Jump to content

Solcellepaneler, valg av type, størrelse og montasjen


VannTro

Recommended Posts

VannTro skrev for 13 timer siden:

Jeg kjøpte til et panel til i våres slik at jeg nå har 100 + 100 + 160 watt. Panelene er parallellkoblet.

I tillegg kjøpte jeg 3 dioder slik som disse: Dioder til solcellepanel

 

Jeg har da 2 spørsmål.

Kan jeg nå seriekoble panelene uten å få problemer med at 1 av panelene ved mørklegging trekker strøm og effekten blir negativ ?

Det andre spørsmålet er om det blir for lite med 3 dioder som klarer maks strøm 10 ampere om jeg seriekobler panelene med tanke på at strømmen i slutten av serien kan bli høyere enn 10 ampere(vil jeg tro) ?

(panelene gir henholdsvis maks strøm (100 watt = 5,5 ampere og 160 watt = 8,5 ampere)

 

 

 

Dersom panelene gir lik max strøm kan de seriekoples - så sant ikke total spenning (sum av max spenning på hvert panel) overstiger max inn på regulatoren. Strøm vil ikke blir høyere, men spenningen blir høyere, så diodene må tåle både strøm og spenning. Kan seriekoples om de ikke har lik max strøm også men da taper du vel noe. Mhp mørklegging så har jeg ikke studert så mye på det da mine 4 paneler ligger flatt på taket uten særlig mulighet for skygge.

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Det kan se ut som om bypass dioder er noe som kan være bygget inn i panelenes koblingsboks slik at om ett panel sin celle-motstand er høyere enn bypass diodens motstand så går strømmen utenom panelet.

 

Jeg må rett og slett ha svar fra Sunwind hva som er montert og ikke på Max Power panelene for å finne ut om noen eksterne dioder er nødvendig i forhold til serie og parallell kobling.

 

@Fantino At det blir tap for 160 watt panelet ved seriekobling tenkte jeg faktisk ikke på, men det må det vel nesten bli.

Eller blir det egentlig det. Volten vil jo stige, men vil det gå utover avgitt ampere ?

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Lars H. skrev for 1 time siden:

Den Victron regulatoren, er den beregnet for 3 paneler i serie? Det gir jo max 60V inn til regulatoren.

 

De minste Victron-regulatorene tåler ved 75V og 15A inn, gjør de ikke?

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Link to post
Share on other sites

Jepp, det gjør de. Den jeg har er en 30amp/100V

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Da har jeg fått litt svar fra Sunwind når det gjelder Blocking diode(sperrediode) og Bypass diode med Sunwind Max Power solceller av forskjellig størrelse og retning på montasjen.

 

Spørsmål:

Hei. Jeg har 3 paneler montert på båt. 2 x 100 watt Max Power og 1 x 160 watt Max Power. Panelene er koblet opp mot en Victron MPPT 30/100. I dag er panelene parallellkoblet og påmontert 10A sperrediode(en på hvert panel). Er det slik at disse panelene har inebygget sperrediode og ikke har behov for separate sperredioder ?
Hvis jeg seriekobler disse panelene, har jeg da behov for å montere bypass dioder og finnes dette eventuelt med MC4 kobling ?

Svar fra teknisk:

Det er ikke behov for sperrediode på disse panelene. Det er en gunstig løsning å seriekoble panelene for å utnytte regulatoren, MC4 kontakter kan du kjøpe eller benytte en koblingsboks for seriekobling.

Nytt spørsmål:

Takk for svar, men jeg er litt usikker på om du fikk med deg konfigurasjonen.

Dette er altså 3 paneler, 2 x 100w og 1 x 160w. De har også forskjellige solforhold og det er derfor jeg spør om det er behov for bypass dioder ved seriekobling slik at strøm passerer uhindret i panel uten sol ?

Et annet forhold jeg lurer på er om det er mulig å få full utnyttelse i serie når panelene har forskjellig watt-styrke ?

Svar fra teknisk:

Joda jeg forsto godt konfigurasjonen din og opplysningene du fikk er korrekte. Det er marginal effekt å ha paneler i forskjellig retning, men ja, en MPPT regulator vil utnytte dette på best mulig måte.

Watt styrken har ingen betydning, en W er en W uansett. Når man kobler i serie øker man spenningen og så fremt det er høyere spenning inn fra solcelle enn det er på batteribank vil regulatoren lade på best mulig måte. Ingen sperrediode nødvendig.

 

Basert på disse svarene forstår jeg det dithen at jeg fjerner eksterne blocking dioder og kobler panelene i serie.

Husk at dette gjelder paneler med innebygget diode og MPPT regulator. 

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Du har jo ikke fått svar på spørsmålet om panelene har innebygde bypassdioder eller ei. I tillegg er svaret ang. betydningen av forskjellig wattstyrke direkte feil. Dersom du kobler de tre panelene dine i serie,  vil du ikke få full utnyttelse av effekten til alle panelene. Enten har denne karen ikke skjønt spørsmålene dine, eller så mangler kompetansen fullstendig.

Link to post
Share on other sites

@Vestkystseiler Da var det ikke bare meg som synes det ble "hoppet bukk" over spørsmålet om bypass dioder da :thumbsup:

 

Jeg synes svarene nesten vitner om at det er langt mer kompetanse her inne enn hva som er tilfelle med teknisk hos Sunwind.

I mitt hode vil også et skygget panel uten bypass diode lage skikkelig trøbbel med effekten.

(fortsetter i parallell, men uten blocking dioder.)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Her er en grei veiledning om kobling av paneler i ulike konfigurasjoner:  

http://www.alternative-energy-tutorials.com/energy-articles/connecting-solar-panels-together.html/comment-page-2

 

Fant denne også handler mer om solcelleanlegg generelt.:

 http://www.sabz-energy.com/solar electricity handbook 2017.pdf

 

Jeg ser bla. at jeg bør få montert inn en DC bryter før regulatoren.  :pray:

Link to post
Share on other sites

Barbaria skrev for 1 time siden:

Her er en grei veiledning om kobling av paneler i ulike konfigurasjoner:  

http://www.alternative-energy-tutorials.com/energy-articles/connecting-solar-panels-together.html/comment-page-2

 

Dette viser jo at han teknikeren til Sunwind var helt på bærtur. Ved å koble 2 x 100 watt + 1 x 160 watt i serie(alle paneler er 18 volt), så ville jeg ikke få utnyttet 160 watt panelet med mer enn 100 watt....

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Har et 100w panel som jeg flytter rundt etter hvor sola er i båten. Koblet på en 10 A mppt regulator. Har 6 meter 6mm2 kabel og kobler panelet på denne med mc4 plugger. Fungerer som regel veldig bra, men i det siste riker det som det ofte blir dårlig kontakt. Må stadig koble pluggene sammen flere ganger for å få lading. 

Andre som har erfaring eller tips. 

Hilsen

Lurvetass

 

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Siden jeg har vært en pådriver for ebay paneler så må jeg nå bite i det sure eplet og innrømme at panelet mitt leverer ikke som forventet (ref en annen tråd her).

En gang har det vel vært oppe i 60-70w ellers ligger det normalt på 20-40w. 

Jeg har målt spenningstap direkte fra panelet til regulator, men greier ikke å måle noen særlig forskjell så det er ikke kablingen som er problemet mitt..

 

Her er ett utdrag fra siste dagers lading:

607389406_Skjermbilde2018-06-22kl_10_44_51.png.ae6692d927ae485798283af927a25316.png

 

Banken er på 300Ah og batterimonitoren sier at jeg var i -55Ah, så batteriene hadde mulighet for å ta til seg det som kommer.

 

Nå er panelet fjernet fra båten. 

 

Så er spørsmålet:

 

Hvilket panel gir mest bang for the buck?

Målene mine på lukegarasjen er 84x75cm.

Redigert av Dreuf (see edit history)
Link to post
Share on other sites

God morgen,

 

Jeg er helt fersk på solcellefronte, faktisk ikke tør bak øra en gang. 

 

Jeg har kjøpt og montert følgende utstyr: 

 

Panel 100W : https://www.sparelys.no/index.php?page=shop.product_details&flypage=flypage_ny.tpl&product_id=2603&category_id=26&option=com_virtuemart&Itemid=39

 

Victron Smart Solar MPPT 75/15

 

Forbruksbanken består av:

 

2 X Sønnac SR-550 Dual 115Ah (lukket blysyre)

 

Spørsmålet mitt er om jeg skal kjøre factory default lade oppsett, eller om jeg burde sette egne verdier i appen??

 

Factory setting: 

Absorption voltage:   14.10V

Max Absorption time: 6 Hours

Float voltage: 13.7 V

 

Er det ellers noe viktig jeg må tenker på? Tips eller triks?

 

Ellers må jeg takke for en fantastisk tråd! Prøver å ta til meg så mye som mulig.

 

Fredrik

 

 

 

 

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Hei hå! Slenger meg på med et spørsmål i tråden.

 

Har et panel på lukegarasjen som jeg er fornøyd med, vurderer og slenge på to tilsvarende paneler vedsiden av lukegarasjen, for det er plass men der går også tauene fra cocpit til masten, så lurer på om jeg vil få mye effekt tap av 3 stk tau som går 1 cm over panelene?

 

 

Link to post
Share on other sites

  • 3 måneder senere...

Hei jeg har hatt første sommer med solcelle paneler, det har fungert veldig bra og  har hatt strøm nok.

 

Ett spm dukker opp, etter jeg monterte solcelle paneler fordamper batteriene mine mye vann, forsåvidt logisk siden de lades mye oftere enn før. 

Jeg har 3 x 160 Ah vanlig åpne syre batterier, jeg har siden mai fylt på nesten 5l vann på disse. Jeg synes dette virker mye og lurer på om det er noe feil. Eller er dette som det skal være ?

Panelene 2×70W er koblet til en Victron Smartsolar 75/15 med standard innstillinger. 

Redigert av leopard (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Med to så pass beskjedne paneler høres 5 liter mye ut. Er du sikker på at ikke dette skyldes noe annet. Hva med dynamoen din, hva er spenningen ut fra den? Ligger du også mye med landstrøm? Her kan det jo også være for høy spenning. Har du målt ladespenningen fra disse tre kildene?

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Dr.blind skrev On 4.7.2018 at 18.28:

Hei hå! Slenger meg på med et spørsmål i tråden.

 

Har et panel på lukegarasjen som jeg er fornøyd med, vurderer og slenge på to tilsvarende paneler vedsiden av lukegarasjen, for det er plass men der går også tauene fra cocpit til masten, så lurer på om jeg vil få mye effekt tap av 3 stk tau som går 1 cm over panelene?

 

 

Min erfaring er at så fort det er skygge så mister du 70/80% av effekten av panelet. Med mindre du har nye typen som har dioder internt som hjelper på dette.

Link to post
Share on other sites

Max ladespenning så jo ikke for høy ut, men minimum spenning var elendig, spesielt for 3 dager siden. Min mistanke går derfor til sykt batteri (dersom du ikke har trukket svært mye strøm).

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Batteriene er ikke mer en 5 år gamle og stusser litt på at vann forbruket øket veldig etter solcelle montasjen. Men tanken om defekte batterier har også slått meg.

Det batteriet som er  koblet først fra solcelle  regulator bruker mye mer vann en de 2 andre batteriene.

 

Vi var i båten i stormen i sommer da gynget båten godt, jeg hadde fått litt for mye vann på den ene cellen slik at lokket på den ene cella ble litt fuktig når båten krenget pga vind. 

Da hørte jeg at det "freste" litt ut av luftinga på lokket. 

Redigert av leopard (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Har du sjekket om noen av batteriene blir varme under lading, spesielt det som bruker mest vann?

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Jeg har kjent og målt på dem og de er ikke noe varmere en omgivelsene. Jeg kjente på disse mye i sommer også for å sjekke om de var varme.

De batteriet som får først fra solcellene er 2-3 grader varmere enn de 2 andre om det har noe med plasseringen og gjøre vet jeg ikke. Batteriet som får først fra solcellene er det som har lys på seg på andre  bilde her.1539179363935368458195035271596.jpg.89b7bb827c40f544e924dd9ba74312c3.jpg15391792974531957690122991002415.jpg.eb6d4064419e2749fc8a4ed8f2c6ea8e.jpg

 

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...