Jump to content

FNM 250, ryker svart over 80% pådrag, lavt turbotrykk?


MichaelI

Recommended Posts

Bitteliten skrev 7 minutter siden:

Jeg ler legmann, men jeg stussa på at det var så stort avvik på dieselmengden på dysene dine. Jeg vil tro at dysene er standard Bosch eller tilsvarende fabrikat, og så store avvik ser for meg rart ut med tanke på at dette er datastyrt common rail motor

Hva ler du av sier du ? :) Ja det er mulig. Har ingen erfaring med slikt fra før dessverre.

Redigert av MichaelI (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ja, det er et godt spørsmål. Normalt sett skal du jo høre forskjell om den går på 4 eller 5. Men om den går på 4, så har du mest sansynlig ikke hørt motoren når den går på 5 sylindere, og dermed tror du at den skal gå slik den gjør nå. Siden det er commonrail, så kan du ikke løyse ett og ett fuelrør som går til injectorer, slik som på gamle dieselmotorer, siden det er et konstant trykk på 1500-2000 bar på railen. Det du imidlertidig kan gjør, er å plugge ut en og en ledning fra injectorene, som hindrer injectorene til å åpne for diesel inn til sylinderen, men mest sansynlig vil dette føre til at du får feilkoder. Har du ett proft diagnoseutstyr, så er det faktisk mulig at programmet kan kjøre test på injectorene.

Link to post
Share on other sites

bellen skrev 3 minutter siden:

Ja, det er et godt spørsmål. Normalt sett skal du jo høre forskjell om den går på 4 eller 5. Men om den går på 4, så har du mest sansynlig ikke hørt motoren når den går på 5 sylindere, og dermed tror du at den skal gå slik den gjør nå. Siden det er commonrail, så kan du ikke løyse ett og ett fuelrør som går til injectorer, slik som på gamle dieselmotorer, siden det er et konstant trykk på 1500-2000 bar på railen. Det du imidlertidig kan gjør, er å plugge ut en og en ledning fra injectorene, som hindrer injectorene til å åpne for diesel inn til sylinderen, men mest sansynlig vil dette føre til at du får feilkoder. Har du ett proft diagnoseutstyr, så er det faktisk mulig at programmet kan kjøre test på injectorene.

Ja var det jeg tenkte. Om den har gått på 4 sylinder hele veien, så er det ikke sikkert jeg vet bedre. Tenkte på akkurat det, å ta av en og en kontakt på injektorene, så vil jeg i alle fall kunne konstatere om det blir en forskjell eller ei. Har lånt et diagnose kit som FNM selger til disse motorene, men kunne ikke se at det var noen muligheter for å utføre noen self tester eller slikt med det verktøyet. Vet ikke om det er noen annet universalt proff verktøy som kan brukes for å få gjort noe slikt ?

Link to post
Share on other sites

MichaelI skrev 22 minutter siden:

Det er også en mulighet :) Biltema har sikkert noe sånt!

Jeg kan dessverre ikke hjelpe deg med noen ideer eller faglig på dette området.

Men jada du får dette på Biltema ca Kr 450.- kjekt å ha, Jeg bruker Ir termometer ofte nede i kjeller over lange strekk og i marsfart. måler vanntemp på pumpe, oljekjøler for og se om det er store avvik i forhold til instrumenter Nå har vel du drev, jeg måler også pakkboksen under gange ønsker ikke varmgang i denne.

Redigert av Bergstad (see edit history)

1986 mod: GH-16 70HK Eivinrude. 1985 Draco 21 VP 165 hk. 1987 Paramount 21 225 Hk Johnsen. Fjord 24 Weekender VP 170HK. 1986 Windy 27 CC VP 2x 260HK. 1987Windy 9800 VP 2x260HK. 1991 mod Princess 45 fly 2xTAMD 71B. Storebro 465 Biscay. 2xTamd 74 P_B
Windy 9800 Targa 1987mod 2*AQ271C 270HK

Link to post
Share on other sites

Bergstad skrev for 21 timer siden:

Jeg kan dessverre ikke hjelpe deg med noen ideer eller faglig på dette området.

Men jada du får dette på Biltema ca Kr 450.- kjekt å ha, Jeg bruker Ir termometer ofte nede i kjeller over lange strekk og i marsfart. måler vanntemp på pumpe, oljekjøler for og se om det er store avvik i forhold til instrumenter Nå har vel du drev, jeg måler også pakkboksen under gange ønsker ikke varmgang i denne.

Hei :) Så gode rutiner har ikke jeg.

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...
  • 2 måneder senere...
Gullfisk skrev On 2.12.2017 at 6.57:

Hvordan går det her? Har du kommet noe nærmere en løsning?

Hei,

 

Har ikke kommet det minste steg nærmere en løsning. Har konstatert at motoren går på alle sylindrene og at temperaturen er någen lunde like, men vanskelig å måle med termometer da alt er så kompakt.

 

Har egentlig gitt litt opp og båten har stort sett bare ligget i bås med ettersyn siden november.

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

Tror ikke feilen er så komplisert. Tror feilen ligger i feil actuator på turbolader. Du må finne ut hvordan den virker og få den kalibrert slik at den åpner dysering på rett trykk. Har en kollega som skiftet actuator fra undertrykk styring til overtrykk styring fra ladetrykk fordi han ikke ville bruke vakuum til styring. Han brukte en håndpumpe og justerte til rett trykk. Motoren gikk rett til korrekt ladetrykk når han monterte den på motoren og testet den. Vil tippe at du har fått actuator til en 100 hk variant av motoren.

Link to post
Share on other sites

ulyden skrev 1 time siden:

Tror ikke feilen er så komplisert. Tror feilen ligger i feil actuator på turbolader. Du må finne ut hvordan den virker og få den kalibrert slik at den åpner dysering på rett trykk. Har en kollega som skiftet actuator fra undertrykk styring til overtrykk styring fra ladetrykk fordi han ikke ville bruke vakuum til styring. Han brukte en håndpumpe og justerte til rett trykk. Motoren gikk rett til korrekt ladetrykk når han monterte den på motoren og testet den. Vil tippe at du har fått actuator til en 100 hk variant av motoren.

Turbo/aktuator er utelukket.

 

Har koblet fra aktuator og styrt dyseringer manuelt, har pumpet aktuator med pumpe, har justert opp og ned i mente, og ikke på noen tidspunkt går motoren noe bedre.

 

For meg høres det ut som turbo mater på, det suser noe helt forferdelig og den mater på med luft. For meg virker det som motoren ikke klarer å utnytte luften den får servert. Om det er noe mekanisk eller noe ECU relatert vites ikke. 

Link to post
Share on other sites

Om turboen din er korrekt bør den gi over 1,5 bar ladetrykk inn på motor. Er trykk lavere vil det ryke svart. Diesel mengde og ladetrykk må alltid stå i forhold til hverandre. Om ladetrykk ikke endrer seg ved å manuelt justere posisjon på veg virker den ikke. Motor styringen burde imidlertid oppdage at ladetrykk var for lavt og begrense dieseltilførsel.

 

På common rail motorer er diesel menge bestemt av dysens strømningsforhold karakteristikk. Disse legges normalt inn i et kart som gjør at motorstyringen kan kalkulere innsprøytet mengde som funksjon av railtrykk og millisekunder åpning. Om motorstyringen tror at dysene er mindre enn det de fysisk er vil du kunne få overbelastning og sort røyk.

 

En måte å finne ut av dette er å sammenligne estimert og målt dieselforbruk. Er avvik stort kan dyser være feil eller sensor for railtrykk viser feil verdi. 

 

Men som sagt så er ikke jeg overbevist om at styring av ladetrykk er som det skal.

justerte du dyseringen men motoren gikk med høy belastning? Uten propeller last vil det skje svært lite. Det må justeres når du kjører båten med høy belastning.

 

Link to post
Share on other sites

ulyden skrev 40 minutter siden:

Om turboen din er korrekt bør den gi over 1,5 bar ladetrykk inn på motor. Er trykk lavere vil det ryke svart. Diesel mengde og ladetrykk må alltid stå i forhold til hverandre. Om ladetrykk ikke endrer seg ved å manuelt justere posisjon på veg virker den ikke. Motor styringen burde imidlertid oppdage at ladetrykk var for lavt og begrense dieseltilførsel.

 

På common rail motorer er diesel menge bestemt av dysens strømningsforhold karakteristikk. Disse legges normalt inn i et kart som gjør at motorstyringen kan kalkulere innsprøytet mengde som funksjon av railtrykk og millisekunder åpning. Om motorstyringen tror at dysene er mindre enn det de fysisk er vil du kunne få overbelastning og sort røyk.

 

En måte å finne ut av dette er å sammenligne estimert og målt dieselforbruk. Er avvik stort kan dyser være feil eller sensor for railtrykk viser feil verdi. 

 

Men som sagt så er ikke jeg overbevist om at styring av ladetrykk er som det skal.

justerte du dyseringen men motoren gikk med høy belastning? Uten propeller last vil det skje svært lite. Det må justeres når du kjører båten med høy belastning.

 

Er enig i det du sier. Har aldri hatt høyere trykk enn 1.1 bar, men får kun 3200 o/min på motoren. Har justert med last så klart :) Alt det andre tekniske du nevner her med dyser osv har jeg ikke noe peiling på. Må vel bare gå ut i fra at dysene er korrekt i å med at motoren er ny og aldri vært skrudd på.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...