Jump to content

Solcellepaneler, valg av type, størrelse og montasjen


VannTro

Recommended Posts

leopard skrev 1 time siden:

Ja @Lars H. de skal jo være det, så skjønner ikke hvorfor de kutter ut så fort.

Forrige bank fra euroglobe hadde også kortere levetid en forventet, men der var det ett batteri som var defekt. 

Mulig dumt spørsmål, men har det noe å si hvilket batteri solcellene er koblet inn på.

Nei alt er vel parallellkoplet så da spiller det ingen rolle. Da får hele batteribanken jevn lading.

Link to post
Share on other sites

Vel, med feks. to batterier i parallell blir det litt jevnere lading/belastning om pluss er tilkoblet på det ene batterier og minus på det andre. Men det må være noe annet som har gjort at batteriene til leopard har problemer.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Ok , takk for svar begge to. Da er det ikke solcelle koblingen. Jeg har 3 batterier og solcelle er koblet til det midterste. 

Jeg har fulgt med på landstrøm laderen, den oppfører seg som den skal. Så jeg skjønner ikke hva dette skal være for noe. 

Det eneste som er koblet til disse batteriene utover vanlig forbruk er baug propell og det skal de tåle i følge leverandør 

Link to post
Share on other sites

Det er nesten samme type batteri jeg har. Egentlig er hverken ditt eller mitt beregnet til forbruk. Men begge skal være greie for trusteren. Mitt (utgått) har betegnelsen SemiTraction som vel dekker betegnelsen startbatteri for "last og maskin" som ditt. Om et slikt batteri stadig tappes mye ned, mot feks. 50%, vil det nok få en del kortere levetid enn et rent forbruksbatteri. Jeg tror at jeg aldri har tappet mitt batteri så langt ned, vi ligger mest med landstrøm pluss at vi også har solcellepanel. Men det som er viktig for alle batterier, er at det etter en slik utlading snarest lades opp. Hvordan er det med væskenivået, har du hatt kontroll på det?

 

Skulle jeg bytte batteri nå selv, er det godt mulig det hadde blitt samme type som du har. Jeg ville uansett forsøkt å få tak i et batteri med propper slik at jeg kunne måle syrevekten på hver celle.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Hei Takk for utfyllende svar.

Skal være extra nøye med å tappe ned.

Veske nivå har vært bra hele tiden, jeg har fulgt veldig nøye med på det hele tiden.

Tenker å sette inn noe av det samme, jeg flytter båten til sommer plass i løpet av uka. Så har derfor ikke tid til noe annet en noe som passer rett på :) 

 

 

Jeg har funnet 3 alternativer som er tilgjengelig nå , men ser ut som at det er vanskelig å finne noe med skru kork 

Screenshot_20220326-175925_Chrome.jpg.afc4ef3e34f5e0cbcc10b60173cc66aa.jpg

 

 

Screenshot_20220326-180253_Chrome.jpg.335d117118848e8e2c4ca60493e11fdc.jpg

 

Screenshot_20220326-180026_Chrome.jpg.1f9f8af782b61a99421dae9f700d8023.jpg

 

 

Redigert av leopard (see edit history)
Link to post
Share on other sites

On 3/26/2022 at 6:09 PM, leopard said:

Jeg har funnet 3 alternativer som er tilgjengelig nå , men ser ut som at det er vanskelig å finne noe med skru kork 

 

De er nok "vedlikeholdsfrie". Er nok skrukork under klistremerket på toppen. Byttet selv noe lignende batterier etter 3 år. Viste seg at de trengte batterivann. Ble til at jeg byttet dem likevel, til Litium.

Joda 24 T m/49Hk P4.108 Åpen båt m/15Hk Yamarin 5150BR 80Hk Yamaha Nimbus 3000 VP TAMD41P 192Hk Skorgenes Sonic 375

Link to post
Share on other sites

Hvordan har du koblet solcellepanelene, jeg går ut fra at du har en regulator mellom panelene og batteribanken? Hvilken type paneler og hvilken regulator?

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Er det 3 paneler du har, der 1 er defekt (og koblet fra)? Er de serie eller parallellkoblet? Og minus og pluss på panelene går kun inn til regulatoren, altså ingen forbindelse panel minus og batteriminus?

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Hei 

ja har 3 stk, de er parallell koblet. Men nå i vinter har bare det ene sett sola for å si det sånn. Og det er det som har røket. Fikk byttet på reklamasjon heldigvis.  Det ga ingen strøm og man kunne se noen ‘brune’ flekker inne i panelet som kunne se ut som kortslutning. 
 

pluss og minus går kun til regulatoren ( det vil si via en koblings boks) de tre panelene går inn i koblings boksen til en koblings skinne. Derifra går det ledning til pluss og minus til regulatoren 

Link to post
Share on other sites

Da kan neppe det defekte panelet ha skadet batteriene. Men du har neppe fått noe lading. Jeg sjekket litt om min regulator (Victron MPPT 75/15). Den har en egenforbrukning på 10mA, men skal da ikke tappe batteriene med mer enn max 30Ah i løpet av en 4 måneders tid. Men så var det routeren din, hva trekker den? Og hva med den strømtyven du ikke har funnet?

 

Jeg har 2 Scanbatt-paneler på 110W hver montert på fordekket. Om vinteren har jeg lys presenning, men med panelene i serie gir de tilstrekkelig vedlikeholdslading. Om sommeren er de koblet i parallell.

 

Men er egentlig batteriene dine så dårlige? Mine tilsvarende Euroglobe-batterier detter fort ned mot 12,3V ved litt last som ved oppstart av varmer, men spenningen stiger når belastningen blir mindre. Kanskje det hadde vært en ide og ta en belastningstest? Det er jo snakk om kostbare batterier her.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Jeg er litt usikker på om jeg har en strømtyv allikevel. 

Jeg trodde det når båten sto på land, men etter at jeg satte ut ser jeg at de faller veldig fort. Så jeg mistenker at batteriene selv utlader seg veldig fort. 

Jeg prøvde litt i helga med litt forskjellige forbruk på og de datt veldig veldig fort.

Jeg er usikker på hvor mye router drar, men jeg har prøvd uten den i en periode også uten at det ga noe forskjell.

Jeg målte syrevekta på batteriene rett etter 1 døgns lading og de slo dårlig ut alle cellene.

Jeg har en BM 1 monitor, etter lading er heller ikke AH måleren full den går bare opp til ca 60 % 

I vinter måtte jeg sette på landstrøms laderen hver 14 dag for å holde de oppe. De datt til 12.2 på 14 dager. 

Link to post
Share on other sites

Har du mulighet til å måle hvor mye strøm det går til routeren og "den brune rotten"/strømtyven, tangamperemeter eller multimeter? Jeg begynner å bli enig med deg at batteriene har fått en knekk. Men før du eventuelt setter inn nye batterier må du være sikker på at det ikke går strøm til annet enn det du vil ha strøm til.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Umulig å finne eksakt strømforbruk på den routeren. Original power supply har kapasitet på 1.5A/12V. Det er nok primært en router basert på forsyning fra 230V og derfor ikke helt optimal mhp forbruk kanskje?

Er veldig enig med foregående talere at du må eliminere strømtyver før du handler nye batterier. Kan godt være at de gamle er ‘shot’ men om de nye får samme behandling så lever de neppe lenger. Strømtrekket er ikke større enn at du kan måle det med multimeter ved å løse jordledning og ta strømmen gjennom på 10A innstilling. Så får du et realistisk bilde. Holder på med litt tilsvarende forskning for en kamerat nå og det er utrolig hvor mange ‘småtyver’ vi fant når jeg satte overvåking på batteriene..

Link to post
Share on other sites

Fantino skrev 20 minutter siden:

Umulig å finne eksakt strømforbruk på den routeren. Original power supply har kapasitet på 1.5A/12V. Det er nok primært en router basert på forsyning fra 230V og derfor ikke helt optimal mhp forbruk kanskje?

Er veldig enig med foregående talere at du må eliminere strømtyver før du handler nye batterier. Kan godt være at de gamle er ‘shot’ men om de nye får samme behandling så lever de neppe lenger. Strømtrekket er ikke større enn at du kan måle det med multimeter ved å løse jordledning og ta strømmen gjennom på 10A innstilling. Så får du et realistisk bilde. Holder på med litt tilsvarende forskning for en kamerat nå og det er utrolig hvor mange ‘småtyver’ vi fant når jeg satte overvåking på batteriene..

Kan du forklare det litt nøyere for en som ikke er så inne :)

Link to post
Share on other sites

Jeg tror nok løsningen er funnet. Med et slikt strømtrekk er jo banken din med 3stk 140Ah batterier nede på 50% i løpet av en uke. Og husk, dette er egentlig startbatterier som ikke er beregnet for slik bruk.

 

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

De fleste multimetere ligner på mitt på bildet. Skal du måle strøm med det setter du den svarte ledningen inn der det står COM og den røde der det står 20A (eller for noen multimetre 10). Så stiller du dreievenderen til DCA 20 (eller 10A). Så løsner du kabelskoen for enten pluss eller minus fra batteripolen. Dermed en måleledning på terminalen og en på polen.

 

 

multimeter.jpg.918c150dd047c4c3e7082b8f71257c4b.jpg

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...