Jump to content

Min neste båt blir batteridrevet - nullutslippskrav


John_Kr

Recommended Posts

Guest Avmønstret#
Fjordgubbe skrev 1 time siden:

 

Elles har me altfor lett for å blande lokal forureining i dei store byar med forureining på sjøen. Noko heilt anna.  Klart forureininga i dei store byane er helseskadeleg og må gjerast noko med, men finn me noko tilsvarande på sjøen? Neppe. 

 

Enig i det med sammenblandinga, men.. skillene er ikke alltid åpenbare. 

 

Et resultat kan være krav om "rentgående båter" i bynære områder. Ser for meg at utslipp innenfor indre Oslofjord kan være like skadelig om de kommer fra båt eller bil. Eller i Bergen for den saks skyld. Elektrifisering når cruisbåter har landligge er vel iverksatt flere steder allerede. Kanskje de må ha alternativ fremdrift om de skal gå bynært i fremtiden? 

 

Danskebåten osv fra Oslo går jo også de dagene eksosen ligger som graut over byen og de atsma- og lungesyke kjemper for å ha pust. 

---

Når de store skipene får krav i bynære områder, når dieselbilene får store restriksjoner ifht ferdsel. Ja da tror jeg fort fritidsbåter kan være neste på lista over hvem som må gjøre noe med utslippene sine. 

 

Og for å snu på det. Når de har fått gjennom restriksjoner mot næringer så veier det neppe særlig tungt å innføre ovenfor fritidsaktiviteter. Det er tross alt "frivillig aktivitet". 

Link to post
Share on other sites

Fjordgubbe skrev for 14 timer siden:

 Vil gjerne vite kvar ein får kjøpt avgiftsfri diesel. Greitt med eitt par kroner spart.Held til på Bergenskanten.

 

Nei, avgiftsfrie den nok ikke, men har jo mindre avgift, og er billigere...  ca 9 kr mot 13  til 15 på bil diesel..

Best å ikke snakke høyt om det nå når vi har fått blå/GRØNN regjering... 

 

Kanskje utviklingen går så raskt at re -motorisering blir vanlig med EL drift på saktegående båter om noen år...

 

 

Link to post
Share on other sites

Skipsfarten er allerede i stor endring, og det er et litt foreldet syn at de er klimaværstinger og forurensende. Selv danskebåtene fra Oslo som det refereres til har fått ettermontert scrubbere, eksosrensere. Dette med unntak av Stena Saga såvidt jeg vet.

Kravet til montering av scrubbere har gått sin gang nedover i Europa, og ferge og cruiserederier står i kø for å bygge om sine skip. Så er en stor del av den globale containerskipsfarten i ferd med å byttes ut, der og med ny avgassteknologi. 

Så det er ikke så mørkt som man kanskje vil tro, men det er selvsagt et stykke igjen. Så kommer i tillegg de som satser på landstrøm, går over til LNG som drivstoff. 

Men for fritidsbåtflåten så står det stille, der vil det helt sikkert komme krav med tiden. Selv om det er marginale utslipp i forhold.

Og ringer mine venner på Hamar med den beskjeden jeg så sårt venter på, ja så står denne hybriden på ønskelista.....

https://www.greenlinehybrid.si/yacht/greenline-48/

 

 

Link to post
Share on other sites

Sitat

En artikkel publisert i Juni 2015, og da laget i tiden før dette. Dette er gammelt nytt, mye har skjedd siden da, men som tidligere skrevet det er fortsatt et stykke igjen. Etter prøveperioden med El fergen AMPERE bygget i 2014 bygges det nå nye el ferger, eller og bygges om eksisterende ferger over det ganske land.

Link to post
Share on other sites

Mulligan skrev On ‎1‎/‎17‎/‎2018 at 12.24:

Det virker som om eldrift ikke er macho nok. Det argumenteres voldsomt imot elektrisk drift av noe som helst.

Mens man ligger på kne vendt mot den hellige og ukrenkelige Dieselmotoren.

De ti mest solgte bilene i Norge har en elektrisk løsning av et eller et annet slag. Elektriske biler har idag en rekkevidde som passer de alder flestes bruk. Vi har elektriske trucker som går en hel dag på en opplading. Det fiskes med elektriske sjarker. Vi har elektriske ferger. Det er under bygging helelektriske containerskip. Airbus har vist at det går fint å fly korte ruter med et elektrisk fly. Avinor har sammen med andre aktører kjøpt inn et elektrisk fly. Mange byer i Norge er i startgropa med autonome elektriske busser.

I Larvik står det et hus som ikke trenger tilførsel av energi, men har overskudd nok til å lade en elbil.

Det er liksom slik at det eneste sted eldrift ikke kan brukes er i fritidsbåt.

Og så blir eldrift, som også i debatter om drivstoffpriser, satt opp mot å fly til syden.

 

+1 Ganske ofte jeg er uenig med Mulligan. Men her er vi helt på linje :)

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
M/S AIOLOS skrev 31 minutter siden:

Min neste båt blir dieseldrevet siden jeg vil ha trygghet for meg og de som er med meg på tur, eldrift kommer aldri til å bli fremdrift hos meg

 

Også min neste båt blir seilbåt siden jeg vil ha trygghet for meg og de som er med meg på tur. Ren dieseldrevet kommer aldri til å bli fremdrift hos meg ;-)

Link to post
Share on other sites

Mazurka skrev for 13 timer siden:

Vedr. eksosrensing...

Ja grøss og gru.

Skal jo bli artig å se hvordan det Adblue anlegget liket 6 mnd. vinteropplag.

For å ikke snakke om hva det koster når du må ha mekaniker ombord for å reparere på dritten.

Morro å gå halve sesongen i 5 knop, fordi sytemet går i "derate" p.g.a feil med Adblue systemet, og ingen ledig mekaniker å oppdrive før september. 

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Link to post
Share on other sites

8 hours ago, Sun Flyer said:

+1 Ganske ofte jeg er uenig med Mulligan. Men her er vi helt på linje :)

 

+2

 

Og ikke skjønner jeg at man kan anse en dieselmotor som sikrere enn eldrift som jeg ser M/S AIOLOS tar til orde for.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Pinkvin skrev for 9 timer siden:

 

Også min neste båt blir seilbåt siden jeg vil ha trygghet for meg og de som er med meg på tur. Ren dieseldrevet kommer aldri til å bli fremdrift hos meg ;-)

Hadde jeg hatt en av disse flotte seilbåtene så ville jeg nok svart det samme :giggle:

Link to post
Share on other sites

M/S AIOLOS skrev for 10 timer siden:

Min neste båt blir dieseldrevet siden jeg vil ha trygghet for meg og de som er med meg på tur, eldrift kommer aldri til å bli fremdrift hos meg

 

Det er nok mulig de ordene må tygges en gang i fremtiden... det vil tiden vise.. lover og regler setter dagsorden M/S AIOLOS..

 

Men en EL motor er jo langt mindre komplisert en brennstoff motor... og definitivt minst like driftssikker..

Og selv med din diesel motor i dag, er du avhengig av EL motor...

Husk både startmotoren og dynamoen er egentlig en EL motor... å begge er både du og dieselmotoren din helt avhengig...

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
M/S AIOLOS skrev 50 minutter siden:

Hadde jeg hatt en av disse flotte seilbåtene så ville jeg nok svart det samme :giggle:

 

Joda, men i sin tid gikk jeg fra snekke med dieselmotor til seilbåt pga opplevd usikkerhet rundt fremdrift med hele familien ombord når vi var på ferie. Opplevde aldri at motor stoppet men var heller aldri sikker på at det ikke ville kunne skje. 

 

Sef. mange andre faktorer når en går over til seilbåt, men noe av det viktigste var faktisk å ha to ulike fremdriftsystemer. Hvorav det ene, seil, er noe jeg behersker godt, mens motor er et nødvendig onde som jeg ikke opplever å være noe jeg har full kontroll på.

 

En "enkel" el-motor i seilbåt vil være perfekt. Forsåvidt også en utenbordsmotor, men vår båt er for stor for det. 

--

Noe av problemet er at dieseldrevne innenbordsmotorer er så store og kostbare å bytte ut at de fort vekk kan bli 30-40 år i en fritidsbåt, og da er de gjerne ikke like stabile som de var som nye. For det er jo også temmelig teknisk kompliserte installasjoner og mye som kan feile. 

 

Sånn sett vil en el-motor installasjon kanskje være enklere å vedlikeholde osv, i teorien. Men ut fra hva jeg har sett av el-motorinstallasjoner på nett så er det grådig mye elektronikk da. Så om noen år så står en vel der og klør seg i skallen mens en prøver å skjønne hva den blinkende lampa og kryptiske teksten på et panel betyr. ;-) Da er jeg mer hjelpeløs enn jeg er om dieselmotoren vår stopper i dag ;-) 

 

Så jeg vet da pokker...  vet vi med sikkerhet at el- motoriserte kjøretøy er mer driftsikre pr. time bruk? Vi burde jo han noen tall fra bilbruk i Norge som sier noe om driftsstans. Kanskje ikke direkte analogt men uansett. 

 

Link to post
Share on other sites

Elbiler selger som hakka møkk fordi de er kraftig subsidiert. Uten spesialgoder hadde de ikke hatt noen inne på topp 50 listen over mest solgte modeller. Men utviklingen går fort fremover. Om noen år vil de være konkuransedyktige med forbrenningsmotorer.

 

Ser ikke store miljøfordelen av å bytte ut dieselmotoeren i en seilbåt. Kjenner flere som fyller 50-100 liter diesel i året, er tross alt en seilbåt. Og de fleste båter brukes lite. Men for mange er symbolpolitikk viktigst. Når teknologien er der vil mange seilbåter selges med eldrift. Foreløpig er det for spesielt interiserte. Nytt vil om noen år være elektrisk.

 

For noen få vil det ta legner tid før eldrift vil fungere. Vi har en del turer der vi har kjørt motor i over 2 døgn sammenhengende. Lengste jeg har gått for motor er 4 døgn (uten  å se land). Til den bruken er det veldig langt frem før elmotor er forsvarlig. Men det gjelder bare noen titalls båter i Norge.

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
pacuare skrev 2 minutter siden:

Elbiler selger som hakka møkk fordi de er kraftig subsidiert. Uten spesialgoder hadde de ikke hatt noen inne på topp 50 listen over mest solgte modeller. Men utviklingen går fort fremover. Om noen år vil de være konkuransedyktige med forbrenningsmotorer.

 

Ser ikke store miljøfordelen av å bytte ut dieselmotoeren i en seilbåt. Kjenner flere som fyller 50-100 liter diesel i året, er tross alt en seilbåt. Og de fleste båter brukes lite. Men for mange er symbolpolitikk viktigst. Når teknologien er der vil mange seilbåter selges med eldrift. Foreløpig er det for spesielt interiserte. Nytt vil om noen år være elektrisk.

 

For noen få vil det ta legner tid før eldrift vil fungere. Vi har en del turer der vi har kjørt motor i over 2 døgn sammenhengende. Lengste jeg har gått for motor er 4 døgn (uten  å se land). Til den bruken er det veldig langt frem før elmotor er forsvarlig. Men det gjelder bare noen titalls båter i Norge.

 

Enig i det overstående. Men ei på jobben kjøpte en sånn liten el-bil, de som er i ulike merker men like, mitsubishi, citroen osv. En ting er kjøpsprisen, men hun påstår det er det beste kjøpet hun har gjort, koster "ingenting" å holde i drift ifht en ordinær liten bil da det aldri er noe feil med den, den stopper aldri pga ett eller annet osv. Kun å sette i stikket og fylle spylervæske av og til. Jeg tro litt på at det har noe for seg ifht driftsikkerhet å hive fosilmotoren ut av bilen hvis du ikke har bruk for den. Hun bruker den kun til kjøring i Oslo og nærheten. 

--

Ang seilbåt så bruker vi båt relativt lite, noen ferieuker og helger hvert år. Og til tross for at jeg syns vi går alt for mye for motor så tror jeg ikke vi fyller noe særlig mer enn 100-150 ltr i sesongen. 

 

Samtidig planlegger vi en tur til Shetland og Færøyene sommeren 19. Ett av mannskapet var en gang i verden med å seile til Shetland i en båt uten motor og de lå og rak og rodde "uti der" i vindstilla et døgn ekstra. Greit jeg liker å seile, men noe sånt er jo ikke aktuelt å drive med for min del. Og blir det to døgn vindstille når vi skal gå ett strekke så blir det for motor. 

 

Det jeg sitter å lurer på er om jeg ville lagt ut på en sånn tur med el-motor...? Er usikker. Men all annen bruk vi har på båten, svenskekysten, Sørlandet, helgeturer osv hadde selvsagt gått helt fint uten dieselmotoren. 

---

Men som du sier, om ikke veldig mange år leveres seilbåter med el- motor (noen merker gjør det allerede), og forbrenningsmotor vil vel da bli et kostbart og i alle hovedsak unødvendig tilvalg. Jeg tror det vil gå knirkefritt. 

Link to post
Share on other sites

Enig. Som så mye annet er det bare i overgangsfasen at det er naturlig å spørsmålstegn ved hva man burde velge. Når batterikapasiteten er god nok og prisene er lave nok, kommer jo de aller fleste til å velge dette da vedlikehold er billigere og enklere, driftssikkerheten er større, og diesellukt og oljesøl er historie. 

Noen påstår at eldrift er en utopi, andre at det vil ta svært mange år. Dette avhenger selvfølgelig av den teknologiske utviklingen, men sett i forhold til utviklingen innen el-bil de siste årene burde det ikke ta så lang tid før dette er reele alternativer for båtfolk også.

Link to post
Share on other sites

Elbiler er ikke subsidiert, men skattlagt på en annen måte enn fossilbiler. Driftssikkerheten er god og servicekostnadene lave selv om verkstedene prøver seg på samme pris på en vanlig service som en bensin/dieselbil uten at det skal skiftes olje eller filter osv

 

Etter 3,5 år har jeg hatt totale servicekostnader på 6.000, all strøm ladet hjemme og har ikke merket noe særlig utslag på strømforbruket. Moderat kjørelengde riktignok. Har to elbiler i bestilling og tre elsykler i familien!

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

1 hour ago, pacuare said:

Elbiler selger som hakka møkk fordi de er kraftig subsidiert. Uten spesialgoder hadde de ikke hatt noen inne på topp 50 listen over mest solgte modeller. Men utviklingen går fort fremover. Om noen år vil de være konkuransedyktige med forbrenningsmotorer.

 

Ser ikke store miljøfordelen av å bytte ut dieselmotoeren i en seilbåt. Kjenner flere som fyller 50-100 liter diesel i året...

100% enig, miljømessig er det ingenting å hente for en seilebåt. Det er vel heller andre båter som kan ha en gevinst, og der er det ikke noe alternativ til diesel motoren de nærmeste 10 årene som jeg kan se..

Både med tanke på lademuligheter, energi behov og hva som faktisk produseres nå, båter som lages i dag, kommer vi til å se på fjorden i 30år

 

1 hour ago, Pinkvin said:

 

Enig i det overstående. Men ei på jobben kjøpte en sånn liten el-bil, de som er i ulike merker men like, mitsubishi, citroen osv. En ting er kjøpsprisen, men hun påstår det er det beste kjøpet hun har gjort, koster "ingenting" å holde i drift ifht en ordinær liten bil da det aldri er noe feil med den, den stopper aldri pga ett eller annet osv. Kun å sette i stikket og fylle spylervæske av og til. Jeg tro litt på at det har noe for seg ifht driftsikkerhet å hive fosilmotoren ut av bilen hvis du ikke har bruk for den. Hun bruker den kun til kjøring i Oslo og nærheten.  

Har venner som har kjøpt denne Mitsubishi el bilen, foreløpige reprasjoner er mer enn jeg har brukt på noen dieselbil siste 10år, men det blir vel litt på siden..

Link to post
Share on other sites

Batterirevolusjonen på Karoline er at den greier å dra inn garnene på feltet kun på strøm, men må kjøre generatur ut og inn. Grunnet tap i ladeprosessen  bruker generatoren mere diesel til fremdrift enn den hadde brukt med direkte overføring. Tror ikke dette imponerer andre enn skipperen og produsenten..

Angående levetid på el anlegg så svikter elektronikken lenge før mekanikken til sjøs. 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...