Jump to content

Nå er vannscooter reglene historie.

LM 605

Skal vannscooter følge samme regler som båter?  

232 medlemmer har stemt

MENINGSMÅLINGEN ER IKKE SYNLIG FOR GJESTER: Vennligst Logg inn eller registrer for å se og delta.

Recommended Posts

Å slippe løs vannscooterene på sjøen kan vel sammenlignes med å slippe løs trailsyklene på fjellet.  Førerene kan sikkert prøve å innbille motstanderen med at de skal hente venner, kjøpe mat , utforske nye steder og at de ikke støyer eller forstyrrer dyrelivet.  Noen kjøper sikkert argumentene  da de ser en kortvarig gevinst.

andersb skrev for 2 timer siden:

Vi ligger og ser langesund og rognsfjorden, her er det ca 0 scootere og har vært i hele år, gjetter du ligger inn på andre siden og inn mot brevik? 

Jepp. Bor midt i Sinsenkrysset, ved Croftholmen. Her er det reineste svermene, fra tid til annen.

Men misforstå meg rett, jeg er som nevnt tilhenger av stor frihet. Det virker bare litt hemningsløst innimellom, og jeg frykter at det vil skje ulykker. 

Det er Navi-Safe LED lanterner som en jeg kjenner har utviklet.  Fåes i mange båtsjapper. 

To versjoner.  Én med hvitt lys hvor man kan trykke på knapp og velge sektorer, f.eks som akterlanterne.  

Den andre som på bildet er tricolor. Der kan man også velge f.eks å trykke bort akterlaterna så man bare har rød og grønn. 

Jeg satt den foran og den hvite akter som akterlanterne.   Kan evt settes på stang å være rundtlysende.  

Mvh. SAP

14 hours ago, sap_2000 said:

Som noen har prøvd å nevne i tidligere innlegg, samt den norske regjering har forstått er at det er helt på trynet å forby en variant av en farkost pga handlingene til personen som sitter oppå.  

Derfor har de overlatt til kommunene å gå på trynet... Snedig. De er nok ganske fornøyd med den der ...

Fin bukserbåt er det også med mye kraft og slepekrok fremfor drivverket slik som slepebåter.  

Men det er ikke derfor lystfartøy tillates, fordi de kan brukes til noe annet enn formålet (som jo pr. def. er unyttig)? Syns ikke argumenter om at vannscootere er unyttige er relevante, rett og slett.

Man hører aldri at noen tar til orde for å forby f.eks motorsykler pga at de kan ha 200 hk på 200 kg og relativt ofte kan bli observert på bakhjulet eller passere deg i 200+ på veien.  

Men hvorfor ser vi sjelden at folk kjører som tullinger i boligstrøk og tettbebygget område? Det tror jeg er fordi alle vet at det smeller (ikke nødvendigvis fysisk) skikkelig om man blir tatt.  Da blir det bot som svir, samt noen dager i buret. Jobben mister man også om man er avhengig av førerkortet.  

Hæ? Man ser relativt ofte mc i 200+ på bakhjulet, men bare på motorveien? Fordi det smeller om man kjører sånn i tettbebygd strøk? Nope. Det smeller uansett. Og dette ser du relativt sjelden, ihvertfall der jeg mc-pendler om sommeren. Det henger nok sammen med at MC alltid har vært tillatt, hadde det blitt tillatt i år, hadde vi nok hatt en god del fler gærninger på bakhjulet. Sånn tror jeg det er med vannscooter også, idiotkjøringen vil avta etterhvert. 

De nødvendige regler på sjøen er der i dag også. Man kan godt "ryke fast" for å kjøre idiot uansett type farkost med dagens lovverk.  

Det som trengs er krav til sertifikat som krever betydelig mer enn båtførerprøven (som får mopedkurset til å fremstå som grundig opplæring), samt større konsekvens av dårlig dårlig dømmekraft.  Og det må gjelde alle uansett hva slags båt de kjører.  

Enig, Båtførerprøven er kun teoretisk, for hurtiggående båter burde det kanskje være en praktisk del om manøvrering i høy hastighet også. Og som du sier har vi de reglene som behøves for å regulere vekk uønsket kjøring. Det som mangler er at de håndheves såpass effektivt at de også overholdes, ikke enda flere regler som ikke overholdes.

Mulligan skrev for 4 timer siden:

På absurdtoppen.

I bordingsfeltet ved Færder kan man ferdes med en diger tankbåt lastet med råolje.

Men av miljøhensyn er det ikke lov å kjøre vannscooter der.

Nå kan du vel ikke ha forstått noen verdens ting?

Lå i en bukt for meg selv idag. Nykokt kaffe, bacon og eggerøre , en god frokost.. Nitimen lavt I bakgrunn. Sola begynte å ta. Noen måker sveipet forbi for å sjekke 

Pluselig høres er wræææl ute på fjorden. Et fartsmonster passerer med lynets hastighet.  3-4 motorer brommet på 10 000 omdr og minnet om et tordenvær og kunne høres langt ut I horisonten.  WRÆÆÆÆÆÆÆÆÆL. Dette er altså noe båtfolk forsvarer og vil ha mer av. Uforståelig.....

43 minutes ago, Mouche said:

Kan ikke se at jeg har sagt noe slikt, men du skal ha for din gode fantasi. Fortsatt spent på en enkel variant av ditt svar. Regner med at det er regel 43 du fortsatt baler med? Selv Norges Roforbund har innsett hvordan det ligger an!

Du verden, det var da gledelig. Og hvordan ligger det an? Og for den saks skyld; hva er det egentlig du snakker om?

Hm.. Før om årene var vannskuter noe man sjelden opplevde på sine turer på havet, de få gangene en sånn dukket opp var det hver eneste gang "idiotkjøring". Har i mitt båtliv vært oppvokst med båtlivet i forbindelse med fiske og friluftsliv og nyttekjøring til og fra dit man  skulle og turkjøring med alt fra småbåter til større båter.  Er selv ikke tilhenger av forbud kun for forbudets sak og mener som mange andre at alt under selvjustis og ansvar og ble innerst inne glad for at forbudet mot vannskuter ble opphevet,  men lå og fisket i et område med alle verdens plass der 3 vannskutere kom ut fjorden for å legge om kursen rett mot meg og et par andre som nøt fisket,  med påfølgende villmanns kjøring på kryss og tvers på full gass i mellom oss som lå stille og fisket. Med påfølgende kursendring rett mot ei badestrand der samme oppførselen ble gjentatt før de forsvant like fort som de kom.  Hva er vitsen?? Ser ikke helt hvordan man skal kunne forsvare slik (mis)bruk av både maskinen og områder rundt seg.  Hadde jeg hatt kanon på dekk mens de herjet villmann rundt fiskestanga mi i sikkert 40 knop hadde jeg skutt tvert! 

For eller imot, så syntes jeg at de fleste argumentene er vel belyst, og vi befinner oss i kjølvannet der det bare foregår god gammeldags krangling på denne tråden.

Tillater meg derfor denne: Gleder meg til 4 uker med ferie på sjøen fra freddan:smiley: Det blir med "Verstingen" (som vi bor i, men som er akseptert), RIB m/40 HK, Spark og en RXP-300. Ønsk også velkommen til den siste farkosten - her skal sjøen nytes fra alle mulige vinkler og fart. (Det er den på taket av bilen)

IMG_0008(1).JPG.68337b45b4aac5a7429208356b38f267.JPG

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...