andersb Svart 19.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 19.Juli.2017 (redigert) Montro om ikke andre her også skulle funnet en annen arena.... 95% av det mr uglesett skriver her på forumet er trolling Redigert 19.Juli.2017 av andersb (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Uglesett Svart 20.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 20.Juli.2017 Du kan jo sjekke hvordan vannscooter eierene markedsfører leketøyet. https://m.youtube.com/watch?v=_GA3kGgIfu8 Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 20.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 20.Juli.2017 15 hours ago, quantumduck said: Er det noen som forsvarer misbruk av vannscootere da? 14 hours ago, Mouche said: Hvordan misbruker man en vannscooter? 9 hours ago, Bay_liner said: Vel Mouche, du nevnte misbruk av scooterene, du mente kanskje misbruk av regelverket for "båter"? Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
quantumduck Svart 20.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 20.Juli.2017 9 hours ago, UGLESETT said: Scooteren er spesiallaget for å kjøre gris i indre skjærgård. Rask akselrasjon, høy toppfart, krappe svinger, steiling , bråstopp og ubrukelig i sjøgang.Det hadde vært ønskelig om de fant en annen arena hvor de kunne få utløp for sin lidenskap. Ikke bare kan de svinge, de kan også stoppe! Noe sånt hadde aldri blitt tillatt på norske veier! Sitér dette innlegget Link to post
Uglesett Svart 20.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 20.Juli.2017 quantumduck skrev for 3 timer siden: Ikke bare kan de svinge, de kan også stoppe! Noe sånt hadde aldri blitt tillatt på norske veier! Ja det kan du for en gangs skyld ha rett I. https://hnytt.no/2017/05/18/sladdet-bil-mistet-lappen/ Sitér dette innlegget Link to post
quantumduck Svart 20.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 20.Juli.2017 (redigert) 11 minutes ago, UGLESETT said: Ja det kan du for en gangs skyld ha rett I. https://hnytt.no/2017/05/18/sladdet-bil-mistet-lappen/ Næmmen, er det straffbart å bruke bremsene når man kjører bil? Jeg som til og med trodde det var påbudt i visse sammenhenger. Jeg ser folk kjører bil med bremser nær sagt hver eneste dag. I enorme antall. Bil må forbys! Redigert 20.Juli.2017 av quantumduck (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
oberst1 Svart 21.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 21.Juli.2017 sap_2000 skrev On 19.7.2017 at 9.16: Det er Navi-Safe LED lanterner som en jeg kjenner har utviklet. Fåes i mange båtsjapper. To versjoner. Én med hvitt lys hvor man kan trykke på knapp og velge sektorer, f.eks som akterlanterne. Den andre som på bildet er tricolor. Der kan man også velge f.eks å trykke bort akterlaterna så man bare har rød og grønn. Jeg satt den foran og den hvite akter som akterlanterne. Kan evt settes på stang å være rundtlysende. Takk for det @sap_2000 Sitér dette innlegget Link to post
Fredrik90 Svart 21.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 21.Juli.2017 Jeg klarer ikke å finne noe negativt med at dette forbudet er opphevet, på høy tid vil jeg si. Ikke bråker de, de er lett manøvrerbare og sjåførene er som regel voksene folk med økonomi til å kjøpe ett slikt leketøy. Dem som skaper farlige situasjoner på sjøen er uerfarenene guttunger på 16 år i joller med alt for stor motor, i enkelte trange leier så passerer de med få meters klaring. Jeg skulle ønske politiet var mer til stede på sjøen for å slå ned på denne gruppen. Sitér dette innlegget Link to post
andersb Svart 24.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 24.Juli.2017 (redigert) Hang på solvik i stad med mr @sap_2000 , han kom på scooter, mens vi var der kom også en annen herre inn, såpass opp i årene at han ikke akkuratt spratt av, så kan se ut som snittaldern på kjørerne har gått opp etter det ble lovlig, ingen av de hadde vel over 2-3 knop på vei inn? så kanskje ting modnes. Kjenner fler som nå har kjøpt etter det ble lovlig. Lå ytterst i middagsbukta hele søndagen, også ute lørdag, og ingen av scooterne har blåst på i 15 knop sonene av de jeg så, alle overholdt også 5, i motsetning til ca alt annet av båter, også seilbåter ;) Filmet endel med drone fra sundet der og fløy rundt, ganske morsomt å se trafikkbildet ovenfra, selv i det mest traffikerte sundet i oslofjorden når regnskyene kom, er det fortsatt laaaangt mellom båtene. Redigert 24.Juli.2017 av andersb (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 24.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 24.Juli.2017 (redigert) Var kjekt å henge på Solvik igjen Mr @andersb har ikke vært så ofte innom der de siste årene da jeg bare tanker 1-2 ganger i året på trawleren. Det som er artig er at selv det går år mellom hver gang, så husker gutta som driver marinaen meg igjen fra jeg fartet rundt med Hurricane 370 som sneip på tidlig 90-tallet og var innom nærmest daglig. Ang scooter, så må jeg si jeg koser meg glugg ihjel om dagen. -og guess what; ingen vettskremte badende, ingen knyttnever og jeg har heller ikke drept noen fuglunger eller kjørt i ring i timesvis foran en hytte eller båt i uthavn selv om jeg har 300 hk under salen. Det jeg i likhet med mange andre har gjort er å kjøre tur og kose meg slik som man ofte gjør med fritidsbåter. I går kjørte jeg sammen med en venninne på tur mellom øyene og til tjuvholmen og Aker brygge. I dag har jeg kjørt mimretur et stykke opp i sandvikselva slik vi gjorde med jollene og etthvert hurricanen i gamle dager. Tok så en tur til vollen og kikket på den fine havna utenfor oslofjordmuseet. Der traff jeg på en særdeles brysk svane som svømte rundt med hodet i GT-stilling og prøvde og jage alt og alle som nærmet seg kongedømmet hans. Ble liggende i 10 min på litt avstand med motor av og studere denne hissige havnesjefen. En annen stor hobby jeg hadde som sneip som jeg nå har gjenopptatt var å utforsker trange sund, skjær og grunner rundt i fjorden. Kult å gå der ingen trodde nokon kunne gå med stor båt når man vet hvor hver stein ligger ? Sosialt er det også. Kommer i prat med hyggelige folk overalt som spør og graver om "jolla." For det meste så putrer vi rundt side-by-side innaskjærs i 3-5 kn på cruise control mens vi prater og glaner. Har ikke tall på hvor mange smil og tommel opp jeg har fått de siste to ukene der vi kommer glidende gjennom f.eks middagsbukta. Selvfølgelig kjøres det fort også. Skulle bare mangle. Men det skjer der ingen forulempes. Toppfart er prøvd hele 2 ganger i noen sekunder. Går friskt. Stort sett går det på cruise i 15-30 knuter. Noen sitronfjes ser man jo, men det er få. Egentlig tror jeg mest de griner på nesa av skuffelse over mangel på noe/ noen å kjefte på da de i likhet meg mange i denne tråden antagelig har bestemt seg for å hate vannscootere og de som kjører de. Men, blir jo litt vanskelig for de finne en knagg å henge hatten på i 3-5 kn når vi bråker mindre enn juniors ensylindrede 4 hk firetakter på gummijolla. Tror faktisk ikke jeg har sett én eneste scooter som har kjørt gris på de 15 gangtimene jeg har hatt jolla hittil. Større DC'er og hyttebåter derimot ... Haters gonna hate Redigert 24.Juli.2017 av sap_2000 (see edit history) Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
jotto Svart 25.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2017 sap_2000 skrev for 7 timer siden: Noen sitronfjes ser man jo, men det er få. Egentlig tror jeg mest de griner på nesa av skuffelse over mangel på noe/ noen å kjefte på da de i likhet meg mange i denne tråden antagelig har bestemt seg for å hate vannscootere og de som kjører de. Men, blir jo litt vanskelig for de finne en knagg å henge hatten på i 3-5 kn når vi bråker mindre enn juniors ensylindrede 4 hk firetakter på gummijolla. How dare you... Kom ikke her og fortell at dette var nyttekjøring! Sitér dette innlegget Link to post
Bay_liner Svart 25.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2017 Her er et eksempel på en vesentlig forskjell mellom båt og vannscooter. Opptak av vannscooter vs båt.... Sitér dette innlegget Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... Link to post
Mouche Svart 25.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2017 Dette var en meget nyttig filmsnutt som viser hvor praktiske slike "båter" er både til transport av folk såvel som fe, og at de ikke er laget for fart og moro eller lager lyd. Du milde himmel! Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
quantumduck Svart 25.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2017 Vs. båt? Hvor er båten? Og poenget? Sitér dette innlegget Link to post
Bay_liner Svart 25.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2017 quantumduck skrev for 3 timer siden: Vs. båt? Hvor er båten? Og poenget? Trenger du en båt for å se poenget? Vel, her er cluet: når så du sist en BÅTfører slite så ille for å få båten opp på hengeren? (Overkomme GØY faktoren og omsidel slite seg bort til hengeren) Sitér dette innlegget Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... Link to post
quantumduck Svart 25.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2017 7 minutes ago, Bay_liner said: Trenger du en båt for å se poenget? Vel, her er cluet: når så du sist en BÅTfører slite så ille for å få båten opp på hengeren? (Overkomme GØY faktoren og omsidel slite seg bort til hengeren) Vannscooter vs. båt? Ja, da må jeg nok også se en båt for se poenget. Og å få vannscooteren opp på hengeren? Så vel ikke noen slite med dét heller i denne videoen? Så da står vi for min del igjen uten poeng... men det var artig å se på da. Sitér dette innlegget Link to post
jotto Svart 25.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2017 Dette hadde aldri hendt med vannscooter: https://www.f-b.no/nyheter/norgesnett/hvaler/stromstans-pa-hvaler/s/5-59-820761 Seileren var nok i tillegg ute og seilte til egen forlystelse og gøyfaktor uten snev av nytteverdi. Det er på tide å forby disse seilbåtene. Sitér dette innlegget Link to post
andersb Svart 25.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2017 Forstod 0 av den videoen mr bayliner. mr sap, her ser man det skummer i vannet, sikkert tegn på masse fart, vannjet skjønner jeg jo ikke ;) Trodde forøvrig det var obligatorisk å slå fugler, svaner og ymse når man kjørte opp sandvikselva? ref rogutta i våres. Sitér dette innlegget Link to post
Bay_liner Svart 25.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2017 andersb skrev for 2 timer siden: Forstod 0 av den videoen mr bayliner. Skjønner... Sitér dette innlegget Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... Link to post
-morten- Svart 25.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2017 Dette var en tåpelig diskusjon! Jeg har ikke sett mer enn 3-4 vanscootere siden det ble lovelig, og synes det er morro hver gang jeg ser en! skjønner ikke at dette er noe verre enn joller som bråker mere og lager større bølger! Jeg prøvde vannscooter for første gang i helga av en hyttenabo! det var 300hk. Må si det var morro, men hadde sikkert blitt fort lei også.. Jeg skjønner også at dette er en maskin som ikke bør havne i feil hender! konsekvensene kan bli fatale ved feil bruk. Ble veldig overaska over veldig lite lyd og bølger tross 300hk mellom føttene!. Det er nok veldig behov for kjøreopplæring på slikt samt litt holdningsskapende arbeid. man må jo tross alt kjøre opp for moped!! Jeg har kjørt både heftige snøscootere og eid R motorsykkel, men Vannscooter med 300hk slår nok begge deler i akselrasjon. samtidig som at det svinger veldig dårlig uten å gi gass! Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
PiperBill Svart 25.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2017 quantumduck skrev for 7 timer siden: Vs. båt? Hvor er båten? Og poenget? Poenget er at man blir veldig solbrent på lårene når man kjører scooter… i forhold til å kjøre båt. Sitér dette innlegget And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse! Link to post
dennrick Svart 25.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2017 Later til at dette går fint så langt. Håper det fortsetter. Som andre har påpeket, så ser vi få scootere. De vi har sett leker seg når de kan, og kjører ellers greit. Posten til @Bay_liner viste en leken fyr på scooter. Jeg ble litt skuffet over videoen egentlig, spesielt da jeg så hengeren sto i vannet. Jeg forventet faktisk å se at scooteren kom i passe fart og banket scooteren rett opp på hengeren uten videre bruk av vinsjen. Videoen svarte dermed ikke til forventingen om tittelen skulle tilsi. Forventet videre en båt som skulle gjøre det samme for å sammenlikne. Ble bare skuffet. Et elendig bidrag til diskusjonen rett og slett. Sitér dette innlegget Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 Sport | Bavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK | Bavaria 42 Vision Link to post
Uglesett Svart 26.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 26.Juli.2017 Gledelig få vannscootere å se . Jeg gikk gjennom et trangt sund her i eftermiddag. Jeg pleier å dele sundet i to med en midtlinje. Jeg disponerer den ene siden av midtlinjen og motgående trafikk den andre siden. ( fritidsbåter). Mot meg kommer en seilbåt og bak den en 49 fots joggesko. Joggeskoene velger å passere seilbåten slik at vi blir 3 båter i bredden og joggeskoen kommer langt inn på min disponible side og vi møter hverandre med liten margin. (5 meter? ). Jeg vek ikke en tomme. Jeg så meg tilbake og i hekken på joggeskoene stod en vannscooter. Det var egentlig ingen bombe. Sitér dette innlegget Link to post
quantumduck Svart 26.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 26.Juli.2017 9 minutes ago, UGLESETT said: Jeg vek ikke en tomme. Hihi, sklei fruen av setet under manøveren (dvs. fravær av sådan)? Nei, den var litt på kanten, men hvorfor ikke gi litt plass? Sitér dette innlegget Link to post
andersb Svart 27.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 27.Juli.2017 mr uglesett hadde mer enn nok med å holde fast hans 10000 løse gjenstander, og gjøre klar for å møte 5 knops bølgene rett mot, for den balja virker lite sjødyktig utifra ting skrevet her før. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.