Jump to content

Solcellepaneler, valg av type, størrelse og montasjen


VannTro

Recommended Posts

Jeg har bilder,  av slike paneler som det tok fyr i i fjord sommer, på 2 båter.

 så vær forsiktig  med disse panelene  som kan bøyes  de blir fryktelig varme.

skal sende dem til deg VT  så snart eg finner dem. 

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Link to post
Share on other sites

Så på bildene, det ser jo unektelig helt uggent ut, men er du sikker på at det er varmgang i selve panelet, jeg synes det ser ut som det er en svidd strek mellom de to første stedene det er svidd og der det har tatt skikkelig fyr) ?

Jeg har sett kalesje med pastvinduer hvor solen har svidd puter i cocpit via plastvinduet i kalesjen(det var et takvindu hvor det hadde lagt seg en vanndam).

Kan du publisere bildet i denne tråden Careka ?

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Har snakket med Careka og ble enig om å legge ut bilde av et 140 watt Sunpower fleksiblelt panel som tok fyr(han hadde trøbbel med å legge ut fra telefon, derfor gjør jeg det).

Panelet lå på taket av en Fountain Pajot 41 Cat. Det samme skjedde også med en båt i Danmark.

Panelene blir vistnok utrolig varme, med et veldig uheldig resultat som ingen ønsker. Vil tro det kan hjelpe om panelene ikke ligger helt nedpå underlaget. Uansett, ikke noe bra å se at slik kan skje.

5aeff02be930a_Solcellebrent.jpg.760ce24ae950b6aae5529bad528ea068.jpg

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Dyre tyske bøybare paneler,  kjenner jeg til hvor belegget begynnte å gå i oppløsning bare ettter en sesong.

Så for min del er det kun stive skikkelige paneler med glassplate,  og sørg for at det er lufting under dem.

Brann ombord er noe vi ikke ønsker å ha.

 

Redigert av Careka (see edit history)

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Link to post
Share on other sites

Oi, det der så jo ikke bra ut nei! Hva med å montere panelet på ei aluminiumsplate og montere den med luftspalte mellom plata og dekk? Aluminium leder varme veldig godt, og vil virke som en kjølflate på undersiden, i tillegg vil den jo sørge for at evt. varmeutvikling ved en direkte feil ikke får direkte kontakt med båten.

Link to post
Share on other sites

Tror man bør være nøye å gå over cellene på disse panelene med jevne mellomrom.

Er ikke lett å se om panelet over har blitt utsatt for noe, her er en video av ett kina-panel som tar fyr.

Ser man godt etter så ser det ut som cellen som begynner å brenne har fått seg en knekk.

 

Rart at panelene ikke er lagd i flammedempende materialer...(om det finnes noe som er bøyelig og flammedempende).

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Uff det så ikke bra ut. 

Jeg er  forsåvidt ikke veldig bekymret mine paneler har godt med luft under og er i følge omtalen laget for tøft maritimt miljø. 

 

‘’Panelet har hvit farge bak ensfarget mørke celler uten loddinger og ledninger. TOUGH er utviklet for å tåle et tøft maritimt miljø.SUNBEAMsystem bruker solceller tilvirket i USA.

Dobbel UV-beskyttelse. Større motstandsdyktighet mot riper. Kvalitetskabler og -kontakter. 5 års garanti fra produsent’’

 

 

Men skal selvsagt følge nøye med,. 

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
Komodo skrev for 12 timer siden:

Oi, det der så jo ikke bra ut nei! Hva med å montere panelet på ei aluminiumsplate og montere den med luftspalte mellom plata og dekk? Aluminium leder varme veldig godt, og vil virke som en kjølflate på undersiden, i tillegg vil den jo sørge for at evt. varmeutvikling ved en direkte feil ikke får direkte kontakt med båten.

 

Da er en vel i praksis noe nær rigid panel med ramme, som koster en brøkdel. Men om en først har fleksible så kan det være en løsning. 

Link to post
Share on other sites

VannTro skrev On 9.5.2017 at 7.47:

 

Kom bare med de, jo flere jo bedre :thumbsup:

 

Jeg merker at den regulatoren jeg så for meg kommer til å "vokse" til en 30 amp. Jeg har en groende følelse av av det kon komme flere paneler etter hvert, flere enn jeg ser for meg akkurat nå. Da er det kjekt å ha litt å gå på :yesnod:

 

Ja, da blir det nok et panel til. Sunwind Max Power denne gangen også, men nå et 160 watt panel. Da blir det 360 watt til sammen og oppunder 20 ampere lading på solrike dager. Nå håper jeg at det er mulig å få tak i NOA 32mm fester før ferien starter. Produseres i Sverige, så det bør gå.

Da var det i hvert fall smart å kjøpe 30 ampere regulator slik at kapasiteten er der.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

hehe... Artig! Det er dyrt å ikke få sjøsatt båten later det til:wink:

 

Vi har tre helger i beltet nå, og nå sist i uthavn fra fredag til søndag. Med 700Ah, som da er satt til 556 Ah på batterimonitoren (ja, det er Victron, det også), så dro vi ned banken til ca 82% ila natt til lørdag. Tenkte at nå skal vi bare gjøre som vi vil med strøm for å teste litt. på det meste dro vi 25A ut av batteriene med "vanlige" forbrukere. Ila lørdag fikk jeg totalt 1.56 kWh fra de tre panelene på til sammen 300W. Det ladet på det meste med 192W, hvilket batterimonitoren mente var 15A. Ladesyklusen er allerede nå ganske lang med tidlig oppstart om morgenen og til et stykke ut på kvelden. Da vi reiste inn i 12 tiden på søndag var vi nede i 62% på banken. Da hadde vi også kjørt kaffetrakter 2-3 ganger, og varmtvannsbereder ca 40 minutter. Jeg kjørte også motorene på lørdag i 45 minutter for både å lade litt og for å varme vann. Varmeren gikk hele dagen fra morgenen av og til leggetid. Vi var 5 ombord med konstant lading av telefonen til tenåringen, samt en del andre ipader og telefoner innimellom. 2 stk TVer på kvelden.

 

Konklusjonen med dette solcelleanlegget og ved strømforbruk som fulle sjømenn, er at vi kan greit tilbringe en helg uten å bekymre oss veldig for strøm. Ila dagen, så var ladingen større enn forbruket. Tror dog banken er litt gåen nå som batteriene har blitt herjet med pga min uvitenhet tidligere i det de er på vei inn i sin 5. sesong.

 

Jeg forlot båten uten landstrøm, og med begge kjøleskapene (Waeco) stilt inn på "5" Ifjor gikk det fint med ett kjøleskap på. Tipper dette vil gå greit også. Må bare sette på landstrøm innimellom for å topplade start og thruster batterier.

 

Men er altså svært så fornøyd med solcelleanlegg. Det er en sånn "at jeg ikke gjorde det før" greie.

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)
dennrick skrev 1 time siden:

hehe... Artig! Det er dyrt å ikke få sjøsatt båten later det til:wink:

 

 

Jeg tror dette uhyre har kostet over 100.000,- i år ! Det inkluderer dog ny plass i Holmestrand med innskudd 35.000,- :rolleyes:

Med mine medfødte diagnoser skal du se at det blir batterier i klassen "ganske brukbar bil" snart også...:headbang:

 

Nåe det er sagt, så blir det en flott båt i år med ny kalesje, automatisk tømmesystem for motorolje, flotte fender-oppheng fra "båtsaum" og masse mer av oppgraderinger...

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Høster solstrøm i formiddagssola. Vært oppe i 4,2 A når retningen var bedre nå på morgenen. Men skjønner ikke helt regulatoren. I går ettermiddag mente den at batteriene var 55% fulle. Da hadde vi ligget to døgn på landstrøm med lading og kjørt i 2 timer før jeg koblet opp panelet. Nå etter et par timer mener den at vi har 72%. Har 300 ah forbruksbank.20180522_101632.jpg.6553b5f5bc8e08bb39b335b3c313a02e.jpg 

Hilsen

Lurvetass

 

Link to post
Share on other sites

Ser ut som den kalkulerer batteriprosent ut ifra volten.

Når volten stiger (solcellen lader) så vil den øke på fortere enn batteriene blir ladet.

 

"NOTE: The meter measures battery capacity by the voltage it is experiencing. When batteries are charging, they will not necessarily match the accurate battery capacity." står det i brukermanual.

 

Ville nok tatt en batterimonitoren med ett par klyper salt ?

Link to post
Share on other sites

Sjekket med multimeter direkte på batteriene og der var spenningen 13,25 v. Kan virke som den regulatoren ikke er helt nøyaktig. Men nå putter den på enda mer påstår den. Kan virke som vi med vårt moderate strømforbruk ombord har nok strøm med panelet.20180522_120051.jpg.145e7a12c23ab7f447a1bb36079e73bb.jpg

Hilsen

Lurvetass

 

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Jeg kjøpte til et panel til i våres slik at jeg nå har 100 + 100 + 160 watt. Panelene er parallellkoblet.

I tillegg kjøpte jeg 3 dioder slik som disse: Dioder til solcellepanel

 

Jeg har da 2 spørsmål.

Kan jeg nå seriekoble panelene uten å få problemer med at 1 av panelene ved mørklegging trekker strøm og effekten blir negativ ?

Det andre spørsmålet er om det blir for lite med 3 dioder som klarer maks strøm 10 ampere om jeg seriekobler panelene med tanke på at strømmen i slutten av serien kan bli høyere enn 10 ampere(vil jeg tro) ?

(panelene gir henholdsvis maks strøm (100 watt = 5,5 ampere og 160 watt = 8,5 ampere)

 

 

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

VannTro skrev for 12 timer siden:

Jeg kjøpte til et panel til i våres slik at jeg nå har 100 + 100 + 160 watt. Panelene er parallellkoblet.

I tillegg kjøpte jeg 3 dioder slik som disse: Dioder til solcellepanel

 

Jeg har da 2 spørsmål.

Kan jeg nå seriekoble panelene uten å få problemer med at 1 av panelene ved mørklegging trekker strøm og effekten blir negativ ?

Det andre spørsmålet er om det blir for lite med 3 dioder som klarer maks strøm 10 ampere om jeg seriekobler panelene med tanke på at strømmen i slutten av serien kan bli høyere enn 10 ampere(vil jeg tro) ?

(panelene gir henholdsvis maks strøm (100 watt = 5,5 ampere og 160 watt = 8,5 ampere)

 

 

 

Bump...

Noen som har kompetanse til å svare på denne ?

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Har Googlet meg frem til at det finnes både blocking-dioder(slik jeg har satt på) og bypass-dioder.

 

Ups, der kom @Dreuf inn i mellomtiden :giggle:

Jeg kom også frem til at bypass-dioder må til for å koble i serie, men jeg sendte for sikkerhets skyld spørsmålet til Sunwind(da jeg har Max Power paneler) og spurte. Jeg spurte også om disse blocking-diodene jeg har satt på blir bare tull, da jeg leser at de aller fleste paneler har slike dioder innebygget. De er vist der for at strøm ikke skal gå tilbake i panelet på natten.

(poster svar når det kommer)

 

PS. Blocking dioder reduserer panelets effekt med 0,6 til 0,9 volt, så om det finnes originalt skal de vekk.

Bypass dioder er derimot veldig interessant i sammenheng med seriekobling.

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

VannTro skrev 2 minutter siden:

Jeg spurte også om disse blocking-diodene jeg har satt på blir bare tull, da jeg leser at de aller fleste paneler har slike dioder innebygget. De er vist der for at strøm ikke skal gå tilbake i panelet på natten.

 

Veldig overrasket om dette ikke er innebygget i de fleste regulatorer også.

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Jepp, jeg nevnte type regulator(Victron) i spørsmålet også, men om panelene vender i forskjellig retning når det er sollys og bare 1 av de får sol, hjelper det ikke om regulatoren sperrer, da må dioden ligge i panelet.

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Den Victron regulatoren, er den beregnet for 3 paneler i serie? Det gir jo max 60V inn til regulatoren.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...