Jump to content

FNM 250, ryker svart over 80% pådrag, lavt turbotrykk?


MichaelI

Recommended Posts

Autofil skrev for 19 timer siden:

Trist historie. Har du kontakt med selger da? Burde vel være en opplagt reklamasjonssak dette.

Jeg har vært i kontakt med han og spurt om han "merket" noe den ene gangen han testet motoren. Da presterte han å si "ja synes den var litt dau". Dette nevnte han ikke til meg når han solgte den dessverre.

Link to post
Share on other sites

index skrev for 23 timer siden:

Skikkelig møkkasituasjon du er havnet i. Noen tanker om løsning: Hva med å finne et velrenommert diesel verksted ett eller annet sted i landet, ta ut motoren og sende den på en pallen dit. Så kan de kjøre den i benk, måle effekt og justere parametre underveis. Når du til slutt vet at motoren yter det den skal, kan du eksperimentere med drevutveksling og propeller selv. Koster deg sikkert 6-8000,- i frakt pluss verkstedtimer, men da vet du i det minste at motoren er ok etterpå. Noe å tenke på? Det er mye flinke dieselfolk der ute om du gir dem noe å jobbe med...

Er skikkelig dritt ja. Den tanken har slått meg tidligere. Har vært i kontakt med GFT engineering som holder til i Moss. Vet ingenting om dem annet enn at de virker seriøse og sa seg villig til å kjøre motoren i bremsebenk osv. Det er egentlig eneste mulighet som gjenstår, men det koster også en god del. De skulle ha 12000,- for testkjøring i benk ink. litt feilsøking. I tillegg kommer frakt osv tur/retur så havner vel fort på 20.000-25.000,- og eventuelle reparasjonskostnader. Grunne til at dette ikke har blitt gjort er at det føles så meningsløst å skal dekke alt dette av egen lomme på en helt ny motor :( Har derfor prøvd å få tak i importør i Norge og leverandør i Italia, uten særlig hell dessverre.

Link to post
Share on other sites

MichaelI skrev for 3 timer siden:

Jeg har vært i kontakt med han og spurt om han "merket" noe den ene gangen han testet motoren. Da presterte han å si "ja synes den var litt dau". Dette nevnte han ikke til meg når han solgte den dessverre.

 

Det kan vel faktisk være innrømmelse nok til at du burde kunne ha en sak. En annen ting er jo selvfølgelig hvor mye det vil koste deg, både i tid penger og ergrelse. 

Har jeg forstått det rett at importør som var den gangen er konkurs eller er firmaet oppe å går enda?

Link to post
Share on other sites

Autofil skrev 1 minutt siden:

 

Det kan vel faktisk være innrømmelse nok til at du burde kunne ha en sak. En annen ting er jo selvfølgelig hvor mye det vil koste deg, både i tid penger og ergrelse. 

Har jeg forstått det rett at importør som var den gangen er konkurs eller er firmaet oppe å går enda?

Kanskje...Han jeg kjøpte motoren oss virket som en trivelig type, som faktisk driver sitt eget firma. Har aldri bedt han om noen kompensasjon, mener det burde falle han naturlig når jeg forklarte problemet.

 

Aner ingenting om importør. Vet bare at han er vekk fra FNM sin liste over utsalgssteder. Har vært i kontakt med han et par ganger, han sier han skal undersøke osv men skjer aldri noe.

 

Orker rett og slett ikke gå veien om advokat/forbruksrådet osv osv. Er så omstendig og tar alt for lang tid. I tillegg har dette tatt såpass lang tid nå at jeg har sikkert ikke noe sak lengre uansett.

Link to post
Share on other sites

Om han du handlet av driver eget firma så tror jeg nok han også er klar over kjøpsloven så om du konfronterer ham direkte så kan det jo hende at han kjenner sin besøkelsestid ;)
Må jo være verd et forsøk. At du har problemer viser jo denne tråden som har 1 års-jubileum i disse dager.
Men når det er sagt så sier også kjøpsloven at du skal henvende deg til selger innen rimelig tid fra feilen har oppstått.

Link to post
Share on other sites

Trist sak. Hadde du hatt ett eller annet som kunne lese ut verdier fra motorstyring så tror jeg vi kunne ha hjelpt bedre. Vi må forstå hva som begrenser effekten. Kan heller ikke forstå at ikke ladetrykk endrer seg når du beveger vtg manuelt. Vil også tro at fabrikken bør kunne gi noen svar. Har du sendt e Mail direkte til fabrikken?

Link to post
Share on other sites

Hei Michaell

Eg har dessverre ikke lest hele tråden din men går ut fra du har testet syl trykk og sjekket ventilklaringer inkl kam timing som er helt elementære ting å sjekk på en diesel motor.

Dersom det gjelder hjelp av Arild Budal, så er firmaet hans konkurs, eller rettere sagt nærmere tvangsoppløst!

Som du kanskje vet, er disse motorene som de fleste andre marinemotorer, bygd på en industri / eller bilmotor. I ditt tilfelle en alfa / fiat sak vil eg tro.

Så dvs:  En vanlig bilmekaniker skal kunne alt om din motor, det andre året på skolen. Du trenger nødvendigvis ikke noe hjelp av en båt-mekaniker eller noen som utgir seg for å være det.

Gft Enginering v/ Berntsen er eg skeptisk til, da han har samarbeidet med Budal.. noe mer en det vil eg ikke kommentere..

Før du skrur ut motoren ville eg ha sjekket MAP sensoren, som eg vil tro din motor har. På moderne motorer er Map sensoren feedbacken til Ecuen din om last, og den styrer fuel mengde (og ofte også fortenning)

For å sjekke den trenger du ikke noe diagnose instrument, bare et vanlig multimeter. (Ikke en selvfølge at du får feil ved motordiagnose på disse sensorene  pga de fortsatt er innenfor måle område)  Map  sensorene er ofte matet med en viss spenning ( 5volt er ikke uvanlig) og det du får ut er et resultat av trykket (event vakuum) som blir omsatt fra motstanden , som igjen gir høyere/ eller lavere spenning i feedback kretsen til Ecu`en.

Les av data eller Id på sensoren og jamfør med hva trykk,, gir hva volt! For eksempel kan en  2 bars sensor gir 2,5 volt på tomgang og 5 volt på ve d 2 bars ladeluft trykk.   (og event  1 volt ved vakuum/ undertrykk i manifoilen)

Et tips er å lese av spec/ data på sensoren og google den på nett for å finne måle data om du ikke har service manual.  Og ofte bruker mange bilmotorer samme map sensor, så disse er ikke særlig dyre;-)  (anslår en plass mellom 700-1400kr)

I tilfeller der det er kommet skit inn i Map sensorens diagraf (som styrer motstanden i spennings kretsen), kan det være nok å ta sensoren ut og rengjøre den med MAF spray. Men ofte bør sensoren byttes om dette har skjedd..

En slik fremgangsmåte som over med multimeter kan du bruke på alle sensorene dine, uten noe diagnose utstyr.  (Tenker da både på trykk og temp sensorer, inkl banke-sensor)

Lykke til!

Link to post
Share on other sites

Har vært inne på italiensk forum for å finne noe:

I begynnelsen ble motorene levert med samme bunnpanne som for bil. Da bilene har motoren på tvers, ble det

problemer med smøringen når motorene ble montert langsetter og skrått i båt. Dette førte til at motorene ble ødelagt,

og selv om de ble erstattet i nye motorer, ble ryktet så dårlig at det er få motorer i bruk i Italia.

Dermed også få foruminnlegg.

Problemet som går igjen ser ut til å være reguleringen av turbo. Rengjøring ser ut til å være løsning for mange.

Ellers er mariniseringsutstyret galvanisert og ikke rustfritt. Det har gitt noen problemer.

Deler fra bilforhandler finnes på det meste unntatt marinisering, og er visstnok billig. (Iallfall i Italia).

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...
ulyden skrev On ‎25‎.‎06‎.‎2018 at 0.28:

Trist sak. Hadde du hatt ett eller annet som kunne lese ut verdier fra motorstyring så tror jeg vi kunne ha hjelpt bedre. Vi må forstå hva som begrenser effekten. Kan heller ikke forstå at ikke ladetrykk endrer seg når du beveger vtg manuelt. Vil også tro at fabrikken bør kunne gi noen svar. Har du sendt e Mail direkte til fabrikken?

Vet ikke om noen som har utstyr til dette. Har lest av med orginalt diagnoseverktøy, men får ikke opp stort annet enn diesel trykk, turbotrykk, turtall, pådrag osv.

Link to post
Share on other sites

Langsom II skrev On ‎25‎.‎06‎.‎2018 at 0.29:

Hei Michaell

Eg har dessverre ikke lest hele tråden din men går ut fra du har testet syl trykk og sjekket ventilklaringer inkl kam timing som er helt elementære ting å sjekk på en diesel motor.

Dersom det gjelder hjelp av Arild Budal, så er firmaet hans konkurs, eller rettere sagt nærmere tvangsoppløst!

Som du kanskje vet, er disse motorene som de fleste andre marinemotorer, bygd på en industri / eller bilmotor. I ditt tilfelle en alfa / fiat sak vil eg tro.

Så dvs:  En vanlig bilmekaniker skal kunne alt om din motor, det andre året på skolen. Du trenger nødvendigvis ikke noe hjelp av en båt-mekaniker eller noen som utgir seg for å være det.

Gft Enginering v/ Berntsen er eg skeptisk til, da han har samarbeidet med Budal.. noe mer en det vil eg ikke kommentere..

Før du skrur ut motoren ville eg ha sjekket MAP sensoren, som eg vil tro din motor har. På moderne motorer er Map sensoren feedbacken til Ecuen din om last, og den styrer fuel mengde (og ofte også fortenning)

For å sjekke den trenger du ikke noe diagnose instrument, bare et vanlig multimeter. (Ikke en selvfølge at du får feil ved motordiagnose på disse sensorene  pga de fortsatt er innenfor måle område)  Map  sensorene er ofte matet med en viss spenning ( 5volt er ikke uvanlig) og det du får ut er et resultat av trykket (event vakuum) som blir omsatt fra motstanden , som igjen gir høyere/ eller lavere spenning i feedback kretsen til Ecu`en.

Les av data eller Id på sensoren og jamfør med hva trykk,, gir hva volt! For eksempel kan en  2 bars sensor gir 2,5 volt på tomgang og 5 volt på ve d 2 bars ladeluft trykk.   (og event  1 volt ved vakuum/ undertrykk i manifoilen)

Et tips er å lese av spec/ data på sensoren og google den på nett for å finne måle data om du ikke har service manual.  Og ofte bruker mange bilmotorer samme map sensor, så disse er ikke særlig dyre;-)  (anslår en plass mellom 700-1400kr)

I tilfeller der det er kommet skit inn i Map sensorens diagraf (som styrer motstanden i spennings kretsen), kan det være nok å ta sensoren ut og rengjøre den med MAF spray. Men ofte bør sensoren byttes om dette har skjedd..

En slik fremgangsmåte som over med multimeter kan du bruke på alle sensorene dine, uten noe diagnose utstyr.  (Tenker da både på trykk og temp sensorer, inkl banke-sensor)

Lykke til!

Hei,

 

Har også konkludert med at Arild har avviklet det meste og gått under jorden. Problemet til de aller fleste jeg har spurt er mangel på utstyr og detaljert kunskap om feilsøking på motorstyringer osv. En ting er at noen kan komme seg inn og lese av informasjon, men de må også klare å tolke/vite hva de skal se etter. Mitt problem strekker seg ut over det å ta en vanlig diagnose/lese feilkoder som de fleste på bilverksteder gjør I dag. I mitt tilfelle er det ingen feilkoder. MAP sensoren er prøvd byttet uten noen form for forbedring.

Link to post
Share on other sites

paxo skrev On ‎25‎.‎06‎.‎2018 at 2.52:

Har vært inne på italiensk forum for å finne noe:

I begynnelsen ble motorene levert med samme bunnpanne som for bil. Da bilene har motoren på tvers, ble det

problemer med smøringen når motorene ble montert langsetter og skrått i båt. Dette førte til at motorene ble ødelagt,

og selv om de ble erstattet i nye motorer, ble ryktet så dårlig at det er få motorer i bruk i Italia.

Dermed også få foruminnlegg.

Problemet som går igjen ser ut til å være reguleringen av turbo. Rengjøring ser ut til å være løsning for mange.

Ellers er mariniseringsutstyret galvanisert og ikke rustfritt. Det har gitt noen problemer.

Deler fra bilforhandler finnes på det meste unntatt marinisering, og er visstnok billig. (Iallfall i Italia).

Turbo er prøvd regulert opp, ned og I mente. Turboen er også byttet og sjekket av turboservice, så denne skal fungere. For meg virker det som det ligger en begrensning av noe slag en eller annen plass. Klarer bare ikke finne ut av hvor eller hvordan.

Link to post
Share on other sites

  • 6 måneder senere...
  • 2 uker senere...
  • 1 måned senere...

Hei igjen Michaell,, ser at du ikke har kommen helt i mål enda?

 

I tillegg til det eg nevnte i tidligere tråd ville eg ha sjekket følgende om du ikke har allerede gjort dette hittil..

Aller først ville eg prøvd å sende en mail til fabrikken (i Italia) for å få tilsendt alle tekniske data/ event service manual på pdf..

 

1. Sjekke kam timing. Dette er Viktig!. Vet fra tidligere erfaring at disse fiat/alfa motorene i bil har et svakt punkt med sporkilen i drivhjulet for register-reimen som står på veivaksel. Mulig dette er likt på marine versjonen. Er kilen knekt, og drivhjulet har fått rotert bare få mm blir alt feil.. Dette da kammene blir for sein, og flere følge feil som følge av dette. (Dette kan skje ved feks at en treffer noe hardt med propellen (eller feks grunnkjenning, og ikke demperplate eller demper anordning ikke tar dette opp)) På bil versjonen er dette drivhjulet inkl kilen, støp i et stykke aluminium og er ikke akkurat kraftig. Her er link til grunn innstillingsverktøyet for veiv / kam, slik at du greit kan sjekke dette.. https://www.tooled-up.com/artwork/ProdPDF/VS4775.pdf Verktøy som de trolig også har på biltema..eller garantert på ebay da verktøyet er samme på 1,9L og 2,4L til Fiat, Alfa, Lancia, GM osv.

 

2.a Få også sjekket common rail trykket,, er litt usikker hva denne motoren har av trykk ut fra HT-pumpen, men tror denne type motor kan ha trykk alt fra ca  1,400 bar (20,000 psi) til borti 1,800 bar (23,000 psi) eller mer (over 2000 bar) om det er piezo injektor dyser..Ut fra effekt uttaket på din motor vil eg tro over 2000 tallet. Du kan sjekke trykket ut fra common railen ved å låne et manometer for dette, fra et bilverksted eller kjøpe selv. Trykket under testing kun med startmotor er ofte mellom 140-170 bar og ved trykk måling på tomgang ca 220-300 bar eller der omkring.. Vær også obs på at denne type pumpe på common rail motorer må/bør aldri tørnes på starter uten at det er diesel trykk inn på Ht-pumpen fra for-pumpen (spesielt viktig ved ny installasjon der pumpen kan være tør eller at det er nesten ingen diesel innvendig)) For tør eller lite diesel i pumpen kan føre til at HT-pumpen havarere da den er svært følsom pga ekstremt fine toleranser.. Som eg nevnte i tidligere innlegg kan du også sjekke div sensorer selv slik som trykksensoren (0-5volt) på common-rail racken med et vanlig voltmeter under gange. (På tomgang kanskje ca 0,4-0,6 volt og full fart kanskje ca 4,3-4,6 volt. (Andre tall kan bety at du har problemer her et sted.)

 

2.b Få også sjekket føde pumpe trykket..  Vet ikke nøyaktig føde trykket på denne motoren men mange common rail motorer operer med et trykk mellom 3-8 bar. Lavt trykk gir eller kan gi lavere trykk i common railen og motoren får som en følge av dette ofte lavere effekt.. Vær også obs på at for høyt trykk inn på common rail pumpen kan gi alt for høyt trykk ut på common-rail systemet, (om ikke dette blir regulert riktig).som igjen gir alt for mye fuel..og sort røyk. (Noen båt eiere med common rail motorer velger å sette på et T stykke på tilførsel rør/slangen fra føde pumpe, og et manometer med krane som kan stenges under vanlig drift. Og bare åpnes når en vil sjekke trykket..)

 

3. Sjekk videre på drivstoff systemet; Viktig også å sjekke returen på en common rail motor, og at den har retur fri for restriksjoner. Da mange av common-rail motorene får et øket diesel trykk inn på common-railen og inn på dysene dersom det er strupinger på returen.(Trykk reguleringen vil da ikke virke som den skal) Og som du gjerne vet fører øket common rail dieseltrykk til øket drivstoffmengde inn i motoren (= mer effekt) og ofte som nevnt sort røk om ikke turbo og resten følger opp med den økte mengden fuel. Men det var vel ikke akkurat det med økt effekt som var ditt problem? (Merk at noen motorer / brennstoff system faktisk skal ha et lavt mottrykk så dette er ingen regel uten unntak. Så her må en følge nøye motorfabrikantens veiledning og referanseområde..)

 

4. Ta gjerne også en lekk-oil test på dysene etter først å ha kjørt motoren varm. Dette er en grei måte og sjekke at alle dysene er i orden. Ved å kjøre/teste motoren ved forskjellige belastninger kan du se at lekk-olje mengde fra dysene er like. En annen ting er at ved common-rail systemer vil/ kan lekke dyser resultere i et lavere trykk i common-railen.

 

Ps! Dette som nevnt over er bare helt generelle råd og desverre ikke data som er sjekket på akkurat denne motoren din;-)

Link to post
Share on other sites

Et tips kan være å få tak i et termokamera og sjekke om temperaturen er lik på alle sylinderene etter noen min på full belastning. Ikke helt 'riktig' å lese av overflatetemperaturen på komponentene, men hvis det er en sylinder som ikke drar (feil på injektor / manglende komprisjon) bør denne testen avsløre det.

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...
Langsom II skrev On 19.3.2019 at 19.12:

Hei igjen Michaell,, ser at du ikke har kommen helt i mål enda?

 

I tillegg til det eg nevnte i tidligere tråd ville eg ha sjekket følgende om du ikke har allerede gjort dette hittil..

Aller først ville eg prøvd å sende en mail til fabrikken (i Italia) for å få tilsendt alle tekniske data/ event service manual på pdf..

 

1. Sjekke kam timing. Dette er Viktig!. Vet fra tidligere erfaring at disse fiat/alfa motorene i bil har et svakt punkt med sporkilen i drivhjulet for register-reimen som står på veivaksel. Mulig dette er likt på marine versjonen. Er kilen knekt, og drivhjulet har fått rotert bare få mm blir alt feil.. Dette da kammene blir for sein, og flere følge feil som følge av dette. (Dette kan skje ved feks at en treffer noe hardt med propellen (eller feks grunnkjenning, og ikke demperplate eller demper anordning ikke tar dette opp)) På bil versjonen er dette drivhjulet inkl kilen, støp i et stykke aluminium og er ikke akkurat kraftig. Her er link til grunn innstillingsverktøyet for veiv / kam, slik at du greit kan sjekke dette.. https://www.tooled-up.com/artwork/ProdPDF/VS4775.pdf Verktøy som de trolig også har på biltema..eller garantert på ebay da verktøyet er samme på 1,9L og 2,4L til Fiat, Alfa, Lancia, GM osv.

 

2.a Få også sjekket common rail trykket,, er litt usikker hva denne motoren har av trykk ut fra HT-pumpen, men tror denne type motor kan ha trykk alt fra ca  1,400 bar (20,000 psi) til borti 1,800 bar (23,000 psi) eller mer (over 2000 bar) om det er piezo injektor dyser..Ut fra effekt uttaket på din motor vil eg tro over 2000 tallet. Du kan sjekke trykket ut fra common railen ved å låne et manometer for dette, fra et bilverksted eller kjøpe selv. Trykket under testing kun med startmotor er ofte mellom 140-170 bar og ved trykk måling på tomgang ca 220-300 bar eller der omkring.. Vær også obs på at denne type pumpe på common rail motorer må/bør aldri tørnes på starter uten at det er diesel trykk inn på Ht-pumpen fra for-pumpen (spesielt viktig ved ny installasjon der pumpen kan være tør eller at det er nesten ingen diesel innvendig)) For tør eller lite diesel i pumpen kan føre til at HT-pumpen havarere da den er svært følsom pga ekstremt fine toleranser.. Som eg nevnte i tidligere innlegg kan du også sjekke div sensorer selv slik som trykksensoren (0-5volt) på common-rail racken med et vanlig voltmeter under gange. (På tomgang kanskje ca 0,4-0,6 volt og full fart kanskje ca 4,3-4,6 volt. (Andre tall kan bety at du har problemer her et sted.)

 

2.b Få også sjekket føde pumpe trykket..  Vet ikke nøyaktig føde trykket på denne motoren men mange common rail motorer operer med et trykk mellom 3-8 bar. Lavt trykk gir eller kan gi lavere trykk i common railen og motoren får som en følge av dette ofte lavere effekt.. Vær også obs på at for høyt trykk inn på common rail pumpen kan gi alt for høyt trykk ut på common-rail systemet, (om ikke dette blir regulert riktig).som igjen gir alt for mye fuel..og sort røyk. (Noen båt eiere med common rail motorer velger å sette på et T stykke på tilførsel rør/slangen fra føde pumpe, og et manometer med krane som kan stenges under vanlig drift. Og bare åpnes når en vil sjekke trykket..)

 

3. Sjekk videre på drivstoff systemet; Viktig også å sjekke returen på en common rail motor, og at den har retur fri for restriksjoner. Da mange av common-rail motorene får et øket diesel trykk inn på common-railen og inn på dysene dersom det er strupinger på returen.(Trykk reguleringen vil da ikke virke som den skal) Og som du gjerne vet fører øket common rail dieseltrykk til øket drivstoffmengde inn i motoren (= mer effekt) og ofte som nevnt sort røk om ikke turbo og resten følger opp med den økte mengden fuel. Men det var vel ikke akkurat det med økt effekt som var ditt problem? (Merk at noen motorer / brennstoff system faktisk skal ha et lavt mottrykk så dette er ingen regel uten unntak. Så her må en følge nøye motorfabrikantens veiledning og referanseområde..)

 

4. Ta gjerne også en lekk-oil test på dysene etter først å ha kjørt motoren varm. Dette er en grei måte og sjekke at alle dysene er i orden. Ved å kjøre/teste motoren ved forskjellige belastninger kan du se at lekk-olje mengde fra dysene er like. En annen ting er at ved common-rail systemer vil/ kan lekke dyser resultere i et lavere trykk i common-railen.

 

Ps! Dette som nevnt over er bare helt generelle råd og desverre ikke data som er sjekket på akkurat denne motoren din;-)

Tusen takk for et utfyllende svar. Kort oppsumert så har vi sjekket alt du nevner her forutenom sporkilen/timing. Har også tatt kompresjonstest med meget gode og like resultater på alle 5 sylindre. 

 

Når det kommer til å få hjelp fra leverandør i Italia, så har jeg forsøkt å kontakte dem ved ett par anledninger uten å få svar. Det dem derimot har svart meg tidligere er at importør må se på dette. Bare synd han ikke er til hjelp i det hele tatt som nevnt tidligere.

 

Eneste jeg ser for meg slik det er nå, er å få tatt ut motoren og sendt den til noen med kunskap samt en bremsebenk slik at den blir testet og målt ved ulik belastning. Jeg er innstilt på å gjøre dette, men vet ikke om eller har erfaring med noen som har slikt utstyr eller kompetanse.

Link to post
Share on other sites

Mox1 skrev On 19.3.2019 at 20.45:

Et tips kan være å få tak i et termokamera og sjekke om temperaturen er lik på alle sylinderene etter noen min på full belastning. Ikke helt 'riktig' å lese av overflatetemperaturen på komponentene, men hvis det er en sylinder som ikke drar (feil på injektor / manglende komprisjon) bør denne testen avsløre det.

Hei og takk for responsen :) Vi har sjekket injektorene og tatt kompresjontest. Alt ser ut til å være normalt her. Det er heller ingenting som tyder på at motoren mangler en sylinder. Den er lettstartet, går gjevnt og fint uten noen form for vibrasjoner eller andre ting.

Link to post
Share on other sites

bellen skrev On 17.2.2019 at 14.52:

Hadde vært artig å finne ut av denne motoren, men har dessverre ikke utstyr. 

 

Edit: Har søkt litt på nettet og lurer på: Er det vanlig Obd2-kontakt på denne motoren? I såfall så tror jeg at jeg har utstyr. 

Det er ikke vanlig Obd2 kontakt på denne motoren :( Italienerne har laget noe anna 5 pinns tull.

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...
MichaelI skrev On 15.9.2019 at 10.37:

Hei folkens. Enda ikke kommet noen vei med motoren. Det jeg planlegger nå er å ta ut hele installasjonen å få den testet/bremset i en motorbenk. Noen som vet om eller har erfaring med noen som gjør slikt ? Setter pris på alle tilbakemelding.

Eng's auto i Trøgstad. 

69 82 69 85

Link to post
Share on other sites

Arny skrev for 12 timer siden:

Har du levert injektorene til spesialverksted og fått de sjekket? ta en titt på spjeldene i innsuget og aktuatoren for deres funksjon.

Hei,

 

Har sjekket spjeld osv, men ikke hatt dysene inne på verksted. Planen nå er bare å få ut motoren og i en benk slik at man kan få noen konkrete tall og avlesninger på elendigheten.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...