Jump to content

Solcellepaneler, valg av type, størrelse og montasjen


VannTro

Recommended Posts

Det som hovedsakelig gjør at man mister vann er høy spenning. Når du også skriver at det «freste» en gang så er det noe som får batteriene til å gasse og da er det mest sansynlig spenningen. Har du målt spenningen under gange? Solceller burde ikke gi dette symptomet, isolert sett. Hvilken regulator har du til dem? 

Redigert av Kjellg (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg hadde ikke dette problemet før solcelle ble montert.

Jeg starter motor i dag og kjørte litt i brygga for å komme opp i turtall for marsjfart dynamo gir ikke mer enn den skal gi.

Fresingen jeg hørte var fordi det lå litt vann oppe på luftings hullet. Når jeg så tørket bort så ble lyden borte. Men det var jo tegn på at det gasset der og da. Jeg kjente også på batteriene da og de var ikke noe varmere enn omgivelsene 

Solcelle regulator er en Victron blusolar 75/15. 15391892239617497058096275664338.jpg.362abd8b7bb50cc0afd5fdd784c8ac4b.jpg

Redigert av leopard (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ja, si det. Den regulatoren er jo kjempegod og burde ikke gitt problemer.  Ser av bildet at du lader 8,8A så da kan jo spenning på 14,2 være riktig, alt etter hvilken dynamo du har. Men har du noen form for temperatur kompensering på batteriene? Om ikke så kan jo varmen dere har hatt i sommer ha virket inn. Men uansett så synes jeg det var veldig mye vann du har etterfyllt. Vet du hva ladesluttspenning er på dynamo og solceller? Iom så mye vann og at du hørte fresing så er det gassing på batteriene og da er det enten spenning eller defekte batterier. Men samtidig så vil jeg tro at feil på batteri ville gitt seg utslag i at ladestrøm ble omdannet til varme i batteriene. 

 

Redigert.

Er enig med andre her at batterispenning den ene dagen var veldig lav. Du skal ikke se bort fra at 5 år gamle batteri kan være defekte. Men om du har ladet mye i sommer og temperator har vært 32-35 grader så er selv standard 14,4V helt på kanten av gassetemperatur, og kanskje over. Har du hatt høyere ladespenning så er det godt mulig at det er det som er årsaken. 

Redigert av Kjellg (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg har ikke  temperatur kompensering på batteriene. Motor er VP D2 40 med standard dynamo.

Hvordan måler jeg ladesluttspenningen på dynamo og solceller?

Det har vært unormalt varmt i sommer så klart det kan ha innvirkning.  Er nesten fristet til å prøve en sommer til å se  før jeg tar en avgjørelse om å bytte batterier, dersom dette ikke er skadelig på noe måte. Evt se i vinter hvor fort hvilespenningen faller. Er også litt kjedelig å bytte batterier dersom det viser seg at jeg har en feil på ladingen og er like langt med nye batterier.  Men jeg har ikke hatt problemer med for lite strøm i sommer. 

Link to post
Share on other sites

Så at dere hadde etterfyllt mye vann på batteriet i sommer. Lurte derfor på om mine sønnak dual måtte etterfylles ? Det er jo lufting på disse, men ingen synlige lokk på toppen av batteriene. Så jeg tok flattrekker og knakk opp lokket i senter av batteriene.

Der var det åpninger for ett påfylling, men det var syre ca 10-15mm over platene. Usikker på om det er noe poeng og etterfylle? Erfaringer noen?

 

Batteriene er brukt i 2sesonger , koblet sammen til ca 550ah og ligger skjeden på landstrøm.(5ganger i år)  Lader waeco 25a og 180watt solceller (Max 10a via mppt regulator)

 

Redigert av Jernklumpen (see edit history)

Båt er livet.

ørnvik15fot m 40hk tohatsu, fjord weekend24 m 260bensin, bayliner 29 m300bensin..

Dalmarin 38 stålbåt med flybridge og tmd 70 diesel 235kh ,750liter vann

Link to post
Share on other sites

Jernklumpen skrev 32 minutter siden:

Så at dere hadde etterfyllt mye vann på batteriet i sommer. Lurte derfor på om mine sønnak dual måtte etterfylles ? Det er jo lufting på disse, men ingen synlige lokk på toppen av batteriene. Så jeg tok flattrekker og knakk opp lokket i senter av batteriene.

Der var det åpninger for ett påfylling, men det var syre ca 10-15mm over platene. Usikker på om det er noe poeng og etterfylle? Erfaringer noen?

 

Batteriene er brukt i 2sesonger , koblet sammen til ca 550ah og ligger skjeden på landstrøm.(5ganger i år)  Lader waeco 25a og 180watt solceller (Max 10a via mppt regulator)

 

 

Det er riktig, disse batteriene skal etterfylles selv om de fleste ikke vet det. 10-15mm over platene er vel det de skal ha. Greie batterier med de holder dårlig på spenningen, men er samtidig veldig villige til å ta imot strøm under lading. Relatert til problemene som Leopard har, så skal disse batteriene ha 14,4V ved 20 grader. Er det feks 30-35 grader, så skal de bare ha rundt 14V ladespenning, muligens ennå lavere. Er ikke sikker men noen sier 0,02V for hver grader utenfor 20 grader, mens andre sier 0,03V. 

Redigert av Kjellg (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hadde stort lastebil batteri fra Seatronic tidligere på 230amp , det holdt mye bedre på Spenningen enn sønnak dual 550amp .

Så neste gang blir det store dumme startbatterier på 230ax3 åpne til og fylle veske. 

 

Båt er livet.

ørnvik15fot m 40hk tohatsu, fjord weekend24 m 260bensin, bayliner 29 m300bensin..

Dalmarin 38 stålbåt med flybridge og tmd 70 diesel 235kh ,750liter vann

Link to post
Share on other sites

Jeg har 2stk 140Ah Euroglobe semitraction åpne batterier i parallell til forbruk og er svært godt fornøyd, men nå er de ikke mer enn 5 år gamle heller da. Jeg kjører også trøsteren på disse uten problem da de har 1000A CCA hver! Så lenge åpne batterier med mulighet til å måle syrevekt og etterfylle vann er på markedet, kommer jeg til å fortsette med slike batterier.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Det holder jeg med i Lars. Ikke lett og vite status på syrenivå når man må demontere og nesten ødelegge batteri, for og sjekke

Båt er livet.

ørnvik15fot m 40hk tohatsu, fjord weekend24 m 260bensin, bayliner 29 m300bensin..

Dalmarin 38 stålbåt med flybridge og tmd 70 diesel 235kh ,750liter vann

Link to post
Share on other sites

MajorAndy skrev for 8 timer siden:

Det var præcis det Yngve skriver som jeg også mistænker. At du har strøm ind og ud fra banken på samme batteri. Det skulle efter sigende stresse dette batteri meget og gøre det træt før tiden. 

 

Det batteriet som får først inn fra dynamo og landstrøm lader og som har alle forbrukerne koblet til er det batteriet som bruker minst vann, på dette har jeg nesten ikke etter fylt noe. 

Det batteriet med gul pil har solcelle koblet direkte til seg og her er det ingen  forbrukere koblet direkte til. Det er dette som bruker desidert mest vann. 

 

20181011_071240.png.f62a0619819702e9e3400e95a5ca8cd0.png

Link to post
Share on other sites

Ser du allerede har 17 grader på batteriet, og nå er det høst og kaldere ute. Man kan jo bare gjette hva temperaturen var der i sommer når det var på det varmeste. Koblingen som de andre viser til kan absolutt være medvirkende, men jeg blir mer og mer sikker på at det er temperaturen og påfølgende gassing som er årsaken til dine problemer. Solcelle regulatoren din klarer utmerket godt å holde både 14,4V og høyere, og siden problemene kom etter at denne ble montert så ville jeg først og fremst begynt der. Få inn en temperaturføler og følg med på den og samtidig ladespenningen. Går du over 20-25 grader så bør du redusere ladespenning på Bulk og muligens Absorbtion. Men se først og fremst i produktbladet til batteriene hvilken ladespenning de skal ha. 

 

5 liter vann, det blir ganske mye knallgass av det. 

Redigert av Kjellg (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det var også ca 17  grader i båten når dette bildet ble tatt fordi avfukteren står på.  Men enig med deg at etter solcelle ble montert så lades batteriene  mye oftere enn før, derfor jeg tror og håper at dette har en sammenheng. Fristet til å prøve en sesong til og redusere ladespenning på regulatorene før jeg evt anskaffer nye batterier.  Det er 5 år siden jeg kjøpte batteriene så finner ikke noe datablad på de, men det er vanlig åpne blysyre batterier. Jeg regner med siden batterien ikke blir varmere at dette ikke er skadelig eller farlig på noe måte, har heller ikke merket noe lukt fra gassingen.  

Link to post
Share on other sites

Leste litt i manualen til mppt regulatoren. Ser det er viktig at både batteri og regulator har samme forhold når det gjelder temperatur. Regulatoren har innebygd sensor og det bør ikke være mere en 5 grader forskjell mellom regulator og batteriene: 

   

   We recommend installing the Bluetooth Smart dongle and the Smart Battery Sense option if larger temperature differences or extreme ambient temperature conditions are expected.

 

Så har du også en innstilling for hvor ofte regulator skal kjøre equlization. Alt fra hver dag til hver 250’ende dag. Kan være kjekt å sjekke den innstillingen. 

Redigert av Kjellg (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ok takker, regulator og batteri står ikke langt unna hverandre. Men batteriene ligger under sitte benken så naturlig litt varmere der når det ikke er veldig kaldt i vannet da er det motsatt. 

Skal sjekke equlazition og sjekke muligheten for å koble til temperatur føling fra batteri til regulator. 

Link to post
Share on other sites

Dreuf skrev for 3 timer siden:

Kan høyt forbruk også ha noe å si for temp på batteri?

Tenker om man bruker f.eks inverter eller har baugpropell/vinsj på forbruksbanken..

Jeg for min del har ikke målt eller testet det. Men under lading så kan temperaturen stige så jeg vil anta at det også kan skje under tapping. Særlig om batteriet er defekt så har jeg sett at en del av energien du prøver å presse inn fortæres som varme og ikke strøm som det skal. Men tapping er jo en omvendt kjemisk reaksjon, så jeg vet faktisk ikke. 

Redigert av Kjellg (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg fyller på med mer info jeg, så håper dere holder ut med meg :)

Det stresser meg litt når ting ikke er i orden. 

 

 

Jeg kjørte innom båten og tok ut innstillinger på solcelle regulatoren via appen. 

Ser dette riktig ut?

 

 

Screenshot_20181011-163859.jpg.0528c5878c16f387296cc72eb82561ce.jpg

 

 

Screenshot_20181011-163116.jpg.ae84de16c26890773ebe2cfd9137a804.jpg

 

 

 

Lagt til.

Den gangen jeg hørte batteriene gasset, så lå vi på landstrøm og solcelle lading. Motor var av. 

Redigert av leopard (see edit history)
Link to post
Share on other sites

 Åpne bly/syre batterier burde tåle en float på 13.8 uten å nærmest koke tørr. Jeg mistenker at du har en helt eller delvis kortsluttet celle i et batteri.  Da vil ladespenningen fordele seg over de cellene som ikke er kortsluttet, og disse vil få for høy spenning og gasse.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...