Jump to content

Solcellepaneler, valg av type, størrelse og montasjen


VannTro

Recommended Posts

Overspenning er helt klart noe som kan skape problemer.  Men du har jo Euroglobe batterier med mulighet til å sjekke hver enkel celle ved å måle syrevekt. Har du gjort det? Har du ikke gjort det. GJØR DET!

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Lars H. skrev for 2 timer siden:

Overspenning er helt klart noe som kan skape problemer.  Men du har jo Euroglobe batterier med mulighet til å sjekke hver enkel celle ved å måle syrevekt. Har du gjort det? Har du ikke gjort det. GJØR DET!

Nei har ikke målt dette. Skal gjøre det er denne god nok for å sjekke status.

 

 

Screenshot_20181011-230035.jpg.33e53d0c530e05ad2b6c853f3f011478.jpg

Link to post
Share on other sites

Hei da har jeg sjekket litt mer.

På 2 batterier så cellene slik ut.

20181012_085515.jpg.1f64fddb673f79996fc6c09d234b166c.jpg

 

På det tredje så 5 celler slik ut.

20181012_085014.jpg.d4664297c274d661a9f562648994e1fc.jpg

 

Og den sjette cella så slik ut.

20181012_085054.jpg.0802e0ccd049ac724dbfc22d1d789f6d.jpg

 

Så da er det vel bare å bestille seg 3 nye batterier.?

 

Er det noe farlig å la dette stå på landstrøm og lading til jeg får montert nye.

Link to post
Share on other sites

Lithium hadde vært noe, men prisene er for høye ennå synes jeg ?

Går nok for noe av det samme igjen tenker jeg, sjekker litt priser og prøver å få dette på plass før opplag så er det ute av verden for ny sesong. 

 

Må takke alle for gode innspill og hjelp til feil søking hadde ikke klart dette så fort selv,  dette er Båtplassen sin på det beste :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

Batteriene burde holde 10 år. Jeg tester syrevekten hvert år. Og defekt celle ved halvgått løp, ville begge batteriene mine åket ut og to nye inn. Og det skjer lenge før resultatet blir så rødt som hos @leopard. Jeg børser ikke med det der. Konsekvensene er for store. Og ladingen hadde jeg stoppet umiddelbart. Faren er at laderen, når den kun reagerer på spenningen i batteriet, øker ladespenningen og hele batteribanken overlades og begynner å gasse hydrogen (knallgass).

Redigert av Hulda (see edit history)
Link to post
Share on other sites

leopard skrev 3 minutter siden:

Ok takker @Hulda    jeg har koblet av laderen nå.  Bestiller meg 3 nye like de jeg har. 

Mitt holdt halve tiden av det du sier @Hulda er det bare noe som kan skje, eller er det feil bruk som kan forårsake dette. 

Vanskelig å si. Noen ganger kjøper man ferdig defekte batterier. Jeg måler hvilespenningen når jeg kjøper batterier. Noen ganger skjer det bare. Andre ganger er det brukerfeil, eller brukermønster. Jeg slipper ikke batteriene lenger ned enn 70%. Bare noen timer. Så starter ladingen opp til 100 %. Batteribank på 450 Ah og lader på 50 A. Alltid vedlikeholdslading, Huldas elektriske anlegg er aldri helt 'kaldt'.

Link to post
Share on other sites

Helt greit, pass bare på at de frakoblete polskoene slenger rundt og kommer borti noe annet elektrisk.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...
leopard skrev On 12.10.2018 at 11.24:

Ok takker @Hulda    jeg har koblet av laderen nå.  Bestiller meg 3 nye like de jeg har. 

Mitt holdt halve tiden av det du sier @Hulda er det bare noe som kan skje, eller er det feil bruk som kan forårsake dette. 

 

Det er en ørliten mulighet for at solcelleladeren din har ødelagt batteriene dine, jeg fikk denne nå:

https://www.victronenergy.com/blog/2018/12/04/mppt-update-to-v1-37-recommended/

 

image.png.a1fe85992cc6802f469b73bbd3306d37.png

Link to post
Share on other sites

  • 3 måneder senere...

Vi planlegger å få på plass et solcellepanel til årets sesong. Har en 31 fots seilbåt, og ønsker i utgangspunktet ikke å ha panelet på hyttetaket.

 

Har noen erfaringer med dette stativet?

 

https://seatronic.no/noa-stativ-til-solcellepanel

 

Tenkte å feste dette bak på pushpit. Har lett litt rundt etter folk med erfaringer fra dette, uten å finne noe god review.  

Link to post
Share on other sites

Monterte dette 150watt panelet i dag. Monokrystall. (Monokrystall er mer effektivt en polykrystall) lagde svingbart system med gjengestang og muttere. Da kan panelet stå i ca70grader og fange den lave sola som er på vår og høst. 5.5a ladet dette ved overskyet, men veldig lyst vær i dag. Trur det lader max 8.5a. 

 

Kjøp større paneler enn du behøver, det blir skjelden så mye a som oppgitt.

 

Har totalt 330watt paneler her. Alle koblet med plusskabelen sammen (paralell?) Pga forskjellig skygge fra båten. Byttet til mppt regulator (da steg amp med 2 under lading) venter på ny mppt regulator fra kina nå(20a) satser på lading rundt 20a på de beste soldagene nå. 

20190312_124246.jpg

20190312_124251.jpg

20190312_124226.jpg

Båt er livet.

ørnvik15fot m 40hk tohatsu, fjord weekend24 m 260bensin, bayliner 29 m300bensin..

Dalmarin 38 stålbåt med flybridge og tmd 70 diesel 235kh ,750liter vann

Link to post
Share on other sites

Maika skrev On 10.12.2018 at 15.00:

Du har vel skrevet det før, men hva mener du er riktig spenning man skal måte på batteriet i butikken?

Hei,

Batterier som har stått lenge utladet blir degradert. Om du skal kjøpe 3 batterier så kan det være lurt å sjekke spenningen. Er den lik er ihverfall tilstanden lik på alle batteriene. Normalt skal et nytt bly/syre batteri ligge på 12,8-12,9 Volt. Om spenningen er lavere er det jo et tegn på at de ikke har vært etterladet. Er de nede på 12,5 volt er det all grunn til å reagere, Men man vet aldri. Batteriene kan ha hatt enda lavere verdier, og så ser altbra ut fordi de er nyladet når du får de. Jeg lader som regel opp nye batterier. Lar de stå noen dager eller hls en uke da skl de ligge på 12,8-12,9

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Hei; det er båtmesse på Lillestrøm og jeg lurte på om jeg skulle investere i mitt første solcelleanlegg. Jeg leser mye positivt om Victron regulator, men hva slags merke/modell solcellepanel bør jeg gå for?

Det skjer jo utvikling hele tiden; så hva bør jeg kjøpe i 2019?

-Hvilke panel gir «som lovet»?

-Hvilke panel gir mest strøm for pengene?

-Er det noen paneler som fremdeles virker greit, selv om bare en liten del av panelet får skygge? 

-Selger av Sunbeam Tough-panelene påstår dette, men dette er også veldig dyre paneler; stemmer det?

-Victron panel; er det gode greier?

-Hva med MaksPower sine egne panel?

-Sunwind sine MaxPower?

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Familiesnekke skrev 1 time siden:

-Hvilke panel gir «som lovet»?

-Hvilke panel gir mest strøm for pengene?

 

Dette bør komme bak det som har meg holdbarhet og kvalitet å gjøre. Styr unna 1000-kroners panelene (50w) om de skal ligge på dekk, for de er ikke "rugged" nok til å ligge der i flere år, uten å flasse. Dette var etter 2 år. (995,- på Seatronic) I år ser det enda værre ut.

Problemet jeg møter på nå, er at Tough-panelene på samme styrke er en god del mindre, så skruehullenen etter det gamle kommer til syne. :sad:

Jeg skal bytte til et av disse, i alle fall:

https://seatronic.no/strom/solcellepaneler/solcellepaneler/sunbeamsystem-50w-tough-quickfix-solcellepanel

https://seatronic.no/strom/solcellepaneler/solcellepaneler/sunbeamsystem-tough-56w-solcellepanel

https://seatronic.no/strom/solcellepaneler/solcellepaneler/sunbeamsystem-54wblack-tough-fleksibelt-og-flushmontert-solcellepanel-i-svart-utforelse

 

 

DSC_0562.JPG

Redigert av Worry II (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...