Jump to content

Motorbytte i Windy Mistral. Inn med Hyundai S270


krone

Recommended Posts

 

GM37 skrev;  "Så jeg er ikke enig i påstanden din om at man bygge om til "buzzing" for at drevene skal vare".

 

...kaller du det konstruktivt ??  jeg har ikke sagt MÅ (slik du feilaktig påstår) eller  på noen annen måte gitt noe mer enn mitt råd.

Skal du absolutt bråke så send meg IM og ikke la det gå ut over krone sin tråd. Jeg setter strek her.

Redigert av dieselfan (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Setter pris på diskusjoner rundt dette med drev og holdbarhet i forhold til å sette inn større motorer.  Når det er sagt har jeg ikke planer om å bytte propeller kommende sesong. Vil prøve de som er der først. Ikke så opptatt av høyere toppfart.  Viktigere ay båten oppfører seg fornuftig opp mot 30 knop. 

 

Planlegger nå å løfte ut motorer til onsdag. I den forbindelse leter jeg etter tegninger på de gamle kad 42 motorene for lage fundament på europall. Hvor mye må bygges opp for å få rom til bunnpanna?

Link to post
Share on other sites

Dieselfan skrev;

 

Du skriver 290 drev men er det DPE med 1.78 utveksling du har ? ? og ca C4 propeller.?

Ha i bakhodet at KAD44 og 300 begge "buzzer" motorene gjennom girskiftet....  og det er ikke uten grunn.

Hyundai 270 er en tøffing og ligger mellom KAD44 og KAD300 effektmessig. Det er opplest og vedtatt at DPE ikke takler KAD300...

Dreiemomentet for H S270 har jeg ikke tilgjengelig men antar at det ligger rett over KAD44.

Ville ikke satt opp med  toppfart i tankene... skal du få timer på drevene så bør du bygge "buzzing" og du bør gå ned en halv propellstørrelse...

 

Kan H S270 leveres med "buzzing" i dag ?

 

Hei Dieselfan

 

THE BUSHINGS volvo penta c prop.

Much more than a piece of rubber! Each propeller has its bushing specifically adapted to handle turning and pulling

forces. The bushing gets its final shape and performance when the correct fastening torque is applied. Essential for

smooth shifting and long drive-train Lifetime.

 

Har ikke hørt om buzzing på diesel motorer, men godt mulig det er vanlig. Men buzzer har jeg i instrument panelet, altså en summer (alarm).

Men lurer mest på hva du mener med betydelig større motstand i vannet på c3 kontra c6, tar det for gitt at c6 er den med størst stigning.

Så går man vel ikke ned en halv prop størrelse med sterkere motor, blir jo ren galskap i forhold til å få riktig og økonomisk turtall i marsj hastigheter.

Bedre å bruke hodet når båten skal opp i plan, det er der man knekker dreva, eller når båten går tungt i halvplan.

Kan ikke se noen problem med å kjøre denne båten i økonomiske hastigheter med disse motorene, selv full gass vil ikke drepe drevene noe mer en kad motorene.  (Minimalt eventuelt)

Vurderer sterkt det samme i min båt, men ikke tema hvis jeg ikke kan gå opp en propp størrelse. Da fra B5 til B6

Rett meg gjerne hvis det er noe jeg roter veldig med her nå.

 

Mvh Terje

 

 

 

Redigert av WGM36 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

krone skrev for 2 timer siden:

Takk for tegning GM37. Tolker den dithen at bunnpanna er 11,2 cm under nivå på motorlabber. Men bredden fremgår ikke? Det er forsåvidt ikke noe problem. Bare å måle når jeg kommer ned i båten.  Det var høyde som var viktig for å ha med nok materiale.  

 

Litt dårlig å se på tegningen, men ser ut som du må bygge opp minimum ca 15 cm 

Senter på svinghjul til bunnpanne: 261mm

Senter på veiv til motorlabber: 112-128mm

Så fra motorlabber til bunnpanne blir det i teorien: 149 - 133mm

Redigert av GM37 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

FrodeB skrev On 18.9.2017 at 19.42:

Kan du si noe om hvorfor du velger å bytte motorer?

Kjøpte denne båten i våres og fant fort ut at dette var båten for oss. Den var godt vedlikeholdt og har mange gode år foran seg. Men motorene er 20 år gamle, og selv om de er godt vedlikeholdt kan det bli problemer. Ønsker å ha nye motorer i båt og nå kan jeg selge de gamle motorene og få en slant for dem. Kjører jeg dem i 10 år fremover får jeg ingen ting igjen for dem. Det er også større risiko for at det skjer noe med eldre motorer. Ønsker et så sorgfritt båtliv som mulig. 

 

 

Link to post
Share on other sites

Da var en lang dag i båten over. Startet med å demonte drev. 

 

 

DSC_1282.JPG.7245980e2721bdd8e76f2f74c868ff47.JPG

Deretter var det å skru ut de seks boltene som holder motor festet til transam.  Deretter var det å løsne alle slanger og tilkoblinger.  Som dere ser er det trangt. DSC_1286.JPG.bc8f9df08fa282d8c15cdc00879628b9.JPG

Når alt var løst er det bare å løfte ut.  Godt å ha en stødig kar fra Kk Marine til å kjøre truck.DSC_1287.JPG.db2f23bc9797b021a3a3df1cdf229637.JPG

Lettere å løfte ut motor nr to.DSC_1288.JPG.10c78176b1961a0850f04ce5f1ff4bd7.JPG

Og så var begge to ute.  DSC_1290.JPG.b185feaa7f9ae85ba1d33abdffec450b.JPG

Hadde håpet at det skulle være enkelt å få ut kabelstokk. Det viste seg å være feil. Har demontert instrumenter.  Resten må vente til i morgen ?

Link to post
Share on other sites

arnearmoa skrev for 10 timer siden:

Da gjelder det å tenke seg godt om, så man rekker å få gjort alt som tenkes kan av oppgaver/endringer/installasjoner nedi der som de nye motorene kommer i veien for.  Fryktelig irriterende å komme på noen kjempegode løsninger på ditt og datt etterpå når det er for seint...

Ja hva skal man gjøre nå når motorer er ute? Noen forslag? 

 

Skal i hvertfall vaske og male. Hva slags farge og maling anbefales? 

 

Må se på lensepumpe og slanger.  

Noe mer?

 

Link to post
Share on other sites

krone skrev for 1 time siden:

Ja hva skal man gjøre nå når motorer er ute? Noen forslag? 

Planleggingsfasen er meget viktig. Arnearmoa har viktige poenger i rådet over. 

Ville gått gjennom "layout" på hele motorrummet, det er nå du har muligheten.. På bildene dine ser det ryddig ut. Når det er helt tomt og nymalt så ville jeg tatt med meg en kritisk kompis (en som tør å si deg i mot) og diskutert aktivt hvor de forskjellige komponentene skal stå.

 

Når du gjør jobben med å sette inn nye motorer selv så regner jeg med at du skrur og vedlikeholder en del selv også,  da er det utrolig viktig at du tar vare på den plassen som finnes. Min huskeliste fra siste motorbytte så omtrent slik ut:

  • Lage flere plattformer til å stå på i bunn av motorrom  (brukte sjøvannsbestandig dørkaluminium)
  • Ikke tette til noen arealer som hindrer knestående eller halvt liggende servicearbeid (å sette sjøvannsfilter og slanger på den beste plassen å legge mens skifter startmotor er vel en klassiker...)
  • Ikke montere noe med skarpe kanter som ikke absolutt må være der
  • etterstrebe korte kabler til startbatterier
  • montere frostvakt slik at ikke deler rundt blir for varme / plastdeler eldes og blir sprø
  • sikre god kapasitet på luft til motorene (valgte dobbelt system, 114mm isolert slange direkte til luftfilter i tillegg til innluft i begge sider av motorrommet, på den måten får motoren min 20 grC i stedet for 45 grC, det utgjør adskillig flere HK enn de fleste er klar over...)

Dine KAD motorer har jo ganske gode sjøvannsfilter originalt, men du savner kanskje (som meg) filter med klart lokk  ?

Selv på en liten 2.4 liter femmer valgte jeg å sette inn et stort sjøvannsfilter med klart lokk som kunne åpnes på et blunk ved hjelp av vingemuttere. Det har jeg ikke angret på.

 

Nå er du sikkert yngre og sprekere enn meg, men vil fortsatt råde deg til å ta vare på all plass du har rundt motorene og montere alt "nytt" med omhu. Ikke alle komponenter er like enkle å komme til og det lønner seg å legge til rette for mekanikeren. :thumbsup:

 

krone skrev for 11 timer siden:

Skal gjøre det selv. 

 

Spenstig :thumbsup:  og det gjør bare tråden din enda mer interessant å følge :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

Jeg ville lagt opp en lett tilgjengelig tilkobling for vann til hver motor på utsiden av båten, med slanger inn til sjøvannskretsene, mellom impeller og første varmeveksler på hver motor.  Da kan du enkelt koble til og spyle gjennom med ferskvann etter hver tur (mens du evt. rydder og pakker litt) for å redusere korrosjon, groing og avleiringer i systemet.  Vannet renner vel rett ut i sjøen siden du har drev, så motoren trenger ikke å gå.  Hurtigkuplingene bør ha en pålitelig ventil-løsning som tetter når du ikke har slange tilkoblet, evt. en manuell ventil eller et tett skrulokk.  Kjenner en som hadde sånn.  Fryktelig lurt.

 

Og så bør du lese dette nøye: https://www.sbmar.com/articles/marine-fuel-filtration-the-seaboard-way/

Link to post
Share on other sites

For meg blir dette prosjektet som å kjøpe en rolls royce for å sette inn en layland diesel.

motorene som blir tatt ut er lastebilmotorer reparerbare og bygget for høy lastfaktor.

 

hunday motoren er vel parentboore med fuel system som er beregnet på autodiesel.

Kjenner ikke denne motoren spesifikt ,regner med det er en moderne bilmotor med cr turbo.

 

 

ang innkobling så er vann moment opptak ved 300 rpm ca 2% av fullt moment.riktignok etter at det er balanse mellom trust og skrogmotstand. Vil tippe ( har ikke tall for stål propellens massetreghet) at svingmasse akselerasjon er større. Prøv å koble inn når motoren står på land og se hvor mye mere motoren dropper i turtall. Er det liten forsjell er det massetreghet som er domminerende. Motsatt så er det vann moment. Tror ikke dette blir noe problem. Uansett er det bare å lage en knapp som kutter motor et øyeblikk ved innkobling. Jeg har gjort dette på en diesel med alpha drev,men satte ned tomgangsturtallet i stedet. Liker ikke at el feil kan stoppe en diesel motor i en kritisk manøver.

Link to post
Share on other sites

Trodde Hundai var en av de største produsentene av motorer i verden - også til båt? Forstår trådstarter godt, og er fristet av slike maskiner selv. 

 

Nå er mine 60 maskiner også solide nok - men det er rart med det, deletilgangen avtar likevel.

 

Følger spent med, og enda mer spent på brukererfaringene neste år

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...