Jump to content

Motorbytte i Windy Mistral. Inn med Hyundai S270


krone

Recommended Posts

Det har vært en lang vinter. Det var kaldt langt ut i mai. Men så har sommeren kommet med varme som er helt utrolig.  sjeldent jeg har vært så varm når jeg har jobbet med båt. Men nå er den på vannet med to nye Hyundai motorer.  Tar den inn til Oslo i morgen 

DSC_2006.JPG

Link to post
Share on other sites

Håpar du kan avslutta tråden med nokre ærlege betraktningar rundt resultatet av dette motorbyttet..

Det er mange, ( meg sjølv inkludert ) som har vurdert tilsvarande løysing. Usikkerheten med "nytt merke" osv. var utslagsgivande for min del.

Eg valde heller å renovera dei gamle volvoane, tida vil visa kva som var formuftig.

 

- Kom med erfaringar, både gode og mindre gode, det vil statusen din som relativt ny forhandlar i marknaden stå seg på!

 

Redigert av Havlengt (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Skal bli artig å se hvor mye bedre disse motorene er enn D4 260 og 300 ev KAD300. Disse er testet av Windy men finner ikke testene lenger på nett. Med KAD 300 lå forbruk på 50l/h ved 24knop. D4 260 lå på 48l/h ved 23 knop

Begge ca 2.1l/nm eller som din.

 

Et plot som viser turtall fart og l/h opp til toppfart hadde vert konge!

Redigert av ulyden
Leste feil (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Artige tall. Nesten utrolig at kad300 var bedre enn D4 260 på forbruk og vesentlig lavere støy enn D4 300. Målingene viser i alle fall at en hest er en hest og at verden går fremover i svært små step. Hvorfor har windy fjernet dette fra internettsiden?

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev for 10 timer siden:

Interessant at KAD 300 har så mye lavere forbruk i 7,3 knop enn D4 motorene. Også interessant å se at D4 300 kommer helt ned på 1,79 liter/NM i 24 knop, mens D4 260 bruker 2,24 i ca samme hastighet.

 

Tror ikke siste desimal er helt kurant på disse målingene. Ofte er det strømforhold som kan gi en halv til en knops utslag og det påvirker en god del. Plot de opp og la exec lage en kurve så kommer man litt nærmere sannheten. Uansett viser måling at forbruk er noe Lunde likt med unntak av tomgang der fordelerpumper har mindre kraftbehov enn CR pumper. Dette påvirker virkningsgrad. 1000 rpm favoriserer kad motoren da dette relativt er lavere enn for D4.

 

Men vi venter fortsatt på kurver fra trådstarter.

Link to post
Share on other sites

Interessante tall. Tror også at propell valg her spiller en rolle.  Jeg benytter de gamle  Volvo propellene C6. Tror kanskje jeg kunne gått opp en størrelse.  I tillegg burde båten vært sandblåst under for å få sammenlignbare tall. Har 20 år med bunnstoff under og dette vil nok redusere hastighet med en til to knop?

 

Skal prøve å lage en tilsvarende tabell med Hyundai S270. Det vil ta litt tid da jeg har litt annet å drive med om dagen også.

 

Foreløpig har jeg ikke vært over 3000 omdreininger.  Men det jeg kan se så langt er at kurven ikke skiller seg mye ut fra D4 motorer. Kan se ut som om Hyundai plasserer seg mellom 260 og 300

Link to post
Share on other sites

Jeg ser det er mange som tror at å fjerne bunnstoff skal gi så mye større fart, men det er nok ikke tilfelle med båter i denne størrelsen.

En kompis fjernet 10 år med bunnstoff som hadde begynt å flasse på følgende båt:

2008 Princess V42. Motorer 2 x VP D6/310 (hekkaggregat)

 

Resultat fartsøkning: 0 knop.

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)
paxo skrev 42 minutter siden:

 

840kg forskjell på D4 300 og D4 260, så de sammenligner ikke helt like båter i vekt.

Det er også to forskjellige windy modeller. Aktuell båt er en 97 modell Mistral 33 fot kontra 37 fot 2007 modell Grand Mistral. Er usikker på hvordan dette slår ut.

 

Og når det gjelder bunnstoff er jeg overbevist om at en båt med glatt undervanns skrog glir lettere gjennom vannet. 

Redigert av krone (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Selvfølgelig glir en båt med glatt undervannskrog lettere, men da snakker vi om litt andre typer båter for å få noen effekt.

Som jeg nevnte over her ble resultatet 0 knop på en V42 og det er ikke synsing, men tørre fakta.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

På min Kloster P28 med D6 350 økte toppfarta fra 40 til 42 kn etter at hele bunnen var slipt helt ned og my primer og bunnstoff påført.

Bunnstoffet var av samme type som det jeg har brukt tidligere.

Nå ble også pysevispen og undervannshuset på drevet skiftet men det har vel neppe noen betydning i denne sammenheng.

Link to post
Share on other sites

Kan bara hålla med om att kurvorna som jag laddade upp inte stämmer så bra med verkligheten. Jag har själv en 37GM med d4-300 och inte en chans att jag når 1.79 l/nm. Ligger snarare på 2.3-2.5l/nm i planingsfart mellan 23 och 32 knop. Nu är min båt extra tung med elverk och en massa andra prylar och har alldeles för många lager färg på sig vilket också inverkar. Jag borde nog gå ner till G7 propeller för att hamna bättre i toppfart och förbrukning (har G8 idag).

 

Så nja, dessa mätningar får man ta med en stor nypa salt. 

Link to post
Share on other sites

Jeg ser du har en liten dropp i forbruket pr NM fra ca 1900 rpm, og en svak økning fra ca 2900 rpm. Veldig like tall i forhold til testen over. Også på skrogfart der du faktisk er hakket under.

 

ulyden skrev On 29.5.2018 at 23.15:

Tror ikke siste desimal er helt kurant på disse målingene. Ofte er det strømforhold som kan gi en halv til en knops utslag og det påvirker en god del.

Ser den :yesnod:

 

ulyden skrev On 29.5.2018 at 23.15:

Uansett viser måling at forbruk er noe Lunde likt med unntak av tomgang der fordelerpumper har mindre kraftbehov enn CR pumper. Dette påvirker virkningsgrad. 1000 rpm favoriserer kad motoren da dette relativt er lavere enn for D4.

Interessant, det hadde jeg ikke tenkt på!

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev for 8 timer siden:

Jeg ser du har en liten dropp i forbruket pr NM fra ca 1900 rpm, og en svak økning fra ca 2900 rpm. Veldig like tall i forhold til testen over. Også på skrogfart der du faktisk er hakket under.

 

Slik ser mine testdata ut i plottet liter pr. time og liter pr nm:

 

D883FF73-E4CB-46CC-A755-6E9B4B399C8D.jpeg.a164c9e57d07994bfeceba53bb3df3d9.jpeg

 

1984B154-FDDE-48EC-92EB-8D5CA47CA69C.jpeg.698f186b8ca669a44981cc09420bf1e0.jpeg

Redigert av Bonus (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...