Jump to content

Motorbytte i Windy Mistral. Inn med Hyundai S270


krone

Recommended Posts

Jeg er amatør på drev, men er det risikabelt for drevet hvis det kan bli for lite strømning av sjøvann gjennom drevet til motoren, dvs. at drevet får mindre kjøling når vannet hentes fra andre inntak?   Det var jo mye diskusjon om man var i grenseland for hva drevet tålte her.....

 

Beklager på forhånd hvis dette var et dumt spørsmål :blush:

Link to post
Share on other sites

 

dieselfan skrev for 2 timer siden:

Oppskriften jeg brukte sist jeg byttet motor:  (kanskje noe av dette kan være greit å prøve for deg ?)

Startet med motorvask/avfetting fra Texaco, så brukte jeg salmiakk i glovarmt vann, avsluttet med en grønn Amway såpe på firkantet flaske som jeg var veldig fornøyd med.

Jeg drister meg til et alternativ til dieselfans prosedyre (uten at det skal være noen fasit).

 

Etter å ha skrudd vekk så mye som mulig av braketter, fester, klips motorlabber osv. ville jeg startet med glovarmt vann og kraftvask fra Kemityl. Den får du på Europris, og koster nesten ingen ting. Bland en sterk blanding, og bruk så varmt vann som mulig. Forvarm gjerne skorget med vifteovner eller en byggtørke slik at vannet ikke blir kaldt med det samme. Etter å ha vasket to ganger skyller du godt med varmt vann. Deretter ville jeg gått på med aceton. 

 

 

Napoli skrev 47 minutter siden:

 

Det hadde jeg ikke forventet - så å bytte til s270 medfører stort ekstra hull i bunn fordi de krever mer kjøling? Eller vil du bare være helt sikker på at de får nok og tar i litt?

Måten du ordlegger deg på får det til å høres negativt ut å sette inn skroggjennomføring for sjøvannsinntak. Det ville jeg ikke vært skeptisk til.

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev 16 minutter siden:

Måten du ordlegger deg på får det til å høres negativt ut å sette inn skroggjennomføring for sjøvannsinntak. Det ville jeg ikke vært skeptisk til.

Skeptisk til alt som medfører hull i skroget under vannlinjen :) Spesielt når man tenker på at dette hullet lages spesifikt for å få så mye vann som mulig inn i båten. På offshore racing båter sjekkes vanninntaket etter hver tur, det tror jeg ikke så mange vanlige "dødelige" gjør.

Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60//GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20)//Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60

Link to post
Share on other sites

arnearmoa skrev for 9 timer siden:

Jeg er amatør på drev, men er det risikabelt for drevet hvis det kan bli for lite strømning av sjøvann gjennom drevet til motoren, dvs. at drevet får mindre kjøling når vannet hentes fra andre inntak?   Det var jo mye diskusjon om man var i grenseland for hva drevet tålte her.....

Beklager på forhånd hvis dette var et dumt spørsmål :blush:

 

Det er en meget viktig påpekning du gjør - ikke noe dumt med den i det hele tatt.

Nedre del av VP290DP har vannkontakt opp til antikavitasjonsplata under drift og får god kjøling.

Midtre del kjøles vesentlig av sjøvannet som som strømmer fra inntaket under fremre propellaksellager til utgangen på midtseksjonen-

Øvre del kjøles av moderat sirkulerende girolje og noe varmeledning fra midtseksjonen.

 

For meg er det klokkeklart at å stenge drevets vannsirkulasjon vil øke driftstemperatur i drevets midtre og øvre del.

  • Jo tyngre båt, jo mer ville jeg vært betenkt med å gjøre det.
  • Jo nærmere drevets kapasitet man opererer, jo mer ville jeg vurdert drevkjøler/drevspyler...
  • Jo lengre strekk man kjører uten å gjøre en kort stopp for å dyppe drevet, jo større betydning får punktene over....  beklager
Link to post
Share on other sites

DieselDahl skrev 1 time siden:

Det skulle være fullstendig unødvendig. 

Jeg kan egentlig ikke se for meg at det originale vanninntaket i drevet er for restriktivt men det kan selvfølgelig tette seg. 

Dette var min tanke og - derfor jeg spurte høyere opp. Disse drevene klarer å mate GM bigblock maskiner med kjøling, men hvis man setter inn en liten diesel så trengs det mer? 

Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60//GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20)//Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60

Link to post
Share on other sites

Turbo og intercooler vil jo øke kjølebehovet vesentlig, så det å sammenligne med sugebensinere blir feil. Sjøvannskjølingen passerer på de aller fleste dieselmotorer intercooler før den kommer til varmeveksleren, mao passerer det allerede oppvarmet vann gjennom varmeveksleren. Man må forholde seg til de dimensjoner som er oppgitt i manualene til den enkelte motor. Det er nok en grunn til at dimensjonene skal være som oppgitt.

Jeg var ikke i tvil om å montere eksternt sjøvannsinntak. Det stod 1 1/4 oppgitt som krav i installasjonsmanualen. Inntaket gjennom drevet er så snevert av man får ikke lillefingeren inn i slangen en gang. Mao, det skal MYE mindre til for at det går tett i tillegg. Jeg har sett mange eksempler med biter av blåskjell som har samlet seg i åpningen på inntaksslangen fra drevet og så og si blokkert gjennomstrømningen. Hvorfor være helt på grensen? Da var man svært lite å gå på!

 

Jeg monterte selvfølgelig drevkjøler.

Redigert av svendis (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

Jeg skal dytte inn en 420hk yanmar i min båt sammen med ett dph drev. Kommer til å bruke både vanninntak i drev samt eget inntak i kjølen.

Grunn: har ett hull der som jeg må bruke til noe samt jeg er usikker på hvor mye vann Yanmaren sluker unna.

Kan aldri få for mye vann:-)

Det med drevdusj er nok smart, jeg kommer til å lage det til min installasjon da jeg strekker strikken litt med mitt drev...

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...
  • 1 måned senere...
  • 3 uker senere...
krone skrev On 14.9.2017 at 23.05:

I morgen løftes båten på land og demontering av to stykk Kad 42 begynner.  Etter hvert skal jeg sette inn to stykk Hyundai S270.  jeg velger å beholde drevene. Hyundai leverer overgang til Volvo 290 drev.  Litt usikker på om jeg bytter gir-gass systemet.  Kan beholde det eksisterende eller bytte til elektronisk.  

 

DSC_1166.JPG

 

 

DSC_0961.JPG

Redigert av FalconFantino 26 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Når nå kulda gir seg er det på tide å ta opp prosjektet igjen. Føler jeg har kontroll på selve motor installasjon, men sliter litt med å bestemme meg for utforming av dashbordet.  Nye instrumenter er stort sett like store som de gamle. Det som ødelegger er at turteller er litt mindre. Nye EOIer har også forskjellige størrelser.  I tillegg skal jeg investere i ny kartplotter. 

 

 

DSC_1617.JPG

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...