Jump to content

Motorbytte i Windy Mistral. Inn med Hyundai S270


krone

Recommended Posts

Hunday er store på motorer ja. Noen av dem er faktisk utviklet i norge. Denne motoren er derimot en liten bilmotor og underlegen volvoen med tanke på konstruksjon og styrke.

 

volvoen har mye bedre register,utskiftbare foringer, turbo med fast geometri, mere robust drivstoff system, stål topp samt at den går helt uavhengig av posisjons følere og strømtilførsel. Vil tippe at kontinuerlig ytelse de tåler over tid er omtrent lik selv om hundays toppeffekt er større. VTG turboer på marinemotorer kan fort gi problemer.

 

har nettop satt sammen en kad . De er lett å få tett. Alle deler som stempel lader foringer og stempel er lett å få fatt i samt rimelige i innkjøp. En god mekaniker overhaler disse på noen dager. Forutsetningen er selvsagt at stålet er bra uten sprekker og tæringer. Kjølere og pumper kan også overhales og renses. Jeg var i alle fall imponert over hvor velbygget disse motorene var. 

 

Det er mulig at hunday motoren bruker litt mindre fuel på dellast men forskjeller er marginale.

På full last er det liten forskjell. Når dysene er modne for overhaling forsvinner som regel besparelse.

Link to post
Share on other sites

ulyden skrev On 21.9.2017 at 22.19:

For meg blir dette prosjektet som å kjøpe en rolls royce for å sette inn en layland diesel.

motorene som blir tatt ut er lastebilmotorer reparerbare og bygget for høy lastfaktor.

 

hunday motoren er vel parentboore med fuel system som er beregnet på autodiesel.

Kjenner ikke denne motoren spesifikt ,regner med det er en moderne bilmotor med cr turbo.

 

 

Jeg tror du skal sjekke litt før du sammenligner S270 med leyland....

Disse V6 motorene er nyeste spec dieselmotorer og det blir flåsete å kalle volvo's 70-talls konstruksjon for rolls royce i denne sammenheng. Det er riktig at 40 serien har foringer som kan byttes men med moderne konstruksjon i cgi stål trenger du aldri å overhale motoren hvis den skal brukes i en fritidsbåt. Jeg ser det er noen glade amatører som fortsatt driver med dette men det er i de fleste tilfeller ikke lønnsomt ift repowering med motorer som holder dagens standard vedr utslipp, forbruk, ytelser, driftssikkerhet og deletilgang i et levetidsperspektiv. 

Så vidt jeg har lest så er trådstarter forhandler av hyundai seasall marinemotorer og det er prisverdig at han lager en tråd om dette motorbyttet da det kan være aktuelt for flere. 

Så vidt jeg har fått med meg har denne motoren nyeste Bosch styresystem og er på mange måter sammenlignbar med VP D3 men med V6 layout og større volum. Den faller mellom D3 og D4 ytelsesmessig og passer godt til erstatning for V8 smallblock og KAD 42,43,44,300

Link to post
Share on other sites

Til dieseldal. Man sliter ikke ut fritidsbåtmotorer. Viktigste årsak er korrosjon p.g.a vann eller dårlig konservering. Jeg vet at denne motoren er av støpejern og sikkert kan borres. På common rail motorer kan også ødelagte dyser få sylindre til å bli ødelagt.

VTG som henger er også skadelig selv om problemer her bør få motoren over i limp home. Motoren kan forøvrig sammenlignes med yanmar BY somm også har stålblokk og alutopp. Nå har jeg ikke sett om Hunday har laget noe artikkel om denne i MTZ el så hvordan de har tenkt er vanskelig å si. Vil tippe det er en motor for typisk suv aplikasjon. Vil også tippe at AVL eller rikardo har en finger med på utviklingen.

 

At en ny motor er mere driftsikker enn en gammel er ingen automatisk sannhet. Vi har mange eksempler på gamle diesel motorer som aldri stopper. Jobber med litt større diesel motorer og er en del rundt på ulike fartøy. Felles er at svært mange misliker moderne motorer p.g.a høye vedlikeholdskostnader og mange problemer som krever assistanse fra leverandør. Men dette gjelder nok mest yrkesbrukere. Det virker som fritidsbåteiere elsker verkstedsopphold og limpe home modus og da er nok en moderne motor tingen. 

 

Poenget mitt var at Volvo motoren (KAD43) er noe av det beste som er laget av fritidsbåtmotorer og jeg har tilgode å se noen ny moderne motor som macher denne på driftsikkerhet og varighet. Jeg kan selvfølgelig ta feil men så langt har ikke hverken volvos eller andre leverandører levert noe som har vert i nærheten.

 

At en ny motor bruker mindre fuel er vel naturlig men forskjellene er ørsmå. En kad 300 (som yter omtrent det samme) bruker ca 235g/kwh på fullt. Det gjør Hundayen også selv om den med VTG common rail. Diesel forbruk betyr svært lite på en fritidsbåtmotor. Vedlikeholdsutgiftene og ev reperasjons utgifter er mye viktigere og her mener jeg bestemt at KAD43 kommer bedre ut.

 

Pålitlighet kan bereges utifra antall komponenter som kan stoppe motoren og sansynlighet for at en av disse svikter. Alle vet at en moderne motor har flere komponenter som kan stoppe motoren. 

 

Som sagt så kan en slik motor vare svært lenge og deletingang er god. Hadde ikke vert bekymret. 

 

At noen idioter overhaler slike i stedet for å kjøpe nye syntes jeg ikke er rart. Overhaler man toppen skifter drivverk og lager er motoren i prinsippet som ny. Vi overhalte turbo og skiftet starter dynamo osv. Kostnaden car ca 25% av prisen på ny tilsvarende.

 

At den bruker 2 liter ekstra i timen eller har et nox utslipp som er 20% høyere får heller stå sin prøve. 

 

At motorblokka er fra 70 tallet er vel ikke ille. Har du noen gang tenkt på når blokkene på V6 og V8 bensinmotorene ble laget?

 

Link to post
Share on other sites

ulyden skrev On 21.9.2017 at 22.19:

For meg blir dette prosjektet som å kjøpe en rolls royce for å sette inn en layland diesel.

motorene som blir tatt ut er lastebilmotorer reparerbare og bygget for høy lastfaktor.

 

Kjenner ikke denne motoren spesifikt ,regner med det er en moderne bilmotor med cr turbo.

 

...synes du går litt for hardt ut, særlig med tanke på at du ikke kjenner motoren du uttaler deg om. (som du selv sier)

 

 

Link to post
Share on other sites

Man vurderer en motor utifra kriterier. Opprinnelig bruksområde, valgt stempelhastighet og middeltrykk samt konstruksjonsløsninger som register drift, kamaksel, blokk konstuksjon , turboladesystem og fuel system. 

 

Du har helt rett. Hadde svart akkurat det samme om han hadde skiftet til fnm , Yanmar BY, volksvagen eller annen high ratings 3 liters motor.

 

 

 

Link to post
Share on other sites

DieselDahl skrev for 5 timer siden:

Så vidt jeg har lest så er trådstarter forhandler av hyundai seasall marinemotorer og ...

Har du en link til hvor du har lest det? Det virker ikke som om trådstarter er særlig snakkesalig om det temaet.

Link to post
Share on other sites

ulyden skrev for 9 timer siden:

At motorblokka er fra 70 tallet er vel ikke ille. Har du noen gang tenkt på når blokkene på V6 og V8 bensinmotorene ble laget?

 

Joda, men så har de blitt byttet ut det siste året de og.

Men snakker om bensin V8 - ville denne Hyundaien kunne settes inn istedenfor en 5,7 liter og benytte samme drev? Sparer såvidt jeg skjønner ganske mange kilo og har omtrent tilsvarende effekt. Hvis forbruk og støy i tillegg går ned kan det jo være interessant.

Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60//GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20)//Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60

Link to post
Share on other sites

DieselDahl skrev for 13 timer siden:

Det er riktig at 40 serien har foringer som kan byttes men med moderne konstruksjon i cgi stål trenger du aldri å overhale motoren hvis den skal brukes i en fritidsbåt.

......

Så vidt jeg har fått med meg har denne motoren nyeste Bosch styresystem og er på mange måter sammenlignbar med VP D3 men med V6 layout og større volum. Den faller mellom D3 og D4 ytelsesmessig og passer godt til erstatning for V8 smallblock og KAD 42,43,44,300

 

.. så er det jo nyere motorer som D4, D6 , som såvidt jeg har skjønt ikke kan overhales om det skulle oppstå skade på blokka..?

 

Blir jo bare synsing fra min side, men jeg anser at disse motorene vil passe utmerket i lettere båter, hvor feks 4x serien og spesielt D4/D6 blir i tyngste laget 

 

 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev for 9 timer siden:

Har du en link til hvor du har lest det? Det virker ikke som om trådstarter er særlig snakkesalig om det temaet.

Det er korrekt som DieselDahl skriver og jeg kan også bekrefte at det er min båt. Har vært litt tilbakeholden med denne informasjonen da vi skriver under nick her på forumet. 

Link to post
Share on other sites

krone skrev for 1 time siden:

Det er korrekt som DieselDahl skriver og jeg kan også bekrefte at det er min båt. Har vært litt tilbakeholden med denne informasjonen da vi skriver under nick her på forumet. 

Jeg synes det er uredelig at det ikke opplyses om dette forholdet.

Tråden kan jo da betraktes som en snikeklame for Hundai. 

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
Kaskazi skrev 34 minutter siden:

Jeg synes det er uredelig at det ikke opplyses om dette forholdet.

Tråden kan jo da betraktes som en snikeklame for Hundai. 

 

Vel, etter gjennomgangen fra Ulyden + syns jeg vel tråden heller i motsatt retning pr. nå. 

Link to post
Share on other sites

Enig i at han burde nevnt at han er forhandler,, men på den annen side er det veldig bra at de kjører det prosjektet her.

 

Håper du er tøff nok til og legge ut eventuelt problemer med instalasjon osv. 

Jeg forventer ikke at det går smertefritt, men en eventuelt levrandør som gjør ting selv også er veldig bra!..

Da vet han hvordan problemer vi andre kan møte og har erfaring/ løsninger på dette. 

 

Følger spent med og håper dere står informasjons løpet helt ut. 

 

 

 

Glerder meg til sommeren!!!!!!!!! da skal det BÅTES:o)

Link to post
Share on other sites

Har det noe å si om en bruker som lager en tråd om motorbytte er forhandler av motortypen? Vil nytteverdien av tråden bli mindre for andre som vurderer å gjøre tilsvarende jobb? Synes det høres rart ut å sammenlikne med snikreklame. Spesielt når brukeren ikke gjør nummer utav forhandler-koblingen...

Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand...

Link to post
Share on other sites

Ja, trådstarter burde vel startet med at han er forhandler......

 

For dette er greit å vite for oss som lesere, men jeg mener likevel at dette er lærerikt. Vi trenger virkelig alternative motormerker, og ikke minst kunnskap om disse. Her får vi riktignok kunnskap fra en forhandler, men det kan være nyttig likevel. 

Link to post
Share on other sites

krone skrev for 4 timer siden:

Det er korrekt som DieselDahl skriver og jeg kan også bekrefte at det er min båt. Har vært litt tilbakeholden med denne informasjonen da vi skriver under nick her på forumet. 

Ok. Bra at du "kommer ut av skapet" og informerer om det. Når det er sagt har jeg ingen problemer med at du som forhandler skriver på forumet, tvert imot! Men jeg synes du burde vært mer åpen med at du er forhandler, ikke bare en vanlig kunde som oss andre. Det bidrar bare til å gi deg selv mer troverdighet. Særlig i lys av at du i en rekke andre tråder her inne tidligere har kommet med anbefalinger om å kjøpe Hyundai. 

 

Fra en annen tråd:

krone skrev On 7.6.2017 at 23.59:

En Hyundai 270 burde være et godt valg til denne båten. 

 

Komodo skrev On 8.6.2017 at 0.56:

 

Det er jo også andre forhandlere som er aktive her inne (om enn ikke så mange), og ingen har vel noe problemer med det. Den store fordelen for oss som forbrukere er jo at dere kan komme med god og nyttig førstehåndsinformasjon. 

 

Jeg håper at du fortsetter å skrive, og at du legger ut gode bilder og mye detaljer på det du gjør. Som andre nevner over er jo det å sette inn nye motorer noe som antagelig blir mer og mer aktuelt, siden plastbåtene ser ut til å leve lengre enn produsentene antagelig først hadde antatt.

Link to post
Share on other sites

Sitat

Ok. Bra at du "kommer ut av skapet" og informerer om det. Når det er sagt har jeg ingen problemer med at du som forhandler skriver på forumet, tvert imot! Men jeg synes du burde vært mer åpen med at du er forhandler, ikke bare en vanlig kunde som oss andre. Det bidrar bare til å gi deg selv mer troverdighet.

 

Tiltredes!  

Men vil da si at trådstarter har vært nøktern i denne tråden sålangt 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...