Jump to content

Hval på Sotra full av plast


Gudrun

Recommended Posts

  • 2 uker senere...
  • 1 måned senere...
  • 1 måned senere...
  • 1 måned senere...

Det man ser av de siste linkene dere har lagt ut er jo intet mindre enn en tragedie. Man kan spørre seg hvordan det egentlig kunne gå så galt. 

 

En faksimile fra den siste linken til Gudrun

59f9a637c1cf3_Plastihavet.PNG.af4a693c6b83003e1bddd3b9e7539c97.PNG

 

Den siste setningen er hva jeg også tenker om det med all plasten i naturen. Jeg tror rett og slett at det ikke er mulig å rydde opp. Man kan totalforby all plast og plukke opp det man ser, men fremdeles skjuler det seg store mengder under mudderet på havbunnen og på så store dyp at man ikke kommer til. For ikke å snakke om all plasten som smuldrer opp i mikroplastbiter. Inntil noen finner opp en "plastmagnet" blir det vanskelig å plukke opp de fragmentene. Jeg lurer på hva det vil ha å si for menneskers og dyrs organisme når dette blir tatt opp i næringskjeden. Tenker da på kreft, mutasjoner osv., men jeg må innrømme at det blir langt utenfor mitt fagfelt.

 

 

Link to post
Share on other sites

Interessant Ida Marie III !

 

Røkke er på en måte litt "synsk" når det gjelder å være på parti med politiske strømninger. Han posisjonerer seg tidlig, så han kan levere i tråd med det når politikken kommer på plass. Hvis det stemmer (som er spekulativt tenkt selvsagt, men vi kan også kalle det et håp), gjør han seg kanskje klar til å ta en kjempejobb for miljøet, som verdenssamfunnet ikke slipper unna å ta tak i. Dette er antagelig større enn klimahysteriet (som jeg kaller det), fordi dette med plast i klodens hav handler om reelle, dokumenterbare forhold som ikke trenger å anrettes med statistikk for at vi skal tro på det.

 

Det vil komme stadig mer harde fakta om plastmolekyler som integreres i sjømat, og snart at det også overføres til mennesker: Alarmen går (og hvilken alarm!) og vi har ikke sett mer enn den spede begynnelsen av dette, hittil. Det der er min spådom også, og det er jo en nesten risiofri spådom.

 

Og hvis Røkke er klar til å levere tekniske løsninger når vi kommer dit i global bevisstgjøring, er han akkurat så genial, som det som har gjort ham til en av landets rikeste menn. -Har jeg rett i dette, fortjener han også  hver eneste krone han kanskje kommer til å tjene.

 

Snart MÅ det komme en global konferanse for verdens politikere om forholdene i havet,, og den er (etter min mening) både viktgiere, og bør bli større enn klimakonferansen i Paris.  Der kan Norge ta en lederrolle, for ingen land jeg vet om, er så opptatt av (eller også kan like mye om undervannsteknologi) forvaltningen av havets ressurser som oss i Norge. Bedre enn å bruke skattepengene på å  innføre batteribiler i "vinterlandet". Men jeg stiller et spørsmål om vi har kloke nok politikere her til lands!

 

Det er lenge siden vi hadde Jens Evensen som havminister.

 

(Jeg sier dette for å angi et perspektiv, ikke for å provosere til en avsporende klimadebatt! Det har vi nok av.)

Redigert av Propell1 (see edit history)

Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-)

Link to post
Share on other sites

At miljøproblemer kan være god butikk, er jo alle miljø organisasjonene et levende bevis på..fra Greenpeace til... Gud vet hvem...

Men disse er mest opptatt sin egen økonomi, og banale demonstrasjoner, og utretter følgelig lite konkret arbeid som hjelper miljøet..

Derfor har jeg tro på at gode forretningsfolk inn i denne problematikken kan bli en vinn vinn situasjon..

Link to post
Share on other sites

Så du mener at alle disse miljøorganisasjonene ikke har oppnådd annet enn å fylle sine egne lommer? Jeg er i så fall helt uenig med deg med tanke på den 180 graders holdning folk flest (vel kanskje ikke "folk flest") har til miljøet og det å ikke forsøple omverden!

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Mouche skrev 1 time siden:

Så du mener at alle disse miljøorganisasjonene ikke har oppnådd annet enn å fylle sine egne lommer? Jeg er i så fall helt uenig med deg med tanke på den 180 graders holdning folk flest (vel kanskje ikke "folk flest") har til miljøet og det å ikke forsøple omverden!

 

Joda, de har åpnet øynene på folk generelt sett.. og det er vel og bra..men konkrete tiltak for miljøet.. fjerne plast f.eks. kan jeg vanskelig se at f.eks Paul Watson har bidratt med... beriket seg har han derimot .. 

Link to post
Share on other sites

Ida Marie III skrev On 2.11.2017 at 19.11:

 

Joda, de har åpnet øynene på folk generelt sett.. og det er vel og bra..men konkrete tiltak for miljøet.. fjerne plast f.eks. kan jeg vanskelig se at f.eks Paul Watson har bidratt med... beriket seg har han derimot .. 

 

Jeg vet ikke helt hva du mener med "berike seg"...?

 

Jeg vil i stedet rette søkelyset mot de politiske systemene som beriker seg på folks frykt for klimaforandringer (som faktisk skjer uten at vi får gjort noe med det, og slik har det alltid vært). Klima-angsten  lar en hel verden av politiske pamper berike seg med avgifter og miljøskatter. Med ddet som bakgrunn, kommer noe "ENDA" VIKTIGERE

 

Når det gjelder slike faktiske problemer som plast i havene, havet som er vårt livsgrunnlag (ikke bare for livet i havet), som vi mennesker garantert har forårsaket- og MÅ gjøre noe med - der hører vi nesten ingen ting fra de selvrettferdige, og (i egne øyne) moralsk overlegne poltikerne våre.

 

Dette er ikke greitt. Men slik er det. Så hva gjør vi så? Jeg mener VI, som beveger oss i virkelighetens verden ??!

 

I stedet for å diskutere det jeg har sagt ovenfor, inviterer jeg til å komme med egne tanker og gjerne forslag, om PÅ HVILKEN MÅTE man kan løse problemene med plast i havene?  Det er jo to opplagte tiltak som drar i samme retning:

 

1. Vi må SLUTTE å tilføre plast i havene. Hvordan? (Vi gjør jo mye allerede i Norge med reiskulering av plastemballasje, men det må gjøres mer).

 

2. Vi må BEGYNNE å plukke opp plast fra havet. Hvordan får vi til det? Det er nok den største utfordringen, og jeg har ingen håp om at f.eks. de som ønker å legge avgifter på motor i fritidsbåter har tenkt tanken - ennå. Så jeg spør med tanke på følgende:

 

Hvilke ideer finnes det, der vi kan få til noe uten politikernes medvirkning? De komme nok diltende etter, med større  folkeaksjoner eller annet press, men først når det blir stemmer å sanke på den måten også.

 

Selv ser jeg fo meg skip som trekker store oppsamlingsnett etter seg, på områder med konsentrasjon av plast i overflaten. Men det er selvsaagt ikke nok, bare en begynnelse. Enten det er Ppeter Watson elelr andre som organiserer dette, og om de har høy sigarføring eller ikke, eri hvertfall jeg villig til å betale min andel av hva det kan komme til å koste. Her er det resultatet som teller mest.

Redigert av Propell1 (see edit history)

Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-)

Link to post
Share on other sites

Er det slik at FNs klimapanel og CO2 konsekvensene har tatt over for godt gammeldags miljøvern?

 

Plast later til å være et problem. Ikke sikker på om jeg er helt enig med deg, Framtia, i resten. Er man klimaforsker, eller, er man forsker i det hele tatt, så er man avhengig av at noen betaler. Leverer man feil resultater, så blir det ingen funding.

 

Jeg tar ikke stilling til noe her. Men det kan late til at det er noe som ikke stemmer. Men det foreligger faktisk en uenighet om dette. 

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Link to post
Share on other sites

Forureininga til luft og vatn har ikkje vore teke nok på alvor. Her må det meir internasjonal samhandling til. Plastforureininga har vore heilt overskygga av klimatrusselen, som er alvorlig nok, men denne er alvorligere. No bør denne plasttruselen takast på meir på alvor. Både den ein ser og ikkje minst den ein ikkje ser, men får i seg. Og versts av alt; skikkeleg opprydding let seg ikkje gjere. Me må leva med det, og den aukar berre på. Og i mellomtida blir me sjuke og døyr av det. Skrømande!

Link to post
Share on other sites

dennrick skrev for 13 timer siden:

Er det slik at FNs klimapanel og CO2 konsekvensene har tatt over for godt gammeldags miljøvern?

 

 

Ingen tvil om at hysteriet med CO2 og global oppvarming har tatt all fokus, mens reelle forurensing som plast er blitt glemt..

Miljø organisasjoner er blitt kjempe forretning, og fokus settes der de kan dra mest inntekt inn, og på moten nå er global oppvarming.... 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...