Jump to content

Nå er vannscooter reglene historie.


LM 605

Skal vannscooter følge samme regler som båter?  

231 medlemmer har stemt

MENINGSMÅLINGEN ER IKKE SYNLIG FOR GJESTER: Vennligst Logg inn eller registrer for å se og delta.

Recommended Posts

andersb skrev 1 time siden:

 

Mistenker majoriteten hadde vært uten førerkort om du mener det skulle ryke ved fartsovertredelser i 5 knopen, blir stadig forbikjørt av ymse saktegående kjøretøy i 5 knop sonene  når jeg har 4.99 på GPS, de da i 6-7-8-9, så i 5 knop sonene vil jeg si det er andre fartsbrytere enn 15 sonene f.eks.

 

Husk at det ikke er noen som har noe måleutstyr eller ressurser, jeg liker sjøen fordi det er en avslappet holdning der, prikksystem?!?!?!? njet! .

Hvor mange alvorlige ulykker eller ulykker har vi i slike soner? Folk prøver skape problemer ut av ikke noe, ikke overdramatiser ting og skap problemer. 

 

 

Ser for meg scenario der de sender opp heli fordi noen har blåst  12 knop i 5 knop sonen, vi snakker jo om en prosentvis spinnvil overdrivelse her, men i realiteten 22kmh...

 

Fyll er for meg ett av få argumenter du får igjennom hos meg, for å ta førerkort. 

 

 

Jeg er enig i at vi ikke må overdrive, men det er ikke det jeg gjør heller.

Jeg skrev 40 knop!! ikke 8-9-12.

 

 

Er det å overdrive å ta lappen for en mnd. eller to, eller ihvertfall gi en bot på 5-6000,- kr for det jeg kaller grov overtredelse av fartsgrensen(altså eks.40 knop i 5 knop soner)

 

Når det gjelder promille, ja da bør saken være grei, over eks. 0,2/0,5 og lappen ryker, og man blir fotgjenger på land, og mister retten til å føre fartøy som krever førerkort.

 

Burde ikke være noen sak for de fleste, man bør uansett ikke føre hurtiggående båt med en slik promille.

 

Så kan man heller beholde 0,8 grensen på båter under en viss størrelse/toppfart.(slik man har greid i Sverige)

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Link to post
Share on other sites

Ved tap av førerkort er det endel annet som skjer og ting som begrenses i livet du tydeligvis ikke er klar over. 

 

Noen dytter 5 knop soner overalt, inntil nylig var det 5 knop sone midtfjords ca i oslofjorden for små båter, og de ville da vært uten førerkort, og muligens jobb... neitakk til mer regler. 

 

Vi har ingen "veistandard" på sjøen, på veien er det f.eks. kl A, i praksis er jo selv relativt smale sund like brede som en kl A... 

 

For å være deilig usaklig, om du hadde en normal 30 foter med moderne skrog som klarte 40 knop, hadde du kanskje ikke synes 40 knop var rakettfart. 

 

Link to post
Share on other sites

andersb skrev 40 minutes ago:

Ved tap av førerkort er det endel annet som skjer og ting som begrenses i livet du tydeligvis ikke er klar over. 

 

Jeg er meget klar over hva som er konsekvensene av å miste førerkortet, og av den enkle grunn unngår jeg (med letthet) å bryte de lovene som kan medføre slikt.

 

Sitat

 

Noen dytter 5 knop soner overalt, inntil nylig var det 5 knop sone midtfjords ca i oslofjorden for små båter, og de ville da vært uten førerkort, og muligens jobb... neitakk til mer regler. 

 

Vi har ingen "veistandard" på sjøen, på veien er det f.eks. kl A, i praksis er jo selv relativt smale sund like brede som en kl A... 

 

For å være deilig usaklig, om du hadde en normal 30 foter med moderne skrog som klarte 40 knop, hadde du kanskje ikke synes 40 knop var rakettfart. 

 

 

 

Om ikke den som sitter ombord i båten synes at 40 knop er mye, vil jeg tippe at han i kanoen, eller de som bader og svømmer synes det er mye hvis en en 30 foter kommer dundrende i 40 knop  mindre enn 50 meter i fra land.

 

Det er ikke om å gjøre å ta lappen fra folk, men jeg er 100% overbevist om at hvis man risikerte å bli "lapplaus" i en måned for idiotkjøring til sjøs, så ville selv idiotene tenke seg om en gang til.

 

Så er det snakk om grove overtredelser, ikke å bryte 5 knops grensen midt i Oslofjorden(hvis noe slikt finnes?)

 

Har du forresten tenkt å kjøre i 40 knop 50 meter i fra land, eller kjøre i fylla,siden du finner slike regler så begrensende? 

 

Eller er det så befriende å være på sjøen fordi "der er det jo ingen purk, eller regler, så da kan jeg endelig gjøre som jeg vil"

 

Mulig jeg er en treg "streiting", men jeg klarer utmerket godt å kose meg på sjøen både meg øl, lek og fart, UTEN å bryte noen lover som i mitt tenkte tilfelle hadde ført til tap av førerkort, eller bøtelegging.

Og det med min 30 fot snekke,jolla med 9,9, og med vannscooteren til en kamerat av meg som har 300 hestekrefter og som går syyyykt fort.

 

 

 

 

 

Redigert av nomen (see edit history)

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Link to post
Share on other sites

Fant forresten denne plakaten, som jeg likte svært godt.

 

 

 

Ta en titt på bildet på plakaten, det fra Østre Bolæren, er det tull å bøtelegge/straffe den 30 foteren som kommer i 30 knop imellom alle båtene?, eller vil det oppleves som begrensende for båtlivets gleder?

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Link to post
Share on other sites

Har du i det hele tatt fulgt med på vannscooter debatten og tråden vi diskuterer i? det var jo i praksis 5 knop sone midtfjords i oslofjorden, og ivrige politikere snakker om 300 meter fra land.... igjen nå, da ned fra 400, så.. fremgang. 

 

imho er 150 meter fra fastland en grei  grense, kan ikke gå ut av plan hver gang det er litt smalt.... 

 

Hvor stort er problemet med ulykker 50 meter langs land i 5 knop sonene du beskriver i dine scenario? har du noen å vise til? jeg vet om 1 løkrull i danmark nå nylig. 

Link to post
Share on other sites

Fantastisk flott bilde fra Østre Bolærne på den plakaten du linket til, @nomen Vet du når bildet er fra og hva som foregikk der ute da det ble tatt? Likte også innholdet i plakaten.

 

Det er vel konsekvensen av å miste førerkortet som gjør at førerkort (bokstav i lappen) på vannscooter egentlig er en god ide?

 

@andersb Jeg syntes meter fra land kan være greit og da likt for alle ift vannscooter vs båter. Ser også hva politikerne jobber med i innspurten til ferien:sad: Men når jeg kjører moderskipet, så tenker jeg mer på hva som foregår rundt meg enn avstand siden vi drar opp mye sjø. Er nok ikke så ille i 27 knop, men det tar seg jo ikke ut 150 m fra land. Dog, dersom jeg går i 10-12 knop er jo hekksjøen bare latterlig stor, så det bør vel da unngås. I trange farvann så syntes jeg det er "god stil" å legge skuta på tomgang. I kontrast ser jeg at hekksjøen til både RIBen vår (Grand 380) og vannscoterne blir sånn passe plagsom i 6-10 knop.

 

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Link to post
Share on other sites

andersb skrev for 8 timer siden:

Har du i det hele tatt fulgt med på vannscooter debatten og tråden vi diskuterer i? det var jo i praksis 5 knop sone midtfjords i oslofjorden, og ivrige politikere snakker om 300 meter fra land.... igjen nå, da ned fra 400, så.. fremgang. 

 

imho er 150 meter fra fastland en grei  grense, kan ikke gå ut av plan hver gang det er litt smalt.... 

 

Hvor stort er problemet med ulykker 50 meter langs land i 5 knop sonene du beskriver i dine scenario? har du noen å vise til? jeg vet om 1 løkrull i danmark nå nylig. 

Dette med 40 knop i 5 knop sonen var bare ett tenkt  (ekstremt) eksempel,  og var et svar på det  flåsete innlegget ditt om å prikkbelaste for sen firing av flagg

o s.v.

 

 

 Det er ikke snakk om å lage en masse nye regler (etter min mening), men å innføre et kraftig insentiv som gjør at gjeldende regler blir fulgt, så enkelt er det.

 

Denne "panikktilstanden"  som eksisterer rundt i kystkommunene nå, er på en måte ett produkt av at slike insentiver ikke finnes idag.

Da vil man forsøke å forby, da det oppleves som lettere å håndheve enn å sørge for at gjeldende regler blir fulgt.

 

Politikerne vet jo like godt som oss at politibåten kun er utpå en gang i blant, og at de få som finnes ikke har sjans til å være på rett sted til rett tid. 

 

 

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Link to post
Share on other sites

Støtter forslaget om førerkort, veldig smart. Burde være mer praktisk opplæring på sjøen, dette synes jeg godt kunne vært implementert i båtførerprøven også. 

 

Så en litt annen sak;

https://www.nrk.no/hordaland/redda-radvill-ku-med-vasskuter_-_-ei-heilt-absurd-oppleving-1.13552012

Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/

 

"Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370

"Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse

Link to post
Share on other sites

Er dette tilfelle, eller er dette en gammel tolkning av loven?

 

Slik kan du begrense vannscooter i din kommuneHvis man vil bevare roen på sjøen i sommer, må kommunene nå være raske med å få på plass lokale tiltak mot vannscootere. Norsk Friluftsliv har samlet regelverket kommunene kan benytte seg av.

Sitat

Norsk Friluftsliv har i dag sendt ut et brev til alle Norges kommuner med oppfordring til å kjapt få på plass et lokalt vannscooterregelverk. Hvis dette ikke skjer, frykter organisasjonen at mange hytteeiere og brukere av kystområdene går en støyfull sommer i vente, og det er også stor fare for ulykker.

Sitat

I brevet, som blant annet ble sendt ut til alle landets ordførere og rådmenn, viser Meland spesifikt til tre lovområder kommunene kan ta i bruk for å regulere vannscooterbruken lokalt. Både motorferdselloven, den sentrale fartsforskriften og havne- og farvannsloven er aktuelle.

– Med hjemmel i motorferdselloven, kan kommunene nå innføre forbud mot vannscootere i vassdrag og innsjøer der dette ikke allerede er forbudt. I tillegg kan de velge å begrense eller forby bruken av vannscootere, med hensyn til friluftsliv, miljø og trygg ferdsel. De har også mulighet til å innføre lokale fartsgrenser, men disse vil da gjelde alle fritidsfartøyer, og ikke bare vannscootere, påpeker Meland.
 
Fra og med denne sommeren har kommunene fått et stort ansvar for å bevare roen og freden på vann, vassdrag og sjø. Siri Meland mener det nå er viktig at kommunene får oversikt over bruken av sjøområdene sine, og utarbeider de lokale forskriftene som trengs for å sikre at de som oppholder seg ved kysten vår, er trygge. Hun anbefaler alle kommuner å ta i bruk Samferdselsdepartementets veileder for regulering av fart og bruk av farvann, elver og innsjøer, som nå er tilgjengelig på regjeringens nettsider.
 
 

 

Link to post
Share on other sites

Det blir mye greier av dette her, hvis regjeringen nå kommer med en veiledning til hvordan kommunene skal kunne begrense vannscooter bruk.

 

Hva var da vitsen med å gjøre om på  de reglene som var?

 

Man kunne vel like gjerne la de være som de var, "ingen" fulgte de allikevel. 

 

Folk blir vel ikke mer lovlydige hvis det er kommunene som har laget lovene?

 

Loven kunne vært som den var,  og  egen bokstav i førerkortet blitt innført.

 

Og som det fremgår i det brevet, så er det ikke like enkelt  å kjøre vannscooter  i "resten av verden" som noen har hevdet tidligere i denne tråden.

Det er faktisk strengere rundt i Europa.

 

 

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Link to post
Share on other sites

Nøtterøy vedtar ikke lokal forskrift - foreløpig.

Tjøme behandler i morgen. Rådmann anbefaler vedtak.

https://www.tb.no/vannscooter/notteroy/tjome/notteroy-radmannen-anbefaler-ikke-vannscooter-forskrift/s/5-76-565930

 

Skal bli interessant å se hvordan dette virker inn på adferd. Særlig hvis Tjøme vedtar når Nøtterøy avstår.

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Tiltredes! Førerkort for scooter vil ta livet av utleievirksomheten som jeg mistenker ødelegger for oss som har scooter og gjerne vil få lov til å fortsette å kjøre den. Samtidig vil den heve barrieren for nye håpefulle. På lik linje med andre båter, så krever det trening og erfaring også med disse småbåtene som kalles vannscootere. Forskjellen er at en uvitende som aldri har vært på vannet før kan få en helvetes fart 3 sekunder fra brygga med vannscooter.

 

Jonas, Gahr, og Støre var forøvrig ute forleden og slo fast at han ikke var i politikken for å tillate lakrispiper, segway og vannscootere. Lettere ironisk at hans partifeller og "allierte" bruker uforholdsmessig mye energi på dette ift å utarbeide forbud. Kunnskapsløsheten de viser både ift vannscootere og lovverket er slående, om ikke skremmende. Det samme kan sies om førstnevnte ift diverse interesseorganisasjoner. Nå sist med innlegget i Aftenposten denne uken av styrelederen i DNT.

 

 

Redigert av dennrick (see edit history)

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Link to post
Share on other sites

jada joda er kanskje ingen dum ide, men den kalkisen der er litt weird og setter kravet litt lavt

 

Jeg har nå 30"ish" fot, med 2x300, kalkisen der den mener at om jeg har over 132hk, må man ha det... de kunne satt grensen lett 4x høyere, for en 32 foter med si 400hk går ikke spesielt raskt. 

 

Eksempelvis vil jeg si at

13fot (vannscooter) over 50-55 knop, de største topper ut på 62-63-64 ca, og de med mindre motor er overaskende lite kompliserte å styre, 50 knop i RXT-is føles ikke helt wow ut. 

20-25 fot som går 55+ kunne hatt evnt behov

25-30 fot som går 60+

30-35 som går 65+

 

 

 

@lingefan sin windy grand bora 42 med masse treverk på dassen gjør hva 44-45knop på GPS, det er rett og slett ikke veldig raskt på noen som helst måte, kan ikke se at han f.eks. måtte skaffe seg det til å føre den, men når han lånte 300hk vannscootern min sist, burde han nok hatt litt oppfriskning i hurtignavigering ;) 

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Syns avisene dramatisere og viser lave tanker om vannscooterførere. 

 

De, som alle andre, klarer vel å finne de lokalt gjeldende reglene for vannscooter på Google i løpet et par minutter. 

..

For å gjøre det enkelt vil vel en felles nasjonal lov for vannscooter gjøre susen? :giggle::lol:

.. 

Vi og ungene fikk forøvrig den tvilsomme gleden for to dager siden av å se vannscooter mose en and/ærfugl når de lekte frem og tilbake i 30—50 knop I småbåtleden inn mot Gøteborg. To unggutter. Og siden de holdt opp mot 7-8 meters avstand når de passerte i en zillion knop så fikk vi det på ordentlig nært hold også. 

 

Fikk faktisk et stykke pedagogisk arbeid med å roe ned tenåringsjentene når anda ble kjørt i hjel. Selv så jeg en mulighet for god mat, men den var sikkert ødelagt i kjøttet pga farten. 

 

Ingenting som tydet på at scooterfører så mye som blunket når det skjedde. Uavbrutt fart og kurs. 

 

Flotte greier

Link to post
Share on other sites

Har det noe med vannscooter å gjøre ? Vi lå i en havn for noen dager siden. Inn kom en seilbåt, og la seg midt på flyte kaien. Etter en stund jo det ennå en seiler, og la seg midt på bryggen på motsatt side. Idiotene lå slik, ennå det kom flere båter inn. Og ikke før noen snakket til de, forhalte de til en mer intelligent plass. Er konklusjonen da at alle seilere er klovner på sjøen? Idioter som ikke ser annet en seg selv og sin egen båt ? Kanskje vi må få lover rettet mot seilere ang. fortøyning i havner..

Link to post
Share on other sites

Jeg er positiv til dette med utvidet sertifikat, altså en enkel praktisk prøve med hvordan en båt beveger seg på sjøen og kurs i hvordan ta hensyn til andre på sjøen. Det gjør ingenting om grensen settes svært lavt for å gjelde flest mulig båttyper. F eks kan en båt gå fortere enn 10 knop bør alle kunne dette. En typisk fritidsbåt lager størst bølger mellom 10 og 15 knop. En slik båtførerprøve burde faktisk gjelde for alle som skal føre båt på sjøen. Uansett når de er født eller hva slags båt. Hvis det skal være unntak kan de være f eks båter med under 9.9hk og under 7 meter, eller hva som slår inn av disse. Vannscooter med mer enn 9,9 hk kommer da innenfor og uskyldige tresnekker under 7 meter kan komme utenfor.

 

Om det skal være høyhastighetssertifikat i tillegg bør dette gjelde båter over f eks 35-40 knop. Da begynner det å gå skikkelig fort for folk som ikke har kjørt mye båt.

 

Det kan gjerne også være obligatorisk med et livredderkurs, hva gjør man hvis man ser en båt i nød eller mennesker som er bevisstløse.

Redigert av Lingefan (see edit history)

Lingefan

Link to post
Share on other sites

Og etter å ha lest gjennom brosjyren for Yamahas vannscootere så er jeg virkleig fascinert over de som hevder at disse er velegnet for transport av både folk og fe. Har ikke ordlyden nøyaktig, men Yamaha selv påpeker at de har vanntette lagringsrom velegnet for mobiltelefon og solbriller, men ikke et ord om varer ellers. De fokuserer ellers på fart og spenning, lite annet, med andre ord akkurat som mange påpeker; kun leketøy.

 

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Båten min har ikke engang vanntette lagringsrom de er mer "ish" tette, betyr det at den er totalt uegnet for nytte eller da superegnet?

NYTTE argumentet på FRITIDSBÅT er litt tja fra alle kanter.  

 

Vi har klart å få 2 relativt store herrer (190+) og 1 litt mindre han er typ 180ish, noen bæreposer og en kasse øl bakpå min Seadoo rxt-is i sin tid (før det ble forbudt igjen), hovedbåten havarerte en maskin på ferie, så jeg ble stuck en stund med å bare bruke lettbåten, brukte den som eneste transport 7-8 dager på sørlandet mellom øyer med stort hell. Brukte den til all shopping, transport av folk ble den også brukt hyppig til når vi var på hytter til venner, da den jo kommer seg litt raskere rundt enn de andre jollene. Nytte nja tja? kunne sikkert brukt en annen båt til akkuratt den samme unyttige kjøringen. 

 

Yamaha er ikke favoritten min, den teite sladrestrålen kunne de greit seg uten, og de brukte lang tid før de fikk elektronisk operert brems/spjeld. 

 

De færreste bedriver nyttetrafikk her? Jeg dro jo en norge > sverige > danmarks tur for morroskyld en dag i båt, litt usikker på hvor stor nytteverdien var, vi øvde på høyhastighetsnavigering og ehh jolly kjøring, så litt? Totalt 3 i båten ;) 

 

Redigert av andersb (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Nå sitter jeg og mimrer her, ser at jeg solgte de i 2011-2012 en gang, fant masse bilder tilbake til 2009, med fler av båtplassen folk på prøvetur, dette skjedde faktisk så langt ut i oslofjorden at det knapt er noen bakgrunn, så yay til oss for å være flinke, selv da.

 

Ser også på andre bilder at jeg faktisk eide hele 3 båter + scootere og jetski på den tiden, hvorav 1 var løpsbåt, en "rask kosebåt jeg kan ta med venner i" hadde 2stk 2.5EFI, + den store dieselbåten.  Erindrer at vi med 2stk 2.5EFI og 600 liters tank måtte fylle samtidig som vannscooterne som hadde 70 liter ;) 

 

Mulig jeg publiserer noen bilder etterhvert, fant ett der jeg tauer rundt på en ganske stor båt med motorstopp, de var litt for opptatt med å være glade for hjelpen til å kjefte på vannscooter, ser også at jeg er iført jeans og volvo ocean race jakke, ikke våtdrakt, det er så mye nytte på ett bilde atte hjelp ;) 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...