Uglesett Svart 18.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2017 Å slippe løs vannscooterene på sjøen kan vel sammenlignes med å slippe løs trailsyklene på fjellet. Førerene kan sikkert prøve å innbille motstanderen med at de skal hente venner, kjøpe mat , utforske nye steder og at de ikke støyer eller forstyrrer dyrelivet. Noen kjøper sikkert argumentene da de ser en kortvarig gevinst. Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 18.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2017 Nå er det lov med EL.sykler på turstier opplyste de på NRK nyheter. Dermed kan de med liten kapasitet/kondisjon komme seg ut i vår flotte natur å nyte den på lik linje som andre, det er vel et positivt tiltak Ugle ? eller gremmes du over det også ?? Sitér dette innlegget Link to post
TGR Svart 18.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2017 andersb skrev for 2 timer siden: Vi ligger og ser langesund og rognsfjorden, her er det ca 0 scootere og har vært i hele år, gjetter du ligger inn på andre siden og inn mot brevik? Jepp. Bor midt i Sinsenkrysset, ved Croftholmen. Her er det reineste svermene, fra tid til annen. Men misforstå meg rett, jeg er som nevnt tilhenger av stor frihet. Det virker bare litt hemningsløst innimellom, og jeg frykter at det vil skje ulykker. Sitér dette innlegget Link to post
oberst1 Svart 19.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 19.Juli.2017 @sap_2000 Veldig bra skrevet ? Ps. Hvilken lanterne er det du har der? Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 19.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 19.Juli.2017 Det er Navi-Safe LED lanterner som en jeg kjenner har utviklet. Fåes i mange båtsjapper. To versjoner. Én med hvitt lys hvor man kan trykke på knapp og velge sektorer, f.eks som akterlanterne. Den andre som på bildet er tricolor. Der kan man også velge f.eks å trykke bort akterlaterna så man bare har rød og grønn. Jeg satt den foran og den hvite akter som akterlanterne. Kan evt settes på stang å være rundtlysende. Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Mulligan Svart 19.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 19.Juli.2017 På absurdtoppen. I bordingsfeltet ved Færder kan man ferdes med en diger tankbåt lastet med råolje. Men av miljøhensyn er det ikke lov å kjøre vannscooter der. Sitér dette innlegget Link to post
quantumduck Svart 19.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 19.Juli.2017 13 hours ago, UGLESETT said: Noen kjøper sikkert argumentene da de ser en kortvarig gevinst. Hva? Har jeg vunnet en gevinst? Sitér dette innlegget Link to post
quantumduck Svart 19.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 19.Juli.2017 14 hours ago, sap_2000 said: Som noen har prøvd å nevne i tidligere innlegg, samt den norske regjering har forstått er at det er helt på trynet å forby en variant av en farkost pga handlingene til personen som sitter oppå. Derfor har de overlatt til kommunene å gå på trynet... Snedig. De er nok ganske fornøyd med den der ... 14 hours ago, sap_2000 said: Fin bukserbåt er det også med mye kraft og slepekrok fremfor drivverket slik som slepebåter. Men det er ikke derfor lystfartøy tillates, fordi de kan brukes til noe annet enn formålet (som jo pr. def. er unyttig)? Syns ikke argumenter om at vannscootere er unyttige er relevante, rett og slett. 14 hours ago, sap_2000 said: Man hører aldri at noen tar til orde for å forby f.eks motorsykler pga at de kan ha 200 hk på 200 kg og relativt ofte kan bli observert på bakhjulet eller passere deg i 200+ på veien. Men hvorfor ser vi sjelden at folk kjører som tullinger i boligstrøk og tettbebygget område? Det tror jeg er fordi alle vet at det smeller (ikke nødvendigvis fysisk) skikkelig om man blir tatt. Da blir det bot som svir, samt noen dager i buret. Jobben mister man også om man er avhengig av førerkortet. Hæ? Man ser relativt ofte mc i 200+ på bakhjulet, men bare på motorveien? Fordi det smeller om man kjører sånn i tettbebygd strøk? Nope. Det smeller uansett. Og dette ser du relativt sjelden, ihvertfall der jeg mc-pendler om sommeren. Det henger nok sammen med at MC alltid har vært tillatt, hadde det blitt tillatt i år, hadde vi nok hatt en god del fler gærninger på bakhjulet. Sånn tror jeg det er med vannscooter også, idiotkjøringen vil avta etterhvert. 14 hours ago, sap_2000 said: De nødvendige regler på sjøen er der i dag også. Man kan godt "ryke fast" for å kjøre idiot uansett type farkost med dagens lovverk. Det som trengs er krav til sertifikat som krever betydelig mer enn båtførerprøven (som får mopedkurset til å fremstå som grundig opplæring), samt større konsekvens av dårlig dårlig dømmekraft. Og det må gjelde alle uansett hva slags båt de kjører. Enig, Båtførerprøven er kun teoretisk, for hurtiggående båter burde det kanskje være en praktisk del om manøvrering i høy hastighet også. Og som du sier har vi de reglene som behøves for å regulere vekk uønsket kjøring. Det som mangler er at de håndheves såpass effektivt at de også overholdes, ikke enda flere regler som ikke overholdes. Sitér dette innlegget Link to post
quantumduck Svart 19.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 19.Juli.2017 14 hours ago, Mouche said: Hvilke da? Tenker da på hva som gjelder i mørket og som ikke gjelder om dagen. Keep thinking ... Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 19.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 19.Juli.2017 Nja, en slik påstand er såpass viktig at du nesten bør informere resten av verden om denne slik at vi alle kan forholde oss til de "riktige" reglene. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
quantumduck Svart 19.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 19.Juli.2017 32 minutes ago, Mouche said: Nja, en slik påstand er såpass viktig at du nesten bør informere resten av verden om denne slik at vi alle kan forholde oss til de "riktige" reglene. Jeg må redde verden, sier du? Tough luck ... Sitér dette innlegget Link to post
Uglesett Svart 19.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 19.Juli.2017 Mulligan skrev for 4 timer siden: På absurdtoppen. I bordingsfeltet ved Færder kan man ferdes med en diger tankbåt lastet med råolje. Men av miljøhensyn er det ikke lov å kjøre vannscooter der. Nå kan du vel ikke ha forstått noen verdens ting? Lå i en bukt for meg selv idag. Nykokt kaffe, bacon og eggerøre , en god frokost.. Nitimen lavt I bakgrunn. Sola begynte å ta. Noen måker sveipet forbi for å sjekke Pluselig høres er wræææl ute på fjorden. Et fartsmonster passerer med lynets hastighet. 3-4 motorer brommet på 10 000 omdr og minnet om et tordenvær og kunne høres langt ut I horisonten. WRÆÆÆÆÆÆÆÆÆL. Dette er altså noe båtfolk forsvarer og vil ha mer av. Uforståelig..... Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 19.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 19.Juli.2017 Kan ikke se at jeg har sagt noe slikt, men du skal ha for din gode fantasi. Fortsatt spent på en enkel variant av ditt svar. Regner med at det er regel 43 du fortsatt baler med? Selv Norges Roforbund har innsett hvordan det ligger an! Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
quantumduck Svart 19.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 19.Juli.2017 43 minutes ago, Mouche said: Kan ikke se at jeg har sagt noe slikt, men du skal ha for din gode fantasi. Fortsatt spent på en enkel variant av ditt svar. Regner med at det er regel 43 du fortsatt baler med? Selv Norges Roforbund har innsett hvordan det ligger an! Du verden, det var da gledelig. Og hvordan ligger det an? Og for den saks skyld; hva er det egentlig du snakker om? Sitér dette innlegget Link to post
Nordsjøfarer Svart 19.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 19.Juli.2017 Hm.. Før om årene var vannskuter noe man sjelden opplevde på sine turer på havet, de få gangene en sånn dukket opp var det hver eneste gang "idiotkjøring". Har i mitt båtliv vært oppvokst med båtlivet i forbindelse med fiske og friluftsliv og nyttekjøring til og fra dit man skulle og turkjøring med alt fra småbåter til større båter. Er selv ikke tilhenger av forbud kun for forbudets sak og mener som mange andre at alt under selvjustis og ansvar og ble innerst inne glad for at forbudet mot vannskuter ble opphevet, men lå og fisket i et område med alle verdens plass der 3 vannskutere kom ut fjorden for å legge om kursen rett mot meg og et par andre som nøt fisket, med påfølgende villmanns kjøring på kryss og tvers på full gass i mellom oss som lå stille og fisket. Med påfølgende kursendring rett mot ei badestrand der samme oppførselen ble gjentatt før de forsvant like fort som de kom. Hva er vitsen?? Ser ikke helt hvordan man skal kunne forsvare slik (mis)bruk av både maskinen og områder rundt seg. Hadde jeg hatt kanon på dekk mens de herjet villmann rundt fiskestanga mi i sikkert 40 knop hadde jeg skutt tvert! Sitér dette innlegget Link to post
quantumduck Svart 19.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 19.Juli.2017 Er det noen som forsvarer misbruk av vannscootere da? Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 19.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 19.Juli.2017 Hvordan misbruker man en vannscooter? Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Nordsjøfarer Svart 19.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 19.Juli.2017 Ikke snakk om å forsvare bruk av vannskuteren men det går ikke å forsvare bruk av skuteren med å kjøre som gale. . Likens som gal bruk av alt... Sitér dette innlegget Link to post
Bay_liner Svart 19.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 19.Juli.2017 Mouche skrev for 4 timer siden: Hvordan misbruker man en vannscooter? Det må vel bli omtrent sånn da? Sitér dette innlegget Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... Link to post
Ida Marie III Svart 19.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 19.Juli.2017 Mouche skrev for 5 timer siden: Hvordan misbruker man en vannscooter? Det burde jo du ha førstehånds kunnskaper om, etter som du er en av dem som beklager deg over de.. Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 19.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 19.Juli.2017 Det har ingenting med misbruk av en vannscooter å gjøre, men å bryte lover og regler samt manglende respekt og forståelses for andre. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Bay_liner Svart 19.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 19.Juli.2017 Vel Mouche, du nevnte misbruk av scooterene, du mente kanskje misbruk av regelverket for "båter"? Sitér dette innlegget Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... Link to post
dennrick Svart 19.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 19.Juli.2017 For eller imot, så syntes jeg at de fleste argumentene er vel belyst, og vi befinner oss i kjølvannet der det bare foregår god gammeldags krangling på denne tråden. Tillater meg derfor denne: Gleder meg til 4 uker med ferie på sjøen fra freddan Det blir med "Verstingen" (som vi bor i, men som er akseptert), RIB m/40 HK, Spark og en RXP-300. Ønsk også velkommen til den siste farkosten - her skal sjøen nytes fra alle mulige vinkler og fart. (Det er den på taket av bilen) Sitér dette innlegget Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 Sport | Bavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK | Bavaria 42 Vision Link to post
Zitt Svart 19.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 19.Juli.2017 Sitér dette innlegget Link to post
Uglesett Svart 19.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 19.Juli.2017 Scooteren er spesiallaget for å kjøre gris i indre skjærgård. Rask akselrasjon, høy toppfart, krappe svinger, steiling , bråstopp og ubrukelig i sjøgang.Det hadde vært ønskelig om de fant en annen arena hvor de kunne få utløp for sin lidenskap. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.