Jump to content

Nå er vannscooter reglene historie.


LM 605

Skal vannscooter følge samme regler som båter?  

231 medlemmer har stemt

MENINGSMÅLINGEN ER IKKE SYNLIG FOR GJESTER: Vennligst Logg inn eller registrer for å se og delta.

Recommended Posts

Shore skrev On 27.7.2017 at 19.38:

På vestsiden av N. Öddö, I bukta vis a vis Styrsö der Koster båten går innom. Lå på Styrsö og ble "underholdt" av denne karen. 

 

Kan forøvrig anbefale Styrsö, fin brygge ved siden av Kosterbåtens anløp, men bør ligge for anker og med bryggefortøyning,  ikke longside, da man kan ødelegge båten pga tidevann og bølger hvis urolig sjø. Ripa på båten vår ble liggende under bryggenivå ved lavvann.

Må sitere meg selv. Selv om dette er en vannscootertråd, kom jeg til å anbefale brygga på Styrsø. Anbefalingen trekkes, da det viser seg at den til tider kan være ganske ubehagelig å ligge ved. Lå der nå igjen fra lørdag til søndag, for ankers denne gang. Verten på vandrerhjemmet kom med advarsel om ganske urolig sjø, siden det var spådd vindretning fra nordvest, men vi tok sjansen siden vi hadde lagt oss godt til og det var ganske sent. Problemet var, som han sa, en del ubehagelig skvalping.

 

Ingen fare, ingen store bølger og vi lå trygt gjennom natten, men ordet "bevegelig helligdag" fikk ny mening, for å si det slik.

Skulle Googlet hva prokrastinering betyr, men tror jeg utsetter det til i morgen.

Link to post
Share on other sites

Kan ikke ethvert argument mot vannscooter direkte overføres til argument mot motorbåt?

Det mangler jo ikke på poster om uvettig bruk av små båter, store båter, trebåter, seilbåter, plastbåter, nye båter og gammle båter her på forumet..

Båter støyer, lager bølger, kjører for fort, førerne er beruset, så det er bare å forby. Tvert.

En av de "hotteste" trådene denne våren/sommeren er jo om tre seilbåter nektet å flytte seg for Bastøferga. Bare å forby de også....

 

Som flere har påpekt tidligere, er brukerne av scooterne som er problemet, ikke vannscooterene..

 

(Innlegget er satt litt på spissen, kanskje det tipper mot sarkasme)

Link to post
Share on other sites

Stiffler skrev 1 minute ago:

Som flere har påpekt tidligere, er brukerne av scooterne som er problemet, ikke vannscooterene..

 

 

Tja, hadde vi ikke hatt vannscootere, så hadde vi vel ikke hatt noen brukere av dem heller. Vannscooterbrukerne dukket opp først etter at vannscooterne var et faktum.

Link to post
Share on other sites

Skateboard var forbudt...... vi er sykt gode på teite forbud. Jeg hadde ulovlig skateboard og det var stress..... trivdes bedre når det ble lovlig, har observert at folk fortsatt skater, og at folk fortsatt bitcher over det. 

 

Venn hadde bursdag i dag og facebook dro frem blasts from the past,  7 år siden jeg kjøpte vannscooter sist faktisk om vi skal tro datoer. 

 

Kjørte TR  oslo-tønsberg fredag kveld, lørdag morgen, klarte unngå ferga, vet ikke engang om det går 5-6 tiden om morgenen dog.  Gikk bra, uryddig sjø/vind ut på fredag må sies, flott inn lørdag morgen.  Jeg gikk 4,62 knop i begge 5 knop sonene inn til tønsberg (raskeste jeg kan gå uten å lage noe sjø overhodet), var vel ca alene om det, forbikjørt av det meste, overlevde det, kaffekanna veltet ikke i dørken, muligens fordi båten tåler bølger, evnt fordi jeg ikke koker kaffe i båten. 

 

Drømte om autopilot på vei hjem om morgenen, men da jeg styrte manuelt klarte jeg kjøre nærmest mulig alle, kanskje enda mer så enn på autopilot! Som kjent er jo trafikken massiv i indre oslofjord, og farvannet smalt, 2  fisket, 1 jeg gjetter var på vei til fiske, og 1 stor lastebåt. Vi kjørte i det som for mange siv øk med seilbåt er helt HEMNINGSLØST høy hastighet, marsja hele 30-31 knop!! det er jo fort 5-6 gangern av hva en sliten turseiler med gammel garderobe klarer. 

Da jeg har helt nye motorer som ikke lager lyd, valgte jeg sette stereoen på høyt volum midtfjords i håp om å få vekket alle på min ferd innover. Da det ikke ble noen skriverier her på båtplassen, ingen kastet stein eller egg, er jeg usikker på om jeg lykkes. 

 

Så en vannscooter som lå inntil bryggen og fløt ved tønsberg (relevant da dette er vannscooter tråd) Den drepte ingen fugler der den lå stille og sov. 
 

 

Litt off topic, men kan det stemme at jeg så flere sel drøbakk sundet på vei inn? 

Redigert av andersb (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Stiffler skrev for 2 timer siden:

Kan ikke ethvert argument mot vannscooter direkte overføres til argument mot motorbåt?

Det mangler jo ikke på poster om uvettig bruk av små båter, store båter, trebåter, seilbåter, plastbåter, nye båter og gammle båter her på forumet..

Båter støyer, lager bølger, kjører for fort, førerne er beruset, så det er bare å forby. Tvert.

En av de "hotteste" trådene denne våren/sommeren er jo om tre seilbåter nektet å flytte seg for Bastøferga. Bare å forby de også....

 

Som flere har påpekt tidligere, er brukerne av scooterne som er problemet, ikke vannscooterene..

 

(Innlegget er satt litt på spissen, kanskje det tipper mot sarkasme)

Synes egentlig innlegget var greit jeg, litt sarkasme tåler man. Når frislippet kom, tenkte jeg med gru hvordan det skulle bli. Etter å ha lest en del innlegg her, hvordan scootere egentlig kan brukes, er jeg absolutt for likestilling med enhver annen båt.

andersb skrev 25 minutes ago:

Skateboard var forbudt...... vi er sykt gode på teite forbud. Jeg hadde ulovlig skateboard og det var stress..... trivdes bedre når det ble lovlig, har observert at folk fortsatt skater, og at folk fortsatt bitcher over det. 

Helt enig, vi har hatt og har alt for mange forbud i Norge. Det var ramaskrik når vi skulle gå over fra NRK monopol til lokalradio og flere fjernsynsstasjoner i sin tid. Hadde det vært opp til enkelte partier, hadde vi hatt kun NRK fremdeles. For ikke å snakke om hvor helvete på jord det skulle bli når ståhjulingene ble tillatt.

Skulle Googlet hva prokrastinering betyr, men tror jeg utsetter det til i morgen.

Link to post
Share on other sites

Etter å ha surret rundt på svenskekysten noen uker har jeg observert noen vannskutere som har oppført seg som båter (kjørte ganske eksemplarisk). Men også en del apekatter som absolutt ikke skulle vært på fjorden. Enig i at det er person på toppen som er problemet. Oppførselen de utviste hører ikke hjemme der andre oppholder seg.

 

Forstår ikke sammenligningen med andre meningsløse forbud, da ståhjulinger, lokalradio, skateboard etc ikke plager andre.

Link to post
Share on other sites

Stiffler skrev for 3 timer siden:

Det stemmer @tuffff, men problemet er fremdeles ikke scooterne som sådan.

 

For å trekke en annen paralell;

Bilen min har toppfart på 200+ km/t.

Det er ikke noe problem.

Dersom eg som bruker, velger å kjøre i 200 km/t langs en skolevei, så er det eg som er problemet. Ikke bilen.

Du har helt rett, forskjellen er at vi har på plass skikkelige straffereaksjoner for de som måtte finne på å kjøre bil i 200 km/t igjennom en 50-sone. Da hadde man vært uten førerkort i laaaang tid, pluss bøter og forhåpentligvis fengsel.

 

 

Hadde man innført samme straff på sjøen,ville man nok sett mindre til brudd på fartsreglene .

 

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Link to post
Share on other sites

pacuare skrev 57 minutes ago:

Forstår ikke sammenligningen med andre meningsløse forbud, da ståhjulinger, lokalradio, skateboard etc ikke plager andre.

Eksemplene var kun ment for å vise hvilket forbudsland egentlig Norge er og har vært og hvilke forbud vi har hatt, men som ikke har blitt noe problem ved frislipp. Forøvrig har vel argumentene mot både skateboard og ståhjulinger vært nettopp hvor farlige de vil være for mennesker i umiddelbar nærhet, så helt uten sammenligning er det vel ikke.

Skulle Googlet hva prokrastinering betyr, men tror jeg utsetter det til i morgen.

Link to post
Share on other sites

Støy, unyttig, fare for andre, altfor raske, er argumenter brukt mot skateboard/ståhjuling... høres kjent ut? 

 

% messig hadde man mista lappen i 7-8 knop i 5 knop sonen på sjøen om vi skulle hatt like regler som på land.........

 

Tok dette bildet mens jeg var på en nyttig tur og inspiserte båten til @Lingefan, her ser vi noen kjøre forbi, 3 på, men jeg er jaggu ikke sikker på at de bedrev nyttetrafikk mens de tusla ut av middagsbukta i 2 knop..... fy søren liksom, tenk at de våger. hilsen sivøk i seilbåt, alene. 

scooter_3.png

Redigert av andersb (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg leide meg en vannscooter tidligere i sommer. Jeg måtte jo teste det når det er så mange  fantastiske argumenter mot vannscooter (kort svingradius og sånt).

 

Det var jo veldig moro, bortsett fra en ting. Vi hadde glemt en bag i bilen, så jeg tok scooteren tilbake til havna mens resten av familien var i båten. På vei tilbake måtte jeg jo nødvendigvis ha bagen med på scooteren, og dermed falt jeg i nytteverdi-fella. Jeg som bare hadde tenkt å bruke den til lek og moro... jeg følte meg skitten.

 

Link to post
Share on other sites

9 hours ago, tuffff said:

Tja, hadde vi ikke hatt vannscootere, så hadde vi vel ikke hatt noen brukere av dem heller. Vannscooterbrukerne dukket opp først etter at vannscooterne var et faktum.

 

Samme kan du si om alt av fritidsbåter fra seilbåten som krysser seg gjennom hamburgsund i Juli til hekksjøgegeneralen i Baltic som kjører sakk i halvplan gjennom køen på E6'an. Hva med jeepen som går 30 knop ut mellom holmene til hytta på øya.  

 

Skal alt vi ikke selv liker eller vil ha forbys? I så fall kan den lista bli jæ*** lang.

Så kan man også si at noen varianter av fartøy  blir skapt ( eller avlet frem om du vil) pga ønsker fra kjøpegruppen (kundene).  

 

Hadde vi ikke hatt fritidsbåter, hadde vi ikke hatt brukere av de heller.  

 

Redigert av sap_2000 (see edit history)

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

15 minutes ago, Zitt said:

Det kan man vel også si om tankskip, containerskip og krigsskip osv.!

:yesnod::thumbsup:

 

noen vil nok hevde vi trenger de farkostene du nevner over selv om de unektelig kan lage mye faenskap i feil hender, men vi greide oss uten i mange tusen år.  

 

Kun vikingskipene får bli (under tvil.  mye faenskap og fyll der og) :giggle:

Redigert av sap_2000 (see edit history)

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

andersb skrev 14 minutes ago:

yamaha 4 setere, tråden er akkuratt starta, så kommer vel updates 

http://www.thehulltruth.com/boating-boat-show-photos/862166-jet-ski-trip-abaco.html#post10522020

Ok, ser det er Yamaha SUV 1200 som er en gammel scooter, opprinnelig 2-takter.

 

Noen som vet om det finnes vannscootere som er mer enn 4 meter lange?

Link to post
Share on other sites

pacuare skrev On 31.7.2017 at 14.48:

Forstår ikke sammenligningen med andre meningsløse forbud, da ståhjulinger, lokalradio, skateboard etc ikke plager andre.

 

Akkurat lokalradio kunne man innført forbud mot igjen.... de er skikkelig plagsomme når naboen har på radioen akkurat når jeg velger å være i hagen.

Det er jo så inn å bli støtt av alt mulig, så jeg vurderer om jeg skal bli litt mer moderne og støtt jeg også.. :wink:

 

Var noen vannscootere som feis fram og tilbake rett utenfor hytta både titt og ofte nå i ferien. Rett bortenfor er det en 5-knop sone gjennom et trangt sund (Strømsund, innenfor Strømtangen fyr, Fredrikstad). De overholdt 5-knopen hver gang. Beklager...

Link to post
Share on other sites

Vi får håpe  vannscooterene ikke er med på å innføre et nytt regime på sjøen slik vi har på veinettet. Der er det et regelverk for hver eneste situasjon og det vanker skyhøye bøter eller fengsel hvis man bryter loven. Man må være sertifisert for det kjøretøyet man opererer noe som krever lang opplæring. Det er også et ressurskrevende kontrollregime som styres av myndighetene. Det utferdiges førerkort, kjøretøys dokumenter og eu kontroller. Dette vil vi ikke ha på sjøen?

 

Jeg tenker med grøss og gru på om det popper opp utleie av vannscootere i hver eneste marina, gjestehavn og  by langs kysten. Da blir det fritt fram.

 

 

Link to post
Share on other sites

19 minutes ago, UGLESETT said:

Jeg tenker med grøss og gru på om det popper opp utleie av vannscootere i hver eneste marina, gjestehavn og  by langs kysten. Da blir det fritt fram.

 

Har hørt fra flere hold at leiemarkedet stilnet veldig i etterkant av lovendringen.

tror det er fler som i likhet med meg kjøpte når den juridisk  sett ble en båt. 

 

Her inne i fjorden har jeg mye mindre bajaskjøring i år kontra tidligere.

Redigert av sap_2000 (see edit history)

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Vel, min ferie er igang. Har ligget to døgn på utsiden av brygga på Hvasser (Krukehavn), på utsiden av Tjøme. Dette er en gjestehavn, LOS båtene har sin stolte historie her, og havnen er utsatt for trafikk. Store båter er flinke her når de går forbi.

 

Vi gir oss dønn over. Ikke over vannscootere. Men over folk i små drittbåter som drar av litt ift 5 knops grensa, og tror alt blir bedre. Alle tøyer vel grensa litt i RIBer og åpne båter. Vår lille Grand 380 lager mas for andre i 5 knop. Har lært gutta at det er hva som skjer bak som er viktig og ikke farten. Vi skal ikke lage bølger.

 

På Hvasser kommes det derimot inn nordfra over en lav sko i mer enn det. Tenker at de tenker at det er greit med 7 knop ihvertfall, ingen merker vel forskjell på farten? Tenåringen dro over før vi gikk idag for å fylle bensin på RIBen, og han fortalte meg at han hadde påpeket dette for en sekstiåring som fikk oss andre til å sprette ut av båtene for å ta unna. Han fikk bare et grynt til svar.

 

Dette får meg til å tenke at folk har rett og slett ikke peiling på hva som skjer bak båten sin.

 

Edit: Samtidig er jo ironien til å ta og føle på når det samtidig er hyttefolket som leder an ift vannscootermotstanden når de selv ikke kan respektere det å ikke plage andre

Redigert av dennrick (see edit history)

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...