Chiefengineer Svart 9.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 9.Mai.2018 Lån en turbo fra en tilsvarende motor som virker som den skal og kjør ny test. Regner med at ladeluftkjøler samt alle øvrige deler i luftsystemet forlengst er sjekket, rene og uten restriksjoner, samme gjelder luftinngangen til motorrommet som nå antakelig krever langt mer luft enn for den forrige motoren. Sitér dette innlegget Link to post
MichaelI Svart 9.Mai.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Mai.2018 Chiefengineer skrev On 9.5.2018 at 1.32: Lån en turbo fra en tilsvarende motor som virker som den skal og kjør ny test. Regner med at ladeluftkjøler samt alle øvrige deler i luftsystemet forlengst er sjekket, rene og uten restriksjoner, samme gjelder luftinngangen til motorrommet som nå antakelig krever langt mer luft enn for den forrige motoren. Vis hele sitatet Turboen er flunke ny og fungerer tilsynelatende slik den skal. Alt annet er sjekket av det du nevner over. Til og med boroskopert innsuget helt inn til bunn av ventilene. Ellers har det vært kjørt med luken åpen og uten luftfilter, uten at dette gå noe forbedring. Ikke bare bare å få lånt et turbo oppsett. Vet ikke om andre i nærheten med slik motor, å tviler på at de vil låne noe slikt vekk da båten dems blir helt ubrukelig i tidsrommet :) Sitér dette innlegget Link to post
MichaelI Svart 16.Mai.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2018 Ingen som vet om noen som kan båt diesel i trøndelag/nordland ? Sitér dette innlegget Link to post
Chiefengineer Svart 16.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2018 Det er vel mange som kan båt-diesel i dette farvannet men du bør vel helst komme deg på et spesialisert merkeverksted til denne motoren. Nærliggende er det jo å spørre hva som er forandret siden sist motoren virket som den skulle ettersom den ikke har virket i det hele tatt i denne båten. Annet drev? Forandringer i drivstoffsystem? Installasjon generelt? Når motoren har virket prikkfritt fram til du monterte den i din båt der hele installasjonen er annerledes enn der den sto sist kan det nok være lurt å tenke seg en årsakssammenheng her. Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 16.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2018 Og det er ingen restriksjoner i eksosutløpet? Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
tb55 Svart 17.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 17.Mai.2018 Er du 100% sikker på at register er rett. Kan jo være en tann feil....? Sitér dette innlegget Link to post
Gullfisk Svart 17.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 17.Mai.2018 Chiefengineer skrev On 16.5.2018 at 17.43: Annet drev? Forandringer i drivstoffsystem? Installasjon generelt? Når motoren har virket prikkfritt fram til du monterte den i din båt der hele installasjonen er annerledes enn der den sto sist kan det nok være lurt å tenke seg en årsakssammenheng her. Vis hele sitatet Støtter Chiefengineer her, så lenge motor er urørt i mellomtiden. Ville sjekket alt fra drivstofflinje, avgassløp, lufttilførsel og riktig utveksling/propell en gang til, selv om jeg mente det var riktig, før jeg tok ut eller åpnet noe på motor. Det er fort gjort å overse feil på ting man er sikker på er riktig, er min erfaring. Sitér dette innlegget Link to post
MichaelI Svart 30.Mai.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Mai.2018 (redigert) Gullfisk skrev On 17.5.2018 at 12.46: Støtter Chiefengineer her, så lenge motor er urørt i mellomtiden. Ville sjekket alt fra drivstofflinje, avgassløp, lufttilførsel og riktig utveksling/propell en gang til, selv om jeg mente det var riktig, før jeg tok ut eller åpnet noe på motor. Det er fort gjort å overse feil på ting man er sikker på er riktig, er min erfaring. Vis hele sitatet Denne motoren var ny når vi fikk den. Hadde kun vært prøve montert i en annen båt. Om den noen gang har virket tviler jeg sterkt på. Alt du nevner er trippelsjekket. Nå har vi i tillegg satt på nytt drev med 1.78 utveksling kontra det gammle med 2.30 utveksling. Dette skal bli mye mer korrekt i forhold til denne motoren. Vi får nå ca. 1900o/min på full gass, mot 3100o/min med 2.30 utveksling. Dette forteller meg at turtallet har gått ned ca. tilsvarende forandringen i utveksling. Er 100% sikker på at denne motoren ikke yter mer enn rundt 90hk pdd. Veien videre aner jeg ikke. Redigert 30.Mai.2018 av MichaelI (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 30.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 30.Mai.2018 Ja, nei. Jeg mener det var merkelig å sette på et drev med lavere utveksling. Jeg har tidligere nevnt propell, og jeg spørr igjen. Hvorfor har du ikke prøvd å sette på en propell med lavere stigning? Sitér dette innlegget Link to post
Andor Svart 30.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 30.Mai.2018 jaja sier jeg, sortrøyk, lavt turbotrykk og manglende turtall og manglende hk pluss en haug med rare svar, jeg fikk samme problem når jeg heiv ut Volvo penta 126 hk motoren i båten og monterte inn en ny yanmar på 140 hk, problemet der var, alt av tilførseslanger/rør fra tank, både trykk og retur slanger måtte byttes til større, separator filteret måtte byttes til et med større flow, eksospotte og rør ut måtte skiftes til større diameter, men den egentlige synderen var separator filter som leverte alt for liten flow, det som satt og var tilpasset volvo motoren leverte bare ca 30 liter i timen, monterte ny separator, komplett med større rør og slanger diesel til 80 liter timen, sortrøyk, turtall og alt vart ok, den volvo motoren var samme type som er nevnt tidligere, skiftet alt dette, sortrøyk og alt borte, så ja for lite diesel kan gi sortrøyk også når turboen ikke klarer å spinne opp i turtall pga for lite eksos, jeg har brukt samme propell som satt på volvo motoren, så dette med stigning å størrelser propell er bare tull Sitér dette innlegget Link to post
ulyden Svart 30.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 30.Mai.2018 Dette betyr flere ting. Motor ytelse er lavere enn før. Den burde gått 2400 rpm om tilført energi var likt og motoren ikke fikk mere diesel.Ergo er det lite sannsynlig diesel mangel eller restriksjon. Propeller turtall er endre fra 1350 til 1067rpm. Det betyr at effekt er redusert med 45% til 55 % av effekt uttak ved 2,3 utveksling. Dreiemoment er ca 64% av opprinnelig moment. Du oppnår ca 1900 rpm som er 47% av fullt turtall (antar 4000 på Max) som skulle gi 15% av opprinnelig ytelse eller 40 hk. Med 2,3 utveksling klarte du ca 70hk. Med 10% lettere propell hadde du muligens klart 3500 rpm og 90 hk. Det du må gjøre nå er å måle forbruk av diesel samt måle ladetrykk ved 1900 rpm. For meg sett det ut som om du har en motor som yter Max 90 hk. Om vi antar at den forrige motoren din var 150 hk ved 3800 rpm vil propeller effekt være 90 hk ved 3100. Sitér dette innlegget Link to post
Andor Svart 30.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 30.Mai.2018 (redigert) ulyden skrev On 30.5.2018 at 15.55: Dette betyr flere ting. Motor ytelse er lavere enn før. Den burde gått 2400 rpm om tilført energi var likt og motoren ikke fikk mere diesel.Ergo er det lite sannsynlig diesel mangel eller restriksjon. Propeller turtall er endre fra 1350 til 1067rpm. Det betyr at effekt er redusert med 45% til 55 % av effekt uttak ved 2,3 utveksling. Dreiemoment er ca 64% av opprinnelig moment. Du oppnår ca 1900 rpm som er 47% av fullt turtall (antar 4000 på Max) som skulle gi 15% av opprinnelig ytelse eller 40 hk. Med 2,3 utveksling klarte du ca 70hk. Med 10% lettere propell hadde du muligens klart 3500 rpm og 90 hk. Det du må gjøre nå er å måle forbruk av diesel samt måle ladetrykk ved 1900 rpm. For meg sett det ut som om du har en motor som yter Max 90 hk. Om vi antar at den forrige motoren din var 150 hk ved 3800 rpm vil propeller effekt være 90 hk ved 3100. Vis hele sitatet men hvordan forklarer du dette, med at når jeg skiftet motor, så måtte det til oppgraderinger på separator filter, tilførsel og retur slanger, større eksossystem, når dette vart gjort forsvant sortrøyken, turboen fungerte som den skulle og rpm fungerte som den skulle, med det gamle oppsettet til den volvo motoren på 126 hk fungerte ikke yanmaren i det hele tatt, så ja når separatorfilter og slanger vart bytta kom motoren seg, ikke noe sortrøyk eller noe, toppfart kom seg, hadde vært kjekt å vist hva grunnen til det var, volvoen fungerte utmerket med det orginale, men den som kom med hva som måtte gjøres, var maskinsjefen ombord, en kar som har vært på havet og jobbet med motorer og maskiner i over 40 år, han hadde svaret som dem på verkstedene/marinaene ikke hadde, eksos vart oppgradert senere pga av alder. Yanmar motoren fungerte som en 77 hk før oppgradering Redigert 30.Mai.2018 av Andor (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
MichaelI Svart 30.Mai.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Mai.2018 Andor skrev On 30.5.2018 at 16.32: men hvordan forklarer du dette, med at når jeg skiftet motor, så måtte det til oppgraderinger på separator filter, tilførsel og retur slanger, større eksossystem, når dette vart gjort forsvant sortrøyken, turboen fungerte som den skulle og rpm fungerte som den skulle, med det gamle oppsettet til den volvo motoren på 126 hk fungerte ikke yanmaren i det hele tatt, så ja når separatorfilter og slanger vart bytta kom motoren seg, ikke noe sortrøyk eller noe, toppfart kom seg, hadde vært kjekt å vist hva grunnen til det var, volvoen fungerte utmerket med det orginale, men den som kom med hva som måtte gjøres, var maskinsjefen ombord, en kar som har vært på havet og jobbet med motorer og maskiner i over 40 år, han hadde svaret som dem på verkstedene/marinaene ikke hadde, eksos vart oppgradert senere pga av alder. Yanmar motoren fungerte som en 77 hk før oppgradering Vis hele sitatet Slanger og koblinger er godt over og det som var under spec ble byttet. Det er kjøpt nye og større filtre/vannutskillere som har kapasitet langt over motorens preferanser. Eksosbendet fulgt med motoren, å det er heller ingen restriksjoner etter dette. Drevet brukes på motorer på den størrelsen så her skal det ikke være noe. Har som nevnt over målt baktrykket på eksosen, å det var helt innafor. Sitér dette innlegget Link to post
MichaelI Svart 30.Mai.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Mai.2018 bellen skrev On 30.5.2018 at 14.59: Ja, nei. Jeg mener det var merkelig å sette på et drev med lavere utveksling. Jeg har tidligere nevnt propell, og jeg spørr igjen. Hvorfor har du ikke prøvd å sette på en propell med lavere stigning? Vis hele sitatet Hvorfor var det merkelig ? Hvorfor skal jeg bytte propell, gir jo ingen mening i mitt hode å gjør det på den høye utvekslingen. Mener du virkelig at denne motoren ikke klarer å drive samme utveksling og propeller som en motor med halv effekt og moment, som ble laget for en mannsalder siden ? Sitér dette innlegget Link to post
MichaelI Svart 30.Mai.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Mai.2018 ulyden skrev On 30.5.2018 at 15.55: Dette betyr flere ting. Motor ytelse er lavere enn før. Den burde gått 2400 rpm om tilført energi var likt og motoren ikke fikk mere diesel.Ergo er det lite sannsynlig diesel mangel eller restriksjon. Propeller turtall er endre fra 1350 til 1067rpm. Det betyr at effekt er redusert med 45% til 55 % av effekt uttak ved 2,3 utveksling. Dreiemoment er ca 64% av opprinnelig moment. Du oppnår ca 1900 rpm som er 47% av fullt turtall (antar 4000 på Max) som skulle gi 15% av opprinnelig ytelse eller 40 hk. Med 2,3 utveksling klarte du ca 70hk. Med 10% lettere propell hadde du muligens klart 3500 rpm og 90 hk. Det du må gjøre nå er å måle forbruk av diesel samt måle ladetrykk ved 1900 rpm. For meg sett det ut som om du har en motor som yter Max 90 hk. Om vi antar at den forrige motoren din var 150 hk ved 3800 rpm vil propeller effekt være 90 hk ved 3100. Vis hele sitatet Helt enig med det du skriver. Maks turtall på denne motoren er oppgitt til 4200 rpm. Gamle motoren hadde 124hk og maks turtall 3800 rpm. Om effekten er den samme nå som før vi byttet drev vet jeg ikke, men jeg er 200% sikker på at motoren ikke yter noe mer enn 80-90hk pdd. Skal få målt ladetrykk så fort jeg får mulighet. Sitér dette innlegget Link to post
MichaelI Svart 30.Mai.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Mai.2018 Andor skrev On 30.5.2018 at 15.40: jaja sier jeg, sortrøyk, lavt turbotrykk og manglende turtall og manglende hk pluss en haug med rare svar, jeg fikk samme problem når jeg heiv ut Volvo penta 126 hk motoren i båten og monterte inn en ny yanmar på 140 hk, problemet der var, alt av tilførseslanger/rør fra tank, både trykk og retur slanger måtte byttes til større, separator filteret måtte byttes til et med større flow, eksospotte og rør ut måtte skiftes til større diameter, men den egentlige synderen var separator filter som leverte alt for liten flow, det som satt og var tilpasset volvo motoren leverte bare ca 30 liter i timen, monterte ny separator, komplett med større rør og slanger diesel til 80 liter timen, sortrøyk, turtall og alt vart ok, den volvo motoren var samme type som er nevnt tidligere, skiftet alt dette, sortrøyk og alt borte, så ja for lite diesel kan gi sortrøyk også når turboen ikke klarer å spinne opp i turtall pga for lite eksos, jeg har brukt samme propell som satt på volvo motoren, så dette med stigning å størrelser propell er bare tull Vis hele sitatet Kjempe kjekt at det løste seg for deg. Har prøvd å hente diesel rett i fra en 25L dunk og direkte inn på pumpen, ingen forskjell. Da er alt av slanger, koblinger og filter eliminert. Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 31.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 31.Mai.2018 Og hva med ECU? Disse motorene ble tideligere ofte importert med veldig nedsatt nominell effekt for å spare hk-avgift. Men om de da ble programmert om vet jeg ikke. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
MichaelI Svart 31.Mai.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.Mai.2018 NilsPils skrev On 31.5.2018 at 5.30: Og hva med ECU? Disse motorene ble tideligere ofte importert med veldig nedsatt nominell effekt for å spare hk-avgift. Men om de da ble programmert om vet jeg ikke. Vis hele sitatet ECU ble på et tidlig stadige sendt til Italia for sjekk etter at Arild (importør) mente på det kunne være den som var problemet. Der ble den testet i benk på en lik motor, og jeg fikk merkelig nok papirer på antall hk/Nm som ble produsert. Merket null forskjell før og etter annet enn et godt innhugg i lommeboken. Sitér dette innlegget Link to post
MichaelI Svart 17.Juni.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Juni.2018 Har nå også tatt av hele eksosmanifolden og sjekket for blokkeringen ell. men alt ser bra ut. Har demontert den vannkjølte ladeluftskjølerene og alle dekslene bak for å verifisere merkene på bunn, topp og diesel pumpe. Finner merke på alle drivhjulene, derimot finner jeg ingen referanse merker på topp, blokk eller noen plastdeksel. Noen som har en formening om hvordan dette kan sjekkes ? Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 17.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 17.Juni.2018 https://www.vetus.com/media/magentominds/sasdocument/20121107233043_0.pdf Det sitter ikke merker på denne og mange andre nyere motorer, man trenger et spesialverktøysett til dette. Men jeg vil tro at du greier å sjekke timingen hvis du leser det som står på side 61-64 her. Sitér dette innlegget Link to post
MichaelI Svart 18.Juni.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Juni.2018 DieselDahl skrev On 17.6.2018 at 15.26: https://www.vetus.com/media/magentominds/sasdocument/20121107233043_0.pdf Det sitter ikke merker på denne og mange andre nyere motorer, man trenger et spesialverktøysett til dette. Men jeg vil tro at du greier å sjekke timingen hvis du leser det som står på side 61-64 her. Vis hele sitatet Takker. Ser det brukes noe spesialverktøy som du sier. Klarte ikke tyde noe ut av bildene hvordan registret skal være oppsatt. Merkelig at alle hjulene er merket, men ingenting annet. Sitér dette innlegget Link to post
MichaelI Svart 22.Juni.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Juni.2018 Italia svarer ikke på noen eposter. Arild (tidligere leverandør i bergen) svarer heller ikke på eposter. Jeg står bom fast. Noen som har lyst på en billig motor gått 30 timer på tomgang ? Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 22.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 22.Juni.2018 Jeg har fulgt med i tråden din, men jeg har dessverre ikke mer å komme med enn gutta som er diesle-eksperter her inne. Trist om dette blir løsningen. Hvis du først kommer til det punktet at du selger motoren, foreslår jeg at du sender en IM til @dieselfan. Ser at han ikke har vært aktiv på lenge, men jeg husker han skrev noe om at han kunne ha god lyst til å få smell på den motoren. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
MichaelI Svart 23.Juni.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2018 Komodo skrev On 22.6.2018 at 22.58: Jeg har fulgt med i tråden din, men jeg har dessverre ikke mer å komme med enn gutta som er diesle-eksperter her inne. Trist om dette blir løsningen. Hvis du først kommer til det punktet at du selger motoren, foreslår jeg at du sender en IM til @dieselfan. Ser at han ikke har vært aktiv på lenge, men jeg husker han skrev noe om at han kunne ha god lyst til å få smell på den motoren. Vis hele sitatet Nei. Dere har alle gjort en kjempe jobb når det kommer til å hjelpe meg å finne en løsning. Har dessverre prøvd alt nå. I og med at det ikke finnes noen her nord som har utstyr til å diagnostiser eller noe, så ser jeg ikke helt veien videre. Det er heller ingen apparat for disse motorene her i Norge. Når da den eneste personen som har hatt noe med disse motorene å gjøre er gått under jorden og ikke nevneverdig anstrenger seg for å hjelpe, blir det vanskelig. Ikke bare har jeg knapt fått brukt båten på snart 2 år, men har også brukt masse penger og tid på å finne ut av dette. For å ikke nevne en helt ny motor til 130.000,- som er helt ubrukelig. Blir nesten litt lei meg bare av å tenke på det hele. Forbanna opplegg. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 23.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2018 Skikkelig møkkasituasjon du er havnet i. Noen tanker om løsning: Hva med å finne et velrenommert diesel verksted ett eller annet sted i landet, ta ut motoren og sende den på en pallen dit. Så kan de kjøre den i benk, måle effekt og justere parametre underveis. Når du til slutt vet at motoren yter det den skal, kan du eksperimentere med drevutveksling og propeller selv. Koster deg sikkert 6-8000,- i frakt pluss verkstedtimer, men da vet du i det minste at motoren er ok etterpå. Noe å tenke på? Det er mye flinke dieselfolk der ute om du gir dem noe å jobbe med... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.