Jump to content

FNM 250, ryker svart over 80% pådrag, lavt turbotrykk?


MichaelI

Recommended Posts

Lån en turbo fra en tilsvarende motor som virker som den skal og kjør ny test.

 

Regner med at ladeluftkjøler samt alle øvrige deler i luftsystemet forlengst er sjekket, rene og uten restriksjoner, samme gjelder luftinngangen til motorrommet som nå antakelig krever langt mer luft enn for den forrige motoren.

Link to post
Share on other sites

Chiefengineer skrev for 20 timer siden:

Lån en turbo fra en tilsvarende motor som virker som den skal og kjør ny test.

 

Regner med at ladeluftkjøler samt alle øvrige deler i luftsystemet forlengst er sjekket, rene og uten restriksjoner, samme gjelder luftinngangen til motorrommet som nå antakelig krever langt mer luft enn for den forrige motoren.

Turboen er flunke ny og fungerer tilsynelatende slik den skal. Alt annet er sjekket av det du nevner over. Til og med boroskopert innsuget helt inn til bunn av ventilene. Ellers har det vært kjørt med luken åpen og uten luftfilter, uten at dette gå noe forbedring.

Ikke bare bare å få lånt et turbo oppsett. Vet ikke om andre i nærheten med slik motor, å tviler på at de vil låne noe slikt vekk da båten dems blir helt ubrukelig i tidsrommet :)

Link to post
Share on other sites

Det er vel mange som kan båt-diesel i dette farvannet men du bør vel helst komme deg på et spesialisert merkeverksted til denne motoren. Nærliggende er det jo å spørre hva som er forandret siden sist motoren virket som den skulle ettersom den ikke har virket i det hele tatt i denne båten.

 

Annet drev? Forandringer i drivstoffsystem? Installasjon generelt?

 

Når motoren har virket prikkfritt fram til du monterte den i din båt der hele installasjonen er annerledes enn der den sto sist kan det nok være lurt å tenke seg en årsakssammenheng her.

Link to post
Share on other sites

Chiefengineer skrev for 18 timer siden:

Annet drev? Forandringer i drivstoffsystem? Installasjon generelt?

 

Når motoren har virket prikkfritt fram til du monterte den i din båt der hele installasjonen er annerledes enn der den sto sist kan det nok være lurt å tenke seg en årsakssammenheng her.

Støtter Chiefengineer her, så lenge motor er urørt i mellomtiden. Ville sjekket alt fra drivstofflinje, avgassløp, lufttilførsel og riktig utveksling/propell en gang til, selv om jeg mente det var riktig, før jeg tok ut eller åpnet noe på motor. Det er fort gjort å overse feil på ting man er sikker på er riktig, er min erfaring.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...
Svart (redigert)
Gullfisk skrev On 17.5.2018 at 14.46:

Støtter Chiefengineer her, så lenge motor er urørt i mellomtiden. Ville sjekket alt fra drivstofflinje, avgassløp, lufttilførsel og riktig utveksling/propell en gang til, selv om jeg mente det var riktig, før jeg tok ut eller åpnet noe på motor. Det er fort gjort å overse feil på ting man er sikker på er riktig, er min erfaring.

Denne motoren var ny når vi fikk den. Hadde kun vært prøve montert i en annen båt. Om den noen gang har virket tviler jeg sterkt på.

 

Alt du nevner er trippelsjekket. 

 

Nå har vi i tillegg satt på nytt drev med 1.78 utveksling kontra det gammle med 2.30 utveksling. Dette skal bli mye mer korrekt i forhold til denne motoren.

 

Vi får nå ca. 1900o/min på full gass, mot 3100o/min med 2.30 utveksling. Dette forteller meg at turtallet har gått ned ca. tilsvarende forandringen i utveksling.

 

Er 100% sikker på at denne motoren ikke yter mer enn rundt 90hk pdd. Veien videre aner jeg ikke.

Redigert av MichaelI (see edit history)
Link to post
Share on other sites

jaja sier jeg, sortrøyk, lavt turbotrykk og manglende turtall og manglende hk pluss en haug med rare svar, jeg fikk samme problem når jeg heiv ut Volvo penta 126 hk motoren i båten og monterte inn en ny yanmar på 140 hk, problemet der var, alt av tilførseslanger/rør fra tank, både trykk og retur slanger måtte byttes til større, separator filteret måtte byttes til et med større flow, eksospotte og rør ut måtte skiftes til større diameter, men den egentlige synderen var separator filter som leverte alt for liten flow, det som satt og var tilpasset volvo motoren leverte bare ca 30 liter i timen, monterte ny separator, komplett med større rør og slanger diesel til 80 liter timen, sortrøyk, turtall og alt vart ok, den volvo motoren var samme type som er nevnt tidligere, skiftet alt dette, sortrøyk og alt borte, så ja for lite diesel kan gi sortrøyk også når turboen ikke klarer å spinne opp i turtall pga for lite eksos, jeg har brukt samme propell som satt på volvo motoren, så dette med stigning å størrelser propell er bare tull

Link to post
Share on other sites

Dette betyr flere ting. Motor ytelse er lavere enn før. Den burde gått 2400 rpm om tilført energi var likt og motoren ikke fikk mere diesel.Ergo er det lite sannsynlig diesel mangel eller restriksjon.

 

Propeller turtall er endre fra 1350 til 1067rpm. Det betyr at effekt er redusert med 45% til 55 % av effekt uttak ved 2,3 utveksling. Dreiemoment er ca 64% av opprinnelig moment.

 

Du oppnår ca 1900 rpm som er 47% av fullt turtall (antar 4000 på Max) som skulle gi 15% av opprinnelig ytelse eller 40 hk. Med 2,3 utveksling klarte du ca 70hk. Med 10% lettere propell hadde du muligens klart 3500 rpm og 90 hk. 

 

Det du må gjøre nå er å måle forbruk av diesel samt måle ladetrykk ved 1900 rpm. For meg sett det ut som om du har en motor som yter Max 90 hk. Om vi antar at den forrige motoren din var 150 hk ved 3800 rpm vil propeller effekt være 90 hk ved 3100. 

Link to post
Share on other sites

ulyden skrev 37 minutter siden:

Dette betyr flere ting. Motor ytelse er lavere enn før. Den burde gått 2400 rpm om tilført energi var likt og motoren ikke fikk mere diesel.Ergo er det lite sannsynlig diesel mangel eller restriksjon.

 

Propeller turtall er endre fra 1350 til 1067rpm. Det betyr at effekt er redusert med 45% til 55 % av effekt uttak ved 2,3 utveksling. Dreiemoment er ca 64% av opprinnelig moment.

 

Du oppnår ca 1900 rpm som er 47% av fullt turtall (antar 4000 på Max) som skulle gi 15% av opprinnelig ytelse eller 40 hk. Med 2,3 utveksling klarte du ca 70hk. Med 10% lettere propell hadde du muligens klart 3500 rpm og 90 hk. 

 

Det du må gjøre nå er å måle forbruk av diesel samt måle ladetrykk ved 1900 rpm. For meg sett det ut som om du har en motor som yter Max 90 hk. Om vi antar at den forrige motoren din var 150 hk ved 3800 rpm vil propeller effekt være 90 hk ved 3100. 

men hvordan forklarer du dette, med at når jeg skiftet motor, så måtte det til oppgraderinger på separator filter, tilførsel og retur slanger, større eksossystem, når dette vart gjort forsvant sortrøyken, turboen fungerte som den skulle og rpm fungerte som den skulle, med det gamle oppsettet til den volvo motoren på 126 hk fungerte ikke yanmaren i det hele tatt, så ja når separatorfilter og slanger vart bytta kom motoren seg, ikke noe sortrøyk eller noe, toppfart kom seg, hadde vært kjekt å vist hva grunnen til det var, volvoen fungerte utmerket med det orginale, men den som kom med hva som måtte gjøres, var maskinsjefen ombord, en kar som har vært på havet og jobbet med motorer og maskiner i over 40 år, han hadde svaret som dem på verkstedene/marinaene ikke hadde, eksos vart oppgradert senere pga av alder. Yanmar motoren fungerte som en 77 hk før oppgradering

 

Redigert av Andor (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Andor skrev 47 minutter siden:

men hvordan forklarer du dette, med at når jeg skiftet motor, så måtte det til oppgraderinger på separator filter, tilførsel og retur slanger, større eksossystem, når dette vart gjort forsvant sortrøyken, turboen fungerte som den skulle og rpm fungerte som den skulle, med det gamle oppsettet til den volvo motoren på 126 hk fungerte ikke yanmaren i det hele tatt, så ja når separatorfilter og slanger vart bytta kom motoren seg, ikke noe sortrøyk eller noe, toppfart kom seg, hadde vært kjekt å vist hva grunnen til det var, volvoen fungerte utmerket med det orginale, men den som kom med hva som måtte gjøres, var maskinsjefen ombord, en kar som har vært på havet og jobbet med motorer og maskiner i over 40 år, han hadde svaret som dem på verkstedene/marinaene ikke hadde, eksos vart oppgradert senere pga av alder. Yanmar motoren fungerte som en 77 hk før oppgradering

 

Slanger og koblinger er godt over og det som var under spec ble byttet. Det er kjøpt nye og større filtre/vannutskillere som har kapasitet langt over motorens preferanser. Eksosbendet fulgt med motoren, å det er heller ingen restriksjoner etter dette. Drevet brukes på motorer på den størrelsen så her skal det ikke være noe. Har som nevnt over målt baktrykket på eksosen, å det var helt innafor.

Link to post
Share on other sites

bellen skrev for 2 timer siden:

Ja, nei. Jeg mener det var merkelig å sette på et drev med lavere utveksling. Jeg har tidligere nevnt propell, og jeg spørr igjen. Hvorfor har du ikke prøvd å sette på en propell med lavere stigning? 

Hvorfor var det merkelig ? Hvorfor skal jeg bytte propell, gir jo ingen mening i mitt hode å gjør det på den høye utvekslingen.

 

Mener du virkelig at denne motoren ikke klarer å drive samme utveksling og propeller som en motor med halv effekt og moment, som ble laget for en mannsalder siden ?

 

 

Link to post
Share on other sites

ulyden skrev for 1 time siden:

Dette betyr flere ting. Motor ytelse er lavere enn før. Den burde gått 2400 rpm om tilført energi var likt og motoren ikke fikk mere diesel.Ergo er det lite sannsynlig diesel mangel eller restriksjon.

 

Propeller turtall er endre fra 1350 til 1067rpm. Det betyr at effekt er redusert med 45% til 55 % av effekt uttak ved 2,3 utveksling. Dreiemoment er ca 64% av opprinnelig moment.

 

Du oppnår ca 1900 rpm som er 47% av fullt turtall (antar 4000 på Max) som skulle gi 15% av opprinnelig ytelse eller 40 hk. Med 2,3 utveksling klarte du ca 70hk. Med 10% lettere propell hadde du muligens klart 3500 rpm og 90 hk. 

 

Det du må gjøre nå er å måle forbruk av diesel samt måle ladetrykk ved 1900 rpm. For meg sett det ut som om du har en motor som yter Max 90 hk. Om vi antar at den forrige motoren din var 150 hk ved 3800 rpm vil propeller effekt være 90 hk ved 3100. 

Helt enig med det du skriver. Maks turtall på denne motoren er oppgitt til 4200 rpm. Gamle motoren hadde 124hk og maks turtall 3800 rpm.

 

Om effekten er den samme nå som før vi byttet drev vet jeg ikke, men jeg er 200% sikker på at motoren ikke yter noe mer enn 80-90hk pdd.

 

Skal få målt ladetrykk så fort jeg får mulighet.

Link to post
Share on other sites

Andor skrev for 1 time siden:

jaja sier jeg, sortrøyk, lavt turbotrykk og manglende turtall og manglende hk pluss en haug med rare svar, jeg fikk samme problem når jeg heiv ut Volvo penta 126 hk motoren i båten og monterte inn en ny yanmar på 140 hk, problemet der var, alt av tilførseslanger/rør fra tank, både trykk og retur slanger måtte byttes til større, separator filteret måtte byttes til et med større flow, eksospotte og rør ut måtte skiftes til større diameter, men den egentlige synderen var separator filter som leverte alt for liten flow, det som satt og var tilpasset volvo motoren leverte bare ca 30 liter i timen, monterte ny separator, komplett med større rør og slanger diesel til 80 liter timen, sortrøyk, turtall og alt vart ok, den volvo motoren var samme type som er nevnt tidligere, skiftet alt dette, sortrøyk og alt borte, så ja for lite diesel kan gi sortrøyk også når turboen ikke klarer å spinne opp i turtall pga for lite eksos, jeg har brukt samme propell som satt på volvo motoren, så dette med stigning å størrelser propell er bare tull

Kjempe kjekt at det løste seg for deg. Har prøvd å hente diesel rett i fra en 25L dunk og direkte inn på pumpen, ingen forskjell. Da er alt av slanger, koblinger og filter eliminert.

Link to post
Share on other sites

NilsPils skrev for 2 timer siden:

Og hva med ECU? Disse motorene ble tideligere ofte importert med veldig nedsatt nominell effekt for å spare hk-avgift. Men om de da ble programmert om vet jeg ikke.

ECU ble på et tidlig stadige sendt til Italia for sjekk etter at Arild (importør) mente på det kunne være den som var problemet. Der ble den testet i benk på en lik motor, og jeg fikk merkelig nok papirer på antall hk/Nm som ble produsert. Merket null forskjell før og etter annet enn et godt innhugg i lommeboken.

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Har nå også tatt av hele eksosmanifolden og sjekket for blokkeringen ell. men alt ser bra ut. Har demontert den vannkjølte ladeluftskjølerene og alle dekslene bak for å verifisere merkene på bunn, topp og diesel pumpe. Finner merke på alle drivhjulene, derimot finner jeg ingen referanse merker på topp, blokk eller noen plastdeksel. Noen som har en formening om hvordan dette kan sjekkes ?

Link to post
Share on other sites

DieselDahl skrev for 18 timer siden:

https://www.vetus.com/media/magentominds/sasdocument/20121107233043_0.pdf

Det sitter ikke merker på denne og mange andre nyere motorer,  man trenger et spesialverktøysett til dette. Men jeg vil tro at du greier å sjekke timingen hvis du leser det som står på side 61-64 her.

 

Takker.

 

Ser det brukes noe spesialverktøy som du sier. Klarte ikke tyde noe ut av bildene hvordan registret skal være oppsatt.

 

Merkelig at alle hjulene er merket, men ingenting annet.

Link to post
Share on other sites

Jeg har fulgt med i tråden din, men jeg har dessverre ikke mer å komme med enn gutta som er diesle-eksperter her inne. Trist om dette blir løsningen. Hvis du først kommer til det punktet at du selger motoren, foreslår jeg at du sender en IM til @dieselfan. Ser at han ikke har vært aktiv på lenge, men jeg husker han skrev noe om at han kunne ha god lyst til å få smell på den motoren.

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev for 11 timer siden:

Jeg har fulgt med i tråden din, men jeg har dessverre ikke mer å komme med enn gutta som er diesle-eksperter her inne. Trist om dette blir løsningen. Hvis du først kommer til det punktet at du selger motoren, foreslår jeg at du sender en IM til @dieselfan. Ser at han ikke har vært aktiv på lenge, men jeg husker han skrev noe om at han kunne ha god lyst til å få smell på den motoren.

Nei. Dere har alle gjort en kjempe jobb når det kommer til å hjelpe meg å finne en løsning. Har dessverre prøvd alt nå. I og med at det ikke finnes noen her nord som har utstyr til å diagnostiser eller noe, så ser jeg ikke helt veien videre. Det er heller ingen apparat for disse motorene her i Norge. Når da den eneste personen som har hatt noe med disse motorene å gjøre er gått under jorden og ikke nevneverdig anstrenger seg for å hjelpe, blir det vanskelig. Ikke bare har jeg knapt fått brukt båten på snart 2 år, men har også brukt masse penger og tid på å finne ut av dette. For å ikke nevne en helt ny motor til 130.000,- som er helt ubrukelig. Blir nesten litt lei meg bare av å tenke på det hele. Forbanna opplegg.

Link to post
Share on other sites

Skikkelig møkkasituasjon du er havnet i. Noen tanker om løsning: Hva med å finne et velrenommert diesel verksted ett eller annet sted i landet, ta ut motoren og sende den på en pallen dit. Så kan de kjøre den i benk, måle effekt og justere parametre underveis. Når du til slutt vet at motoren yter det den skal, kan du eksperimentere med drevutveksling og propeller selv. Koster deg sikkert 6-8000,- i frakt pluss verkstedtimer, men da vet du i det minste at motoren er ok etterpå. Noe å tenke på? Det er mye flinke dieselfolk der ute om du gir dem noe å jobbe med...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...