Jump to content

Nå er vannscooter reglene historie.


LM 605

Skal vannscooter følge samme regler som båter?  

231 medlemmer har stemt

MENINGSMÅLINGEN ER IKKE SYNLIG FOR GJESTER: Vennligst Logg inn eller registrer for å se og delta.

Recommended Posts

Lingefan skrev 31 minutes ago:

Ler sist og ler sist...da ville jeg isåfall hold meg en stund til.

 

Slik jeg leser der, kan man enkelt forby vannscootere...man må bare legge til snekker, rib'er, joller og lektere, ja ALT som har høyere toppfart enn, tja skal vi si 50 knop?

 

Eller kanskje 30? Det er kanskje like greit, siden det allerede er innført 30 knops fartsgrense rundt om.

Redigert av nomen (see edit history)

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Link to post
Share on other sites

Hei @PinkvinJeg tror du kanskje overdriver noe i det lengste innlegget ditt over (er det ikke nr på innleggene lengre?). Vi (min sønn og meg) tilhører egentlig ikke noe vannscootermiljø som sådan som diskuterer oss imellom ift å legge sabotasjeplaner for resten av båtfolket. Hadde det vært så tragisk som du beskriver, at noen er ute etter hevn over båtfolket, så er jeg egentlig enig med deg (Jeg har jo båt jeg også, men er altså pro-scooter). Men jeg tror ikke det er slik du beskriver og kan heller ikke se for meg at noen er ute etter hevn eller å le sist i dette a la "kan ikke jeg, så kan ikke du". Jeg ser at det har blitt argumentert slik for å belyse forskjellsbehandlingen, men det er etter min mening en forskjell på det og å faktisk ha et inderlig ønske om å sabotere for andre. Det jeg syntes det koker ned til er at kommunene med noen motstandere i spissen har tatt noen kjappe svinger og kjørt i grøfta. Ikke hverken mer eller mindre. Idag kom det en ny omdreining i skruen som viser at heksejaken til venstresidens ordførere må parkeres. Det syntes jeg er bra. Så kan vi forholde oss til fakta fremover, og ikke "hatprat", ref det som foregår i samfunnet vårt om dagen om noe helt annet.

 

@Zitt Det har du helt rett i. Jeg misforsto helt og beklager at jeg ikke har fått med meg din holdning gjennom denne tråden. Takker for ønsket om en fin scootersommer, og øsker en god sommer tilbake.

 

Som et par andre skippere har påpeket over, så vil jeg også være blandt de som støtter sertifikat for vannscootere. En bokstav i "lappen" høres lurt ut. Mister man lappen, så "kan" man ikke kjøre. Evt kjøre, men da sikkert uten forsikring etc.

 

@Lingefan Jeg ler ikke, men er lettet over at det ser ut til å løse seg. Jeg fikk idag tilsendt hele teksten fra "Det Kongelige Norske Samferdselsdepartementet" under tittelen "Veiledning til kommunene – regulering av fart og bruk av farvann, elver og innsjøer når det gjelder vannscootere". Det satt langt inne å forstå den, så derfor er jeg glad Advokat Sylte blogget litt om det idag og oversatt det til norsk.

 

Så gjenstår det å se hvordan dette går i sommer. Jeg ser flere og flere av vannscooter-pro-folk oppfordrer til fornuftig kjøring her og der. Vi kommer til å gjøre vårt beste i så henseende. Det jeg frykter er utleie av scootere. Dette er en del av bakteppet for den fryktelige ulykken i København.

 

Edit: Det kjom tre nye innlegg mens jeg innimellom noe annet som dukket opp rablet ned overfornevnte)

Redigert av dennrick (see edit history)

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Link to post
Share on other sites

dennrick skrev 2 minutes ago:

 

Det jeg frykter er utleie av scootere. Dette er en del av bakteppet for den fryktelige ulykken i København.

Ett godt poeng, og nok ett argument til krav om førerkort.

Da kan nemlig ikke hvilken som helst tulling leie scooter og rase fra seg "for alle penga"

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Link to post
Share on other sites

:smiley:

 

Men til innlegget ditt over, @nomen, så tror jeg den mest solgte scooteren i Norge ikke har større fart en 45 knop. Vi har en slik en. Her er et bilde etter ca 120 timers bruk av hvordan ting ser ut... Legg merke til hvordan vannscooterforskriften har slått ut med 400 m og 5 knop

 

 

IMG_1621.JPG.61554144ba278ab3ac81c1d99fae058b.JPG

 

(Edit: "Seadoo Spark" heter denne scooteren med 90 HK med mulighet for å frakte 3 stykker. Det visste ikke hun fra Ap som skrev innlegg i Budstikka: https://www.budstikka.no/debatt/vannscooter/erik-aasrud/feil-om-vannscooter/s/5-55-496647)

 

Edit 2: Vi har også Seadoo RXP-300. Selve monsteret. Den gjør fortsatt ikke 80 knop som noen vettløse journalister skriver. Den topper på litt over 60 knop. Og når det er sagt, så ser vi heller ingen grunn til å grisekjøre med den.

Redigert av dennrick (see edit history)

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Link to post
Share on other sites

Pinkvin skrev 30 minutes ago:

 

Det gleder deg at vannscooterkjørerne sin dårlige oppførsel på sjøen til slutt skal ramme alle som ferdes i båt?

 

Er dette en gjengs holding i vannscootermijøet? 

Du fisker veldig etter denne "hevngjerrigheten" i dette såkalte vannscootermiljøet?

Har ikke sett så veldig mange med denne holdningen? Har forøvrig sett lite til dette milijøet? Hvem er det du henvender deg til når du spør siste spørsmålet?

Link to post
Share on other sites

Ja, da blir det 30 knop som maks; poenget mitt er at hvis en kommune virkelig VIL så klarer de det nok...det kan bare hende at de tar med seg mange fler i samne slengen. 

 

Jeg ønsker ikke nødvendigvis et forbud mot vannscooter selv, men jeg vil ha det i mer regulerte former, og innenfor rammer som i praksis gjør at idiotene blir tatt.  Så kan du og alle de andre ansvarsfulle scooterførerne fortsatt nyte sommeren fra salen☺

Redigert av nomen (see edit history)

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Link to post
Share on other sites

Jeg er helt enig med deg i det siste du skriver, Nomen. Fotgjenger til sjøs, ref et stykke over...

 

Til det første: Min oppfatning av det er at det klarer man bare dersom en rekke lover endres. Og dersom det gjøres, så kommer globalistenes favoritt, nemlig EU/EØS, med pekefingeren sin. Dermed blir det ikke noe av. Det var slik vannscooter ble "lovlig" "in the first place". De aksepterer ikke diskriminerering av CE merkede "varer". Så hva kommunene har tenkt opp til idag forstår jeg ikke med sine desperate forslag om "totalforbud" der de også forsøker å omgå forvaltningsloven ift høringsfrister..

 

(Og så dro vel Sylte frem Grunnloven som nok et hinder?)

 

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Link to post
Share on other sites

For det første vil jeg minne på at jeg ikke er mot scootere, jeg er for bare så det er sagt! Men jeg synes det er en ting som blir forbigått i stillhet i denne debatten, og det er dette med støy generelt.

 

I en rekke andre tråder har det blitt diskutert oppførsel og hensyn i havner, uthavner og narturhavner. En gjenganger i argumentasjonen fra enkelte har vært at "tåler du ikke såpass får du finne deg ei vik for deg selv ytterst i havgapet". Vi er nok litt der, vi ønsker å ligge et rolig sted, gjerne et sted for oss selv. Det innebærer at når det er stabile meldinger finner vi oss ofte ei vik som ellers kanskje er litt utsatt, og som ikke så mange finner på å legge seg. Men hva skjer da; jo vi har flere ganger opplevd at foreldre sender podene sine vekk fra der de ligger selv (de populære stedene) for å kjøre jolle der vi ligger. De vil jo ikke bli plaget av den jollekjøringen selv :rolleyes:  Det samme har vi også erfart med scooterkjøring. Et konkret eksempel fra i fjor. Det ligger en hel klynge med båter på den ene siden av holmen. Det er selvsagt her de beste fortøyningsplassene er, så dette er det som kalles "den mest populære plassen"  å legge seg. Siden vi vil ha det litt stille og rolig finner vi oss en plass på andre siden av øya. Dette er altså ikke en av de poluære plassene, men selvsagt heller ikke det luneste og sikreste stedet å fortøye. Men hva skjer. Jo, utenfor der vi ligger er det tydeligvis veldig fint å drive å kjøre i ring med vannscooter. Og det må jo være greit, det er jo ikke rett utenfor et populært sted å ligge... Da jeg senere på ettermiddagen tok meg en jolletur rundt øya ser jeg at disse scooterne selvsagt har moderskipene sine i den lune fine vika på andre siden av øya. De har selvsagt kjørt vekk fra der alle båtene ligger for å herje, men er trolig ikke klar over at andre bruker fantasien og legger seg til i mindre viker og bukter andre steder på øya. 

 

Poenget mitt er at det etterhvert er få steder igjen hvor man kan nyte stillheten og roen i skjærgården om man ønsker det. Det er lett å argumentere med at man bare får finne seg en holme for seg selv, men i Oslofjorden i juni - september er det veldig få av de plassene å oppdrive. For til tross for at man ønsker stillhet så ønsker man også å fortøye båten trygt på et lunt sted. Det er en grunn til at de såkalt "populære stedene" er populære.

 

Dette er altså ikke et innlegg for å argumentere mot vannscooter. Som nevnt tidligere skulle jeg gjerne hatt selv, og det er heller ikke umulig at jeg skaffer meg en med tid og stunder. Men jeg vil henstille de som har en til å reflektere litt over bruken. Det er etterhvert få steder i den siviliserte del av verden man kan oppleve stillhet i naturen. Jeg tror det kommer til å bli en etterspurt vare. Mange steder er det allerede mye båttrafikk. Litt ekstra trafikk fra vannscootere i de områdene kan vel neppe plage noen? Og hvis man virkelig vil grisekjøre, ikke bare fra A til B (gutter liker jo fart :yesnod:) så går det vel an å dra litt lenger ut fra land?

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
Joltus skrev for 4 timer siden:

Du fisker veldig etter denne "hevngjerrigheten" i dette såkalte vannscootermiljøet?

Har ikke sett så veldig mange med denne holdningen? Har forøvrig sett lite til dette milijøet? Hvem er det du henvender deg til når du spør siste spørsmålet?

 

Du er ikke veldig tvetydig når du skriver "den som ler sist ler best" og linker til en artikkel som viser at alle andre som bruker sjøen vil bli rammet av reguleringer som har blitt til pga råkjøring med vannscooter. 

 

Eller mente du noe helt annet enn det du skrev kanskje? 

--

For det er da pussig å være glad fordi det blir reguleringer ifht fart for alle, trodde du, med flere, var mot sånne reguleringer...? Du har kanskje ombestemt deg?

Link to post
Share on other sites

Støtter kravet om sertifikat for raske båter. Det ville også redusert problemet med utleie. Det er de som har leid scooter som ser ut til å kjøre styggest der jeg bor.

Båtførerprøven bør også være obligatorisk for alle uansett alder. Det gir ikke mening at man ikke trenger å lære grunnleggende sjøveisregler hvis man er født før 1980...

Link to post
Share on other sites

Eget sertifikat på vannscooter hadde vært fornuftig. Det hadde vært bra både med tanke på sikkerhet og fordi man hadde luket bort mange tullinger som bare leier vannscooter for en dag for å kjøre som en idiot.

 

I Danmark tok det vel et par uker etter ulykken før dette ble vedtatt? Noe sier meg at den sånn prosess ville tatt flere år i Norge. Jeg vet ikke om det byråkratiske og politiske systemet i Norge er mere tungrodd i Danmark, men de var jo overraskende handlekraftige i denne saken.

 

Link to post
Share on other sites

Pinkvin skrev for 17 timer siden:

 

Det gleder deg at vannscooterkjørerne sin dårlige oppførsel på sjøen til slutt skal ramme alle som ferdes i båt?

 

Er dette en gjengs holding i vannscootermijøet? 

 

 

Jeg tilhører ikke noe vannscooter "miljø" og jeg har heller aldri hatt noen vannscooter selv. Men jeg er motstander av forbud på generelt grunnlag og for riktig regulert frihet under ansvar og likhet for loven.

Jeg ble skikkelig provosert da ordførerne ønsket å gå sammen på en nærmest korrupt måte for å ignorere regjeringens tillatelse til å kjøre vannscooter og dermed ramme både arbeidsplassene til de som lever av å selge slike og verditapet til de som har kjøpt en slik og forventer at de kan bruke denne på en forsvarlig og fornuftig måte.

 

Jeg må si jeg lo tilsvarende godt som jeg ble provosert tidligere da jeg så hvordan de da "bæsjet på sin egen legg". Og jeg forbeholder meg retten til å ytre slikt på et uskyldig debattforum.

 

Man trenger ikke være ydmyk overalt hele tiden så lenge man tar hensyn til andre. Her er jeg rimelig klar i tonen. Rettferdigheten seirer. Likhet for loven, om det så fører til at andre båtgrupper rammes. Det er et svært viktig prinsipp!

 

Nå som dette med vannscooter sannsynligvis likevel er i orden så er jeg for båtsertifikat for samtlige, og høyhastighets sertifikat for båter (og dermed også vannscootere) som går over f eks 30 knop. Det kan gjerne være et scooter-sertifikat i tillegg.

Redigert av Lingefan (see edit history)

Lingefan

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Er også pro høyhastighetsertifikat både for scootere og båter.

 

Men "likhet for alle" er bare tull når det er en spesifikk gruppa som har skilt seg ut negativt. 

 

Er ingen rettferdighet i det, kun masse urettferdighet som nå rammer et stort flertall som ikke har svin på skogen på noen som helst måte. 

 

Kan ikke begripe at noen "godter seg" over en sånn situasjon. At en liten gruppe har klart å påføre alle reguleringer pga av sin negative oppførsel og adferd. 

--

Men jeg skjønner at vi er uenig om det. Om det er gjengs holdning blant vannscooterkjørere at de nå godter seg over å ha klart å innføre reguleringer for alle båter på sjøen, reguleringer som de var så i mot hele tiden, ja da skjønner jeg lite (snakker nå ikke om høyhastighetsertifikat, men kommunale reguleringer av fart osv).. Å plutselig ombestemme seg, reguleringer er helt ok så lenge de også rammer alle andre, som ikke har gjort en flue fortred på sjøen..

 

Det er dårlig stil. 

 

Men det viser kanskje at de aldri har brydd seg katta om alle de andre som ferdes på sjøen, at de andre kanskje bare er til hinder og "teitinger" som ikke unisont omfavner vannscootere på sjøen... og nå får de smake egen ris?

Redigert av Avmønstret# (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Pinkvin skrev 9 minutes ago:

Men "likhet for alle" er bare tull når det er en spesifikk gruppa som har skilt seg ut negativt. 

 

Er ingen rettferdighet i det, kun masse urettferdighet som nå rammer et stort flertall som ikke har svin på skogen på noen som helst måte. 

 

Kan ikke begripe at noen "godter seg" over en sånn situasjon. At en liten gruppe har klart å påføre alle reguleringer pga av sin negative oppførsel og adferd. 

--

Men jeg skjønner at vi er uenig om det. Om det er gjengs holdning blant vannscooterkjørere at de nå godter seg over å ha klart å innføre reguleringer for alle båter på sjøen, reguleringer som de var så i mot hele tiden, ja da skjønner jeg lite (snakker nå ikke om høyhastighetsertifikat, men kommunale reguleringer av fart osv).. Å plutselig ombestemme seg, reguleringer er helt ok så lenge de også rammer alle andre, som ikke har gjort en flue fortred på sjøen..

 

Det er dårlig stil. 

 

 

 

Det er ikke mulig for en gruppe båtførere å innføre regler for andre, det er det politikerne som gjør.

Og vanncootere skiller seg mye mindre negativt ut enn andre.

 

Hvor er omtalen rundt miljøet og fuglelivet eller grisekjøring da en RIB gikk førerløs på land ved Lysaker i forrige uke? Det var båt.

Hvor er omtalen med masse grunnstøtinger rundt omkring? Og hvorfor fikk vannscooteren fokuset da en båt kantret da den kjørte ved siden av en vannscooter?? Begge drev grisekjøring, men vannscooteren fikk skylden.

 

Saklighet og rettferdighet er likebehandling av alle uansett hva slags fartøy man kjører, så kan man heller innføre førerkort for de ulike båtkategoriene slik at man lærer å kjøre det man faktisk skal kjøre på en trygg og forsvarlig måte.

Lingefan

Link to post
Share on other sites

Pinkvin skrev for 4 timer siden:

Er også pro høyhastighetsertifikat både for scootere og båter.

 

Om det er gjengs holdning blant vannscooterkjørere at de nå godter seg over å ha klart å innføre reguleringer for alle båter på sjøen, reguleringer som de var så i mot hele tiden, ja da skjønner jeg lite (snakker nå ikke om høyhastighetsertifikat, men kommunale reguleringer av fart osv).. Å plutselig ombestemme seg, reguleringer er helt ok så lenge de også rammer alle andre, som ikke har gjort en flue fortred på sjøen..

 

Men det viser kanskje at de aldri har brydd seg katta om alle de andre som ferdes på sjøen, at de andre kanskje bare er til hinder og "teitinger" som ikke unisont omfavner vannscootere på sjøen... og nå får de smake egen ris?

 

Til det første så er vi enige. De mellom 16-18 år med båtførerbevis kan under en slik ordning få utsettelse på lappen som svir dersom de blir tatt for uansvarlig kjøring og regelbrudd. Vi voksne kan få prikker i førerkortet, evt få det fratatt. For de som har mange bokstaver på førerkortet, så er det vel slik at dersom man dummer seg ut med vogntoget sitt, så får det konsekvenser for hvordan du kan bruke den lette motorsykkelen. Kan være slik på vannet også. Mister du lappen som følge av dårlig oppførsel på vannet, så er du fotgjenger.

 

Til det du skriver videre, så syntes jeg det er vanskelig å følge deg. Vi med vannscootere har en CE merket båt i kategorien C ihht EØS og blabla. Vi har hele tiden håpet på en likestilling med småbåt. Der tror jeg dette stopper (for oss ihvertfall). Det som har skjedd nå er ikke på vår konto. Vi har heller ikke ombestemt oss ift noe som helst. Kanskje det kan kalles et uheldig eller uforutsett utfall av det du tidligere i denne tråden har omtalt som et godt politisk håndverk.

 

Uansett, for å selv bli litt klokere, hvilke reguleringer er det du nå ser for deg at skal komme som ikke allerede er på plass med 50m / 5 knop (30 knop innaskjærs rundt Tjøme / Nøtterøy f.eks), og hva er det isåfall som egentlig blir verre for deg/båtfolket? Det virker som om "hatet" ditt mot vannscootere har "shanghaiet" en ellers god logikk som du vanligvis utviser.

 

Hva som har rammet ordførerne ift deres heksejakt vet jeg ikke, men sannsynligvis er det mange som ikke vet hva de uttaler seg om, ref Budstikka artikkelen jeg linket til over. Det kom forresten et tilsvar idag i nevnte avis. Utover det (nå kommer det en observasjon med minimal verdi), så har jeg vært på vannet siden 7. april rundt Tjøme/Nøtterøy (hver helg). Har sett påfallende lite scootertrafikk og "ingen kjører på svaner". Gåsefamiliene later egentlig til å bry seg lite når vi dundrer forbi i våre 12 tonn med den ene scootern på badeplattformen og den andre kjørende etter. Liker å tenke at de voksne gjessene har tatt med ungene sine på tur for å lære barna sine trafikkreglene der ute:wink:

 

Nei, resonnementet ditt viser ikke det du avslutter med.

 

Vi blir ikke enige, men det er litt artig at det etter 14 sider kan se ut som om begge leire kan tilnærme seg noe fornuftig omkring dette med førerkort. Mitt anliggende her er at dette vil torpedere mye av utleien av scootere, vanskeliggjøre prøvekjøring av scootere uten strengt oppsyn, samt i seg selv bidra til bedre båtvett der mislighold av det ansvaret man har som fører av hurtiggående båt er noe samfunnet ikke tar lett på.

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Link to post
Share on other sites

Hvordan har danskene løst dette med tilbakevirkende kraft? Hvor lang ting har folk på seg til å ta dette kjørekortet? 

 

I Norge blir det sikkert samme idiot løsningen med alder. Altså at er man gammel nok så har man peiling. Det er skremmende at de enda ikke har innført høyere alder der! 

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Så akkurat at ordførere og rådmenn i alle Østfoldkommunene nå jobber for totalforbud av vannscooter i hele Østfold. Om de ikke får det til så var det også forslag om max 5 knop 300 meter fra land overalt. 

--

 

Gavepakke til alle fra vannscooterkjørerne... :-/ Ikke noe særlig. 

Link to post
Share on other sites

nomen skrev for 4 timer siden:

Så med det tolker jeg det som at du synes å prikkbelaste evt. ta lappen fra en som som f.eks dundrer igjennom en 5 knops sone i 40 knop er dumt,eller?

 

Mistenker majoriteten hadde vært uten førerkort om du mener det skulle ryke ved fartsovertredelser i 5 knopen, blir stadig forbikjørt av ymse saktegående kjøretøy i 5 knop sonene  når jeg har 4.99 på GPS, de da i 6-7-8-9, så i 5 knop sonene vil jeg si det er andre fartsbrytere enn 15 sonene f.eks.

 

Husk at det ikke er noen som har noe måleutstyr eller ressurser, jeg liker sjøen fordi det er en avslappet holdning der, prikksystem?!?!?!? njet! .

Hvor mange alvorlige ulykker eller ulykker har vi i slike soner? Folk prøver skape problemer ut av ikke noe, ikke overdramatiser ting og skap problemer. 

 

 

Ser for meg scenario der de sender opp heli fordi noen har blåst  12 knop i 5 knop sonen, vi snakker jo om en prosentvis spinnvil overdrivelse her, men i realiteten 22kmh...

 

Fyll er for meg ett av få argumenter du får igjennom hos meg, for å ta førerkort. 

 

 

Link to post
Share on other sites

Pinkvin skrev for 2 timer siden:

Så akkurat at ordførere og rådmenn i alle Østfoldkommunene nå jobber for totalforbud av vannscooter i hele Østfold. Om de ikke får det til så var det også forslag om max 5 knop 300 meter fra land overalt. 

--

 

Gavepakke til alle fra vannscooterkjørerne... :-/ Ikke noe særlig. 

 

For å gjenta, siden du gjentar: Slike regler er ikke fra vannscooterførerne, men fra politikerne.

Lingefan

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...