Jump to content

Nå er vannscooter reglene historie.


LM 605

Skal vannscooter følge samme regler som båter?  

231 medlemmer har stemt

MENINGSMÅLINGEN ER IKKE SYNLIG FOR GJESTER: Vennligst Logg inn eller registrer for å se og delta.

Recommended Posts

andersb skrev 16 minutes ago:

Hirr humret mr dennrick, men det du sier er nok spoton, folk sitter og iriterer seg grovt over noe de kan se men knapt høre typ vannscooter, store båter og alt annet , men føler det er menneskerett å kjøre halvplan i 5-8 knopene med småbåter ;) 

Enig her, et par døgn i Kragerø bekrefter dette.

Lurer på det finnes et kort, abonnement  eller liknende man kan kjøpe hvis man har hytte her, fordi samtlige "hyttebåter" jeg har sett, gir totalt blanke i 5 knops regelen 

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Live streaming av møte om lokale forskrifter for vannscooterkjøring kl 10.30:

http://www.ks.no/fagomrader/samfunn-og-demokrati/samferdsel-plan-og-miljo/miljo/seminar-om-lokal-vannskuterforvalting/

 

Seminar om lokal vannskuterforvalting

24. august held KS eit seminar om korleis kommunane som ønskjer det kan få på plass lokale forskrifter for vannskuterkøyring. Bakgrunnen er at fleire kommunar har kontakta KS med spørsmål om kva heimlar som finst. Her kan du sjå seminaret på nett.

 

 

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Tror man kan slå fast at vannscooter er et rent leketøy på linje med gokart,  trail motorsykler osv. Det er en tendens at flere samles for å kjøre  løyper hvor fart , sving, steiling og akslerasjon testes opp mot hverandre.  Det er svært sjelden man ser en enslig scooter kjører 15 knop ut for å fiske. Det er som regel 45 knop hvor man hopper på bølger og krysser kurser og tester manøvringsdyktighet. 

Uheldig utvikling i de viktigste rekreasjonsområder våre. 

Link to post
Share on other sites

UGLESETT skrev 1 time siden:

Kontrastene er enorme når en seilbåt seiler forbi lydløst mot et mål og bak kommer 10 riskokere i 40 knop på kryss og tvers uten mål og mening .

 

Nå er det vel muligens bare en riskoker igjen på markedet...

 

De andre nye bråker mindre mindre enn en som sorterer under jollearmadaen....

Redigert av Bay_liner (see edit history)

Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Ikke for å ødelegge "moroa", men denne diskusjonen her er like oppbrukt som sommeren.

 

Vettug bruk av vannscootere, er det ingen som er imot.                      

Så får vi håpe på resurser og strengere lovgivning som kan ta seg av idiotene.

 

 

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
Bitteliten skrev for 6 timer siden:

kontrastene er store når en vannscooter i solnedgang i 5 knop passeres på 20 meters hold av en Princess 65 i halvplan også.

 

 

 

Om jeg en gang ser det så vil jeg sende soppblandinga fra forrige sopptur inn til kontroll. Da må det ha sneket seg noe fleinsopp inn blant traktekantarellen ;-)

Link to post
Share on other sites

nomen skrev for 11 timer siden:

Ikke for å ødelegge "moroa", men denne diskusjonen her er like oppbrukt som sommeren.

 

Vettug bruk av vannscootere, er det ingen som er imot.                      

Så får vi håpe på resurser og strengere lovgivning som kan ta seg av idiotene.

 

Når det dukker opp diskusjoner om å begrense muligheten for uønsket motorisert ferdsel i utmark blir diskusjonen fort stemplet som utbrukt. Det samme gjelder forsøpling. Dette burde være noen av de viktigste diskusjonene for et bærekraftig båtliv.

 

Derimot hvilken båt,  båtmotor eller annet uvesentlig båtutstyr kan diskusjonene gå over mange år.  Noen stiller krav til nystekt rundstykker og varm dusj daglig. Det skal være bolter i svabergene og offentlig renovasjon. Ledig tid skal man bruke til å leke med en vannscooter.  Vi får håpe dette ikke er en trend I fremmarsj.

Link to post
Share on other sites

UGLESETT skrev for 2 timer siden:

Når det dukker opp diskusjoner om å begrense muligheten for uønsket motorisert ferdsel i utmark blir diskusjonen fort stemplet som utbrukt.

Jeg kan være med på å begrense adgangen til motorisert rekreasjon på sjøen, men håper jeg kan få dispensasjon til å starte motoren inn/ut av havn ?

:lol:

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post
Share on other sites

UGLESETT skrev for 4 timer siden:

Når det dukker opp diskusjoner om å begrense muligheten for uønsket motorisert ferdsel i utmark blir diskusjonen fort stemplet som utbrukt. Det samme gjelder forsøpling. Dette burde være noen av de viktigste diskusjonene for et bærekraftig båtliv.

 

Derimot hvilken båt,  båtmotor eller annet uvesentlig båtutstyr kan diskusjonene gå over mange år.  Noen stiller krav til nystekt rundstykker og varm dusj daglig. Det skal være bolter i svabergene og offentlig renovasjon. Ledig tid skal man bruke til å leke med en vannscooter.  Vi får håpe dette ikke er en trend I fremmarsj.

 

Nystekte rundstykker og bolter i fjellet samt en varm dusj skal du ikke undervurdere Ugle. Forsøk det neste gang Ugle, så skal du se at livet er herlig, og all din frustrasjonen forsvinner...

Link to post
Share on other sites

2 hours ago, andersb said:

Skal vi spleise på ny båt til uglesett? kanskje han hater livet mindre og poster mindre crap på nett da. Jeg donerer glatt noen titusen. 

 

God ide, men tror bobil kan være bedre for de som aldri kan slutte å irritere seg over andre på sjøen.

Dessuten trenger kanskje campingforumene noen skråblikk :giggle:

 

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

On 9/4/2017 at 3:22 PM, Zitt said:

Jeg skjønner heller ikke at noen skaffer seg vannscooter, når de blir så ulvesett som det synes som!

 

Har fartet endel rundt på scooter i sommer og kjenner meg absolutt ikke igjen bildet som blir tegnet på forumer etc.

 

Ser stort sett smil, nikk og tommel opp der jeg kommer og har vel aldri kommet i kontakt med så mange personer som med vannscooter. Men, kjører selvfølgelig som folk, akkurat slik jeg har gjort i alle år med andre farkoster.

 

7 hours ago, Erik said:

Jeg kan være med på å begrense adgangen til motorisert rekreasjon på sjøen, men håper jeg kan få dispensasjon til å starte motoren inn/ut av havn ?

:lol:

 

:nonod:. Likhet for loven :yesnod::smash:

 

22 hours ago, UGLESETT said:

Det skjer ikke...

 

Jo da. Putrer mye rundt mellom øyene med min vannscooter med 300 hk og blir stadig forbikjørt av både større og mindre båter i (halv)plan i 5-knopssona. Slik har det alltid vært, og tipper det vil fortsette slik i all overskuelig fremtid, så lar det ikke ødelegge dagen min. Forsøk selv :thumbsup:

Har dog tilgode å få en P65 forbi på kloss hold i 20 kn, men det ligger én slik i havna, så mulighetene er jo der. -hvertfall i teorien :giggle:

 

21 hours ago, nomen said:

Vettug bruk av vannscootere, er det ingen som er imot.                      

Så får vi håpe på resurser og strengere lovgivning som kan ta seg av idiotene.

  

Gjerne, og da alle uansett hva slags farkost de kjører.

 

I mitt hjemmeområde i indre oslofjord kan jeg hvertfall trygt si at det ikke er vannscooterene som har stått for majoriteten  av ugangen i år. Tror det har mye å gjøre med at utleiemarkedet er redusert, så mange av de som nå kjører scootere er folk som har erfaring med båt og sjø som nå i likhet med meg har tatt skrittet og handlet. Ser stadig fler av de på badeplattformene rundt omkring, så helt klart at mange båtfolk synes dette er mer egnet enn en liten RIB som slår og spruter.

IMG_1646.JPG

IMG_1706.JPG

IMG_2185.JPG

Redigert av sap_2000 (see edit history)

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

1) Støydempning max 45db.

2) Hastighetsbegrensning

3) Sertifikat, både for båt og tung motorsykkel.

4) Nye regler: Vannscoter skal holde minst 500m avstand til andre fartøy eller redusere farten til  3knop

5) Alkohollås på scooteren.

6) Ikke bruk i elver,innsjøer  eller smale farvann samt mer enn 5km fra nærmeste boliger.

7) 12 prikker i kjørekort for bil ved brudd på regler.

 

Hvor blev stillheten av?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...