Jump to content

Hval på Sotra full av plast


Gudrun

Recommended Posts

 

Det nytter ikke å basere rensing av havet på det offentlige. Politikerne kan lage forbud mot forurensningen, og spesifisere bøter.

 

Men utfordringen er å skape en økonomisk næringskjede som motiverer fri kapital til å investere. Det må på en eller annen måte bli lønnsomt å ikke forurense (bøter ved lovbrudd), og man må også finne en måte å foredle/selge søppelet man plukker opp. Der håper jeg det kan opprettes en "næringskjede" der noen kan få kjøpt plasten som samles inn, billigere en helt ny plast? Den må da ha en verdi selv om den ikke er helt ny?

Redigert av Propell1 (see edit history)

Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-)

Link to post
Share on other sites

Det nytter ikke å basere rensing av havet på det offentlige. Politikerne kan lage forbud mot forurensningen, og spesifisere bøter.

 

Men utfordringen er å skape en økonomisk næringskjede som motiverer fri kapital til å investere. Det må på en eller annen måte bli lønnsomt å ikke forurense (bøter ved lovbrudd), og man må også finne en måte å foredle/selge søppelet man plukker opp. Der håper jeg det kan opprettes en "næringskjede" der noen kan få kjøpt plasten som samles inn, billigere en helt ny plast? Den må da ha en verdi selv om den ikke er helt ny?

 

Lage forettning av det som alt ligg der? Om det var so enkelt. Det er ikkje gull. Nei, her må nok det offenlege inn når ein ikkje finn den som forureinar. Og det er vel regelen meir enn unnataket.

 

Link to post
Share on other sites

Lage forettning av det som alt ligg der? Om det var so enkelt. Det er ikkje gull. Nei, her må nok det offenlege inn når ein ikkje finn den som forureinar. Og det er vel regelen meir enn unnataket.

 

 

Ja, du har nok mye rett i det. Men de fattige på øyer i Det indiske hav, de lager jo sandaler av det de finner, og selger dem. Så det er også spørsmål om hvor viktig man synes det er å finne på noe man kan selge også. Så må man, så må man. Og vil man det nok, så mye at man egentlig MÅ få det til, da finner man kanskje på noe også.

 

På den ene eller den andre måten. Men man må kanskje VILLE det så mye at man ikke har noe annet valg enn å se etter løsninger.

Redigert av Propell1 (see edit history)

Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-)

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Jeg synes det generaliseres veldig.Det er stor forskjell på plast.

Tidligere sto det trykt på bæreposene fra butikken at de kunne brennes

som papir (I en firkant på håndtaket). Det kan de sannsynligvis fremdeles,

mens andre plasttyper utvikler sterke helsefarlige og giftige stoffer

når de brenner. Bl.a. cyanid. Det er derfor husbranner har blitt så

mye farligere nå enn før (Mye plast i hus). Det fins t.o.m. tilfeller

av dødsfall hos etterforskere som har gått for tidlig inn på brann-

tomter.

Her jeg bor er det enkelte som elsker å brenne avfall, særlig på

stille dager, selv om man kan levere betydelige mengder gratis

på avfallsmottakene. Det er ikke vanskelig å kjenne den særegne

lukten av brent PVC og lignende. Det er heller ikke vanskelig å

tenke seg at dette ikke er bra for helse og miljø.

 

Ellers vil jeg holde fast på det jeg skrev i innlegg #115:

"Jeg tror mye av plastavfallet kommer fra den økte bruken av åpne avfallskontainere.

Når hardvinden kommer, havner det letteste avfallet på sjøen."

Ta en titt bak butikker og bensinstasjoner.

Og selvfølgelig "traktoregg" halmballer.

Rundt her er trærne dekorert i lange tider med hvit plast hver gang det har blåst hardt.

Redigert av paxo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

 "Jeg synes det generaliseres veldig.Det er stor forskjell på plast."

 

Samd!

 

Den vanlege pose og bossekkplasten kan ein med godt samvet brenne i omnen. Den blir kalla den snille plasten. Er litt usikker på om den er like snill når den hamnar ute i naturen. Då tenkjer eg mest på nedbrytingstida og kva komponentar som då vert sleppt ut til jord, luft og vatn.

Redigert av Fjordgubbe (see edit history)
Link to post
Share on other sites

"Jeg synes det generaliseres veldig.Det er stor forskjell på plast."

 

Samd!

 

Den vanlege pose og bossekkplasten kan ein med godt samvet brenne i omnen. Den blir kalla den snille plasten. Er litt usikker på om den er like snill når den hamnar ute i naturen. Då tenkjer eg mest på nedbrytingstida og kva komponentar som då vert sleppt ut til jord, luft og vatn.

Dette mener jeg er tøv. Dette må du begrunne godt. Alt som er laget av plast eller gummi skal ikke inn i ovnen under noen omstendighet. Det avgir giftige gasser og er sterkt forurensende. Plast og gummi er en ressurs og bør gjenvinnes.

Link to post
Share on other sites

Energi er og ein resurs.

Men elles er det nok tryggast å halde plasten borte frå omnen, ikkje fordi denne plasten gir frå seg farlege gassar, men rett og slett fordi folk flest ikkje kan skille mellom "snill" og farleg plast. Bæreposane t.d. er laga av rein Polyeten (PE) utan tilsetting av noko som helst, og avgir soleis ikkje farlege gassar under brenning. Punktum!

 

So har eg saksa frå fagliteraturen:

 

Polyeten (PE) eller polyetylen er et termoplastisk kunststoff fremstilt ved polymerisasjon av gassen eten (C2H4). Polyeten er den type plast som det fremstilles mest av på verdensbasis.

Polyeten klassifiseres ofte etter tetthet, og to vanlige typer er

  • polyeten med høy tetthet (forkortes HDPE, PEH eller PE-HD), med tetthet over 0,93 g/cm³
  • polyeten med lav tetthet (forkortes LDPE, PEL eller PE-LD), med tetthet under 0,93 g/cm³

De lange like kjeder i PE-HD kan legge seg tett oppå hverandre og danne små krystallinske domener i plasten hvilket bevirker at den oppnår større styrke og bedre temperaturbestandighet enn PE-LD.

PE-HD er et forholdsvis stivt plastmateriale og brukes til avløps-, vann og gassrør, matkasser, leketøy, osv.

PE-LD er et mykt plastmateriale som brukes til plastposer, plastfilm osv.

 

Ved forbrenning av ren polyeten dannes CO2 og H2O.

 

Polyeten benyttes til fremstilling av plastposer, sjampoflasker, leketøy

Link to post
Share on other sites

Hva om alle gjestehavner hadde et eget sted å kaste plastavfall? Så kunne alle vi som ligger både i uthavn og havn tatt med det vi finner av plast på tur langs strendene, og være trygge på at vi enkelt får kastet det på forsvarlig vis når vi kommer i havn. En felles "dugnad" for alle som setter pris på sjølivet og livet i sjøen :)

Link to post
Share on other sites

Jo, det er forskjell på plast.

Her er en fin guide. Riktignok beregnet på hjemmeskruere

som vil smelte plasten og ikke brenne den:

https://www.cutoutandkeep.net/projects/the-very-important-guide-of-plastic-safety

 

Her er noen som selger bæreposer som iallfall sier at de kan brennes:

http://www.riktersvendsen.no/default.aspx?gid=154

 

Her er en til:

http://www.berco-as.no/produktinfo/eget-design

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...
  • 3 uker senere...
On 2/16/2017 at 1:03 PM, Propell1 said:

Men de fattige på øyer i Det indiske hav, de lager jo sandaler av det de finner, og selger dem.

Ikke at det har stort med diskusjonen å gjøre, men tar sjansen likevel: på øyer i det Indiske Hav driver det inn enorme mengder sandaler fra fattige indonesiske øyer. På noen strender kan en nærmest vasse i plastsandaler, og fra tid til annen lager de flere meter høye skulpturer av noen av sandalene som dukker opp.

Link to post
Share on other sites

Euklid, da var det nok de fattige på indonesiske øyer som lager sandaler, ikke i det Indiske hav som jeg sa. Men hvis sandalene driver videre dit, så har vel folk bare kjøpt dem for å hjelpe de fattige, og så kastes sandalen igjen og kommer drivende i det Indiske Hav, altså.

 

Så dere mye til dette da dere seilte der?

Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-)

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Hva hjelper det å lage kart når det nære området av båthavner flyter av søppel? Der jeg har båtplass, i Håkonshella ved Bergen er det ingen endring i oppførsel fra båteiere vil jeg si. Her slipper man det man har uten tanke for hva det gjør med det maritime miljøet der.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...