Jump to content

Nå er vannscooter reglene historie.


LM 605

Skal vannscooter følge samme regler som båter?  

231 medlemmer har stemt

MENINGSMÅLINGEN ER IKKE SYNLIG FOR GJESTER: Vennligst Logg inn eller registrer for å se og delta.

Recommended Posts

jotto skrev 37 minutes ago:

 

 

Vurdert teltferie?

 

 

Ja. Hvis man går i fjellet er telt ypperlig overnatting . Det er miljøvennlig og ikke minst gratis. Sjarmen ville selvsagt vært borte om det kom en skare el.sykler , store motorsterke ATV'er som fordrev terrengkjøring for morro skyld eller   50 bobiler på tomgang langt inne på fjellet med blinkende neonlys og dundrende musikk fra høytalere.  

 

 

 

 

 

 

Link to post
Share on other sites

UGLESETT skrev 1 time siden:

En ganske enkel konklusjon, IM.

 

Vannscootere kommer I tillegg til kjøring av agregat i uthavn for å få varmt vann til dusjen. Tomgangskjøring for å lade batterier. Kjøring av joller unødvendig. Bolter som blir borret ulovlig i svabergene.  Brenning av bål  på svaberg. Forsøpling av strandsonen.  Unødvendig støy fra musikkanlegg. Folk i båt er I ferd med å ta over båtlivet 

 

Jeg syns det er positivt at folk kommer seg ut i båt, og nyter dets gleder, på forskjellig vis..

Noen i kajakk og telt, andre med alt tenkelig utstyr med seg om bord i fartøyet...

Det gjelder å nyte gledene der ute Ugle, ikke bar sitte å ergre seg over alle som ikke er identisk med deg selv...

Link to post
Share on other sites

Ida Marie III skrev for 7 timer siden:

 

Jeg syns det er positivt at folk kommer seg ut i båt, og nyter dets gleder, på forskjellig vis..

Noen i kajakk og telt, andre med alt tenkelig utstyr med seg om bord i fartøyet...

Det gjelder å nyte gledene der ute Ugle, ikke bar sitte å ergre seg over alle som ikke er identisk med deg selv...

 

Jeg har merket meg at det er et noe udelt syn på kajakk her på BP.  Hvordan  føles det å padle kajakk og det kommer  flere  vannscootere i følge i 50 knop  på en kryssende kurs hvor vannscooterene kun er ute for å teste fart og spenning .  Eller for de som har ankret opp og ligger å fisker og det suser fartsmonstre forbi  som kjører om kapp. 

 

Ser at du taler campernes sak Ida Marie. Jeg blir rørt.

 

 

 

https://baatplassen.no/i/topic/32555-vikeplikt-for-kajakk/#comment-414732

Redigert av UGLESETT (see edit history)
Link to post
Share on other sites

UGLESETT skrev for 1 time siden:

 

Jeg har merket meg at det er et noe udelt syn på kajakk her på BP.  Hvordan  føles det å padle kajakk og det kommer  flere  vannscootere i følge i 50 knop  på en kryssende kurs hvor vannscooterene kun er ute for å teste fart og spenning .  Eller for de som har ankret opp og ligger å fisker og det suser fartsmonstre forbi  som kjører om kapp. 

 

Ser at du taler campernes sak Ida Marie. Jeg blir rørt.

 

 

 

https://baatplassen.no/i/topic/32555-vikeplikt-for-kajakk/#comment-414732

 

Men det er da godt at noe kan røre deg..

Jeg taler båtfolkets sak, enten det er kano, seiler, flybridgebåt eller vannscooter.. eller Sjømann 22...

Lovene er gode som de er, det samme er de forskjellige fartøyer, men førerne er fra tid til annen lovbrytere...

Hadde loven vært håndhevet, med straff som fikk utrivelige konsekvenser, hadde mye forandret seg..

Da hadde en sluppet drita fulle folk i snekker som kjører nærmest i blinde, uten mål og mening..

Eller skal vi heller forby snekker ???

Link to post
Share on other sites

UGLESETT skrev for 2 timer siden:

Jeg har merket meg at det er et noe udelt syn på kajakk her på BP.  Hvordan  føles det å padle kajakk og det kommer  flere  vannscootere i følge i 50 knop  på en kryssende kurs hvor vannscooterene kun er ute for å teste fart og spenning .

 

Hittil i år er det jo seilbåter som har hatt vanen med å kappe robåter av ulike slag.

 

Det er på tide med litt restriksjoner på seilbåt. Skjønner godt at roere er livredde for disse enorme skutene som føres av halv- og helgamle folk med dårlig syn og dårlige ben som gjør at de ikke kan eller gidder å se hva som foregår på den andre siden av seilet sitt.

 

Det verste er at det ikke finnes nytteverdi i seilbåter. Store leketøy for store gutter. 

 

Link to post
Share on other sites

11 hours ago, UGLESETT said:

 

Ja. Hvis man går i fjellet er telt ypperlig overnatting . Det er miljøvennlig og ikke minst gratis. Sjarmen ville selvsagt vært borte om det kom en skare el.sykler , store motorsterke ATV'er som fordrev terrengkjøring for morro skyld eller   50 bobiler på tomgang langt inne på fjellet med blinkende neonlys og dundrende musikk fra høytalere.  

 

 

 

 

 

 

Omtrent som på en campingplass...

Link to post
Share on other sites

1 hour ago, jotto said:

 

Hittil i år er det jo seilbåter som har hatt vanen med å kappe robåter av ulike slag.

 

 

Det verste er at det ikke finnes nytteverdi i seilbåter. Store leketøy for store gutter. 

 

Jepp, og det verste av alt,.de kan ta brå svinger og gjør det ofte. Svingradius leser vi gang på gang i avisene er et av de største risikomomentene. Samt evne til å gå nær land. En Optimistjolle med kjølen oppe går nok enda lengre inn enn en vannscooter. Klart det er farlig!

Link to post
Share on other sites

quantumduck skrev 19 minutes ago:

Jepp, og det verste av alt,.de kan ta brå svinger og gjør det ofte. Svingradius leser vi gang på gang i avisene er et av de største risikomomentene. 

 

Den hadde jeg ikke tenkt på. Brå svinger er jo også et miljøproblem.

 

Link to post
Share on other sites

Svingradius er faktisk noe som imponerer meg gang på gang med litt stor seilbåt, sist med leid 575, måtte ta en 180 og det var ganske trangt på vei inn mot dieselfylling, 1 pumpe og 30 båter forran? think not, så 180 og elegant snek jeg meg blandt køen av båter ut i samme led i 4-5 knop, sikkert noen som skvatt ;) 
Tror ikke jeg tok med meg noen roere, svaner, ender, måker, men med nesten 60 fot kan jeg ikke garantere noe. 

 

Slo meg nå at antall timer i seilbåt kraftig overskrider både motorbåt og vannscooter for meg i år, jeg får skjerpe meg. 

 

 

Link to post
Share on other sites

8 hours ago, UGLESETT said:

 

Jeg har merket meg at det er et noe udelt syn på kajakk her på BP.  Hvordan  føles det å padle kajakk og det kommer  flere  vannscootere i følge i 50 knop  på en kryssende kurs hvor vannscooterene kun er ute for å teste fart og spenning .  Eller for de som har ankret opp og ligger å fisker og det suser fartsmonstre forbi  som kjører om kapp. 

 

Ser at du taler campernes sak Ida Marie. Jeg blir rørt.

 

 

 

https://baatplassen.no/i/topic/32555-vikeplikt-for-kajakk/#comment-414732

 

Når det kommer en vannscooter som ferdes blot til lyst, så vil antagelig de fleste kajakkpadlere føle akkurat det samme som ellers når et hurtiggående lystfartøy nærmer seg, ihvertfall gjør jeg det når jeg en sjelden gang padler. Kommer det en seilbåt er det spennende om han har oppdaget meg, siden jeg stort sett seiler mye oftere enn jeg padler vet jeg godt hvor lett det er å overse en kajakk som "gjemmer seg" bak genoaen. Det er "litt" bedre utsikt fremover bak styret på en vannscooter.

 

Når det gjelder folk som ligger og fisker vil jeg tro de føler det litt mer oversiktlig når motorfartøy kappkjører enn når seilfartøy kappseiler rundt ørene på dem, jfr. tidligere diskusjoner om hvor uforutsigbare seilfartøy kan fremstå for "uinnvidde".

 

Ellers noterer vi oss linken til en annen tråd med diskusjon om vikeplikt. Det er visst litt ymse hvordan vikepliktsregler for fartøy som drives fram med årer tolkes. Og så inntrer spesielle regler i mørke som henger sammen med lanterneføring. Når man ser på anbefalingene til diverse foreninger som driver med padling og roing, anbefaler de å "vike for alt". Men her som i alle andre sammenhenger spiller jo hastighetsforskjeller også inn, et fartøy som går vesentlig saktere enn et annet, vil ha redusert mulighet til å styre unna. Folk som er ute bare for å ferdes i sikksakk for morroskyld, som de fleste seilbåter og vannscootere jo ofte er, bør ha lav terskel for å endre kurs for ikke å lage trøbbel for en som padler eller ror. Etter min mening, tror ikke det fins en egen kategori for fartøy som ferdes i sikksakk i sjøveisreglene.

 

Link to post
Share on other sites

UGLESETT skrev 12 minutes ago:

Veldig interessant å lese hva dere skriver.  Det er nok ikke hvem som helst som setter seg på en vannscooter. 

 

https://m.youtube.com/watch?v=F1GVcd4CM84

Han der ser jo ikke ut til å være verken til sjenanse eller fare for noen!

Betryggende å se at han trener på å håndtere et potensielt "farlig" fartøy!

Link to post
Share on other sites

Jeg har ikke lest alle innleggene her, bare tilstrekkelig til å konstatere at dette temaet blir man aldri enige om.

 

Min bekymring er ikke om en idiot eller fem kjører seg skvett i hjæl på vannscooter, eller andre leketøy som går fryktelig fort. Det må de gjerne gjøre for min del.

 

Problemet er at de som regel tar med seg noen andre i ulykka. Det har vært nevnt kajakkpadlere, og sammenligning med svææære seilskuter. En svææær seilskute kommer pitlende i 6-7 knop, og tar ikke livet av noen som helst.  En vannscooter derimot, freser rundt i badesoner og andre uegnede og ulovlige plasser med stram vaier, i piruetter med innlagte spretthopp på egen wake, full fokus på å kontrollere farkosten, øya fulle av tårer, og skallen full av adrenalin. 

 

Jeg er tilhenger av tilnærmet full frihet. Problemet er at enhver frihet må utøves under ansvar. Og allerede nå kan jeg skrive under på at det evner ikke vannscoooterfolket. Sikkert noen som ødelegger for flertallet, men her hvor jeg bor, rett ved sjøen og med panoramautsikt til Langseundsfjorden, her har det tatt helt av. Rett nedenfor huset mitt er det et smalt sund med ei bru over. Det er kanskje 10-12 meter mellom brukarene, og det er småbåthavner på innsida av brukarene på begge sider. For noen uker siden kom da en av disse hjernedøde med flatt jern, 50 knop +, under brua. Slakka aldri en mm på vaieren. 

 

Men, det blir nok slik, helt til oppsummert antall dødsulykker passerer smertegrensen. 

Link to post
Share on other sites

1 hour ago, TGR said:

Jeg har ikke lest alle innleggene her, bare tilstrekkelig til å konstatere at dette temaet blir man aldri enige om.

 

Min bekymring er ikke om en idiot eller fem kjører seg skvett i hjæl på vannscooter, eller andre leketøy som går fryktelig fort. Det må de gjerne gjøre for min del.

 

Problemet er at de som regel tar med seg noen andre i ulykka. Det har vært nevnt kajakkpadlere, og sammenligning med svææære seilskuter. En svææær seilskute kommer pitlende i 6-7 knop, og tar ikke livet av noen som helst.  En vannscooter derimot, freser rundt i badesoner og andre uegnede og ulovlige plasser med stram vaier, i piruetter med innlagte spretthopp på egen wake, full fokus på å kontrollere farkosten, øya fulle av tårer, og skallen full av adrenalin. 

 

Jeg er tilhenger av tilnærmet full frihet. Problemet er at enhver frihet må utøves under ansvar. Og allerede nå kan jeg skrive under på at det evner ikke vannscoooterfolket. Sikkert noen som ødelegger for flertallet, men her hvor jeg bor, rett ved sjøen og med panoramautsikt til Langseundsfjorden, her har det tatt helt av. Rett nedenfor huset mitt er det et smalt sund med ei bru over. Det er kanskje 10-12 meter mellom brukarene, og det er småbåthavner på innsida av brukarene på begge sider. For noen uker siden kom da en av disse hjernedøde med flatt jern, 50 knop +, under brua. Slakka aldri en mm på vaieren. 

 

Men, det blir nok slik, helt til oppsummert antall dødsulykker passerer smertegrensen. 

 

Seilscooter? Vel, det er et uomtvistelig faktum at det er dårlig sikt fra rormannens plass i disse farkostene, og vi har visst sett eksempler på kollisjoner hvor robåt er knust til pinneved også? 

 

Drar du i halvplan med en større motorbåt gjennom en båthavn blir det garantert skader, med vannscooter og full fart er det god mulighet for at det ikke skjer noen ting. Ja, begge deler er ulovlig, idiotisk, og skal ikke forekomme. Men det skjer uansett av og til.

 

Vi må gjerne forholde oss til statistikken, når/hvis den foreligger. Enten det dreier seg om skader, dødsfall eller lovbrudd. Da har man et grunnlag å mene noe på. Inntil da ser det for meg mest ut som synsing og svada, det vi leser om vannscootere, de kan svinge fort, kjøres bare for moro skyld og kan kjøre nærme land. Ikke akkurat unike egenskaper... Dessverre tror jeg vi må vente lenge på noe særlig statistisk materiale da det ikke virket som våre myndigheter ønsker å bruke ressurser på slikt, jfr fravær av statistikk over ulykker hvor alkohol har vært inne i bildet.

Link to post
Share on other sites

Helt utrolig å lese hvor mange som etter min mening totalt bommer på ballen i denne tråden.  Stigmaen når nye høyder. 

 

Som noen har prøvd å nevne i tidligere innlegg, samt den norske regjering har forstått er at det er helt på trynet å forby en variant av en farkost pga handlingene til personen som sitter oppå.  

 

Kjenner meg heller ikke igjen i bildet om at så godt som alle scooterførere gjør sitt beste for å plage andre, snidde badene og ligge på stram vaier gjennom trange sund.  Var noe om drap av andefamilier også.  

 

Her i Norges mest båtette område må jeg si det er hytte og DC folket som gir mest f... i lover og regler og pløyer seg sikk-sakk gjennom køen i sundet i 30 kn fullstendig tomme i blikket.  

 

På meg virker det som scooterførere generelt har mer selvjustis i år etter at scootere pr def endelig ble en farkost som alle andre varianter av båt. 

 

Før var det mange som leide vannscootere da steget til å kjøpe var stort pga de idiotiske reglene  vi hadde.  Når man har leid en scooter (eller tung R sykkel for den saks skyld) i noen timer skal man prøve ALT på disse timene for å få valuta for penga. Helt vanlig fenomen.  I år er visst leiemarkedet i følge sikre kilder gått betydelig ned, og godt er det. 

 

Miljø og støyargumetet  noen prøver seg på er så latterlig at det ikke fortjener en kommentar. Dette er siste teknologi som tilfredsstiller alt av krav som finnes i 2017.  Kan dere si det samme for de gamle mekaniske VP, yanmar og Merc motorene som spyr ut røyk?

 

Jeg har kjørt rundt 10 timer i min lille båt siste uka. 95% av tiden i 4-5 knop mellom øyene og glaner på hus, hytter og båter som vanlig. Men nå lan jeg i større grad utforske grunner, skjær og trange viker til senere bruk. 

Med SeaDoo'en har jeg også fått meg en moderne jolle og et transportmiddel som garantert er mye mer miljøvennlig enn den store båten.  Lett å dra inn for å handle, hente venner osv. 

 

Manøvreringsevnen med vannjett er helt rått. Snur stillestående på femøringen og kan gå

sideøengs med litt trening.  

Fin bukserbåt er det også med mye kraft og slepekrok fremfor drivverket slik som slepebåter.  

 

Absolutt kjekt verktøy når noen har gått på grunn, eller en klase på 4-5 båter har dregget om natta og hogger mot fjellet. Prøv å hold det ute fra steinene i 12 m/sek med 6 hk 4-T på gummijolla. 

 

Jeg er den samme personen ved roret som vanligvis putrer rundt i trawleren i 7 knop og drar ned til 4-5 gjennom sund og havner for å ikke sjenere andre.  

Hvorfor i all verden skulle jeg plutselig gi f*** i alt av båtoppdrsgelse jeg har fått med meg gjennom 30 år på sjøen pga at jeg setter meg i en annen type båt?

 

Jeg sier ikke at jeg slavisk følger alle regler som finnes til lands og til vanns til enhver tid, men jeg forulemper eller plager aldri noen slik som folk flest. 

 

Nå er det ikke noe nytt at folk blir forhåndsdømt pga farkosten de kommer i. 

Det merker jeg ofte da jeg kjører endel forskjellige båter.  Mottagelsen man får i havner er sterkt varierende selv om skipperen er den samme.  

Generelt sett kan man si det stort sett er pris/ fot som avgjør, så slik sett virker det å være likt med vannscootere også.  

 

Man hører aldri at noen tar til orde for å forby f.eks motorsykler pga at de kan ha 200 hk på 200 kg og relativt ofte kan bli observert på bakhjulet eller passere deg i 200+ på veien.  

 

Men hvorfor ser vi sjelden at folk kjører som tullinger i boligstrøk og tettbebygget område? Det tror jeg er fordi alle vet at det smeller (ikke nødvendigvis fysisk) skikkelig om man blir tatt.  Da blir det bot som svir, samt noen dager i buret. Jobben mister man også om man er avhengig av førerkortet.  

 

De nødvendige regler på sjøen er der i dag også. Man kan godt "ryke fast" for å kjøre idiot uansett type farkost med dagens lovverk.  

Det som trengs er krav til sertifikat som krever betydelig mer enn båtførerprøven (som får mopedkurset til å fremstå som grundig opplæring), samt større konsekvens av dårlig dårlig dømmekraft.  Og det må gjelde alle uansett hva slags båt de kjører.  

 

Disse båtene med sal og styre er kommet for å bli, men opplæring og sertifisering av båtførere, samt håndhevelse av eksisternde lovverk har et stort potensial.  

 

Nå har flyet landet her i regnbyen hvor sola skinner som aldri før, så ha en flott kveld uansett hva slags båt dere har ?

IMG_1646.JPG

Redigert av sap_2000 (see edit history)

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

sap_2000 skrev 23 minutes ago:

Helt utrolig å lese hvor mange som etter min mening totalt bommer på ballen i denne tråden.  

 

 

Jeg syntes vel at du bommer litt på ballen du også ;)

 

Problemet er jo ikke voksne reflekterte mennesker, eller ansvarsbevisst ungdom for den sakens skyld..

 

Problemet er de andre, som nå for en relativt rimelig penge kan kjøpe seg en scooter som går fryktelig mye fortere enn noen som helst båt de har råd til. Og sammenligningen med R-sykler er ikke relevant. Det finnes nemlig nesten ikke politi på vannet, så det å kjøre idiot er nærmest risikofritt. Jeg vet faktisk om folk som har solgt sykkelen sin, og kjøpt seg versting-scooter, nettopp fordi at da kan de herje som de vil, uten å risikere noe som helst. 

 

Men anyway. Nyt oppholdsværet :) 

Link to post
Share on other sites

Møtte 4 forskjellige politibåter på 1 time i bærumsskjærgården, så de finnes her. Jeg har knapt vært en tur ute, uten å møte minimum 2 båter, om jeg knekker mot oslo eller utover mot drøbakk. 

 

Møtt tønsberg båten, absolutt alle ganger jeg har vært i tønsberg hittil i år (4)

 

Så i snitt vil jeg si jeg aldri har møtt så mye politi på sjøen som i år, jeg har dog enda ikke blitt stoppa, litt utrolig da båten er en magnet, men har overholdt absolutt alt av soner beinhardt, det hjelper nok. 

 

 

Vi ligger og ser langesund og rognsfjorden, her er det ca 0 scootere og har vært i hele år, gjetter du ligger inn på andre siden og inn mot brevik? 
 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...