Jump to content

FNM 250, ryker svart over 80% pådrag, lavt turbotrykk?


MichaelI

Recommended Posts

  DieselDahl skrev On 19.10.2017 at 15.05:

 

Kort fortalt virker motoren slik at trykklokka som styrer turboen er satt til å regulere på et vist manifoldtrykk. Klokka gjør ingen ting før trykket er høyt nok. Ecu'en begrenser dieselmengden etter visse parametre: throtle position, max rpm, manifold pressure og evt safety limitations som f.eks. Feilkoder mm. 

Når motoren ryker svart betyr det at den får for mye diesel ift luft. Den går ikke fortere fordi røykbegrenseren (funksjonen av at dieselmengden begrenses pga lavt manifoldtrykk) er på maksverdi. 

 

Vis hele sitatet  

Spørsmål: Kunne man koble bort trykkslange på turbo, så denne ikke styrer ned, ta ut mapsensor og koble denne til en håndpumpe, og holde øye med turbotrykk på manometer. Om man da gir full gass, og manipulerer map sensor med pumpe, og ser om man får lurt ecu til å slippe fri røykbegrensning og gi litt mere diesel bare for å se hvordan trykk responderer? OBS! jeg aner ikke om dette evt medfører risk for motor.

 

Link to post
  hanto1 skrev On 20.10.2017 at 9.55:

Å kjøre motoren på max anbefalt turtall med og uten belastning er 2 helt forskjellige ting. Med belastning vil motoren yte max ant hk, men uten belastning yter motoren knapt noe og turbotrykket vil være nærmest 0.

Hva motoren burde greie etter din mening gir lite relevans da den ikke greier å komme opp i turtall med oppsatt propell.

Med rett propell får du 2 gode avlesninger, turbotrykk og båtens fart ved max turtall.

Går båten  da enda seinere, men turbotrykket er korrekt så vet du i hvert fall at turbo er ok, men du mangler mange hk.

Gidder ikke forklare dette mere. Det går tydeligvis ikke inn.

Vis hele sitatet  

Må si meg enig med deg her Hanto. Jeg ville også prøvd med mindre propell for og få opp turtall og igjen kontrollere turbotrykk. Har for øvrig hatt FNM 250hk selv i tidligere båt som fungerte fint.

Link to post
  2556cb skrev On 20.10.2017 at 10.54:

Må si meg enig med deg her Hanto. Jeg ville også prøvd med mindre propell for og få opp turtall og igjen kontrollere turbotrykk. Har for øvrig hatt FNM 250hk selv i tidligere båt som fungerte fint.

Vis hele sitatet  

Men å få opp turtallet med knapt noe belastning ser jeg ikke poenget med, får jo ikke noe mer trykk da ? :) 

Link to post
  Gullfisk skrev On 20.10.2017 at 10.39:

Spørsmål: Kunne man koble bort trykkslange på turbo, så denne ikke styrer ned, ta ut mapsensor og koble denne til en håndpumpe, og holde øye med turbotrykk på manometer. Om man da gir full gass, og manipulerer map sensor med pumpe, og ser om man får lurt ecu til å slippe fri røykbegrensning og gi litt mere diesel bare for å se hvordan trykk responderer? OBS! jeg aner ikke om dette evt medfører risk for motor.

 

Vis hele sitatet  

Hvis jeg tar vekk slangen på turbo, så åpner aldri VGT og da går det ikke noe eksos igjennom til at jeg får noe turtall. Testet dette en gang og havnet på 2700 rpm ca. Har ikke prøvd å manipulere MAP sensoren vel og merke.

Link to post
  Tskjei skrev On 20.10.2017 at 10.38:

Mulig det står noe tidligere i tråden men: Fungerte motoren som den skulle før du fikk den? Hvilket drev står den på og evt hvordan går eksos her.

Vis hele sitatet  

Kjøpte motoren hos en privat person som drev med båtbygging. Båten denne motoren skulle inn i ble ikke noe av, så den har bare vært prøvemontert i båt, men aldri kjørt før jeg fikk den.

Link to post
  MichaelI skrev On 20.10.2017 at 11.28:

Men å få opp turtallet med knapt noe belastning ser jeg ikke poenget med, får jo ikke noe mer trykk da ? :) 

Vis hele sitatet  

Når alt annet er prøvd tror jeg at det kanskje er verdt et forsøk. Hvis du kanskje får låne propell av noen er det ikke så mye arbeid. Du vil i hvert fall kunne konstatere turbotrykket på rett turtall.:smiley:

 

Link to post
  MichaelI skrev On 20.10.2017 at 11.29:

Hvis jeg tar vekk slangen på turbo, så åpner aldri VGT og da går det ikke noe eksos igjennom til at jeg får noe turtall. Testet dette en gang og havnet på 2700 rpm ca. Har ikke prøvd å manipulere MAP sensoren vel og merke.

Vis hele sitatet  

Jeg trodde turboen skulle gå med maksimal hastighet når den ikke var påvirket av manifoldtrykk,altså slange av:rolleyes:???

Link to post

Hvis man tar utgangspunkt i at ECU er grei, og vi vet at turbo/motor er ny, tenker jeg nå mer mot mottrykk eksos eller sprekk i luftmanifold. Begge disse delene vil kunne gi de symptomene du har. Derfor jeg lurte på hvilket drev og hvordan eksosen til deg er bygd opp.

Link to post
  2556cb skrev On 20.10.2017 at 11.47:

Når alt annet er prøvd tror jeg at det kanskje er verdt et forsøk. Hvis du kanskje får låne propell av noen er det ikke så mye arbeid. Du vil i hvert fall kunne konstatere turbotrykket på rett turtall.:smiley:

 

Vis hele sitatet  

Nei hadde jeg kjent noen som hadde hatt noen mindre propeller så hadde det vært fort gjort, det er sant :) 

Link to post
  Gullfisk skrev On 20.10.2017 at 11.57:

Jeg trodde turboen skulle gå med maksimal hastighet når den ikke var påvirket av manifoldtrykk,altså slange av:rolleyes:???

Vis hele sitatet  

Har forstått det sånn at "sjalusiene" står strupet på lavt turtall for å øke hastigheten på turbo, for så å "åpne" når trykket og hastigheten øker...men mulig jeg har misforstått alt :rolleyes:

Link to post
  Tskjei skrev On 20.10.2017 at 12.01:

Hvis man tar utgangspunkt i at ECU er grei, og vi vet at turbo/motor er ny, tenker jeg nå mer mot mottrykk eksos eller sprekk i luftmanifold. Begge disse delene vil kunne gi de symptomene du har. Derfor jeg lurte på hvilket drev og hvordan eksosen til deg er bygd opp.

Vis hele sitatet  

Har som sagt målt mottrykket, og det så bra ut. Sprekk i manifold er mulig, får handle inn noe leakfinder eller blande meg litt zalo å ta en tur ut :9

Link to post
  MichaelI skrev On 20.10.2017 at 13.08:

Har forstått det sånn at "sjalusiene" står strupet på lavt turtall for å øke hastigheten på turbo, for så å "åpne" når trykket og hastigheten øker...men mulig jeg har misforstått alt :rolleyes:

Vis hele sitatet  

Da tror jeg vi har forstått likt. Tanken var at med slangen av, så åpner den ikke for tidlig.

Kanskje du skulle lage en tråd med ønske om å få låne både større og/eller mindre propell, for å eliminere?

Hva er et bra mottrykk i eksos, i forhold til maks tillatt?

Er det mulig å relativt enkelt teste med en provisorisk slangestubb utenom drev?

 

Link to post
  Gullfisk skrev On 20.10.2017 at 15.20:

Da tror jeg vi har forstått likt. Tanken var at med slangen av, så åpner den ikke for tidlig.

Kanskje du skulle lage en tråd med ønske om å få låne både større og/eller mindre propell, for å eliminere?

Hva er et bra mottrykk i eksos, i forhold til maks tillatt?

Er det mulig å relativt enkelt teste med en provisorisk slangestubb utenom drev?

 

Vis hele sitatet  

Nei var det jeg også tenkte når jeg prøvde. Har prøvd å pumpet den opp med handpumpe manuelt under drift, men aldri fått noe mer enn 0.7-0.8 bar. Får prøve å lage en tråd, må først undersøke hvordan propeller som passer DP290 drevet som er mindre enn de jeg har nå.

 

Hm, alt går jo, men må bli over rekka med en 4" slange i såfall!

Link to post
  Gullfisk skrev On 20.10.2017 at 16.34:

borre et hull i bunn av slange, og tre inn et rør i flowretning. evt med kuleventil som åpnes for drenering rett før stopp, kanskje?

Vis hele sitatet  

Ja det kunne gått, men må såpass mye oppover med slangen for å komme over rekken, så tror det blir vanskelig å få drenert ut alt gjennom en mindre slange før det renner inn via turbo.For det vil det nok gjøre med en gang jeg stopper :( 

Link to post

Er bare å legge slangen ned i båten 2 sekunder før man stopper den.Bruk en stamp eller noe i bunnen av båten.

Funksjonen på VGT:

Trykket ut av denne turboen reguleres ved hjelp av innvendige skovler som styrer eksosstrømmen avhengig av eksoshastighet og eksosmengde. En slik turbo vil være mer effektiv ved lave turtall, fordi eksosen blir konsentrert mot turboens ytre diameter. Eksosen vil også strupes slik at trykket stiger. Ved avregulering når trykket er maksimalt, vil skovlene åpne helt, slik at eksosen ikke virker mot turbinhjulet med full kraft.

En vanlig feil på disse turboene er at de henger seg opp og ikke lar seg reguler til helt åpen stilling, slik at trykket kan reguleres ned.. Dette vil gi dårligere effekt på lave turtall, og for høyt turbotrykk ved maks belastning. De fleste biler vil da få en feilkode på for høyt turbotrykk.

Link to post
  Tskjei skrev On 21.10.2017 at 8.30:

Er bare å legge slangen ned i båten 2 sekunder før man stopper den.Bruk en stamp eller noe i bunnen av båten.

Funksjonen på VGT:

Trykket ut av denne turboen reguleres ved hjelp av innvendige skovler som styrer eksosstrømmen avhengig av eksoshastighet og eksosmengde. En slik turbo vil være mer effektiv ved lave turtall, fordi eksosen blir konsentrert mot turboens ytre diameter. Eksosen vil også strupes slik at trykket stiger. Ved avregulering når trykket er maksimalt, vil skovlene åpne helt, slik at eksosen ikke virker mot turbinhjulet med full kraft.

En vanlig feil på disse turboene er at de henger seg opp og ikke lar seg reguler til helt åpen stilling, slik at trykket kan reguleres ned.. Dette vil gi dårligere effekt på lave turtall, og for høyt turbotrykk ved maks belastning. De fleste biler vil da få en feilkode på for høyt turbotrykk.

Vis hele sitatet  

Er slik jeg har forstått at den fungerer. Kunne bare ikke forklare det like detaljert :thumbsup:

 

Er ganske lite motor rom, så er ikke så enkelt å bare brekke en evt 4" slange med litt lengde på ned i en stamp. Men skal se om det lar seg gjøre å få testet på denne måten, hadde vært morro å prøvd.

Link to post

Trådstarter får selv synes hva det er verdt, men min mening, uten å ha finlest alle innlegg, er at han først bør prøve med en lettere propell.

De moderne, lette dieselmotorene har betydelig mindre dreiemoment på lave turtall, så om du beholder en propell som passet til en gammel diesel så kan man anta at den nye motoren, selv med flere hester på topp, ikke klarer å komme over «kneika» og videre opp i turtall.

Link to post
  paxo skrev On 21.10.2017 at 9.23:

Trådstarter får selv synes hva det er verdt, men min mening, uten å ha finlest alle innlegg, er at han først bør prøve med en lettere propell.

De moderne, lette dieselmotorene har betydelig mindre dreiemoment på lave turtall, så om du beholder en propell som passet til en gammel diesel så kan man anta at den nye motoren, selv med flere hester på topp, ikke klarer å komme over «kneika» og videre opp i turtall.

Vis hele sitatet  

Hei :)

 

Verdsetter alle innspill så takk for det! Denne motoren har mer moment på samme turtall enn tidligere motor. Motorene er nok så identiske mtp. volum osv. Da mener jeg at den gamle motoren var ikke en gammel detroit diesle på 7L mens den nye er en italiener på 2.4L. :)

Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...