Jump to content

Motorbytte i Windy Mistral. Inn med Hyundai S270


krone

Recommended Posts

Jeg gir meg ikke. I utgangspunktet hadde jeg ikke tenkt å lage noen tråd her, men etter at jeg la ut et par bilder på Facebook ble jeg  anmodet om å lage en prosjekt tråd her på Båtplassen. Så da gjorde jeg det. Da dette er et anonymt forum ville jeg ikke bruke det som en ren markedsføringstråd, men havnet for så vidt i en litt vanskelig situasjon da folk begynte å bli negative til mitt valg av motormerke. Her vil jeg ikke gå inn på fordeler med Hyundai kontra de gamle KADene. Det var helt greie motorer som var godt tatt vare på av gammel eier av båt. Dog er de 20 år gamle.

 

Men nå skjønner jo alle hvorfor jeg har valgt som jeg har gjort og hvis det er folk som har konkrete spørsmål om Hyundai motorene svarer jeg gjerne på det

 

Har brukt helgen på andre aktiviteter en båtpuss. Det som står på trappene nå er konservering av resten av båten. Vasking og tømming av vann.

 

Deretter er det vask  og maling av motorrom. Ved demontering av de gamle Volvo-ene ble det litt diesel søl. Må få det ordentlig reint før maling. Montering av nye motorer vil jeg vente med til etter nyttår. I mellomtiden har jeg god tid til å fundere på løsninger.  Må lage nye dashbord. Her må det vurderes mange forskjellige faktorer. Mulighet for uheldige løsninger er helt klart til sted og de bør ungås.

 

 

 

 

 

 

 

Link to post
Share on other sites

krone skrev 32 minutter siden:

Jeg gir meg ikke.

Bra :thumbsup:  Mulig jeg kan ha framstått som uforholdsmessig kritisk i mine innlegg så langt, men det har kun vært for å få fram fakta.

 

krone skrev 32 minutter siden:

Da dette er et anonymt forum ville jeg ikke bruke det som en ren markedsføringstråd, men havnet for så vidt i en litt vanskelig situasjon da folk begynte å bli negative til mitt valg av motormerke. Her vil jeg ikke gå inn på fordeler med Hyundai kontra de gamle KADene.

Nå når du først har tatt bladet fra munnnen og stått fram som forhandler synes jeg ikke du skal spare på kruttet! Få fram alle fordelene med Hyundai motorene, så kan andre ta seg av å få fram fordelene med andre motorer. 

 

krone skrev 32 minutter siden:

Deretter er det vask  og maling av motorrom. Ved demontering av de gamle Volvo-ene ble det litt diesel søl. Må få det ordentlig reint før maling. Montering av nye motorer vil jeg vente med til etter nyttår. 

Vet ikke om du har fått noen konkrete anbefalinger på maling ennå, men her har du to. Jeg ville enten valgt to-komponent poluurethanmaling, eller rett og slett topcoat. Det siste er nok det billigste, og helt greit. Det er jo det som blir brukt på fabrikkene. Jeg ville uansett vasket og avfettet alle flater, kriker og kroker grundig først, og deretter mattet ned med sandpapir, for så igjen gått over med aceton og byttet filler ofte.

 

Lykke til, vi ser fram til en detaljert og interessant prosjettråd :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

...det kommer sjelden noe godt ut av å holde kortene for tett til brystet her inne. Kjenner de fleste marinaer på sør og østlandet og det tok 3 min å få det bekreftet... resultatet for din del var vel mer skepsis enn om du hadde gått åpent ut.

Sikker på at om du hadde tatt det opp med Moderator på forhånd så hadde du fått gode råd og hadde hatt et bedre utgangspunkt.

Opplever ikke tråden som noe reklamestunt og da er det vel greit.

Emnet er aktuelt for mange og det er god læring for mange av oss.

 

Men nå håper jeg tråden dreier tilbake til motorbyttet. Har vært litt mye fokus på valgene som allerede er tatt og nå dermed en aning irrelevante..

 

Lykke til med motorbytte og håper du deler friskt med oss :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

Det jeg er skeptisk til med Hyundai sine motorer er nettop det med vekt..

Ser at de er veldig lette, noe som i og for seg er bra, men på feks en båt som din Windy kan du fort oppleve at båten blir for lett i hekken med de to der. Resultatet av det vil jo da bli overplaning. Løsningen på det igjen er jo å få mer vekt i baken på båten, men det blir jo da i form av bly evnt stål... Noe som ikke er helt heldig....

 

Har to kompiser som har en ganske heftig motorisert båt, og den er for lett i hekken, så de må hele tiden passe på å ha fulle dieseltanker samt vanntanker for å få båten til å gå slik den skal.

 

Noen som har tanker om dette?

 

Link to post
Share on other sites

Problematikken med for lite vekt i hekken gjelder jo uansett. Nå mener jeg å huske at en KAD motor veier rundt 450-500kg, og en Hyundai 270 veier vel rett over 300kg. Altså en forskjell på 3-400kg i vekt bak der. Tviler vel på at du klarer å trimme drevet så mye at du løfter baugen nok ved en slik vektforskjell?

Link to post
Share on other sites

Det med vekt blir spennende og er vanskelig å forutse. Med to stk kad gikk båten best med full vanntank.  Denne ligger helt foran i båten. Tenker dermed at jeg kan trimme båten ved å redusere vannmengde. Det går 300 liter vann i tanken og det burde være nok til å balansere for redusert vekt bak. 

 

Totalt vil man kunne redusere vekt med ca 600 kilo.

 

 

Link to post
Share on other sites

Ut fra det jeg kan se så er Hyundai-motorene ca 20 cm kortere enn KAD-motorene. Dermed er det jo plass til å lage vanntank der hvis man vil. Veldig kjapt beregnet kan man få ca 150 liters tank. (2*15*5=150) Men det er jo greit å slippe å fylle opp med ting i motorrommet. Samt greit å ikke varme opp vannet med motorvarmen.

Spennende med vektreduksjonen og båtens oppførsel. 

 

 

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

TimJ skrev 1 time siden:

Problematikken med for lite vekt i hekken gjelder jo uansett. 

 

Har aldri hørt om en ferielastet familiebåt som er for lett. Temaet er vel heller motsatt, altså hvordan man skal få ned vekten mest mulig. Når man putter oppi kvinnfolk med beautibag, unger med all verdens spill og skjermer, aggregat, dykkerutstyr, kompressor, jolle og alle andre ting man trenger eller ikke trenger blir som regel totalvekten høy nok. Dessuten; du skal ha mye motorkraft for å kompensere for 300 kg høyere vekt. Det igjen gjenspeiler seg i drivstofforbruk.

Link to post
Share on other sites

Slutt med detta vannsølet og kvinnfolkstyret 'a guttær og la oss få litt fred i skjærgården !

Her har du jo verdens beste argument overfor fruen (jeg tar som utgangspunkt at du har en sådann og at hun er like lite forståelsesfull overfor slike påfunn som fruer flest) for å få deg en SeaDoo på plattforma akter. Må jo være den absolutt beste måten å balansere ut manglende vekt i hekken på !

Link to post
Share on other sites

Vi snakker om en familie cruiser på 33 fot her, en mistral 33 er forgjengeren til gm 36/37.

Dette er en båt som fort kan bli litt baktung, de fleste er mer en fornøyd med en marsj fart mellom 20 og 30 knop.

Med andre ord stor fordel med mindre vekt bak, den tar da sjøen mye bedre en tilsvarende båt med mye vekt bak. Svært få vil jeg tro.

Ser nesten bare fordeler i denne type båt, lettere opp i plan, kan holde lavere marsj hastighet, spesielt i tilfeller der sjøen er grov og du har 6 voksne mennesker i båten, gir bedre drivstoff økonomi, vil tro du kan senke turtallet med ca 200 omdr kontra kad motorene, slippe hyling fra kompressorene, vil tro denne båten vil marsje  pent i plan fra rundt 20-21 knop, da vil de gå vesentlig rimeligere en kad motorene. 

Argumentene for mer vekt bak holder ikke mål i slike båter, gjelder mer for båter beregnet for 35 knop pluss. 

 

mvh Terje

 

Link to post
Share on other sites

krone skrev On 21.9.2017 at 8.44:

Ja hva skal man gjøre nå når motorer er ute? Noen forslag? 

Skal i hvertfall vaske og male. Hva slags farge og maling anbefales? 

Må se på lensepumpe og slanger.  

Noe mer?

 

Du ville ha innspill på hva du burde gjøre når motorene er ute. Du fikk mange innspill, men der stopper det.... 

Link to post
Share on other sites

Kjetil1 skrev for 3 timer siden:

Kanskje han gav blaffen i å skrive mer, etter sytet om den fryktelige forbrytelsen det tydelig var å ikke opplyse om forhandler-status...

 

Det tror jeg heldIgvis han har lagt bak seg.

Krone - KAD motorene hadde vel 38mm sjøvannstilkobling, hva er det på H S270 ?

Hva gjør du med sjøvannsfilter ?

Følger det med motoren ?

Link to post
Share on other sites

Vasker for harde livet. Pluss at jeg jobber litt innimellom.  Og mitt siste innlegg ble skrevet mandag kveld..... Nei, ser jo at jeg var innom her i går også.

 

Har bestemt for å male med bengalakk. To uavhengige personer som jobber med plast og glassfiber har anbefalt dette.  Men det er en jævla jobb å få det reint nok til å male.  

 

Har tenkt mye på vektbalanse i båten. Ble litt tent på ideen om å flytte diesel tank akterover og montere denne under badeplattform og samtidig utvide denne. Men foreløbig har jeg slått dette fra meg. Prosjektet blir da for omfattende og dette kan gjøres senere. Det å flytte vanntank bakover til motorrom kommer ikke på tale. Vil ha så stor plass i motorrom som mulig. Vil da ta vare på den ekstra plassen som den mindre Hyundai en gir. Så vidt jeg kan se er det ca 40 cm i lengderetning. 

 

Kaddene fikk sjøvann gjennom drevet. Hyundai har behov for mer kjøling og jeg vil borre nye hull i skroget.  Vil installere nye sjøvannsfilter på begge motorer. Dette leveres som tilleggsutstyr til motoren. 

 

 

Link to post
Share on other sites

krone skrev 38 minutter siden:

Vasker for harde livet. Pluss at jeg jobber litt innimellom.  Og mitt siste innlegg ble skrevet mandag kveld..... Nei, ser jo at jeg var innom her i går også.

 

Har bestemt for å male med bengalakk. To uavhengige personer som jobber med plast og glassfiber har anbefalt dette.  Men det er en jævla jobb å få det reint nok til å male.  

 

Har tenkt mye på vektbalanse i båten. Ble litt tent på ideen om å flytte diesel tank akterover og montere denne under badeplattform og samtidig utvide denne. Men foreløbig har jeg slått dette fra meg. Prosjektet blir da for omfattende og dette kan gjøres senere. Det å flytte vanntank bakover til motorrom kommer ikke på tale. Vil ha så stor plass i motorrom som mulig. Vil da ta vare på den ekstra plassen som den mindre Hyundai en gir. Så vidt jeg kan se er det ca 40 cm i lengderetning. 

 

Kaddene fikk sjøvann gjennom drevet. Hyundai har behov for mer kjøling og jeg vil borre nye hull i skroget.  Vil installere nye sjøvannsfilter på begge motorer. Dette leveres som tilleggsutstyr til motoren. 

 

 

Jeg har 2xKAD300 med vanninntak gjennom drevene. Jeg misliker intenst å ikke kunne stenge av sjøvannsinntak og har lekt med tanken på å lage inntak i bunn av båten. Men jeg har ikke kunnskap og vet ikke hvordan dette kan gjøres. Hvordan inntak kan man bruke på en båt som fungerer greit i over 40 knop?

Det glade Sørlandet!

2003 modell Windy Scirocco 32 HT “Rabagast”, Callsign: LD3800, MMSI: 257076050

Link to post
Share on other sites

krone skrev for 2 timer siden:

Kaddene fikk sjøvann gjennom drevet. Hyundai har behov for mer kjøling og jeg vil borre nye hull i skroget.  Vil installere nye sjøvannsfilter på begge motorer. Dette leveres som tilleggsutstyr til motoren. 

 

Det hadde jeg ikke forventet - så å bytte til s270 medfører stort ekstra hull i bunn fordi de krever mer kjøling? Eller vil du bare være helt sikker på at de får nok og tar i litt?

Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60//GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20)//Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...