sites

4 minutes ago, Propell1 said:

Det aller beste, er nok å ta den med seg og sende det som kildesortert returplast. -Så brenner vel de det for deg...?

Men seriøst, jeg har sett en mengde dokumentar innslag om plast i havene på f.eks. Sky og CNN i det siste. Verden er i ferd med å våkne.

 

Ja, det er på tide, men trur det må bli enno værre før me vaknar. For kva skal me erstatta denne plasten med? Det verste er likevel all mikroplasten. Nett no synest eg det ser ganske håplaust ut.

Link to post
Share on other sites

Men det er jo bare et eksempel. Hvorfor kaste plast i do i det hele tatt? De enkleste og mest totalt meningsløse uvanene er det jo om å gjøre å få stoppet med det samme.

 

Propell1 skrev for 1 time siden:

Det aller beste, er nok å ta den med seg og sende det som kildesortert returplast. -Så brenner vel de det for deg...?

I så fall foregår det under en kontrollert prosess hvor forbrenningstemperatur og avgasser blir overvåket, samt at varmen gjenvinnes til fjernvarme eller strøm. Men aller helst bør jo denne plasten gjenvinnes.

Link to post
Share on other sites

Gudrun skrev for 2 timer siden:

Her er hva Bir skriver på sine nettsider om plast vi leverer inn.

 

https://bir.no/slik-sorterer-du/plastemballasje/

 

 

Ser et av produktene de lager er Fleec klær, som nå også er en versting..

Etter som den løser seg opp/avgir plast i vask, og ender i havet...

 

Tilgriset plast jeg finner i fjæren kommer jeg fortsatt til å brenne med god samvittighet...

Det er langt bedre en å bare la den ligge der å forsøple naturen...

Link to post
Share on other sites

Plast er et miljøproblem, ingen tvil om det. Men miljøeffekten av plast man finner i skjærgården vil bli langt større om setter fyr på den...

 

Men det er vel slik at man emosjonelt "tror" på problemer man kan se med egne øyne, mens det man må lese seg til for å forstå omfanget av, det blir ikke i så stor grad oppfattet som et problem.  

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post
Share on other sites

Ida Marie III skrev 53 minutter siden:

Tilgriset plast jeg finner i fjæren kommer jeg fortsatt til å brenne med god samvittighet...

Det er langt bedre en å bare la den ligge der å forsøple naturen...

I et slikt tilfelle gjør du naturen, og deg selv, en tjeneste ved å la plasten ligge.

Brenner du ei fiskekasse i EPS frigjøres det en del gasser du ikke vil ha.

Noen kreftfremkallende.

Link to post
Share on other sites

Ida Marie III skrev for 21 timer siden:

 

Åhh..når var det ?

 

Er vel bedre å brenne det, en å bare la det ligge, å skade dyrelivet...

 

Mulig i 93

 

 Det er ikke lov å brenne bål på svaberg.
Det er forbudt å brenne plast, bygningsmaterialer og annen søppel
Det er altså ikke lov til å brenne papir, papp, plast, malt eller impregnert tre, plastkanner med diverse miljøfarlig innhold, for å nevne noe. Dette vil forurense lufta så vel som jorda der asken brer seg.
Det er ikke lov til å brenne søppel på bål – verken i hagen, i fjæra eller på sankthansbålet. Gjør du det, så bryter du blant annet Forurensningsloven.

Redigert av Roger jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

"Miljøgevinst

Plast er fremstilt av olje - en ressurs som ikke er fornybar. Til produksjon av ett tonn plast trengs ett tonn olje eller gass som råstoff, og ett tonn olje som energi. Ved å gjenvinne ett tonn plast, spares to tonn olje og ett tonn CO2."

 

Sikkert mykje rett alt dette, men kvifor ikkje trekke frå energien som vert brukt til transport og gjenvinning. Ser ikkje den i reknestykket.

Link to post
Share on other sites

4 hours ago, Ida Marie III said:

Mener å ha lest at en plast pose ikke avgir flere farlige gasser når den brennes en en papirpose...

 

Sikkert noen som kan Google det...

 

Heilt rett det, "den snille plasten", PE. Men vanskeleg for folk flest å sjå skilnad. Difor er er tryggast å behandle denne og som vanleg plast.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...