Jump to content

Solcellepaneler, valg av type, størrelse og montasjen


VannTro

Recommended Posts

Svart (redigert)

Det er høyeste og laveste registrerte spenning på batteribanken. Jeg hadde f.eks. 11.89 V i går og det var mens kaffetrakteren gikk på inverter (1400 watt, Moccamaster).

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Strøm har vært en utfordring her ift de vanene vi har lagt oss til når vi er fem ombord.

 

Jeg syntes nå det er artig å følge med på status ift lading på telefonen, så jeg syntes det er verdt det. Kombinert med en batterimonitor syntes jeg at vi har fått full oversikt:smiley:

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Link to post
Share on other sites

Noen som har prøvd å blande forskjellige paneler?

Leste linken som var det var linket til tidligere i tråden, men der nevnes sammenkobling av paneler med stor V forskjell (15v med 24v).

 

Casen min er at jeg har ett 100w 18v panel som jeg har funnet ut at er praktisk at ligger på lukegarasjen når båten ikke er i bruk. (I uthavn legger jeg det enten på taket til cockpit telt eller rekka etter hvor solen er).

Men panelet er litt stort for lukegarasjen, så tenkte kanskje å oppgradere med ett i tillegg på 50 eller 80w på lukegarasjen også ha 100w til å flytte rundt..

Men jeg finner ikke 50 eller 80w i 18v, det høyeste jeg har funnet er 13.6v.

Går det? (iflg linken må jeg parallellkoble, så det er planen).

Link to post
Share on other sites

Har du link til det panelet på 13,6V Dreuf? Så godt som alle paneler har en tomgangsspenning (ubelastet) på rundt 20V. Og da gir de max effekt når regulatoren sørger for at de belastes lik at spenningen inn på regulatoren er i området 16 - 18V.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Å paralellkople paneler med ulik utgangsspenning har jeg null tro på. Panelet med lavest spenning vil gi null eller minimalt med effekt. Å seriekople 2 paneler med ulik spenning men _lik_ strøm bør gå fint (gjerne med identiske celler/annen panelstørrelse fra samme leverandør feks) så sant max spenning ikke overstiger det regulator tåler.

 

Dette vil i prinsippet bare tilsvare ett større panel som jo vanligvis består av et antall seriekoblede celler (noen panel har også både intern serie og paralellkopling mellom de enkelte cellene og vil da ha en annen strømspesifikasjon - da vil det ikke fønke)

Link to post
Share on other sites

http://www.ebay.com/itm/10W-100W-12V-Mono-Semi-Flexible-Battery-Solar-Panels-Caravan-Motorhome-Boat-RV-/232272801811?var=&hash=item361489b013:m:mIKvnUxCOxRh3fLOSl-DmOg

 

Elfeland 80W 13.6V Solar Panel:
Size: 800*540mm
Peak Power: 80W
Working Voltage: 13.6V
Working Current:5.8A
Junction Box: IP67 Rated
Operating temperature: -40℃-+85℃
Length of cable: Approx. 3m/118.1"

 

Ser ut som de fleste på ebay oppgir lignende... De kommer sikkert fra samme fabrikk..

Link to post
Share on other sites

Hvis du kobler det panelet på et 12V batteri vil ladespenningen på polene avhenge av batteriets størrelse og ladtilstand. 13,6V er nok en typisk spenning du vil måle når ladingen er i bulkfasen. Det er vel så enkelt at de har oppgitt strøm og effekt ved denne spenningen? De kaller dette for "working voltage", altså en arbeidsspenning. Hvis du ser på det nederste panelet som er på 100W så har de oppgitt "open circuit voltage". Det er vel den spenningen du kan måle mellom pluss og minus når panelet ikke er koblet til (etter som jeg forstår). Når du kobler panelet til en stor forbruksbank vil spenningen synke til f.eks. 13,5V. Problemet er at når batteriene er fulle vil spenningen stige høyere enn det du ønsker, derfor en regulator. Men det vil nok skje med de andre panelene også som er oppgitt med arbeidsspenning = 13,6V.

Link to post
Share on other sites

Dreuf skrev for 5 timer siden:

Men jeg finner ikke 50 eller 80w i 18v, det høyeste jeg har funnet er 13.6v.

Går det? (iflg linken må jeg parallellkoble, så det er planen).

 

https://www.flak.no/produkter/elektronikk/solcellepanel/fleksibelt-solcellepanel-pH1011110

 

Alle disse panelen er oppgitt med 18V. Jeg har det på 75W liggende løst i båten, og legger det på dekk hvis vi skal ligge et par dager eller mer. Koblet det i parallell med det eldgamle 50W panelet som står på båten, og det fungerer helt utmerket :thumbsup: Bare til dagsbruk hadde jeg heller ikke nølt med å koble det rett i et sigarettenneruttak utenom regulator. Med kjøleskap i gang og ute på tur skal det mye til at batteriene får for høy spenning.

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

I dag kom endelig rekkefestene til panelene i posten. Disse er produsert av NOA i Sverige og levert via Seatronic i Moss. Festene består av 65 cm lange skinner som må kuttes ned til den bredden panelene har og det må borres hull der de skal skrus fast i panelene. Det fulgte ikke skruer med, så det ble en kjapp tur til Bakken Motor etter syrefaste skruer, skiver og muttere med nylonlåsing. Selve festet som skal på rekka leveres til mange forskjellige diametere og selv måtte jeg bestille til 32 mm. rekke. Disse festene var helt suverene da det er en slags myk plast som kniper om rekka. Denne er lett å justere slik at panelene kan vippes litt, eller stramme litt mer slik at de sitter helt fast. Bra kvalitet !

I kveld ble det montering og resultatet er jeg veldig fornøyd med. De ser litt malplassert ut foreløpig (ruver litt nedenfra), men når rekketrekket kommer på plass blir det mer "hel ved". Legger ved noen bilder av montasjen så dere kan se selv.

20170601_174638.jpg.83c30809cbfbafa395807098b867db46.jpg

Sett fra flybridge

20170601_174605.jpg.a5a7f433b6ae4c7cdd22fdb7b1e5b71d.jpg

Sett fra siden nedenfra

20170601_174547.jpg.39fadde6f99c261395b23dee2deddc10.jpg

Til slutt bakfra.

 

Som sagt vil de ikke bli så fremtredende når hele rekka får på trekket sitt, men først og fremst kommer de nå ut av veien og får de opp der sola får tak.

For ordens skyld, panelene kan trekkes helt frem eller skyves helt tilbake i skinnene(rekkefestene sklir i et spor i skinnene hvor det selvfølgelig er montert en settskrue for å feste de der man vil ha dem).

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Ja, det er noen skikkelige spoilere :lol:

Hvis du tenker på den programmerbare lade-algoritmen så kjører jeg den standard settingen som Victron har levert, med unntak at jeg justerte ned float til 13.2 Volt.

Må sette meg litt mer inn i hva Victron byr på i de forskjellige algoritmene. Det kan jo være mitt bruksmønster ikke passer helt med det som er standard.

Jeg regner med at denne programmeringen i hovedsak dreier seg om hvor lang tid laderen skal gå i de forskjellige stadiene(Bulk-Absorpsjon-Float).

 

Redigert: Fant dokumentet hos Victron nå. Min står på "Battery life algorithm" Changing the settings

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Equalize har jeg skrudd helt av. Det er vist ikke noe man skal kjøre på AGM som jeg har.

Ellers har jeg 14.4 Bulk - 13.8 Absorpsjon - 13.2 Float.

Sjekket med Victron BMV som sitter på banken i dag og den viste helt korrekt 13.2 Volt og den ladet med 0,8 amp i puls(varierte mellom 0,0 amp og 0,8 amp) når jeg sjekket i fullt sollys uten noen forbrukere innkoblet.

Slik sett ser regulatoren til å gjøre det den skal, nemlig "strupe inn" ladingen til det den skal, samt holde perfekt spenning når batteribanken er full. 

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Nei, banken er fra 2014 (600amp), men i godt hold.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...