Jump to content

Seilbåter nektet å vike for Bastøferga


Komodo

Recommended Posts

1 hour ago, Faxen said:

På det smaleste er det 5,4 kilometer. Sa noen trangt.

Hvor mange av "forståsegpåere" her har hvert der?

De nye Bastø fergene snur på 5 øringen om nødvendig, dog ikke i fart.

 

Og hvilken forskjell mener du det gjør om det ikke er trangt?

Link to post
Share on other sites

1 hour ago, Mouche said:

 

Det som i alle fall er helt klart er at norske førere av norske ferger i norsk farvann har en helt annen virkelighetsoppfatning av hva som er å anse som trangt enn resten av verden!

Vil vel tro det vektlegges strekt beferdet fremfor trangt ....

Link to post
Share on other sites

Bildene er tatt akkurat nå

 

nå bor og ferdes jeg her ganske ofte. Ser fergene godt fra stua. Sliter med å se problemet med smidig trafikkavvikling her, både for fritidsbåter og ferger

 

nederste bildet er pano der man ser manøvreringsrommet mellom Jeløya og Revlingen. 

 

Bildet er tatt rett mot Horten

 

IMG_1104.JPG

IMG_1105.JPG

Link to post
Share on other sites

3 hours ago, quantumduck said:

Vil vel tro det vektlegges strekt beferdet fremfor trangt ....

 

Mulig det, men her jeg sitter i sofaen i heimen og stirrer ut på Indre Oslofjord  mellom Nesodden og Asker så kan jeg ikke akkurat si at det oppleves som rushtrafikk hverken nå, i går, i forgårs eller i morgen!

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

I denne tråden og her 

 vises det til av flere at store deler av vår kyst må regnes som sterkt beferdet lei.

 

Siden dette er en formulering i den særnorske regel 44 reiser dette spørsmål rundt begrepsbruken. Gitt begrepet "sterkt beferdet" er det vel rimelig å postulere også "normalt beferdet" og "lite beferdet". Men slike leder fins altså ikke i norske farvann, det meste må regnes som sterkt beferdet. Påstås det. For min del finner jeg det lite sannsynlig at man har valgt en slik formulering som bare er egnet til å misforstås, hvis regelen er ment å dekke så godt som alle norske farvann, slik flere påstår. Da ville man vel rett og slett skrevet "beferdet lei" uten noen flere adjektiver. 

Link to post
Share on other sites

5 hours ago, Mouche said:

 

Mulig det, men her jeg sitter i sofaen i heimen og stirrer ut på Indre Oslofjord  mellom Nesodden og Asker så kan jeg ikke akkurat si at det oppleves som rushtrafikk hverken nå, i går, i forgårs eller i morgen!

Leia inn til Oslo Havn tror jeg nok vil bli regnet som sterkt beferdet, selv om trafikkbildet til tider kan synes ganske sedat.

 

Pluss på Moss, Horten og Drammen så har du trafikkbildet der bastøferga herjer.

 

 

Redigert av quantumduck (see edit history)
Link to post
Share on other sites

... og så KAN jeg jo ikke styre meg for å spørre hva i alle dager de har tenkt med formuleringen "mest mulig holde av veien"?!?!

 

Joda, man kan slå ned farten eller endre kurs og gå aktenom, men er det det beste man kan få til? Neppe... Dreie 180gr, vil jo utvilsomt bringe en enda lengre fra fare for sammenstøt. Men hvorfor stoppe der? Mest mulig innebærer vel egentlig å ha båten i opplag året rundt... Hm ...

Link to post
Share on other sites

3 minutes ago, Mouche said:

Joda, men er vel også en del lokal trafikk som trolig mer enn gjør opp for det sånn for sammenligningens skyld?

Jo det er nok mulig, men jeg tror nok det ikke spiller så stor rolle fra eller til, så lenge leia beferdes av trafikk til en stor havn som Oslo Havn, tror jeg nok den regnes som sterkt beferdet, uavhengig av om lokal trafikk og/eller trafikk til andre havner kommer i tillegg.

Link to post
Share on other sites

16 minutes ago, Mouche said:

Huff ja, her var de stor trafikk og ventetid gitt!

 

http://www.oslofjorden.com/marinetraffic/live_traffic_update_oslofjorden.html

 

Du tenker at man må ta en vurdering, nærmest fra minutt-til-minutt, for å avgjøre om, og ikke minst når, leia er sterkt beferdet? Høres mer ut som et prosjekt for NRK, egentlig...

Link to post
Share on other sites

Nei, men det gir en viss pekepinn på hvor traffikert denne leia er hvilket er mitt poeng. At denne leia er så sterk traffikert at det medfører manøvreringsproblemer for disse fergene som krysser fjorden i 16 knop har jeg aldri forstått, og denne tråden har ikke endret mitt syn i så måte.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

quantumduck skrev 49 minutes ago:

... og så KAN jeg jo ikke styre meg for å spørre hva i alle dager de har tenkt med formuleringen "mest mulig holde av veien"?!?!

 

I følge mange her så er det : så mykje som det er passende for meg i øyeblilket. 

     Men om man virkelig skal holde av veien, og det i så stor grad at ingen blir ulempet av ens manøvrering, da er det ingen bedre måte å manøvrere på en å holde mest mulig av veien. Mest mulig er det meste som er mulig skulle eg tru.

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

22 minutes ago, Mouche said:

Nei, men det gir en viss pekepinn på hvor traffikert denne leia er hvilket er mitt poeng. At denne leia er så sterk traffikert at det medfører manøvreringsproblemer for disse fergene som krysser fjorden i 16 knop har jeg aldri forstått, og denne tråden har ikke endret mitt syn i så måte.

 

Men hvorfor tror du at det er disse fergenes evne til å manøvere, eller mangel på sådan, i 16 kn, som avgjør om leden er sterkt trafikkert eller ikke?

 

Du kan nedlegge hele fergesambandet uten at det gjør noe fra eller til, iom. at leia beferdes av trafikk til flere store havner. 

Link to post
Share on other sites

1 minute ago, Sjeldenutpå said:

Mest mulig er det meste som er mulig skulle eg tru.

 

Ja, og da må skuta på land, jeg ser egentlig ingen annen utvei, så lenge den er på vannet kan den komme i veien for andre fartøy. Tough luck.

 

Altså, dette på toppen av alt annet som er dårlig forklart, definert og formulert i Sjøveisreglene ...

Link to post
Share on other sites

5 minutes ago, quantumduck said:

 

Men hvorfor tror du at det er disse fergenes evne til å manøvere, eller mangel på sådan, i 16 kn, som avgjør om leden er sterkt trafikkert eller ikke?

 

Du kan nedlegge hele fergesambandet uten at det gjør noe fra eller til, iom. at leia beferdes av trafikk til flere store havner. 

 

Ja, ikke uvanlig at en lei beferdes, enig med deg i det, men at denne leia er så sterkt traffikert at det medfører så (tilsynelatende) store problem for nyttetrafikken at de må spesielt tilgodesees, her konkret fergene, anser jeg som litt underlig. Men nå tar jeg kvelden.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

54 minutes ago, Mouche said:

 

Ja, ikke uvanlig at en lei beferdes, enig med deg i det, men at denne leia er så sterkt traffikert at det medfører så (tilsynelatende) store problem for nyttetrafikken at de må spesielt tilgodesees, her konkret fergene, anser jeg som litt underlig. Men nå tar jeg kvelden.

 

Ja, dette trenger du nok å sove på. Min påstand er ikke at en lei vanligvis  beferdes, så om du er enig eller uenig i det spiller for meg fint liten rolle. Det som ikke ser ut til å trenge inn her, forhåpentligvis bare grunnet søvnmangel, er at bastøfergenes manøvreringsevne, eller eventuell mangel på sådan, er av veldig liten relevans så lenge leia beferdes av annen trafikk til Oslo, Drammen, Horten og Moss, altså flere store havner. Dette er noe man lett kan konstantere, uten å surre seg inn i subjektive ideer om hvert enkelt fartøys manøvreringsevne til enhver tid, eller subjektive vurderinger av trafikksituasjonen der og da. Det ville føre til at førere av ulike fartøy gjør ulike vurderinger og det vil oppstå uavklarte situasjoner. Isteden, når man har objektive kriterier, som f.eks. at en lei inn til en større havn pr. def. er å betrakte som sterkt beferdet til enhver tid, vil førere av ulike fartøy ha bedre forutsetninger for å gjøre de samme vurderingene, og det blir færre uavklarte situasjoner. Høres mer fornuftig ut i mine ører ihvertfall.

 

Dette betyr ikke at jeg ikke er enig i at ferga stort sett vil være fullt istand til å vike unna hva det nå måtte være, litt på samme måte som det stort sett går helt fint å kjøre i 100 km/t selv om fartsgrensa bare er 80 km/t. 

 

 

Link to post
Share on other sites

Handler vel litt om å se "motpartens" forhold. Kjenner ikke til forholdene rundt Bastøfregene, men lokalt har vi Boknafjorden og fergesambandet som utgjør en del av E39. 3 ferger som går non-stop for å holde tidskjema til glede for bilister på tur. Klart man ikke faktorerer lystbåttrafikken inn i dette. I nøden ja. Til vanlig? Nei. Tåke og innkommende prikker på radaren? Jeg hadde nok tenkt wtf om jeg stod til rors. Nødsituasjon? 3 seilbåter for fulle seil rett i front? Båt med mororhavari? Nja, jeg vet ikke hvor lystbåt-vennlig jeg vil være i dette tilfellet. Big picture...

Redigert av Solseng (see edit history)
Link to post
Share on other sites

9 hours ago, quantumduck said:

 

Ja, dette trenger du nok å sove på. Min påstand er ikke at en lei vanligvis  beferdes, så om du er enig eller uenig i det spiller for meg fint liten rolle.

 

 

Tror du enda ikke har fått med deg at min påstand går på at jeg undres over at dette kan kalles en sterkt beferdet lei, ikke vanskeligere enn det selv om du gjør, eller velger å gjøre det langt vanskeligere. Gå inn på linken jeg la ut med jevne mellomrom så ser du nok at det ikke akkurat er noen kø av skip ut/inn fjorden.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

54 minutes ago, Mouche said:

 

Tror du enda ikke har fått med deg at min påstand går på at jeg undres over at dette kan kalles en sterkt beferdet lei 

Nettopp derfor jeg forklarer hvorfor den kalles akkurat dét. Forøvrig tror jeg ingen har gått glipp av at du undres... For min del undres jeg mest over at forvirringen vedvarer. Hvorfor mener du man skal måtte sjekke real time ais-data for å finne ut om en lei er sterkt beferdet, ref det jeg skrev i forrige innlegg?

Redigert av quantumduck (see edit history)
Link to post
Share on other sites

19 minutes ago, quantumduck said:

 Hvorfor mener du man skal måtte sjekke real time ais-data for å finne ut om en lei er sterkt beferdet, ref det jeg skrev i forrige innlegg?

 

Neida, også andre måter å gjøre det på uten at det endrer på noe som helst.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...