Jump to content

Nå er vannscooter reglene historie.


LM 605

Skal vannscooter følge samme regler som båter?  

231 medlemmer har stemt

MENINGSMÅLINGEN ER IKKE SYNLIG FOR GJESTER: Vennligst Logg inn eller registrer for å se og delta.

Recommended Posts

Guest Avmønstret#
sap_2000 skrev 53 minutes ago:

Da hadde nok det beste vært at sagaen ha holdt seg bak deg i 5 kn til dere var ute av sundet. Evt kunne du slakket av noe da du så/ skjønte det ble tight.  Man lager jo en ubekvem situasjon for de som kommer i mot også.  

 

Opplevde to "sakte forbikjøringer" i trang led i sommer, begge utført av andre seilbåter. Ene gangen stod kona til rors når en 45ish sølvrev med flott Kns flagg knallet til på SB mot land og mer eller mindre presset oss inn mot midten av leia sånn at vi potensielt kom i konflikt med møtende trafikk. 

 

Jeg satt i cockpit og bivånet. Kona, ny med båtførerprøven for sesongen og også relativt uerfaren bak rattet ble stressa og hissig. Banna og var irritert over hele situasjonen. Kns sølvreven var ekstremt nær land for å komme seg forbi, skjønner ikke at han turte, og nær fender til fender med oss, men la spaken i bånn så dieselrøyken velta for å presse seg foran. Da måtte vi legge over til styrbord bak sølvreven for å ikke komme i konflikt med møtende båter. 

 

I ettertid ser jeg halt klart at vi burde sakket av. Det var sølvreven som hadde alt ansvar, men når en annens tabbe gjør at det begynner å nærme seg en dårlig situasjon så må en gi seg. Nå gikk det jo bra da, forsåvidt uten at vi gjorde noe, men vi burde være mer fleksible. Det å sette ned farten er ofte noe som sitter litt inne på en måte...

--

Neste var en ny sølvrev, svensk denne gangen. På vei ut av Sotenkanalen, retning nord, han gikk sur tidligere fordi vi lå på ventebrygga før brua og vi kom inn foran han når vi gikk ut fra brygga for å gå gjennom brua. han fyra på med en 0,005 knops forbikjøring i Sotenkanalen! Stiv i bilkket med møtende trafikk. Jeg ga så mye plass jeg turte mot SB. Vi lå, igjen, så og si fender mot fender og han mer eller mindre sneiet møtende trafikk som himlet med øynene i møte med han. 

 

Da stod jeg til rors og ikke faen om jeg sakket av.. idiot vet du... :-/ Var ikke noe poeng å gå forbi heller iom at det var køkjøring hele veien i 5 knop. 

---

Det er og blir den som går forbi sitt ansvar, er jo litt jævlig å måtte rydde opp pga andre sine nykker. Greit hvis en ser/skjønner at det er noen "ferskinger", eller noen som rett og slett har tabbet seg ut. Men når noen presser seg forbi med vitende og vilje og på en måte ikke gir seg på tørre møkka så går det lett en faen i en. 

Redigert av Avmønstret# (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ja, kan være irriternde som fy når andre fatter feil beslutninger eller gjør noe ufint.  Noen ganger er det greit å gi noen "lærepenger".

 

For egen del hadde jeg nok aldri dratt det så langt at det var fare for å enten å skade egen båt, presse den andre mot land/ grunn eller skape ubehag for en uskyldig møtende.  Da er det bare å pakke bort horna i panna å gi vei uansett hvor teit den andre måtte ha oppført seg.  

 

om det skulle smelle så vil jeg tro man ligger tynnt an om man ikke gjør noe med en situasjon man ser utfolde seg, og som man kunne løst med enkle midler ved å trekke  av på throttle eller endre kursen noen grader.  

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

dennrick skrev for 5 timer siden:

Du er uten respekt å melde, en satans stor idiot som jeg håper selger båten slik at jeg aldri möter deg. Maken til vrangvilje, lite respekt overfor andre og etc etc, har jeg aldri sett her på baatplassen.

 

 

Er du i "målgruppen" for mine innlegg, siden du håper du aldri møter meg?? Skjønner du ikke, eller har du oversett at jeg har beskrevet eggkasting som en metafor? 

Vi har fått en ny type "båtsjåfører" ute på sjøen de siste årene, som et tiltagende fenomen. Det er folk med penger nok til å kjøpe seg store båter, men uten de ti+ års erfaring det ofte trengs for å føre disse på en fornuftig måte uten å ødelegge for andre. Vi står nesten uten virkemidler som kan fungere for å få "dressert" disse. I tillegg finnes det nå mange egoister som uansett aldri lærer. Litt eggedosis i ruta kunne kanskje vekke en og annen, men da måtte nok flere enn jeg starte opp med det. Kanskje noen her inne leser om det, og enten blir provosert, som deg. -Eller kanskje heller går i seg selv, og begynner å kikke litt i kjølvannet bak seg. Båttypen du fører, Bavaria Sport 39, er (uavhengig av merke) blant de som virkelig kan lage helvete for omgivelsene hvis de føres uforstandig. Jeg håper du bryr deg om dette, uansett om du er provosert av meg eller ikke.

Maja - LI6522 - MMSI: 258 137 150

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev for 6 timer siden:

Kjører du på autopilot i trange sund?  og har du virkelig plottet autopilotkursen så presist at du ikke kunne legge deg mer styrbord i leia?  Det har jeg vondt for å tro. 

 

Hvis du leser hele innlegget ser du at jeg satt med labben klar til inngripen. Jeg har autopilot på rorkult. Jeg kan justere med +\- 1 grad, så det går helt fint å kjøre søndre del av Hamburgsundløpet med den. Men jeg kan ikke forlate plassen ved roret, for kompasset i autopiloten kan absolutt få små hikkeanfall. Men som regel styrer den båten spik rett frem bedre enn jeg kan selv. 

Jeg holdt meg helt i ytterkant av leia, der dybden er markert på kartet. Jeg er ikke interessert i å rote meg inn på grunt vann med seilbåt. Jeg holdt rolige 5 knop og stø kurs, og slik forholdene var så var det riktig håndtering. At "sjåføren" av Sagaen la seg klin inntil meg forandrer ikke det. Han kunne fint legge seg lengre inn mot midten av leia, men så sakte som dette gikk så jeg ikke noen umiddelbar fare selv om det så helt idiotisk ut å passere så nær. "Faren" oppstod da hekkbølgen hans traff båten vår bakfra og dreide baugen brått mot styrbord. Jeg satt ikke og fulgte med bakover og ble tatt på senga. 

Men hvis du mener å kunne vurdere situasjonen bedre enn meg gjennom et innlegg på Internett, så vel bekomme.

Maja - LI6522 - MMSI: 258 137 150

Link to post
Share on other sites

Har ikke særlig erfaring selv med autopilot, mne har ofte blitt fortalt at denne kan styre vel så nøyaktig/stabilt som en selv, er dette helt feil? At den som blir forbikjørt skal senke farten fremkommer av lov som gjelder til lands, men har aldri tenkt at det skal være nødvendig til sjøs. For all del, er klar over at man skal gjøre sitt for å unngå sammenstøt.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

On 28/07/2017 at 6:42 PM, Artekno said:

 

Får vel vurdere risiko hvis/når situasjonen oppstår. Men den tullingen i 56 fots Fairline som blåste forbi i maksfart midtfjords med 8 meters klaring skulle jeg alltids klart å legge litt eggedosis på uten stor risiko for personskade.

En vannscooter i maksfart blir et umulig mål. Vanskelig å "dressere" disse med egg...

 

Er denne eggkastingen din fortsatt en metafor?

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

On 28/07/2017 at 6:42 PM, Artekno said:

 

Får vel vurdere risiko hvis/når situasjonen oppstår. Men den tullingen i 56 fots Fairline som blåste forbi i maksfart midtfjords med 8 meters klaring skulle jeg alltids klart å legge litt eggedosis på uten stor risiko for personskade.

En vannscooter i maksfart blir et umulig mål. Vanskelig å "dressere" disse med egg...

 

Er denne eggkastingen din fortsatt en metafor?

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

On 28/07/2017 at 6:42 PM, Artekno said:

 

Får vel vurdere risiko hvis/når situasjonen oppstår. Men den tullingen i 56 fots Fairline som blåste forbi i maksfart midtfjords med 8 meters klaring skulle jeg alltids klart å legge litt eggedosis på uten stor risiko for personskade.

En vannscooter i maksfart blir et umulig mål. Vanskelig å "dressere" disse med egg...

 

Er denne eggkastingen din fortsatt en metafor?

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Mulligan skrev for 1 time siden:

Er det også galt nå?

Jeg gjør det samme.

Går båten for motor er det autopilot som styrer.

Joda, autopiloten styrer mye bedre en de fleste greier, men i trange farvann, der en likevel må sitte ved rattet bruker jeg den ikke..

Det er raskere og svinge på rattet når en har en labb på det, en og først måtte slå av autopilot, for deretter begynne å manøvrere seg unna en situasjon..

Men nå snakker jeg trangt område, og masse båter...

Ellers er "olsen" (autopiloten) alltid den som står til rors i fart under 10 knop..

Link to post
Share on other sites

Mulligan skrev for 2 timer siden:

Er det også galt nå?

Jeg gjør det samme.

Går båten for motor er det autopilot som styrer.

Hvis det er normen å gå for autopilot i trange sund skjønner jeg jo hvorfor så mange har problemer med å holde styrbord i leia. 

Link to post
Share on other sites

Bitteliten skrev 11 minutes ago:

Hvor ble detav vannscootere her? ?

 

Nå har tråden vært innom hetsing av førere av vannscootere, skjærgårdsjeeper, daycruisere, cabincruisere og seilbåter.

 

So much hate... :) Kanskje folk burde begynne å tenke på hjertet og finne en hobby som er mindre stressende.

 

Link to post
Share on other sites

Bortsett fra at skuterne kjører kontant for fort for nærme land kan jeg ikke si de er plagsomme, de lager lite sjø og bråk.

Store fjordploger derimot lager mye sjø. En P 61 med fullt apeloft fikk ris til egen bak davedkommende gikk på en godt merket grunne. Smellet hørtes godt 500 meter borte og farten videre ble lovlige 5 knop.

Link to post
Share on other sites

4 hours ago, Artekno said:

 

Er du i "målgruppen" for mine innlegg, siden du håper du aldri møter meg?? Skjønner du ikke, eller har du oversett at jeg har beskrevet eggkasting som en metafor? 

 

Båttypen du fører, Bavaria Sport 39, er (uavhengig av merke) blant de som virkelig kan lage helvete for omgivelsene hvis de føres uforstandig. Jeg håper du bryr deg om dette, uansett om du er provosert av meg eller ikke.

 

På papiret er jeg definitivt i målgruppen din, spesielt siden det også ligger en vannscooter på badeplattformen. Når vi så er utpå, så vil jeg hevde at vi lykkes ganske godt med å ikke plage noen.

 

Har sett alle innleggene dine. Det er faktisk ikke godt å forstå om du mener det som en metafor eller ikke. Later til at du er litt inn og ut av metaforen din. Poenget mitt er at jeg tar avstand fra det du har formidlet ift å kaste egg og halvfull bokser, samt andre fysiske sabotasjeaksoner. Slikt kan få store konsekvenser for både deg og evt offer.

 

Du etterlyser alternativer? Du kan jo ha et lydhorn med deg på tur? Så kan du tute og få ut raseriet ditt på den måten?

 

 

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Link to post
Share on other sites

dennrick skrev 11 minutes ago:

 

På papiret er jeg definitivt i målgruppen din, spesielt siden det også ligger en vannscooter på badeplattformen. Når vi så er utpå, så vil jeg hevde at vi lykkes ganske godt med å ikke plage noen.

 

Har sett alle innleggene dine. Det er faktisk ikke godt å forstå om du mener det som en metafor eller ikke. Later til at du er litt inn og ut av metaforen din. Poenget mitt er at jeg tar avstand fra det du har formidlet ift å kaste egg og halvfull bokser, samt andre fysiske sabotasjeaksoner. Slikt kan få store konsekvenser for både deg og evt offer.

 

Du etterlyser alternativer? Du kan jo ha et lydhorn med deg på tur? Så kan du tute og få ut raseriet ditt på den måten?

 

 

 

 

Tja, det er jo én mulighet å tute litt. Men som i biltrafikken har det nok liten virkning. Har mer tro på skikkelig brøling og kjeftbruk enn et lite trykklufthorn av typen fotballhooligans bruker.

Hvis du lykkes i å ikke plage noen på sjøen så er jeg glad for det. Da er du selvsagt ikke i den gruppen jeg gjerne vil få opp øya på. 

Og OM jeg skulle komme til å lobbe et råttent egg ombord til en slik kødd på sjøen som vi alle hater som pesten, dog uten å skade noens person, så skal jeg i allefall love deg at det ikke har vært i en marginal situasjon. Andre virkemidler kan sikkert vurderes. POENGET MITT er at vi ikke skal tåle så inderlig vel at slike bøller ødelegger og kanskje utsetter andre for fare i større eller mindre grad. Si i fra. Gi klar beskjed. Gjør det som må til for å nå gjennom. Nordmenn flest (herlige bergensere unntatt...) står med lua i handa og finner seg i alt for mye fra de få som er av den bøllete sorten. Enig?

Maja - LI6522 - MMSI: 258 137 150

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev 59 minutes ago:

Hvis det er normen å gå for autopilot i trange sund skjønner jeg jo hvorfor så mange har problemer med å holde styrbord i leia. 

 

Nei, det skjønner du nok ikke. For min egen del, som har seilbåt med rorkult, så skal det ikke mer enn et øyeblikks uoppmerksomhet til, så er skuta på vei et annet sted enn ønsket. Responsen på bevegelser i roret er stor. Strekker jeg meg etter noe å drikke eller kikker i et kart, så kan jeg fort være på vei over mot møtende båter. Min autopilot sørger for at jeg kan slippe roret og gjøre det jeg må, kikke i kart etc. Men den fritar meg ikke for å holde utkikk. Den er bare flinkere enn meg til å styre en rett linje.

Maja - LI6522 - MMSI: 258 137 150

Link to post
Share on other sites

7 minutes ago, Artekno said:

 

POENGET MITT er at vi ikke skal tåle så inderlig vel at slike bøller ødelegger og kanskje utsetter andre for fare i større eller mindre grad. Si i fra. Gi klar beskjed. Gjør det som må til for å nå gjennom. Nordmenn flest (herlige bergensere unntatt...) står med lua i handa og finner seg i alt for mye fra de få som er av den bøllete sorten. Enig?

 

Ja, ganske enig her:smiley: Tenker også at ikke all tilsynelatende dårlig oppførsel er med overlegg. Noen kan ha tatt en feil beslutning, eller rett og slett tabbet seg ut.

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Link to post
Share on other sites

dennrick skrev 4 minutes ago:

 

Ja, ganske enig her:smiley: Tenker også at ikke all tilsynelatende dårlig oppførsel er med overlegg. Noen kan ha tatt en feil beslutning, eller rett og slett tabbet seg ut.

 

Men da er vi ikke langt fra hverandre. Det er bra. Tabber kan vi alle gjøre. Og det er langt fra å drite seg ut til å gi fullstendig f... i omgivelsene. En reaksjon må definitivt stå i forhold til "overtredelsen". Har selv vært med en fersk båteier i hans første båt, ikke ulik din. Kurs hadde han gått også, og tatt Båtførerprøven. Det hjalp bare så lite når gutten hadde tunnelsyn forover og ikke så konsekvensene av gasspådraget han gjorde litt for tidlig ut av et sund. Da holdt det med et godt timet pekk på skulderen hans og et nikk i retning de to fortøyde båtene som ble slengt i brygga, så tok han meldingen godt innover seg. Tenk om bare alle kunne lære like lett...

Maja - LI6522 - MMSI: 258 137 150

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev for 1 time siden:

Hvis det er normen å gå for autopilot i trange sund skjønner jeg jo hvorfor så mange har problemer med å holde styrbord i leia. 

 

Jeg gikk både Hamburgsund og Sotenkanalen på autopilot i år. Har ikke forhåndsplottet rute, men bruker panelet eller plotter-skjermen og styrer med +1/-1. Ligger fint til styrbord og holder kursen minst like bra som når jeg styrer manuelt. Og ikke minst unngår jeg at båten dreier styrbord hver gang jeg slipper rattet i mer enn 2 sekunder.

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Link to post
Share on other sites

2 hours ago, Bitteliten said:

Hvor ble detav vannscootere her? ?

 

Konklusjonen min etter et par uker og 20 gangtimer på egen "båt" er at ingen har blitt plaget og at dette kjøpet er noe av det beste jeg har gjort for eget velvære ?

 

Den har blitt brukt som transportmiddel, handleturer, henting av mannskap til moderskip og koseturer.  Akkurat som en vanlig båt/ jolle

med andre ord.  

 

Du verden så interesserte folk er. Uanset hvor vi drar komer folk for å slå av en prat.  Omtrent som på MC tur med litt spesiell sykkel. Har fått utallige positive tilbakemeldinger, og ingen hverken forutinntatte eller negative så langt.  

 

Mange (båt)venner og familie vil prøve eller sitte på. Og ingen får ta spakene uten formaning om å kjøre som folk.   Har vel hatt med alt fra 6 åring på kosetur i middagsbukta til en bestemor på 72 i 60 knop midtfjords.   

 

Det meste av disse timene har foregått i en fart og på en måte jeg ville kjørt en hvilken som helst annen mindre, planende båt.

 

Jeg har faktisk ikke sett en eneste scooter som har kjørt bajas eller rast gjennom sund i 60 knop.  

Her inne i fjorden virker det som det er godt med selvjustis bland vannscooterfolket for tiden.  

 

Hadde ikke kostet meg én kalori å tatt en prat om jeg ser en vannscooter som kjører bajas. Har gjort det ved 2 anledninger rett etter lovverket ble endret. 

 Er jo veldig dårlig reklame nå som det er blott liveblogg, så de synker rinelig fort inn hos folk at det ikke er lurt å gi haterene mer vann på mølla. 

 

De som utmerker seg negativt her i området er som oftes hyttebåter og daycruisere.  

 

 

 

IMG_1645.JPG

Redigert av sap_2000 (see edit history)

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev for 2 timer siden:

Hvis det er normen å gå for autopilot i trange sund skjønner jeg jo hvorfor så mange har problemer med å holde styrbord i leia. 

 

Det er ingen forskjell på å trykke på +/- 1, +/- 10 og å bruke rorkulten. Båten går dit jeg vil.

Link to post
Share on other sites

jotto skrev for 3 timer siden:

 

Nå har tråden vært innom hetsing av førere av vannscootere, skjærgårdsjeeper, daycruisere, cabincruisere og seilbåter.

 

So much hate... :) Kanskje folk burde begynne å tenke på hjertet og finne en hobby som er mindre stressende.

 

Så dette er årets dacapo sommer tråd på Baatplassen med andre ord? ??

Link to post
Share on other sites

Enkelte personer tåler svært lite og vi bør vel alle være mer tolerante til en viss grad. Vi må tåle at andre koser seg på vannscooter og med RIB eller med 85 foter eller med robåt og kajakk. Vi må også tåle at andre har dårlig tid på sjøen, mens andre vil seile og bruke 3 døgn gjennom drøbaksundet. 

Og vi må i tillegg faktisk tåle at andre lager litt bølger. Dette med bølger er derimot ikke så stilig gjort forbi steder der folk ligger ankret opp eller rett forbi båthavner og dermed ikke god sjømannskap, og de som lager bølger må av og til tåle å høre det. 

 

Mitt "uskyldige" verktøy er en megafon med sirenelyd. Om jeg ligger ankret opp i et stille sund ved kaffen fremme i f eks middagsbukten eller tilsvarende der det tydelig står skilt at man ikke skal lage bølger eller man bør forstå at man skal kjøre rolig så setter jeg først på siren på megafonen og deretter roper jeg forsiktig "du lager bølger". De fleste vinker og drar av, mens noen suppehuer later som de ikke ser meg eller gir på ekstra og da får de kanskje fingeren fra meg, avhengig av dagsform. Ikke alle tåler å bli konfrontert eller tilsnakket og særlig ikke av andre vanlige båtfolk som meg og jeg oppfører meg jo som en som vet bedre enn de ved å gjøre slikt. 

Vi må huske på at vi ofte ikke er bedre selv :-) likevel unner jeg meg slik uskyldig moro av og til, men innser at de som kjører i halvplan og mener det er ok snart er flere enn de som ikke gjør det.

Redigert av Lingefan (see edit history)

Lingefan

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...