Jump to content

Motorbytte i Windy Mistral. Inn med Hyundai S270


krone

Recommended Posts

  • 3 uker senere...

Da det fortsatt ligger en meter snø foran båten og det er umulig å få løftet motorer ombord har jeg jobbet litt med instrumenteringen.  Tror jeg havner omtrent på denne løsningen. DSC_1760.JPG.216a53213fa285ffe6bff709cabc2577.JPG

Alle klokker på det fremste panelet. Disse er kun for kontroll.  Alle instrumenter som skal/kan trykkes på er rett foran rattet.  

 

Har plass til fire klokker til men vet egentlig ikke om jeg trenger noe mer?

Link to post
Share on other sites

På de gamle kad 42 motorene gikk det en kabel direkte fra dynamo til disse boksene her.DSC_1624.JPG.bb96717acc360caf5acba530b7209b03.JPG

 

På de nye Hyundai motorene kobles pluss kabel direkte på starter og man får lading derfra. Vil gjerne benytte disse boksene for å fordele lading til batterier. 

 

Lar set seg gjøre og eventuelt hvordan bør dette kobles?

 

Link to post
Share on other sites

Så vidt jeg vet er de boksene der skilledioder. De drar med seg et spenningsfall, slik at en av bankene dine alltid får et spenningsfall og aldri blir toppladet, med påfølgende resultat at den fortere eldes. Kast boksen og monter rele` isteden, det er min mening. 

 

Les gjerne mer om emnet i Ingars eminente tråd:

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Hvor kraftige er de nye dynamoene? Syns jeg så 150A i reklamen, og det er vel omtrent tregangeren av hva du hadde før (?).  I så fall bør du ta en liten gjennomgang på dimensjoneringen av ladesystemet, inkl. kabler, kontakter, evt. sikringer o.a., ift den nye ladekapasiteten du nå får (skimter jeg 70A rated på de gamle skillediodene?).

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...
Chiefengineer skrev for 22 timer siden:

Hvordan blir det med adkomsten til servicepunkter, vedlikehold, utbytting av komponenter etc.? Tenker på mellom motorene?

Alle service punkter er i fremkant på motor. Oljefilter på toppen.  Veldig enkel tilkomst til alle servicepunker. Generelt er det enklere tilkomst til hele motoren da man kommer til over alt. Like god plass mellom motorene som med de gamle Kaldere.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...
  • 2 uker senere...
Svart (redigert)
Chiefengineer skrev On 30.4.2018 at 15.54:

Det blir fint. Er de skjært med vann/laser og skal du evt. lakkere disse eller polere til høyglansfinish?

 

Matt flate på instrumentpanelet er jo ofte å foretrekke mht. sol/refleksjoner.

Har bestilt høyglans polert. Nå ligger panel hjemme,  men har ikke sett dem ennå. Kan legge ut bilder i morgen. Har vært på fabrikken i Korea 

DSC_1937.JPG

Redigert av krone (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Skulle ha fulgt opp denne tråden.  Hadde håpet å være på sjøen nå men ved montering av drev og bytte av sink rett før pinse oppdager jeg at den ene propellen har løsnet i bosset.  Da er det bare å levere propell til ny vulkanen og utsette sjøsetting. Det passet egentlig veldig dårlig da neste uke er relativt full. DSC_1984.JPG.132b005bb16864d6c0519f03f5d69ddd.JPG

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...