Jump to content

Hval på Sotra full av plast


Gudrun

Recommended Posts

Jeg kom til å tenke på all treforedlingsindustri vi hadde i Norge før. De lå gjerne langs en elv og det var ikke småtteri som gikk ut i fjorden og la seg på sjøbunnen. Her i Drammensfjorden var det også slik, og selv om vi har fått Drammenselva så ren at man i praksis kunne drikke av den nå, uten å bli syk (men jeg tar ikke sjansen), er det fremdeles områder i fjorden der man ikke får lov til å mudre fordi det bringer "gammal moro" fram igjen.

Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-)

Link to post
Share on other sites

Trist lesning :nonod:

 

Gudrun: Det hadde vært noe. Men det er jo også essensielt at den massive dumpingen i fattige land stoppes. Det er vel litt enklere og billigere å kaste søppel rett i et mottak framfor å tråle det opp når det har drevet hundrevis av mil med havstrømmene.

Link to post
Share on other sites

Jeg tror man må angripe på flere fronter:

 

 - Mindre bruk av plast, spesielt emballasje og plastposer. I Asia er det vanlig at man går ut av matbutikken med 6 -8 gratis plastposer. Dette er små poser av dårlig kvalitet som oftest ikke blir brukt mer.

 - Slutt å kaste plast i naturen. Renovasjonssystemer må på plass og folk må oppdras. På landsbygden er det i dag liten forståelse for problemet og derav ingen holdninger

 - Samle inn plast på avveie. Oppsamling langs veiene, i kanalene, i elver og vassdrag og ikke minst i havet.

 

Detter er en kamp som vi MÅ vinne.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

...

På landsbygden er det i dag liten forståelse for problemet og derav ingen holdninger

....

 

 

Jeg vet ikke om jeg er enig i dette. Jeg bor i en kommune med noe over 1100 innbyggere. Her er det to foreninger som årlig har ryddedugnader, båtforeningen og jeger og fisk. I tillegg har begge foreningene ansvar for noen søppeldunker plassert i naturen som blir tømt hver uke. De siste årene har det også vært arrangert opprydding i fjæra der det har blitt samlet enorme mengder søppel.

 

Når jeg tenker på hvor mange som er engasjert i det, hvor få vi er i kommunen, og hvor entusiastiske folk er tviler jeg på at prosenten av innbyggere som gjør noe i byene er større.

 

Jeg vil tvert i mot si at engasjementet er stort på bygda og ansvaret folk tar er utrolig.

Link to post
Share on other sites

Jeg tror man må angripe på flere fronter:

 

 - Mindre bruk av plast, spesielt emballasje og plastposer. I Asia er det vanlig at man går ut av matbutikken med 6 -8 gratis plastposer. Dette er små poser av dårlig kvalitet som oftest ikke blir brukt mer.

 - Slutt å kaste plast i naturen. Renovasjonssystemer må på plass og folk må oppdras. På landsbygden er det i dag liten forståelse for problemet og derav ingen holdninger

 - Samle inn plast på avveie. Oppsamling langs veiene, i kanalene, i elver og vassdrag og ikke minst i havet.

 

Detter er en kamp som vi MÅ vinne.

 

Håpar det ikkje er lansbygda her i Norge du snakkar om?

 

Link to post
Share on other sites

Kan vi ikke bare kjøpe mindre?

Det man ikke kjøper, kan heller ikke kastes i naturen.

 

Svigermor klager over at det er så mye plastemballasje på alt mulig og det blir så mye søppel ut av det. Samtidig bugner kjøleskapet av alle typer pålegg, frukter og grønnsaker fra hele verden, til alle årstider. Ferske blåbær og jordbær til pynt på kaka midtvinters, det skal man ha.

Økologiske avokadoer skal man ha, flyfrakt fra Peru. Økologisk svineribbe fra sørnorge på julaften skal det være også, levert på døra i Nordland, av bonden sjøl!

 

Plast over alt, og man vil ha alt og det skal ha topp kvalitet.

 

 

Kjøp mindre, spis mindre, kast mindre. Så enkelt er det.

Redigert av Eureka (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Det er ingen skamm å snu, men å få tilbake slaktere'n, fiskebutikken og kjøbmannen som hadde alt i løsvekt. Er vel å tro på julenissen.

 

Er en hipstersjappe her i Oslo som driver etter gamlemetoden. Løsvekt og vokspapir. Er visstnok populært, men da for de med høy inntekt og uten barn. Prisene er så høye at barnefamilier er utelukket fra denslags "luksus" ;-)

 

Er så heldig å ha fiskebutikk rett ved jobben, der får jeg fisk i løsvekt. Og det er også et kjøpesenter med matvare som har kjøttdisk. Så ja, om jeg ønsker det kan jeg absolutt handle i løsvekt. Problemet er at jeg tipper prisen pr. kg vare fisk/kjøtt vil være 2-3 ganger det jeg betaler ved å raske med meg noe pakket i plast fra frysa. 

 

Ferske råvarer er luksus til luksuspriser. Noe jeg kjøper ved spesielle anledninger, eller feks til helegkos. Ikke hverdagsmat for oss dette, blir alt for dyrt. 

-----------

 

Et mulig svar her er disse maktkassefirmaene. Forsåvidt også de som leverer kolonialvarer på døra. Kanskje de kunne levere varer med mindre embalasje? De har stordriftsmuligheter og leverer ut til sluttbruker. 

Link to post
Share on other sites

Det er ingen skamm å snu, men å få tilbake slaktere'n, fiskebutikken og kjøbmannen som hadde alt i løsvekt. 

Nå, man skal ikke dra så langt for å finne slakteren som pakker det du skal ha i vokspapir, fiskebutikken som også pakker det du har valgt deg ut i vokspapir og bakeren som selger deg et halvt brød i papirpose. Stikkord: sommerhavn.

 

 

Er en hipstersjappe her i Oslo som driver etter gamlemetoden. Løsvekt og vokspapir. 

 

Zero Waste bevegelsen. Brer seg raskt i Europa. Du må ha med din egen emballasje.

Link to post
Share on other sites

Hvorfor skal alltid handleposene være syndebukk. For min del er de nyttige og benyttes både til restavfall og plastavfall. Hadde jeg ikke kjøpt dem når jeg handler i matbutikken, måtte jeg kjøpt dem andre steder.

Jeg tror flere enn meg bruker poser i avfallskurvene på kjøkkenet, soveværelset (lo fra tørketrommelen), på badet, på kontoret og i garasjen.

Derimot er jeg lei Tine sine yoghurtbeger samt plastinnpakkete grønnsaker og bananer. Det samme med Biltemas overdådig innpakkete dupeditter. Allikevel kaster jeg ikke noe av det i naturen.

Jeg tror mye av plastavfallet kommer fra den økte bruken av åpne avfallskontainere. Når hardvinden kommer, havner det letteste avfallet på sjøen.

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Veldig enig med siste taler, og i grunne de fleste. Det jeg savner er en ordentlig biopsi av dritten som er på stranda. Mye er sikkert ikke mulig å finne ut hvor kommer fra, men det som er mulig å gjenkjenne, hva er det for noe og kan det si noe om opprinnelse?

 

At vi må rydde søppel mens andre jobber med den store og langsomme løsningen på å få folk/land til å slutte å hive på sjøen er vel temmelig åpenbart, med mindre vi ønsker å vasse i dritt langs kysten...

 

Samtidig, om søppla avslører at vi selv på noen måte bidrar til dette så er vel det innenfor rekkevidde å få gjort noe med relativt kjapt. 

---------

 

Tømming av snø på sjøen er det vel slutt på i Oslo, og det snør jo knapt lengre.. men ser for meg at det førte mye plastdritt i sjøen. 

Link to post
Share on other sites

Jeg tror man må angripe på flere fronter:

 

 - Mindre bruk av plast, spesielt emballasje og plastposer. I Asia er det vanlig at man går ut av matbutikken med 6 -8 gratis plastposer. Dette er små poser av dårlig kvalitet som oftest ikke blir brukt mer.

 - Slutt å kaste plast i naturen. Renovasjonssystemer må på plass og folk må oppdras. På landsbygden er det i dag liten forståelse for problemet og derav ingen holdninger

 - Samle inn plast på avveie. Oppsamling langs veiene, i kanalene, i elver og vassdrag og ikke minst i havet.

 

Detter er en kamp som vi MÅ vinne.

 

Som om jeg skulle sagt det selv, enig!!!  De fleste alvorlige problemer har flere enn bare ett riktig svar, og må angripes fra flere sider!

 

Jeg er opptatt av norsk industri og utvikling av den, og har tidligere nevnt Tomra.

Jeg oppdaget denne nyhetsnmeldinigen fra Tomra.

 

Så de er i gang med å ta tak i dette. Ingen ting er bedre enn å lage felles interesser mellom industir og utviklign, og miljøtiltak - i motsetning til politisk styring, skatter og avgifter (Pisk ELLER gulrot, altså - det må kanskje også politiske vedtak ti rundt i verden. Men det behøver ikke altlid bety økte skatter/avgifter!).

 

Så lot jeg fantasien leve fritt litt. Jeg tenkte på det geniale i sin tid (rent forretningsmessig, altså - ikke så miljøvennlig i forhold til hvaler) med hvalkokeriene til Anders Jahre.  Han fornyet hvalfangsten og tjente store penger på det. Men vi vet alle at det var altfor effektiv fangst, så det trenger man ikke kommentere. Det er bare et eksempel på effektiv drift til havs.

 

Så hvis den oppfinnsomme nederlenderen vi har lest om tidligere i denne tråden, trenger hjelp, kanskje vi kan bygge om ett eller flere supplyskip (eller andre skip som ikke har noe å drive med lenger) til plastfabrikk av resirkulert plastfangst til havs?

 

Hvis man klarer å plassere en eller flere "fangststasjoner" i rette posisjon, slik havstrømmene samler inn plasten der den flyter rundt, kan skipet ligge på samme sted i årevis og levere plastpellets eller blokker av plastråstoff til frakteskip som henter det. -Og siden alt flyter på havet, burde det være rimelig enkelt å skifte posisjon av og til også, vil jeg tro.

 

Jeg ser for meg fangst, sortering og bearbeiding i en kjede, der norsk kapital, skipsfart og teknologi kan ha MYE å bidra med i alle trinn.

 

De kunne også drifte det meste av dette med fornybar elektrisitet også.

 

En fremtidsidé for norsk industri, skipsfart og miljjømoralisme, tre fluer i ett smekk?

(Og uten at vi får regningen over skatteseddelen også, kanskje?  Da kalles det VINN-VINN... og VINN!)

Redigert av Propell1 (see edit history)

Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-)

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Og hva med å sikre retur av all plast som lages for industrielt bruk? Det faktum at hver femte bonde i Norge ikke returnerer plasten sin skaper mange tonn på avveie hvert eneste år. Sikkert tilsvarende eksempler fra andre næringer også. 

 

Plast er jo et supert produkt i mange sammenhenger, men noen skarpe hoder burde kanskje sette seg ned og finne andre løsninger der vi i dag bruker plast som et engangsprodukt. Dvs blir brukt en eneste gang og så kastet. 

Link to post
Share on other sites

Forbud mot å kaste plast utenfor returordningene. Store bøter.

AVGIFT (tenk at jeg sa det) på unødvendig plastemballasje i varehandelen. Slik avgift må gå til en belønnningsordning for returplast, og holdes helt isolert fra politikerne for ellers tar de disse pengene og bruker det for å innfri noen valgløfter.

 

En tanke kan være at slik plastavgift settes inn på to steder: Innkjøpssdien for de som produserer plastemballasjen, og avgift på design av unødvendig plastemballasje for å gjøre varene større. Ingen avgift på sluttleddet, der forbrukeren åpener sin lommebok. En slik avgift må inngå som en del av produksjonskostnaden, for det er der man FØRST må tenke "minst mulig plast".

 

Belønningen kan settes inn på returstedet på en eller annen måte, slik at den tilfaller den som sørger for plastreturen: Forbruker eller renovatør.

 

Panteordningen på flasker er jo veldig vellykket, og der kan man velge om man vil cashe inn panten i kassa, eller trykke på en knapp og få et lodd man kanskje vinner noe på.

 

Dette er ikke ferdig tenkt, så vennligst kom med bedre ideer, i stedet for å protestere på mine forslag/høyttenkning...

 

Mitt viktigste synspunkt,e r at slike avgifter må holdes innefor lukkede pengesystem/organisering, og ikke på noen måte gjøres tilgjengelig for poltikere som aldri får nok å bruke opp på "gode formål". Gode formål er bra det, problemet er bare at det er de som ønsker å ta pengene, som selv vedtarr hva som "er et godt formål"!

Redigert av Propell1 (see edit history)

Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-)

Link to post
Share on other sites

Klart, det er jo store fordeler med plastemballert mat. Holdbarheten øker betraktelig.

I en nrk-debatt ble det sagt at en uemballert agurk holder i 1 uke hos forbruker. Er den pakket i plast holder den opptil 3 uker.

 

Så skal vi kvitte oss med emballering må man nok reduserte antall varer i kjøleskapet og spise opp det man har innen holdbarheten.

 

Plastflasker er jo fryktelig enkelt her i landet. Det er bare å kutte ut all drikke på plastflasker, brus, juice, saft, kildevann etc, så er det 3 problemer som er løst: plastflasker, hull i tennene og fedme.

 

Vi har rent vann i springen alle som en, -enn så lenge.

Link to post
Share on other sites

Her finner en mye skummel dokumentasjon.

https://www.facebook.com/justoneocean/?hc_ref=NEWSFEED

 

Se for eksempel videoen av dumping av avfall i Amazonas . . .

https://www.facebook.com/justoneocean/photos/a.1489077487984782.1073741827.1469694876589710/2158331921059332/?type=3&theater

 

Personlig tror jeg dette problemet er så stort i omfang og uvesenet kommet så langt at jeg ikke ser noen praktisk løsning.

Ellers er jeg stort sett optimist . . .

Redigert av NilsPils (see edit history)

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Satt å tenkte litt under dokumentaren i går..,

 

Hva er værst og best for miljøet, havet, naturen og dens organismer og skapninger:

 

Brenne opp en søppelsekk med forskjellige typer plast fra en husholdning eller å hive innholdet på sjøen ( forutsatt at det ikke plukkes opp igjen, men brytes ned i det lange løp)

 

Med å brenne opp mener jeg det å legge den på bakken og sette fyr på den. Altså brenne uten optimale forhold og rensing av avgasser.

 

Forøvrig ganske interessant den sekvensen med at organismer fester seg til plastbiter, vokser på den, og får plastbiten til å synke.

 

Ellers var det jo veldig illustrerende da en ørliten mengde plast ble tilsatt et akvarium med fisk...

Redigert av Eureka (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Hva er værst og best for miljøet, havet, naturen og dens organismer og skapninger:

 

Brenne opp en søppelsekk med forskjellige typer plast fra en husholdning eller å hive innholdet på sjøen ( forutsatt at det ikke plukkes opp igjen, men brytes ned i det lange løp)

 

Med å brenne opp mener jeg det å legge den på bakken og sette fyr på den. Altså brenne uten optimale forhold og rensing av avgasser.

 

 

Jeg er ikke sikker. Men ut fra hva jeg har skjønt så er det forsåvidt lov så lenge det ikke er "omfattende brenning av.."

 

Men så var det det med dioksiner da. Dioksin er en samlebetegnelse på klorholdige gifter som er giftige for mennesker og blant annet kan føre til kreft og annen faenskap. Når vi brenner plast så dannes det dioksiner, som ei heller brytes ned men kan føres avgårde i luft og med havstrømmer. 

 

Brenning av plast kan gi utslipp av miljøgifter, blant annet dioksiner, som er tungt nedbrytbare i naturen og som opphopes i næringskjedene.

– Dette er også stoffer som kan være giftige for mennesker og føre til helseplager i befolkningen lokalt, særlig blant de som har luftveissykdommer. Dioksiner kan dessuten fraktes langt med luft- og havstrømmer.

Fra wikipedia om dioksiner:

Dioksin er en samlebetegnelse på en gruppe klorholdige giftstoffer som dannes under forbrenning av organisk materiale så lenge det er klor til stede. Dioksin er uten tvil giftig for mennesker. Giften fører over lang tids eksponering til økt risiko for kreft, reproduksjonsforstyrrelser, nedsettelse av immunforsvaretnevrotoksiske effekter og «hormonvirkninger».

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...