Jump to content

Solcellepaneler, valg av type, størrelse og montasjen


VannTro

Recommended Posts

Familiesnekke skrev 5 minutter siden:

 

Hvorfor velger du akkurat denne produsenten? 

 

Jeg handler det jeg kan fra Seatronic, da de er min favorittbutikk på slikt utstyr. Merket er også kjent for meg fra før som av de bedre, noe en rekke teste også viser. 

Her er også noen som mener det samme: https://www.seilmagasinet.no/innhold/seilbater-og-utstyr/?article_id=37775

 

Link to post
Share on other sites

Familiesnekke skrev On 22.3.2019 at 14.40:

@Worry II; godt poeng angående kvalitet med hensyn til levetid! 

Hvorfor velger du akkurat denne produsenten? Har du fått tips fra noen at dette er god kvalitet?

 

Er det noen flere her som har eksempler på god og dårlig kvalitet?

Jeg kjøpte flexibelt panel fra kina. Og det holdt kun 1år. Bane i koblingsboks hadde irret av. Husker ikke merke. Lurt og tette litt ekstra med sillikon ved koblinger ,hvis panel står plassert der det kommer saltvann

Båt er livet.

ørnvik15fot m 40hk tohatsu, fjord weekend24 m 260bensin, bayliner 29 m300bensin..

Dalmarin 38 stålbåt med flybridge og tmd 70 diesel 235kh ,750liter vann

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
Jernklumpen skrev 19 minutter siden:

Jeg kjøpte flexibelt panel fra kina. Og det holdt kun 1år. Bane i koblingsboks hadde irret av. Husker ikke merke. Lurt og tette litt ekstra med sillikon ved koblinger ,hvis panel står plassert der det kommer saltvann

 

Søstra mi viste frem et panel hun skal ha til bobilen, kjøpt via Alibaba. Ikke helfleksibelt, men uten ramme. Selve "lammineringa" av solcellene så ikke helt kvalitetsmessig ut og jeg ville nok tettet ekstra rundt om jeg selv skulle brukt de på båten. Eller egentlig, prøvd å få tak i noen med bedre kvalitet ;-)

Link to post
Share on other sites

Hva slags regulator har du? Det gode resultatet tilsier en MPPT regulator, merke og typebetegnelse.?

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Familiesnekke skrev On 22.3.2019 at 14.40:

@Worry II; godt poeng angående kvalitet med hensyn til levetid! 

Hvorfor velger du akkurat denne produsenten? Har du fått tips fra noen at dette er god kvalitet?

 

Er det noen flere her som har eksempler på god og dårlig kvalitet?

 

Jeg har brukt disse fra Sparlys i 6 år nå, og er veldig fornøyd. Jeg har ikke funnet fysisk mindre paneler med samme ytelse.

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...
Dreuf skrev On 22.6.2018 at 12.02:

Siden jeg har vært en pådriver for ebay paneler så må jeg nå bite i det sure eplet og innrømme at panelet mitt leverer ikke som forventet (ref en annen tråd her).

En gang har det vel vært oppe i 60-70w ellers ligger det normalt på 20-40w. 

Jeg har målt spenningstap direkte fra panelet til regulator, men greier ikke å måle noen særlig forskjell så det er ikke kablingen som er problemet mitt..

 

Her er ett utdrag fra siste dagers lading:

607389406_Skjermbilde2018-06-22kl_10_44_51.png.ae6692d927ae485798283af927a25316.png

 

Jeg har nå ett 50-60w panel fra sparelys som ligger fast på lukegarasjen.

I tillegg har jeg dratt med meg 100w ebay panelet mitt rundt forbi, det lader jo litt så når vi ligger i uthavn så har jeg koblet det til via MC4 kontaktene. Problemet med disse kontaktene er at de er veldig vanskelig å koble fra med håndmakt uten verktøy.

Så for litt siden så klippet jeg vekk alle MC4 kontakter og loddet heller på XT60 kontakter:

shopping.png.e3ab747d8215485411ba0d46db9ad56f.png

Ikke så veldig vanntette men det gjør ikke noe da dette er ett panel jeg tar inn og ut. Og i regnvær så gidder jeg nok ikke å ta det ut.

Men plutselig så begynte 100w ebay panelet mitt å levere.

 

- Så om du har ett panel som leverer dårlig, sjekk kontaktene før du evnt kasserer.

Link to post
Share on other sites

britneyfan82 skrev On 13.3.2019 at 12.52:

Har noen erfaringer med dette stativet?

 

https://seatronic.no/noa-stativ-til-solcellepanel

 

Tenkte å feste dette bak på pushpit. Har lett litt rundt etter folk med erfaringer fra dette, uten å finne noe god review.  

 

Jeg har stativet som er hakket kraftigere (Det som skrus fast i båten på nederste feste) på min maxi 77. Er kjempefornøyd og det har hittil til alt av vind og vær også gjennom vinterstormene i havnen. Ved lite strøm kan jeg alltid maksimere lading ved og vri og vinkle panelet mot solen. Ved svai vinkler jeg panelet mot soloppgangen og når jeg står opp har jeg ofte allerede riktig med strøm. Jeg har et 80w panel montert du kan fint ha et 100-120 w montert også. 

 

Er det noe spesielt du lurer på om stativet?

 

 

3C859E07-9D14-44F1-9479-D0415CAD8C34.jpeg

67FF8431-7784-4EE0-B692-E6CDBE19AA81.jpeg

36660157-9416-4636-B7B2-639F8DEB817F.jpeg

Redigert av Ttopp (see edit history)
Link to post
Share on other sites

2 hours ago, Dreuf said:

- Så om du har ett panel som leverer dårlig, sjekk kontaktene før du evnt kasserer.

 

Jeg kan underskrive på denne. Jeg bruker disse pluggene fra Maritim for å koble til vårt flyttbare panel: https://www.maritim.no/koplingsplugger

 

Kontaktene irrer ganske kraftig selv om de ikke er direkte eksponert for vær og vind når de ikke er i bruk, så jeg må regelmessig pusse dem for å ha god kontakt. Jeg ser med en gang på appen til regulatoren (Victron) når ladingen synker eller forsvinner, og så er det fram med pussesakene.

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

Hei etter ett par år med solcelle vurderer jeg å utvide med litt mer panel. 

I den forbindelse dukker det opp noen spørsmål. 

 

Jeg har i dag 2 stk 75 w sunbeam fleksible paneler det ene ligger på lukegaragen med fleksible fester slik at jeg kan flytte det rundt, det andre kobler jeg til ved behov når vi ligger i ro.  Jeg har en victron 75/15 regulator.

 

Jeg ser at jeg har mulighet til feste ett par paneler på  mellom 20 til 40 w må måle litt nøyere først. Total økning blir da mellom 40 og ca 80 W i tillegg til de 150 jeg har fra før. 

Er regulatoren min stor nok ? 

Når jeg har 2 x 75w fra før kan jeg da koble til 2 mindre på samme regulator, eller må jeg ha samme W styrke dersom jeg skal koble til fler?

Bør jeg ha samme fabrikat på de jeg  skal utvide med?

Aktuelle paneler til utvidelse som jeg har sett for meg er disse . Kommer som nevnt litt ann på plassen, disse kommer til å bli limt fast.

 

https://seatronic.no/strom/solcellepaneler/solcellepaneler/sunbeamsystem-20w-tough-long-fleksibelt-og-flushmontert-solcellepanel

 

https://seatronic.no/strom/solcellepaneler/solcellepaneler/solpanel-sunb-37w-tough-flush

 

Det er innafor den røde streken her jeg ser for meg plass til 1 mindre panel på hver side, paneletsom ligger over her er ett extra panel som jeg flytter rundt.

20200621_140314.jpg.7b8d8c208e9abbc7d30cd936d97afdd1.jpg

Link to post
Share on other sites

Sjekk hva som er max amp totalt på alle paneler. Da ser du om regulator er stor nok. Det er veldig skjelden man får inn det som står som max på paneler. Og siden dine paneler ligger flatt, så får du skjelden max. Min tracer 30a mppt regulator har jeg hatt 31.5a ut av og den ble ikke varmere enn at jeg kunne holde på den.

Båt er livet.

ørnvik15fot m 40hk tohatsu, fjord weekend24 m 260bensin, bayliner 29 m300bensin..

Dalmarin 38 stålbåt med flybridge og tmd 70 diesel 235kh ,750liter vann

Link to post
Share on other sites

51 minutes ago, leopard said:

Hei etter ett par år med solcelle vurderer jeg å utvide med litt mer panel. 

I den forbindelse dukker det opp noen spørsmål. 

 

Jeg har i dag 2 stk 75 w sunbeam fleksible paneler det ene ligger på lukegaragen med fleksible fester slik at jeg kan flytte det rundt, det andre kobler jeg til ved behov når vi ligger i ro.  Jeg har en victron 75/15 regulator.

 

Jeg ser at jeg har mulighet til feste ett par paneler på  mellom 20 til 40 w må måle litt nøyere først. Total økning blir da mellom 40 og ca 80 W i tillegg til de 150 jeg har fra før. 

Er regulatoren min stor nok ? 

Når jeg har 2 x 75w fra før kan jeg da koble til 2 mindre på samme regulator, eller må jeg ha samme W styrke dersom jeg skal koble til fler?

Bør jeg ha samme fabrikat på de jeg  skal utvide med?

Aktuelle paneler til utvidelse som jeg har sett for meg er disse . Kommer som nevnt litt ann på plassen, disse kommer til å bli limt fast.

 

https://seatronic.no/strom/solcellepaneler/solcellepaneler/sunbeamsystem-20w-tough-long-fleksibelt-og-flushmontert-solcellepanel

 

https://seatronic.no/strom/solcellepaneler/solcellepaneler/solpanel-sunb-37w-tough-flush

 

Det er innafor den røde streken her jeg ser for meg plass til 1 mindre panel på hver side, paneletsom ligger over her er ett extra panel som jeg flytter rundt.

20200621_140314.jpg.7b8d8c208e9abbc7d30cd936d97afdd1.jpg

Les også denne siden. Mye god info om hva som er begrensende mhp parallell og seriell kobling av forskjellige solcellepaneler :smiley:

 

https://www.alternative-energy-tutorials.com/energy-articles/connecting-solar-panels-together.html

Link to post
Share on other sites

Jernklumpen skrev for 2 timer siden:

Sjekk hva som er max amp totalt på alle paneler. Da ser du om regulator er stor nok. Det er veldig skjelden man får inn det som står som max på paneler. Og siden dine paneler ligger flatt, så får du skjelden max. Min tracer 30a mppt regulator har jeg hatt 31.5a ut av og den ble ikke varmere enn at jeg kunne holde på den.

Ja dersom jeg går ut i fra 80W i tillegg er jeg godt innafor på regulatoren ser jeg.

 

Da gjenstår det bare om jeg kan koble disse sammen med de jeg har. Alt er paralle koblet. 

 

Jeg kikket litt på linken du la ut @YngveKL  så vedlig ingformativ ut men jeg ble ikke så mye klokere :) 

Link to post
Share on other sites

Tenkte spesielt på det å koble paneler med ulike spesifikasjoner, altså ulike paneler. Siden du kobler parallell, vil spenningen fra det panelet med lavest spenning bli begrensende. Du vil aldri få høyere spenning enn dette. Amperen fra de enkelte panelene kan summeres opp. Se bilde :smiley:

Screenshot_20200621-174256_Chrome.jpg

Her ser vi at det å koble inn 3V/1A panelet senker effekten betraktelig (kun 27W). Panelet til høyre gir 45W alene, mens de to til høyre gir tilsammen 56W.

Redigert av YngveKL (see edit history)
Link to post
Share on other sites

YngveKL skrev for 1 time siden:

Tenkte spesielt på det å koble paneler med ulike spesifikasjoner, altså ulike paneler. Siden du kobler parallell, vil spenningen fra det panelet med lavest spenning bli begrensende. Du vil aldri få høyere spenning enn dette. Amperen fra de enkelte panelene kan summeres opp. Se bilde :smiley:

Screenshot_20200621-174256_Chrome.jpg

Her ser vi at det å koble inn 3V/1A panelet senker effekten betraktelig (kun 27W). Panelet til høyre gir 45W alene, mens de to til høyre gir tilsammen 56W.

Ok takk . 

Det var det jeg frykta, da får jeg finne en annen plass og utvide med ett likt de jeg har 

Link to post
Share on other sites

De fleste av disse panelene fra Sunbeam m/venner har gjerne en Voc på rundt 21-23V, og du burde kunne koble flere av de i parallell.

Dessverre er det dårlig med datablad ute for de 75W-panelene du har i dag, men jeg foreslår at du slår på tråden til Seatronic om du har handla utstyr derfra fra før av, de har grei kontroll :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

Hei 

Som nevnt tidligere I denne tråden hadde jeg 1 batteri som konka i 2018.

Jeg kjøpte da 3 nye like de som satt der i fra før.

I vinter har jeg fått mistanke om at batteri banken er dårlig. Jeg har mått lade hver 14 dg fordi batteriene har blitt lave selv uten forbruk på. Har kun på 1 router som er koblet utenfor hovedstrøms bryter.

Har nå satt ut båten  og ser at batteri banken faller fort.

Jeg har lada ett døgn nå og målte syrevekta og alle cellene havner innenfor hvite feltet altså på kun  fair.

Da ser det ut som at hele banken må byttes igjen 😡

Er det noe en kan gjøre for å sjokke dem litt eller er det bare å bytte.

16482871119601696125209451056496.jpg.db8f0e8a5707f05aa362083223bb434f.jpg

Link to post
Share on other sites

Det er langt fra normalt at en ny batteribank i bra kvalitet bare varer i 4 år.

 

Har du noen formening om hvorfor batteribanken allerede kan være dårlig? Dyputladning?

 

Har du undersøkt om det kan være andre kilder/strømlekkasjer som tapper batteribanken?

Link to post
Share on other sites

Hei 

Jeg har ikke funnet noe som trekker strøm og jeg merker at når jeg har mye forbruk på så faller de veldig fort. De har heller  ikke vært dyputladet.

Jeg også synes det er kort holdbarhet på disse.

Jeg tok av laderen nå satte på kjøleskapet og ventet 5 min med å sette på diesel varmeren da falt batteriene ned til 12.2 og varmeren slo seg av.

Link to post
Share on other sites

Euroglobe er jo kvalitetsbatterier og skal leve lenge. Mine to Euroglobe Semitraction 140Ah batterier går nå inn i sine 9. år. De står som forbruk og for trusteren.

 

euroglobe_140.jpg.221515bb63467a58e6a4d9cca7851694.jpg

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...